Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Afvoer maken keuken eigen bouw
Afvoer maken keuken eigen bouw
Hallo,
wij willen de afvoer van de spoelbal wijzigen deze gaat nu met een slang naar een afvoer jerrycan. Wij willen deze afvoer wijzigen door de vloer te gaan en dan een opvangbak onder de camper op de grond te zetten. Heeft dit al iemand gedaan en hoe. Foto's zijn altijd welkom.
groet Theo
wij willen de afvoer van de spoelbal wijzigen deze gaat nu met een slang naar een afvoer jerrycan. Wij willen deze afvoer wijzigen door de vloer te gaan en dan een opvangbak onder de camper op de grond te zetten. Heeft dit al iemand gedaan en hoe. Foto's zijn altijd welkom.
groet Theo
- krekwakwol
Re: Afvoer maken keuken eigen bouw
Ik vraag me af of dit bij een camper nog toegestaan is, ik weet wel dat we dat vroeger onder de caravan hadden staan.
Maar of het nu nog bij een camper toegestaan is weet ik niet, of dat je nu een vuil watertank in/onder de bus moet hebben.
Maar of het nu nog bij een camper toegestaan is weet ik niet, of dat je nu een vuil watertank in/onder de bus moet hebben.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Hallo,
Wij hadden dit weekend een camper treffen van AART EVENT de campers wat hij bouwt zoals de smallander hebben dat allemaal.
groet Theo
Wij hadden dit weekend een camper treffen van AART EVENT de campers wat hij bouwt zoals de smallander hebben dat allemaal.
groet Theo
- krekwakwol
Oké, duidelijk. En heb je niet even gekeken hoe hun dat uitgevoerd hebben, daar was dan een mooie gelegenheid voor, lijkt me.
Want de dieseltank zit ook linksvoor onder de bus, dus dat wordt nog even goed uit meten waar en hoe je een doorvoer in de bodem maakt.
Want de dieseltank zit ook linksvoor onder de bus, dus dat wordt nog even goed uit meten waar en hoe je een doorvoer in de bodem maakt.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Waarom zou dat niet toegestaan zijn?krekwakwol schreef: 19 mei 2025, 22:26 Maar of het nu nog bij een camper toegestaan is weet ik niet, of dat je nu een vuil watertank in/onder de bus moet hebben.
Alle California’s hebben dat tot de T6 aan toe.
En zolang je het grijze water opvangt en op de juiste plaats afvoert is er toch nix aan de de hand?
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Charles Vos
?? Alle California's hebben vanaf de eerste uitvoering een vuilwatertank in de camper.
En met een bak/emmer onder de camper moet je het afvalwater inderdaad wel op de juiste plek weggooien.
En hoe doe je dat dan als je onderweg een kop koffie zet op een parkeerplaats? Water opvangen lukt nog wel, maar waar laat je het als je weer verder rijdt?
En met een bak/emmer onder de camper moet je het afvalwater inderdaad wel op de juiste plek weggooien.
En hoe doe je dat dan als je onderweg een kop koffie zet op een parkeerplaats? Water opvangen lukt nog wel, maar waar laat je het als je weer verder rijdt?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- Multivan Generation
- Contacteer:
Hallo Theo,TieskeT5 schreef: 19 mei 2025, 22:21 Hallo,
groet Theo
zie hier voor maten en uitvoering:
viewtopic.php?p=496836#p496836
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Die koffie vang ik in mijn blaas op. Wat later gaat dat via de inwendige afvoerbuis de wc in. Ik zie namelijk niet waar je water 'verliest' bij het koffiezetten?Hanz schreef: 20 mei 2025, 09:30
Maar mocht het zo wezen dat je onderweg wat uitspoelt in je wasbak, ik had in de T3 een kraan in de afvoerslang. Dan kon je nog ruim 1 liter opvangen zonder dat je klotste of morste onder het rijden (op de weg). En onder het rijden ging de kraan dan gewoon open en alles de weg op :) beter dan kleffe plekken op een verzorgingsplaats. Net als in de oude hondenkoppen, zo het spoor op.
