Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T4 california display problemen
T4 california display problemen
Dag iedereen
Ik ben al 5 jaar trotse eigenaar van een t4 california. Laatste tijd zijn er meerdere componenten het aan het begeven.
Het laatste dat het heeft begeven is het display waarmee ik de koelkast kan bedienen. Zoals op de foto te zien is staan alle icoontjes constant aan. Het reageert op niets. Heb ook al de resetfunctie proberen gebruiken en de dip schakelaars aangepast.
Op het eerste moment dacht ik dat mijn huishoudaccu het begeven had. Aangezien alles dat veel stroomt trekt ineens niet meer werkte. (M’n standkachel blijft ook niet aan)
Die batterijen heb ik vervangen door een nieuwe lithium ion batterij( stond in korting). Spijtig genoeg heeft dit het probleem niet verholpen.
De nieuwe batterij kwam met bluetooth connectie waardoor ik heb opgemerkt dat wanneer ik rijd er stroom uit de batterij wordt gehaald in plaats van dat die oplaad. Hierdoor heb ik het vermoeden dat het de oplader is. Heb op het forum weinig gelijksoorte gevallen gevonden. De shunt ziet er gebrand uit maar lijkt verder in oke staat.
Hieronder een foto van het display Weet iemand of het echt over de oplader gaat of zou het nog iets anders kunnen zijn?
Ik ben al 5 jaar trotse eigenaar van een t4 california. Laatste tijd zijn er meerdere componenten het aan het begeven.
Het laatste dat het heeft begeven is het display waarmee ik de koelkast kan bedienen. Zoals op de foto te zien is staan alle icoontjes constant aan. Het reageert op niets. Heb ook al de resetfunctie proberen gebruiken en de dip schakelaars aangepast.
Op het eerste moment dacht ik dat mijn huishoudaccu het begeven had. Aangezien alles dat veel stroomt trekt ineens niet meer werkte. (M’n standkachel blijft ook niet aan)
Die batterijen heb ik vervangen door een nieuwe lithium ion batterij( stond in korting). Spijtig genoeg heeft dit het probleem niet verholpen.
De nieuwe batterij kwam met bluetooth connectie waardoor ik heb opgemerkt dat wanneer ik rijd er stroom uit de batterij wordt gehaald in plaats van dat die oplaad. Hierdoor heb ik het vermoeden dat het de oplader is. Heb op het forum weinig gelijksoorte gevallen gevonden. De shunt ziet er gebrand uit maar lijkt verder in oke staat.
Hieronder een foto van het display Weet iemand of het echt over de oplader gaat of zou het nog iets anders kunnen zijn?
Re: T4 california display problemen
Het lijkt dat de display in de zelftestmodus is geschoten en daar niet meer uit wil. Hoe heb je de display gereset?
Al eens geprobeerd om de stekker uit de display te trekken en weer opnieuw aan te sluiten? Je kan ook zekering 1 naast je keuken eruit trekken om het display stroomloos te maken.
En waarom de dipschakelaars aangepast als die voorheen goed stonden?
Al eens geprobeerd om de stekker uit de display te trekken en weer opnieuw aan te sluiten? Je kan ook zekering 1 naast je keuken eruit trekken om het display stroomloos te maken.
En waarom de dipschakelaars aangepast als die voorheen goed stonden?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: T4 california display problemen
Dag Hanz
Bedankt voor je reactie.
Het ziet er inderdaad uit als de zelftestmodus, maar ik geraak er niet uit. Heb alle stappen gevolgd om de zelftestmodus aan/uit te zetten. De knopjes reageren niet.
Ik heb inderdaad de stekker achteraan het display eruitgehaald en bekeken. De aansluiting zag er goed uit. Vroeger hadden we twee agm batterijen en nu één grote lithium. Daarom de dip schakelaars aangepast.
Ook de zekeringen eens uitgetrokken en vervangen aonder resultaat. Wanneer je ze terug insteekt krijg je hetzelfde resultaat.
Ik hoop gewoon dat het display niet kapot is want ik vind ze momenteel nergens meer te koop.
Met de rare info rond de stroom hoop ik dat het gewoon de omvormer is maar weet het niet zeker.
Bedankt voor je reactie.
