Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuwe hh accu?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
websurfer

Nieuwe hh accu?

Bericht door websurfer »

We hebben gemerkt dat de camper accu mogelijk zijn beste tijd gehad heeft!
Na een lange rit is deze nog niet helemaal vol en met koelkast aan is deze na 1 dag 50% gezakt
De accu die er nu inzit houd het ook al bijna 10 jaar vol( wel meestal op walstroom) en is een exide gel g140 ( 12v 540 A143 Ah)

Welke accu zou deze het beste vervangen ? Of toch gewoon weer dezelfde aanschaffen?
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 340 dkm
krekwakwol

Re: Nieuwe hh accu?

Bericht door krekwakwol »

Als deze het al 10 jaar doet, zou ik weer een zelfde plaatsen.
Zoals de duisters zeggen Geprufte Sicherheid.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
websurfer

Bericht door websurfer »

Klopt hoor maar 10 jaar later zal de techniek ook verbeterd zijn en misschien zijn er nu "betere" accu's alleen heb ik daar geen kijk op !
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Nou zoek dan de topics even over Lithium accu's hier op het forum..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
websurfer

Bericht door websurfer »

Ga ik nalezen !
Heb ook nog een vraag over agm en de gel accus
Ik weet wat het verschil in contructie ( glasvezel versus gewoon gel) is maar wat is het verschil in gebruik, levensduur enz?
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Dat kun je natuurlijk ook even "googlen" op AGM vs Gelaccu,hier bv.
https://www.blauwestroomshop.nl/blogs/a ... -agm-accu/
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
websurfer

Bericht door websurfer »

Dat kan zeker maar nog niet gedaan en hoor graag van de techneuten hier hoe zij er over denken want dat zegt mij vaak meer dan de
Google wijsheden!
Maar staat voor morgen op de planning hoor!
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Ik gebruik de (yellowtop) gel accu's in machines omdat ze daar behoorlijk aan trillingen worden blootgesteld. In de vrachtwagen, bestelbus en camper zijn het semi-tractie (dual purpose) accu's en daar ben ik tevreden over. makkelijk aansluiten, cyrix ertussen, lader erop en gaan. Geen moeilijke elektronica ertussen of risico op schade aan het systeem door vervoer van losse materialen en materieel. Zit nu wel te twijfelen om uiteindelijk in de camp[er 2x 100Ah Lifepo4 accus te plaatsen met booster en zonnepaneel. Heb laatst enkele sets 12v bronpompen met zonnepaneel en backup lifepo4 accu geplaatst voor weidedrinkbakken (ecoworthy van amazon) en dat viel mij reuze mee. Voor in de bus zijn er ook goede lithium accus te vinden met ingebouwde verwarming, vorstbeveiliging, BMS en bluetooth monitoring etc.
Groet, Ronald
Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen »

Het eerste waar ik mij bij aansluit is de opmerking van Arnold, @krekwakwol
Dat is het makkelijkste, jouw systeem is berekend en ingericht op die accu.

Ik heb zelf Optima Bluetops liggen. In 2010 geplaatst en nu 250.000 km verder. Continu aan de Cyrix, de MPPT en als we aan de paal gaan aan de acculader.

@Ronald. De Yellowtops/bluetops zijn geen gel-accu’s, maar een speciaal soort AGM; opgerolde cel.

Als die op zijn, sta ik nu nog op het punt, om er weer Optima’s in te leggen.

Wat LifePo4 betreft. De mooiste eigenschap daarvan is het veel lagere gewicht.

Op het camperforum geven sommigen aan, dat ze simpel 1 op 1 vervangen hebben. Maar is het wel zo simpel?

Het is zaak je goed in de materie te verdiepen. Is de bekabeling erop berekend? Is de Dynamo zwaar genoeg. Een advies wat ik gelezen heb, is dat het vermogen van de Dynamo liefst het dubbele van dat van de accu moet zijn, dit omdat deze accu’s makkelijk veel stroom opnemen en het gevaar bestaat, dat de dynamo te heet wordt. Moet er een dc/dc booster tussen?

Moet je misschien voorzien in andere afgestemde laders?

