Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 springt spontaan uit 2e versnelling en z'n achteruit

vragen over de T4
wimd

T4 springt spontaan uit 2e versnelling en z'n achteruit

Bericht door wimd »

Sinds kort springt mijn T4 van 1996 uit z'n 2e versnelling en de achteruit. De andere versnellingen zijn geen probleem. De problemen zijn ontstaan na vervanging van de koppelingsplaten, maar gezien de slechte ervaringen met die garage wil ik daar niet meer naar terug. Op het forum zie ik wel problemen met het springen uit de 5e versnelling maar niet uit de versnellingen die bij mij niet goed meer werken.
Weet iemand waar dat aan kan liggen en/of heeft iemand tips voor een goede en betaalbare monteur in de buurt van Den Bosch?
Alvast bedankt voor het meedenken!
RichardL
Contacteer:

Re: T4 springt spontaan uit 2e versnelling en z'n achteruit

Bericht door RichardL »

Als je zoekt op bolletjes kun je misschien de oplossing vinden.

Succes
:campingT4
wimd

Bericht door wimd »

RichardL schreef: 06 jul 2025, 10:31 Als je zoekt op bolletjes kun je misschien de oplossing vinden.

Succes
Bedankt voor je reactie. Onlangs is een van die schakelbolletjes vervangen maar de garage had het erover dat de andere in de versnellingsbak zit, waar ie niet (meer) bij kon. Volgens het filmpje is dat toch een ander verhaal.
Hanz

Bericht door Hanz »

Dat is inderdaad onzin. De schakelbolletjes zitten allebei in het schalmechanisme buiten de bak. En jouw probleem lijkt toch sterk op schakelbolletjes. Tweede versnelling en achteruit is allebei een beweging van de pook naar achteren, dus die combinatie is niet zo gek.
En beter om de bolletjes altijd alle twee te vervangen en ook het kunststof busje. Voor de kosten hoef je het niet te laten, kwestie van een paar euro.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
wimd

Bericht door wimd »

Hanz schreef: 06 jul 2025, 13:18 Dat is inderdaad onzin. De schakelbolletjes zitten allebei in het schalmechanisme buiten de bak. En jouw probleem lijkt toch sterk op schakelbolletjes. Tweede versnelling en achteruit is allebei een beweging van de pook naar achteren, dus die combinatie is niet zo gek.
En beter om de bolletjes altijd alle twee te vervangen en ook het kunststof busje. Voor de kosten hoef je het niet te laten, kwestie van een paar euro.
Bedankt voor de info. Ik heb op het forum gezocht naar de bestelnummers maar kon die zo niet vinden. Weet jij toevallig welke bestelnummers ik moet hebben en bij wie ik die kan bestellen? VW levert ze blijkbaar niet meer (is me verteld).
Hanz

Bericht door Hanz »

Bij Autodoc kan je een complete set kopen
https://www.autodoc.nl/3rg/9365426

of een nog uitgebreidere set met ook onderdelen die bij de pook zitten.
https://www.autodoc.nl/3rg/14401887

Dergelijke setjes vind je ook bij bus-ok.nl en bij poptopshop.nl

In de tekening zie je de onderdeelnummers, met name 46, 47 en 53.
schakelmechanisme-onderdeelnummers.jpg
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Hanz schreef: 06 jul 2025, 13:18 Tweede versnelling en achteruit is allebei een beweging van de pook naar achteren, dus die combinatie is niet zo gek.
Volgens mij is dat niet per definitie zo.
Voor de 1,9d tot de 2,5 TDI-88pk (02B-versnellingsbak familie) zit de achteruit naast de één.

Vanaf de 102pk TDI en hoger (02G-versnellingsbak familie) zit de achteruit onder de 5de versnelling.

Voor de topicstarter kan het misschien toevallig kloppen.

Een garage in de regio Den Bosch zou het bedrijf van imacthomas hier op het forum kunnen zijn.
Heb er zelf goede ervaringen mee.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Hanz

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 06 jul 2025, 14:37
Hanz schreef: 06 jul 2025, 13:18 Tweede versnelling en achteruit is allebei een beweging van de pook naar achteren, dus die combinatie is niet zo gek.
Voor de 1,9d tot de 2,5 TDI-88pk (02B-versnellingsbak familie) zit de achteruit naast de één.
Ook dan is de combinatie van problemen met 2 en achteruit logisch omdat in beide gevallen de pook naar links wordt bewogen.
Vanaf de 102pk TDI en hoger (02G-versnellingsbak familie) zit de achteruit onder de 5de versnelling.
Daar was ik van uitgegaan omdat de topic starter een bus van 1996 heeft. Maar als daar geen 102 pk in zit dan is het inderdaad anders.

Een garage in de regio Den Bosch zou het bedrijf van Thomas hier op het forum kunnen zijn.
Volgens mij heette dat TVS engineering.Heb er zelf goede ervaringen mee.

Groetjes Peter
wimd

Bericht door wimd »

Hanz schreef: 06 jul 2025, 14:48
Multivan Generation schreef: 06 jul 2025, 14:37
Ook dan is de combinatie van problemen met 2 en achteruit logisch omdat in beide gevallen de pook naar links wordt bewogen.
Daar was ik van uitgegaan omdat de topic starter een bus van 1996 heeft. Maar als daar geen 102 pk in zit dan is het inderdaad anders.

Een garage in de regio Den Bosch zou het bedrijf van Thomas hier op het forum kunnen zijn.
Volgens mij heette dat TVS engineering.Heb er zelf goede ervaringen mee.