Het ziet er inderdaad uit als de zelftestmodus, maar ik geraak er niet uit. Heb alle stappen gevolgd om de zelftestmodus aan/uit te zetten. De knopjes reageren niet.
Ik heb inderdaad de stekker achteraan het display eruitgehaald en bekeken. De aansluiting zag er goed uit. Vroeger hadden we twee agm batterijen en nu één grote lithium. Daarom de dip schakelaars aangepast.
Ook de zekeringen eens uitgetrokken en vervangen aonder resultaat. Wanneer je ze terug insteekt krijg je hetzelfde resultaat.
Ik hoop gewoon dat het display niet kapot is want ik vind ze momenteel nergens meer te koop.
Met de rare info rond de stroom hoop ik dat het gewoon de omvormer is maar weet het niet zeker.
Re: T4 california display problemen
Misschien maar even niet druk maken over het display maar eerst dit vreemde gedrag van de nieuwe accu oplossen. Het zou goed kunnen dat het probleem met het display hiervan het gevolg is. En die shunt toch nog eens goed bekijken want gebrand dat klinkt niet goed. Ik dacht ook gelezen te hebben dat het scheidingsrelais niet goed overweg kan met een lithium accu. Maar misschien dat anderen daar iets zinnigs over kunnen zeggen.fassaben schreef: ↑16 jul 2024, 18:52 Die batterijen heb ik vervangen door een nieuwe lithium ion batterij( stond in korting). Spijtig genoeg heeft dit het probleem niet verholpen.
De nieuwe batterij kwam met bluetooth connectie waardoor ik heb opgemerkt dat wanneer ik rijd er stroom uit de batterij wordt gehaald in plaats van dat die oplaad. Hierdoor heb ik het vermoeden dat het de oplader is. Heb op het forum weinig gelijksoorte gevallen gevonden. De shunt ziet er gebrand uit maar lijkt verder in oke staat.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- krekwakwol
- Berichten: 4059
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: T4 california display problemen
Heb je verder nog electronica (laadcircuit) aangepast na het plaatsen van een lithium accu?
Als je de laatste pagina's leest van onderstaand topic, lees je dat er ook problemen waren met het scheidings relais, na het plaatsen van een lithium accu.
viewtopic.php?t=71928&start=30
Als je de laatste pagina's leest van onderstaand topic, lees je dat er ook problemen waren met het scheidings relais, na het plaatsen van een lithium accu.
viewtopic.php?t=71928&start=30
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: T4 california display problemen
Bedankt voor het advies. Zal inderdaad het scheidingsrelais eens bekijken en de shunt toch eens vervangen dan.
Re: T4 california display problemen
Heb net m’n eerste multimeter gekocht om wat metingen te doen.
Eerst nog eens een samenvatting van het probleem en de zaken die ik al heb geprobeerd.
Probleem:
Display (6knops) reageert op niets en lijkt in testmodus vast te zitten waarbij alle icoontjes opgelicht zijn.
Koelkast kan niet meer bediend worden en standkachel blijft niet aan. Camperlichten werken nog wel.
Volgende zaken gedaan:
- alle zichtbare zekeringen vervangen
- shunt gecontroleerd (lijkt beetje gebrand, dit is blijkbaar normaal volgens engels forum)
- displaystekker gecontroleerd
- meerdere malen proberen resetten via zekering, wagen aan/uit zetten.
- nieuwe batterij geplaatst
Met m’n voltmeter wat metingen gedaan met volgende vaststellingen.
- oude batterijen bleken nog goed te zijn allebei rond de 13v
- als ik aan wal sta laadt de huisbatterij op 13,68V
- vrijstaand met draaiende motor laad de huisbatterij niet en geeft hij 13,48V
- als ik de motor uitzet geeft de huisbatterij 13,52V
- de startbatterij geeft 12,47V vrijstaand maar ook aan wal.
- de startbatterij geeft 12,28V als de motor draait.
Conclusie?
De draaiende motor trekt stroom weg van beide batterijen ipv deze op te laden?
Ik ben een leek op vlak van elektronica dus weet echt niet wat dit betekent. Alternatorriem is vorig jaar vervangen. Zou mijn dynamo dan kapot zijn? En waarom zou dit invloed hebben op het display?
