Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Externe Chinese diesel-heater en onderachterlichtklepje.

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Mickel Moen
Contacteer:

Externe Chinese diesel-heater en onderachterlichtklepje.

Bericht door Mickel Moen »

Onze camperbus verwarmen we elektrisch. Een stukje vloerverwarming en een keramisch vast gemonteerd kacheltje. Vijftien jaar naar alle tevredenheid gebruikt. Als het koud is zoeken we dus een paal op.
Nu konden we tot voor kort ook aan de 230V bij mijn dochter die met haar partner en kinderen Tiny House woont. Zij zijn zelf vrijwel zelfvoorzienend, maar er is ook op het terrein een gezamenlijk 230V punt. Eén aantal keren gebruikt, maar laatst bleek dat mijn kacheltje teveel van het goede was. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. En tja dan ga je toch naar een alternatief kijken.

Na wat speurwerk kwam ik op de goedkope diesel-heaters van Vevor uit. Daar vond ik een mooi kacheltje voor €144. Dat zijn andere prijzen dan die van Webasto of Eberspacher.
Ik hoef helemaal geen ingebouwde dieselkachel. Daarom heb ik het zo gemaakt, dat de kachel extern aangesloten wordt en we deze alleen meenemen, als we verwachten hem te gebruiken.

Onder de meeste T5 en T6 bezitters is het wel bekend, dat er onder het achterlicht een kunststof paneeltje zit. Daar kun je een klepje van maken. Meestal wordt dit gedaan om een verborgen 230V aansluiting te realiseren. Maar daar kun je natuurlijk ook een aansluiting voor een extern diesel kacheltje te maken.

Het hele (in)bouw verslag inclusief wat modificaties en geluidstesten kun je lezen op mijn website:

https://mickelmoen.nl/externe-dieselkachel-voor-de-bus/

PS. Het lukt mij niet hier nu foto’s te plaatsen. Ik werd zelfs geblokkeerd door het hostingbedrijf van deze site. Nu is het al weer een poosje geleden, dat ik hier een bericht met foto’s geplaatst heb. Is er iets veranderd? Maar eens verder zoeken. Afijn de foto’s vind je ook op mijn eigen site.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Multivan Generation
Contacteer:

Re: Externe Chinese diesel-heater en onderachterlichtklepje.

Bericht door Multivan Generation »

Heb je ook nog aan een dempertje voor in het inlaat/aanzuig traject voor lucht, gedacht?

Leuk project :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Mickel Moen
Contacteer:

Hoi Peter. Ja daar heb ik wel aan gedacht. Bij de grotere zit er een aparte luchtinlaatslang bij met daarop een filtertje tegen insecten. Ik heb inderdaad ook toepassingen gezien waarbij men daarop ook een dempertje monteerde. Bij deze zit alleen het filtertje wat je ook volgens de handleiding direct op de inlaat monteert.

Het zou het allemaal weer wat complexer maken. Ik vind hem nu al redelijk stil. Helemaal op de laagste stand.
Maar bedankt voor de tip. Ik zal er morgen nog eens naar kijken en een proefje doen.
Groetnis, Geert
freek

Bericht door freek »

Wij hebben ook inmiddels ruim een jaar ervaring met de Vevor dieselheater in de T4. Onze zoon is hiermee vorig jaar winter naar noord Noorwegen gereden. En in de t5 heb ik in 2015 een diesel heater van Kiravans onder de bodem gemonteerd. Beide zijn chinese producten en hebben een vermogen van 2kW.
De Vevor was inderdaad super goedkoop en de Kiravans was zo'n 800 euro dacht ik. Beide kachels voldoen uitstekend. Met de T5 zijn we net terug uit noord Noorwegen en hebben iedere avond en 's morgens de kachel aangehad bij temperaturen onder de 10gr. Heerlijk ;-). De Vevor heeft een digitaal display en afstandsbediening en ook de thermostaat werkt prima. Bij de kiravans zit er wel een thermostaat op maar die functioneert niet zoals zou moeten. Enige minpuntje bij de Vevor is dat het pompje hard tikt (is dat bij jouw Vevor ook?) bij de kiravans hoor je de pomp niet. De Vevorpomp zou ik misschien moeten vervangen door een duurdere of misschien de bevestiging aan de bodem met een stukje rubber oid moeten isoleren.
Helemaal eens dus: prima kachel voor een belachelijk lage prijs.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >500.000km
Citroen CX turbo2 1986
Henk-1
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henk-1 »

Ik heb ook een Vevor kachel gekocht begin dit jaar.
Wil hem in de T5 bouwen voor de winter, mooi ding voor weinig geld

Heb je mooi gedaan Mickel :toppie
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Ha Geert, mooi project, ik heb het ook met bewondering gelezen, hoe je dit weer uitgedokterd hebt.
Zelf heb ik nu ook even aan deze optie gedacht naar aanleiding van je project, alleen gaat dit niet bij dubbele achterdeuren :huilen
Dus dat wordt hier nog even een extra warmte deken die op de omvormer kan. (Nu niet nodig overigens)
Maar bedankt voor het delen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
freek

Bericht door freek »

Ha "Mickel": ik was iets te snel met mijn post; zie nu pas dat je de kachel echt "extern" hebt aangesloten mede omdat je niet "dat goedkope spul" in je bus wil. Dat zou bij ons heel onpraktisch zijn. Wij hebben een voorkeur voor de koudere landen en dan is het maar wat makkelijk dat je alleen even op een knop kan drukken en de kachel geen ruimte inneemt bij montage onder de wagenvloer met de inlaat in de instapbak bij de passagierszijde en de warmeluchtuitlaat in de vloer bij de B-stijl. We gebruiken hem zelfs tijdens rijden om even de was te drogen ;-).
Met de kwaliteit van de Vevors zit het wel goed volgens mij (de inbouw Vevor is er zelfs onder de 100 euro). De chinezen hebben goed naar de duitse merken gekeken;-).
Veel plezier met je kachel!
Citroen CX turbo2 1986
Mickel Moen
Contacteer:

Allen bedankt voor de reacties.