Kan die LifePo4 wel continu aan een lader? Sommige fabrikanten geven bijvoorbeeld het advies niet langer dan 4 uur als de accu vol is. En moet je hem wel volladen? Weer zo’n advies. Liefst tot 80%. Niet vol wegzetten.

Is dat allemaal wel zorgeloos?

Kortom simpel vind ik het niet. Zou ik nu een compleet nieuwe installatie aanleggen, zou ik denk ik wel voor LifePo4 kiezen. Dan zou ik mij goed laten adviseren door bijvoorbeeld Stroomwinkel.nl en alles van 1 fabrikant er in leggen. Ik denk dat ik dan kies voor Victron.

Maar in een oude installatie?

Zie ondermeer deze draadjes:

https://camperforum.nl/viewtopic.php?t=8491571

https://camperforum.nl/viewtopic.php?t=8491536
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
eindgebruiker

Bericht door eindgebruiker »

Mickel Moen schreef: 06 jul 2025, 20:39 Een advies wat ik gelezen heb, is dat het vermogen van de Dynamo liefst het dubbele van dat van de accu moet zijn
"het vermogen van de accu"?
Freds

Bericht door Freds »

Op basis van de ervaringen van anderen hier op het forum heb ik een Lifepo accu 1-op-1 geplaatst vorig jaar. Werkt tot nu toe uitstekend. Heb hem echter nog niet lang hoeven op te laden. Het is niet zo’n grote: 100Ah (litime) met beveiliging voor laden onder nul.
Kan gemakkelijk 3 dagen vrij staan.
Klein, licht, sneller weer vol dan AGM.,
Westfalia t4 Beach dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk ACV :driveT4
Hiervoor:
Westfalia t4 coach acv 1996
Westfalia t4 coach acv 1999
Westfalia t3 joker 1988 met 1.9td motor
Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen »

eindgebruiker schreef: 07 jul 2025, 08:33
Mickel Moen schreef: 06 jul 2025, 20:39 Een advies wat ik gelezen heb, is dat het vermogen van de Dynamo liefst het dubbele van dat van de accu moet zijn
"het vermogen van de accu"?
Ja.

Er is verschil tussen de capaciteit van een accu (wat kan ie opslaan in Ah) en het vermogen, wat kan ie leveren of laden in A.

Zo wordt AGM veel gebruikt voor caravanmovers omdat die veel stroom in korte tijd kunnen leveren. Idem andersom bij het laden.

Sluit je een AGM die flink ontladen is aan op een dynamo die veel kan leveren zullen er hoge stromen in A gaan lopen.

Voor zover mij bekend, kunnen Lithium accu’s ook hoge stromen in A aan, of liever kunnen daar om vragen. Kan de dynamo dat niet leveren gaat die dus langdurig op zijn Max werken.

Daarom wordt er ook geadviseerd om er een laadbooster tussen te zetten.
Doe je dat niet , zorg er dan voor dat de dynamo het dubbele kan leveren in A wat de accu maximaal in A kan vragen bij laden.

Voor zover ik het weet. Ik ben ook nog niet zo thuis in de materie van Lithium accu’s
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Als je jezelf een beetje inleest in LifePO4 dan wil je gewoon ervoor zorgen dat je een goed systeem inbouwt. Doe je dat niet dan missen er wellicht een paar synapsen bij je. Zeker als jouw referenties gaan over dat het bij een ander ook zo kan. Want omdat het kan maakt het wel dat de kans dat het misgaat ook groter zal zijn.
Groet, Ronald
Jan anno NU

Bericht door Jan anno NU »

Plus 1

Wat ook nog wel eens vergeten wordt , de accu jazeker , en het gebruik van het busje.
Wordt deze als 2e auto gebruikt en in de wintermaanden amper naar omgekeken kan je elke accu snel afvoeren , een accu wil vol gehouden worden.
websurfer

Bericht door websurfer »

Alles overwegende denk ik dat ik voor dezelfde accu of de AGM versie ga!

ik heb namelijk geen zin om allerlei dingen om te moeten bouwen om de modernste accu te kunnen plaatsen
De uitrusting is nog bijna origineel (uiteraard elektronica wel goed bekeken en onderhouden bij aankoop)
en dan is een Gel of AGM m.i. de beste keuze maar bedankt allen voor de info en reacties !
Plaats reactie