Weet iemand hoe ik de werking van de dynamo en het scheidingsrelais kan meten? Heb ookal contact gehad met poptopcampers en camper experience om me te helpen maar ze doen niet echt aan herstellingen blijkbaar.
Eerst nog eens een samenvatting van het probleem en de zaken die ik al heb geprobeerd.
Probleem:
Display (6knops) reageert op niets en lijkt in testmodus vast te zitten waarbij alle icoontjes opgelicht zijn.
Koelkast kan niet meer bediend worden en standkachel blijft niet aan. Camperlichten werken nog wel.
Volgende zaken gedaan:
- alle zichtbare zekeringen vervangen
- shunt gecontroleerd (lijkt beetje gebrand, dit is blijkbaar normaal volgens engels forum)
- displaystekker gecontroleerd
- meerdere malen proberen resetten via zekering, wagen aan/uit zetten.
- nieuwe batterij geplaatst
Met m’n voltmeter wat metingen gedaan met volgende vaststellingen.
- oude batterijen bleken nog goed te zijn allebei rond de 13v
- als ik aan wal sta laadt de huisbatterij op 13,68V
- vrijstaand met draaiende motor laad de huisbatterij niet en geeft hij 13,48V
- als ik de motor uitzet geeft de huisbatterij 13,52V
- de startbatterij geeft 12,47V vrijstaand maar ook aan wal.
- de startbatterij geeft 12,28V als de motor draait.
Conclusie?
De draaiende motor trekt stroom weg van beide batterijen ipv deze op te laden?
Ik ben een leek op vlak van elektronica dus weet echt niet wat dit betekent. Alternatorriem is vorig jaar vervangen. Zou mijn dynamo dan kapot zijn? En waarom zou dit invloed hebben op het display?
Weet iemand hoe ik de werking van de dynamo en het scheidingsrelais kan meten? Heb ookal contact gehad met poptopcampers en camper experience om me te helpen maar ze doen niet echt aan herstellingen blijkbaar.
- Multivan Generation
- Berichten: 34168
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T4 california display problemen
Uhm, Engelsen kun je beter met een korreltje zout nemen. Wij doen BBQ-en, zij doen oud-Engels vlees cremeren, totdat het zwart ziet, vinden ze ook normaal..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: T4 california display problemen
Zou je de dynamo niet hebben gefrituurd met je lithium accu? Hoe heb je die aangesloten, rechtstreeks of met dc-dc lader.
Klinkt als dynamo defect, zal waarschijnlijk ook wel zo wezen. 2e accu loskoppelen. auto starten op startaccu. Dan nog eens meten. Meet je nog geen 14v+ dan met draaiende motor de + pool van de startaccu (voorzichting) en nog eens meten.
Misschien even goed aangeven wat voor merk/type batterijen/lader/aansluitingen/relais etc je hebt. Die gebakken shunt komt ook niet uit de lucht vallen.
Klinkt als dynamo defect, zal waarschijnlijk ook wel zo wezen. 2e accu loskoppelen. auto starten op startaccu. Dan nog eens meten. Meet je nog geen 14v+ dan met draaiende motor de + pool van de startaccu (voorzichting) en nog eens meten.
Misschien even goed aangeven wat voor merk/type batterijen/lader/aansluitingen/relais etc je hebt. Die gebakken shunt komt ook niet uit de lucht vallen.
Groet, Ronald
Re: T4 california display problemen
Ik heb de lithium accu aangesloten zonder iets te veranderen aan de lader, relais of iets dergelijk.
Alles is dus origineel.
Binnekort moest hij toch op onderhoud en laat ik de dynamo eens controleren.
Alles is dus origineel.
Binnekort moest hij toch op onderhoud en laat ik de dynamo eens controleren.
- HenkK
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
- Locatie: Amsterdam- 06.26888522
- Contacteer:
Re: T4 california display problemen
Een Lithium accu laden met de standaard ingebouwde Westfalia\Philips lader gaat niet goed.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
www.hrwerkplaats.nl
Re: T4 california display problemen
Als je hem op tijd afkoppelt is er volgens mij niets aan de hand. Zo doe ik het in ieder geval wel, opladen tot vol en dan de stroom eraf of de accu via de BMS niet verder op laten laden.
Constant aangesloten houden is niet goed voor de accu, dat klopt.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver