Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Alle binnenverlichting T3 zonder stroom

Vragen over de T3
Atoo

Alle binnenverlichting T3 zonder stroom

Bericht door Atoo »

Hallo allen,

Ik ben de trotse bezitter van een VW T3 Club Joker uit 1986.
Ik was bezig met het vervangen van de tl verlichting door led stips. Ik heb daarvoor de armatuur eruit gehaald, alles van de TL verlichting verwijderd en daarvoor in de plaats een ledstrip geplaatst met een crontroller die op 12v werkt. Ik had er vorig jaar al één gedaan en dat werkte mooi.

Ik wilde nu de andere twee units vervangen. Nadat ik ze allebei had gedemonteerd en één had terug geplaatst doet niks van mijn binnenvelichting het meer, ook niet de kleine lampjes boven de bestuurdersdeur en die boven het keukentje en ook niet nu ik de nieuwe armatuur weer heb gedemonteerd.

De plus draden van alle lampjes zijn nog steeds verbonden met elkaar en de aarde draden ook (niet met de plusdraden :)
De auto radio krijgt wel nog steeds stroom (zekering op plek3), zo ook het zekering kastje achter de bestuurdersstoel voor de diesel kachel en de koelkast.
Ik verwacht dat er ergens een zekering of relais stuk is gegaan, maar ik weet niet waar ik die kan vinden.

Heeft iemand een idee wat er mis is?
Kire

Re: Alle binnenverlichting T3 zonder stroom

Bericht door Kire »

Vermoedelijk is ergens een zekering doorgebrand.
Het lampje boven de bestuurdersdeur is, voor zover ik weet, van de 'standaard' binnenverlichting. Ik weet zo niet op welke zekering dit zit, maar die zal vermoedelijk te vinden zijn in de zekeringenkast links onder het dashboard.
Hoe het exact zit in een camper?? Ik heb een 8 persoons T3 Caravelle.

Groet,

Erik.

p.s. het zou zekering nr. 3 (15A) kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door Kire op 26 mei 2025, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Atoo

Bericht door Atoo »

Hey Erik,

Bedankt voor jouw reactie. Als het goed is zit de zekering voor de binnenverlichting op positie 3, daar zit ook de radio op en die doet het nog wel. Ik hoopte dat er ergens nog een andere zekering zou zijn die alleen op de binnenverlichting zit.

https://vwt3uk.wordpress.com/t3-tech/el ... se-box-85/

Groet, Atoo
Kire

Bericht door Kire »

Tja, misschien is de radio wel anders aangesloten??
Als ik kijk bij een Vanagon diesel tot 1986 dan zit de radio op zekering nr. 9 en de binnenverlichting op zekering nr. 8

Groet,

Erik.
Atoo

Bericht door Atoo »

Als ik de zekering op positie 3 eruit haal gaat de radio ook uit, dus of de binnenverlichting zit op een andere positie dan 3 of er is ergens anders iets wat de stroomkring onderbreekt voor de binnenverlichting. De zekeringen op positie 8 en 9 lijken nog goed te zijn
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Meet je ook spanning op de (permanente) plusdraden van de verlichting? Kijk ook gewoon alle zekeringen na. En meet ook of je massa in orde is.
Groet, Ronald
Atoo

Bericht door Atoo »

Hey Ronald,
Bedankt voor je reactie.
Bedoel je spanning tussen de plus van de lamp en bijvoorbeeld de aarde van de accu?
En bedoel je met massa in orde dat hij een hele lage of geen weerstand heeft met de aarde van de accu?
Atoo

Bericht door Atoo »

Dat was een goeie tip. De aarde van de lamp is niet verbonden met de aarde van de accu. Er staat wel spanning op de plus draad.
Weer iemand waar in de bus de binnenverlichting geaard is?
Hanz

Bericht door Hanz »

