Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
2.4D gaat zelf in max toeren??
2.4D gaat zelf in max toeren??
Hallo
Mijn vader was afgelopen weekend met de T4 aan het rijden.
Opeens bleef deze vanzelf vol gas geven tot voorbij het rood op de toerenteler. Zelfs het sleutelcontact draaien zetten de motor niet af en hij bleef op max toeren draaien. Hij is toen 'stilgevallen' door deze in vijfde versnelling te zetten tegen lage snelheid.
Als ik de motor nu start gaat hij onmiddellijk direct naar max toeren.
Ik heb de gaskabel bekeken en hier is niets mis, de hendel aan de dieselpomp gaat mooi terug bij het lossen van de gaspedaal.
Het lijkt me dus een probleem in de dieselpomp? Of kan het iets elektrisch zijn? is dit een gekend probleem?
Mijn vader was afgelopen weekend met de T4 aan het rijden.
Opeens bleef deze vanzelf vol gas geven tot voorbij het rood op de toerenteler. Zelfs het sleutelcontact draaien zetten de motor niet af en hij bleef op max toeren draaien. Hij is toen 'stilgevallen' door deze in vijfde versnelling te zetten tegen lage snelheid.
Als ik de motor nu start gaat hij onmiddellijk direct naar max toeren.
Ik heb de gaskabel bekeken en hier is niets mis, de hendel aan de dieselpomp gaat mooi terug bij het lossen van de gaspedaal.
Het lijkt me dus een probleem in de dieselpomp? Of kan het iets elektrisch zijn? is dit een gekend probleem?
- krekwakwol
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: 2.4D gaat zelf in max toeren??
Normaal moet hij bij contact af stoppen door de stopklep op de pomp, het lijkt er op dat er in de pomp iets niet goed is.
Waar woon je? Dit i.v.m. oventueel advies voor een bedrijf dat bekend is met T4.
Of er moet hier een.kenner zijn die dit vaker bij de hand heeft gehad.
Waar woon je? Dit i.v.m. oventueel advies voor een bedrijf dat bekend is met T4.
Of er moet hier een.kenner zijn die dit vaker bij de hand heeft gehad.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- Multivan Generation
- Berichten: 34110
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: 2.4D gaat zelf in max toeren??
Check nu eens je oliepeil.
Je motor is op hol geslagen en meestal belooft dat niet veel goeds.
Sterkte alvast..
Je motor is op hol geslagen en meestal belooft dat niet veel goeds.
Sterkte alvast..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: 2.4D gaat zelf in max toeren??
Ooit eens meegemaakt met een Fiat Uno diesel. Bleek veroorzaakt te worden door een kapotte vacuümpomp.
Daardoor ging hij (ook) op motorolie lopen. Ik weet overigens niet of dat bij een 2.4d ook zou kunnen.
Daardoor ging hij (ook) op motorolie lopen. Ik weet overigens niet of dat bij een 2.4d ook zou kunnen.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
- Pascal-141
- Berichten: 10850
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 2.4D gaat zelf in max toeren??
Motor op hol geslagen... de kans is groot dat de motor al zodanig veel slijtage had , dat er veel onderdruk was en hierdoor op zijn eigen olie ging draaien.
Dat word uitkijken naar een nieuwe motor , of de huidige laten reviseren als de T4 dat nog waard is .
Dat word uitkijken naar een nieuwe motor , of de huidige laten reviseren als de T4 dat nog waard is .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- krekwakwol
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: 2.4D gaat zelf in max toeren??
Dat is nieuw voor mij, maar natuurlijk ook wel logisch, maar dan zal de motor ook lekker gerookt hebben, toen hij op motorolie liep.
Ik weet nog wel van oude landbouw en industriemotoren, die een oliebad filter hadden, als iemand (zonder kennis van zaken) het olieniveau in de onderbak te vol had gedaan, zoog hij ook olie aan door het filter en sloeg de motor ook op hol, de lucht toevoer afsluiten was toen de enige oplossing om de motor te stoppen.
Ik weet nog wel van oude landbouw en industriemotoren, die een oliebad filter hadden, als iemand (zonder kennis van zaken) het olieniveau in de onderbak te vol had gedaan, zoog hij ook olie aan door het filter en sloeg de motor ook op hol, de lucht toevoer afsluiten was toen de enige oplossing om de motor te stoppen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: 2.4D gaat zelf in max toeren??
er moet toch een manier zijn om te detecteren of het probleem aan het motorblok ligt of aan de dieselpomp?