Groet, Ronald
Er zit in de grijswatertanks met doorvoer door de bodem uiteraard een afsluiter zodat je het lozen van je afvalwater op een door je zelf gewenste moment en locatie kunt regelen.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Charles Vos
Dat is dus wel iets anders dan wat de topicstarter wil, namelijk een slang rechtstreeks naar buiten en daar het afvalwater opvangen in een bak.chv schreef: 20 mei 2025, 11:00 Er zit in de grijswatertanks met doorvoer door de bodem uiteraard een afsluiter zodat je het lozen van je afvalwater op een door je zelf gewenste moment en locatie kunt regelen.
Voorzover ik weet is dat toegestaan maar die bak moet dan wel op de juiste plek geleegd worden. Afvalwater zomaar in de natuur lozen is een milieudelict en dus strafbaar.
Dus op een camping geen probleem maar bij gebruik van de keuken onderweg wel lastig.
Ik mag toch aannemen dat de campers die TS bij AART heeft gezien geen van allen alleen met een slangetje rechtstreeks vanuit de wasbak lozen?
Misschien moet Tieske zelf even reageren op wat hij precies bedoelt met zijn vraag.
Misschien moet Tieske zelf even reageren op wat hij precies bedoelt met zijn vraag.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Charles Vos
Bij ons loopt de afvoer rechtstreeks via een afvoerpijpje naar de onderkant van de bus, waar we het met een tank zoals deze opvangen:
http://obelink.nl/fiamma-23w-roll-tank- ... -4EALw_wcB
Wanneer we rijden gaat de dop erop en we legen hem op de daarvoor bestemde plekken. Als we onderweg even onze handen willen wassen o.i.d. schuiven we hem gewoon onder het afvoerpijpje.
http://obelink.nl/fiamma-23w-roll-tank- ... -4EALw_wcB
Wanneer we rijden gaat de dop erop en we legen hem op de daarvoor bestemde plekken. Als we onderweg even onze handen willen wassen o.i.d. schuiven we hem gewoon onder het afvoerpijpje.

Op de site van AART zag ik bij de Hooglander (het grote model) een vuilwatertank als optie. Bij de kleinere modellen wordt niet over een vuilwatertank gerept. Waarschijnlijk inderdaad niet aanwezig en ook geen optie.
Aanvulling: Ook bij de IJssellander kan een vuilwatertank als optie gekozen worden. Dus alleen bij de grotere modellen op basis van Peugeot Boxer en Mercedes Sprinter is die mogelijkheid. De campers op basis van de Transporter hebben die optie niet. Daar is blijk baar geen ruimte voor.
Aanvulling: Ook bij de IJssellander kan een vuilwatertank als optie gekozen worden. Dus alleen bij de grotere modellen op basis van Peugeot Boxer en Mercedes Sprinter is die mogelijkheid. De campers op basis van de Transporter hebben die optie niet. Daar is blijk baar geen ruimte voor.
Laatst gewijzigd door Hanz op 20 mei 2025, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat denk ik wel, 2 of 3 jaar geleden eens een Smallander gehuurd, daar liep het gootsteenwater zo naar buiten. Eventueel zelf een bak eronder zetten.chv schreef: 20 mei 2025, 14:49 Ik mag toch aannemen dat de campers die TS bij AART heeft gezien geen van allen alleen met een slangetje rechtstreeks vanuit de wasbak lozen?
Maar dat is lang overal niet toegestaan, dan moet je een vuilwatertank hebben.
Groet,
Erik.
- Jan anno NU
Denk voor sommige zaken nog wel terug aan onze praktische zelfbouw T4 camper.
Grijswater jarrycan vol dan pakte ik deze er uit en leegde gewoon bij de wasbak in de garage.
Nu met de Nugget zat ik met 25 liter grijs water na het weekend , dan zit er niks anders op dan op de oprit de afsluiter open te zetten.
Die 40 liter grijs water tank pak je er niet even uit.

Grijswater jarrycan vol dan pakte ik deze er uit en leegde gewoon bij de wasbak in de garage.
Nu met de Nugget zat ik met 25 liter grijs water na het weekend , dan zit er niks anders op dan op de oprit de afsluiter open te zetten.
Die 40 liter grijs water tank pak je er niet even uit.