Hoe kan het dan dat de verlichting het eerst wel deed? Dit lijkt mij geen massaprobleem.
Alles werkte en de eerste LED ombouw ging goed. Nu heb je iets veranderd en doen opeens een aantal andere lampen het ook niet meer. Dit lijkt toch het meest op kortsluiting tijdens het werk waardoor er een zekering is uitgevlogen. Heb je alle zekeringen al gecontroleerd?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Atoo

Bericht door Atoo »

Dat is een goeie vraag. Het zou kunnen zijn dat het al stuk was, maar dat het me nog niet was opgevallen. Het gekke is dat ik wilde meten wat de plus was en wat de min voordat ik de aangepaste armatuur wilde plaatsen. Toen gaf hij voor minder dan een seconde 12 volt aan maar zakte dat snel naar rond de 7 Volt.
Er zit wel ongeveer een jaar tussen de eerste omgebouwde armatuur en de tweede.
Ik heb nog niet alle zekeringen getest, maar het is ook gek dat er wel spanning staat op de plus draad. Worden zekeringen ook op de aarde draad geplaatst?
Atoo

Bericht door Atoo »

Als ik de grond van de massa via mijn multimeter in ampère stand aansluit op de massa van de bus dan doen de lampen het wel. Nu nog vinden waar de binnenverlichting gekoppeld zit aan de carrosserie van de bus.
Hanz

Bericht door Hanz »

Atoo schreef: 26 mei 2025, 22:31 Ik heb nog niet alle zekeringen getest, maar het is ook gek dat er wel spanning staat op de plus draad. Worden zekeringen ook op de aarde draad geplaatst?
Hoeveel spanning staat er dan nog op de +draad? Is dat 12V of alleen nog maar die 7V. Als het maar 7V is dan kan het inderdaad een massaprobleem zijn. En als er nog (een beetje) spanning op staat is het geen kapotte zekering. Bij een lagere spanning gaan LED lampen eerst zwakker branden maar als de spanning te laag wordt gaan ze helemaal niet branden. De andere interieurverlichting (gloeilampen) zou misschien nog wel heel zwak kunnen branden maar dat zie je waarschijnlijk alleen in het donker.
Zekeringen zitten volgens mij altijd in de spanningvoerende draad, de +draad dus.
leof

Bericht door leof »

Atoo schreef: 26 mei 2025, 15:30 en daarvoor in de plaats een ledstrip geplaatst met een crontroller die op 12v werkt. Ik had er vorig jaar al één gedaan en dat werkte mooi.
Ik heb mijn TL ook door led-strips vervangen. Maar ik gebruik helemaal geen controller. Gewoon rechtstreeks aan 12V. Geen problemen gehad.
Hanz

Bericht door Hanz »

leof schreef: 27 mei 2025, 09:53 Ik heb mijn TL ook door led-strips vervangen. Maar ik gebruik helemaal geen controller. Gewoon rechtstreeks aan 12V. Geen problemen gehad.
Klopt. Ik had aanvankelijk ook een controller ingebouwd maar als ik de waterkraan open deed zakte de spanning even in en schakelde de controller direct de LED lamp uit. Controller verwijderd en nooit meer problemen gehad.
Hanz

Bericht door Hanz »

Nog even voor de duidelijkheid, heeft zo'n Club Joker een aparte huishoudaccu? En alles wat nu uitgevallen is aan verlichting, zit dat op dezelfde accu? Ik kwam hierop omdat je in je eerste bericht schreef dat de autoradio het nog wel deed maar die zit waarschijnlijk op de startaccu en heeft denk ik niets te maken met de verlichting in het campergedeelte.

Aanpassing: In deze handleiding is te lezen dat er een tweede accu is voor een aantal camperzaken maar dat de verlichting allemaal op de startaccu zit. In de handleiding staat ook een electrisch schema met de massapunten. Dat maakt het misschien makkelijker om deze te vinden.
Handleiding komt van deze site en daar vind je nog meer downloads over de Club Joker https://www.westfaliat3.info/html/westf ... loads.html
Plaats reactie