De motor heeft 240 000 km, nog niet zoveel dus. Hij reed altijd vlot en rookte volgens mij niet. Het oliepijl staat net onder het bovenste streepje.
De motor heeft 240 000 km, nog niet zoveel dus. Hij reed altijd vlot en rookte volgens mij niet. Het oliepijl staat net onder het bovenste streepje.
- krekwakwol
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: 2.4D gaat zelf in max toeren??
Daarom vroeg ik eerder al wat je locatie is, maar als je dat om privacy redenen niet wilt plaatsen is het ook prima.
Dan kunnen we meedenken over een voor jouw geschikte garage.
Maar gaat hij nog steeds op maximum toeren lopen en als hij direct op hol slaat na het starten, lijkt het mij toch eerder een dieselpomp probleem.
Even een simpel vraagje, ben je lid van dr wegenwacht?
Die kunnen ook al wel dingen voor je deur controleren en uitsluiten.
Dan kunnen we meedenken over een voor jouw geschikte garage.
Maar gaat hij nog steeds op maximum toeren lopen en als hij direct op hol slaat na het starten, lijkt het mij toch eerder een dieselpomp probleem.
Even een simpel vraagje, ben je lid van dr wegenwacht?
Die kunnen ook al wel dingen voor je deur controleren en uitsluiten.
Laatst gewijzigd door krekwakwol op 20 jul 2024, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: 2.4D gaat zelf in max toeren??
Daar heb je nu een garage voor. Die weten bij uitstek waar naar te kijken. Ze zouden bv in en uitlaat kunnen controleren op motorolie. Compressiemeting. Verstuiverleidingen los en daarop druk en of debiet meten. Eventueel pomp demonteren en openen of er inwendig ergens breuk is en je gas open blijft staan.
Ik heb het zelf gehad met een 2.5 TD ford transit waar er een boutje uit de bevestiging van de kleppenlichters was gelopen. Dat boutgatje monde uit in een oliekanaal in de kop en blies dus mooi pisstraaltje olie precies in de motorontluchting met op hol tot gevolg. Startte gewoon en pas na paar honderd meter rijden voldoende temperatuur en olie om op hol te slaan. Gelijk bij starten op hol is zeldzaam volgens mij.
Groet, Ronald
Re: 2.4D gaat zelf in max toeren??
ik woon zelf in Lummen, België.
ik heb een vriend met veel vw ervaring, daar kan ik na z'n vakantie terecht
ik heb een vriend met veel vw ervaring, daar kan ik na z'n vakantie terecht
- krekwakwol
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: 2.4D gaat zelf in max toeren??
Om er achter te komen of het een pomp probleem is zou je of degene die je helpt bij je thuis al als volgt te werk kunnen gaan.
Eerst de 12V draad van de stopklep op de brandstofpomp loshalen en zorgen dat die niet tegen de massa aankomt.
Dan een verstuiverleiding van een verstuiver afdraaien, even een flesje of bakje onder de verstuiverleiding, zodat eventueel de dieselolie niet over je motorblok spuit.
De luchtslang van het luchtfilter afhalen, zodat je die gelijk kunt afdichten met een dop of iets vlaks als het maar niet naar binnen gezogen kan worden als de motor wel weer aan zou slaan, dan zonder gloeien even starten zonder gas te geven en kijken of er dan dieselolie uit de verstuiverleiding spuit, dit zou niet mogen met los gekoppelde stopklep.
Als er dan nog wel dieselolie uit de verstuiverleiding spuit, dan lijkt mij dat je een probleem met je dieselpomp hebt..
Eerst de 12V draad van de stopklep op de brandstofpomp loshalen en zorgen dat die niet tegen de massa aankomt.
Dan een verstuiverleiding van een verstuiver afdraaien, even een flesje of bakje onder de verstuiverleiding, zodat eventueel de dieselolie niet over je motorblok spuit.
De luchtslang van het luchtfilter afhalen, zodat je die gelijk kunt afdichten met een dop of iets vlaks als het maar niet naar binnen gezogen kan worden als de motor wel weer aan zou slaan, dan zonder gloeien even starten zonder gas te geven en kijken of er dan dieselolie uit de verstuiverleiding spuit, dit zou niet mogen met los gekoppelde stopklep.
Als er dan nog wel dieselolie uit de verstuiverleiding spuit, dan lijkt mij dat je een probleem met je dieselpomp hebt..
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008