Wat het pompje betreft. Bij deze all-in-one zit het pompje in een rubber blokje. Bovendien heb ik de holle ruimte rondom het tankje opgevuld met schapenwol. Dan werkt dit minder als klankkast. In de laagste stand hoor je dan in de bus het pompje heel zacht via de luchtslang. Niet storend. Vanochtend heb ik de heater ook een plekje bij mijn werkschuur gegeven. Mijn schuur verwarm ik in de winter ook elektrisch, maar dat vreet wel stroom. Aangezien ik deze kachel nu toch heb, kan ie daar ook z’n best doen.
In de schuur hoor je het pompje wel duidelijker, door de luchtslang. Dat stukje is ook veel korter met minder bochten. Er zijn stillere pompjes, maar voor mijn gebruik het aanschaffen niet waard.

Wat inbouw betreft. Daar heb ik al een en ander over geschreven. Wij zijn wij sowieso niet zo van het vrijstaan. Als het koud is, zoeken we dus een camping of camperplaats met stroom (en douche) en verwarmen we elektrisch. Deze oplossing is dus meer voor specifiek gebruik dan voor algemeen gebruik. En inderdaad de prijzen zijn belachelijk laag.
IMG_1196-1536x2048.jpeg
Groetnis, Geert
bvddobb

Bericht door bvddobb »

Mickel Moen schreef: 17 jun 2025, 12:08 Wij zijn wij sowieso niet zo van het vrijstaan. Als het koud is, zoeken we dus een camping of camperplaats met stroom (en douche) en verwarmen we elektrisch.
Maar op de camping 'aan de paal' kan ook best prijzig zijn! Er wordt soms tot wel € 5,- extra per nacht gerekend! Omdat wij 'reizigers' zijn, en elke volgende of tweede dag wel verkassen, staan we nooit aan de paal: genoeg oplaadkilometers. Dan is in het koude seizoen een dieselkachel wel erg praktisch! Maar dan hebben we hem ook liever 'aan boord', dan elke avond weer buiten in de kou of regen weer op te bouwen.

Maar, zoals je zegt: elk gebruik zijn eigen oplossing!
Verder alle lof: het is weer een echte Geert-uitzoek-gedocumenteerde-knutsel! Leuk hoor! :yes
Jan anno NU

Bericht door Jan anno NU »

Leuk Projekt.
:toppie
Nog effe een timer er op , lekker als je bus warm is bij het opstaan
Mickel Moen
Contacteer:

Een timer zit er al op. Er zit een app voor op de telefoon bij waarop je al dat soort zaken kunt instellen.

Verder meet hij ook de omgevingstemperatuur. Zet je hem in de ruimte die je wilt verwarmen, met dus een uitlaat naar buiten, werkt ie temperatuurgestuurd. Extern moet je hem handmatig bedienen middels 6 standen.
Groetnis, Geert
Mickel Moen
Contacteer:

Ik heb problemen met weetjewel. Ik krijg steeds blokkeermeldingen. Dit bericht is een test.
Groetnis, Geert
Mickel Moen
Contacteer:

Hé Bart en Marga.

Tja. Wij zoeken het liefst kleine campings/camperplaatsen. Mijn ervaring is dat dan vaak de stroom er bij inzit.
Stel ik had een dieselkachel laten inbouwen. Dan was ik zeker €2000 kwijt geweest. Daar kan ik 400 keer voor aan een paal staan.
Op de totale kosten van een reis merk je die paar keer aan de paal niet eens. Vorig jaar zijn we in juni naar Schotland geweest. Elke dag aan de paal want ook voor Schotland was het toen koud. Ik schat dat ik zo’n tien van de dertig keer extra heb moeten betalen voor de stroom.
Groetnis, Geert
Mickel Moen
Contacteer:

Ha lijkt erop, dat er een maximum aan berichtgrootte is. Is dat nieuw?

Vervolg op bericht aan Bart en Marga:

Zelf een diesel inbouwen had ik niet zo’n trek in. Mooiste is aansluiten op de brandstoftank. Kies je voor een Vevor setje met zo’n los tankje wat je aan de wand kunt schroeven moet je in de bus vullen. Nu blijft het hele diesel en verbrandingsgebeuren buiten de bus.
Verder, nog niet genoemd, maar ik vind elektrisch ook schoner verwarmen. En……… we zijn heel erg verwend met onze vloerverwarming. Dat is voor ons alleen al een reden om aan de paal te gaan.
Groetnis, Geert
freek

Bericht door freek »

Ieder heeft zo zijn voorkeur ;-). Gelukkig maar!
Noorwegen is ons favoriete vakantieland met als groot voordeel dat je vrij kan kamperen. Wat is nou mooier dan niet op afgebakende stukjes grond staan met een nummertje en regeltjes :-). Groot voordeel van de vw busjes is dat je niet tussen die grote witte dozen hoeft te staan maar op afgelegen moeilijk te bereiken pareltjes. Afgelopen 3 weken 1 keer op een camping gestaan. Water is gratis bij de tankstations, douchen doen we in de auto (!) dmv een ingenieuze oplossing of bij een tankstation en "aan de paal" hoeven we nooit met 150kwh aan boord. Wc kan je op heel veel plaatsen legen.
Citroen CX turbo2 1986
Plaats reactie