Groetjes Peter
Bedankt Peter, ik zal TVS eens benaderen of die het probleem kunnen oplossen. Zo niet dan kan ik altijd nog zelf aan de slag. Het is overigens een 102 pk TDI versie die ik heb, de achteruit zit onder de 5. Wat ik wel vreemd vind is dat de 4e versnelling geen probleem heeft; je zou zeggen dat die in dezelfde beweging zit.

Op het forum gezocht op Thomas, en dan kom ik uit bij THS automotive in Den Bosch. Ik denk dat je die bedoelt.
Groeten, Wim
Laatst gewijzigd door wimd op 06 jul 2025, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
wimd

Bericht door wimd »

Hanz schreef: 06 jul 2025, 14:25 Bij Autodoc kan je een complete set kopen
https://www.autodoc.nl/3rg/9365426

of een nog uitgebreidere set met ook onderdelen die bij de pook zitten.
https://www.autodoc.nl/3rg/14401887

Dergelijke setjes vind je ook bij bus-ok.nl en bij poptopshop.nl

In de tekening zie je de onderdeelnummers, met name 46, 47 en 53.
schakelmechanisme-onderdeelnummers.jpg
Bedankt Hanz, dat geeft een duidelijk overzicht welke onderdelen ik moet hebben en waar ik ze kan bestellen.
Groeten, Wim
Hanz

Bericht door Hanz »

wimd schreef: 06 jul 2025, 15:05 Wat ik wel vreemd vind is dat de 4e versnelling geen probleem heeft; je zou zeggen dat die in dezelfde beweging zit.
Groeten, Wim
Kijk eens naar de plaatjes hieronder van de schakelbewegingen. De 2 en de achteruit zitten allebei aan de uitersten van de links-rechts kiesbeweging waarbij het bolletje naar beneden of boven gedrukt wordt. De 4 zit daar tussenin en dan staat er minder kracht op het bolletje in verticale richting. En zowel bij 2 als bij achteruit maakt de pook dezelfde schakelbeweging naar achteren (en het bolletje dus naar voren). Het lijkt erop dat het bolletje links (in zwarte cirkel bij kiesbeweging) in deze uiterste standen niet goed fixeert waardoor hij uit de versnelling schiet. Weet je ook welk van de twee bolletjes vervangen is?
Bijlagen
Schakelmechanisme 3.jpg
Schakelmechanisme 2.jpg
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Ja inderdaad THS automotive bedoelde ik. :toppie

Eerst zou ik het zoeken in de afstelling.
Mocht je dat goed krijgen dan is het mooi.

Anders ook eens controleren wat het oliepeil in de bak is? Wanneer is de versnellingsbak olie voor het laatst vervangen.
Als laatste, kan dit ook veroorzaakt worden door een versleten versnellingsbak; dan is ie aan revisie toe.

Maar als je voordien nul problemen er mee hebt gehad, dan is dat niet voor de hand liggend.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Hanz

Bericht door Hanz »

Topic starter Wim geeft aan dat één schakelbolletje vervangen is maar de andere niet. De kans is groot dat het andere bolletje ook niet meer goed is en dat kan inderdaad dit soort problemen veroorzaken. En het is ook de vraag of de garage ook het busje heeft vervangen waar het ene bolletje in gelagerd is. Gezien zijn opmerking over een schakelbolletje in de versnellingsbak denk ik dat deze garage niet zo veel verstand heeft van dit systeem. Het lijkt mij dan ook het meest logisch en het simpelst om eerst naar dat bolletje te kijken. Als dat niet het probleem is dan als volgende stap inderdaad de afstelling.
Een laag oliepeil kan leiden tot moeizaam schakelen maar ook dat hij uit de versnelling schiet?
wimd

Bericht door wimd »

Multivan Generation schreef: 06 jul 2025, 16:00 Ja inderdaad THS automotive bedoelde ik. :toppie

Eerst zou ik het zoeken in de afstelling.
Mocht je dat goed krijgen dan is het mooi.

Anders ook eens controleren wat het oliepeil in de bak is? Wanneer is de versnellingsbak olie voor het laatst vervangen.
Als laatste, kan dit ook veroorzaakt worden door een versleten versnellingsbak; dan is ie aan revisie toe.

Maar als je voordien nul problemen er mee hebt gehad, dan is dat niet voor de hand liggend.
Thomas gebeld, THS automotive bestaat niet meer en hij werkt nu bij Autobedrijf Coen Droomers in Oss. Daar heb ik nu een afspraak gemaakt voor het vervangen van de schakelbolletjes, eind augustus. Wordt vervolgd...
wimd

Bericht door wimd »

Nog even de afloop doorgeven. Onlangs heb ik de bus naar garage Coen Droomers in Oss gebracht. Door de vakantieperiode lukte dat niet eerder. Thomas wist mij al snel te vertellen dat een onderdeel van de schakelstang kapot was wat eerder door een andere garage provisorisch gerepareerd was. Autobedrijf van Zutphen, waar begin dit jaar de koppelingscilinder is vervangen wist me wel te melden dat er "iets" kapot was en het onderdeel niet meer bij VW leverbaar was maar wilde me niet vertellen welk onderdeel het nu precies betrof. En een andere garage verving een deel van de schakelbollen maar zei dat de andere bollen in de versnellingsbak zaten.
Het betreffende onderdeel, de schakelgaffel kop 2.5 TDi 701711243B is gelukkig wel bij bus-ok te bestellen. De schakelstang is nu gereviseerd, een reparatieset van het schakelmechanisme aangebracht (de schakelbolletjes) met de nieuwe schakelgaffelkop. Schakelen verloopt nu weer als vanouds en hij schiet niet meer uit de versnelling. :sjaal
Plaats reactie