Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Nieuwe ronde nieuwe kansen :-)
Nieuwe ronde nieuwe kansen :-)
Hoi,
Na afgelopen zaterdag mijn T4 California na vele geweldige jaren te hebben verkocht heb ik nu een lege Crafter L2H2 uit 2012 gekocht voor een zelfbouwproject. En ik hoor jullie al denken...jahoor ik weet dat hier op Weetjewel alleen Transporters worden behandeld dus ben ik op zoek naar een even zo goed forum voor "the other side" omdat ik ook voor mijn Crafter zo'n fijn adviesplatform zoek.
Alvast bedankt en ook iedereen bedankt die ooit goede tips en adviezen heeft gegeven!
Na afgelopen zaterdag mijn T4 California na vele geweldige jaren te hebben verkocht heb ik nu een lege Crafter L2H2 uit 2012 gekocht voor een zelfbouwproject. En ik hoor jullie al denken...jahoor ik weet dat hier op Weetjewel alleen Transporters worden behandeld dus ben ik op zoek naar een even zo goed forum voor "the other side" omdat ik ook voor mijn Crafter zo'n fijn adviesplatform zoek.
Alvast bedankt en ook iedereen bedankt die ooit goede tips en adviezen heeft gegeven!
- Martens-Tvier
Re: Nieuwe ronde nieuwe kansen :-)
Ik snap het wel hoor, met mijn 2 meter vind ik de T4 nogal krap. Het is dat er geen Crafter fabriekscampers zijn maar anders wist ik het wel….
T4 California Event 2.5 TDi 2003
- Mickel Moen
- Contacteer:
Ik zou hier mooi blijven. Veel in zelfbouw is hetzelfde. Je hebt alleen wat meer ruimte in een Crafter.
En verder:
https://camperforum.nl/viewforum.php?f=7
Overigens heeft de Grand California de Crafter als basis.
En verder:
https://camperforum.nl/viewforum.php?f=7
Overigens heeft de Grand California de Crafter als basis.
https://www.vwbedrijfswagens.nl/nl/mode ... ornia.htmlMartens-Tvier schreef: 11 jul 2025, 12:44 Ik snap het wel hoor, met mijn 2 meter vind ik de T4 nogal krap. Het is dat er geen Crafter fabriekscampers zijn maar anders wist ik het wel….
Groet, Ronald
Haha nou dan blijf ik lekker :-)
Inderdaad, de Grand California is een flinke camper voor ditto budget
Waar ik namelijk op zoek naar ben is een tip voor de enige issue die de bus heeft en dat is;
Wat er gebeurd is het volgende:
De hulpaccu heeft een gecorrodeerde minpool, met een gekke schakelaar ertussen onder de motorkap, die schakelaar heb ik verwijderd en de minpool zo goed mogelijk schoongemaakt met een staalborstel en ingesmeerd met zuurvrije vaseline en weer zoals t moet aangesloten.
De accu ziet er wel een beetje gaar uit maar meet nog goed.
De startaccu onder de voeten heeft zn beste tijd gehad en ook daar zit een schakelaar op om na t rijden de verbinding met de startaccu uit te zetten.
Als je dit niet doet, start de auto na een uur niet meer. Dan denk je de accu is leeg, maar...wat de vorige eigenaar deed (niet zo slim) is een draad tussen de pluspool en een carosseriedeel houden bij de hulpaccu, en de bus start weer.
Nu heb ik al een zooi weggehaald van aftermarket parrot handsfree systeem, een achteruitrijcamera, een "bakkie", en allerlei losse kabels. Een nieuwe startaccu en hulpaccu zijn besteld alsmede een verse minkabel voor de hulpaccu.
Doordat dit massaprobleem er is krijg je ook af en toe de melding "P0673_00 Cylinder 3 Glow Plug Circuit" via de OBD, wat na resetten er niet meer is, omdat de gloeipluggen helemaal okee zijn, maar ja...dit veroorzaakt natuurlijk gek gedrag.
Buiten het bovenste...hebben jullie eventueel tips over wat ik nog zou kunnen checken voor de zekerheid?
-> Vanmiddag monteer ik een nieuwe startaccu en koppel ik de hulpaccu even los, kan ik gelijk alles goed schoonmaken en stofzuigen. Dan nog wat losse kabelzooi weghalen en dan eens testen of t probleem weg is.
Alvast bedankt weer
Inderdaad, de Grand California is een flinke camper voor ditto budget
Waar ik namelijk op zoek naar ben is een tip voor de enige issue die de bus heeft en dat is;
Wat er gebeurd is het volgende:
De hulpaccu heeft een gecorrodeerde minpool, met een gekke schakelaar ertussen onder de motorkap, die schakelaar heb ik verwijderd en de minpool zo goed mogelijk schoongemaakt met een staalborstel en ingesmeerd met zuurvrije vaseline en weer zoals t moet aangesloten.
De accu ziet er wel een beetje gaar uit maar meet nog goed.
De startaccu onder de voeten heeft zn beste tijd gehad en ook daar zit een schakelaar op om na t rijden de verbinding met de startaccu uit te zetten.
Als je dit niet doet, start de auto na een uur niet meer. Dan denk je de accu is leeg, maar...wat de vorige eigenaar deed (niet zo slim) is een draad tussen de pluspool en een carosseriedeel houden bij de hulpaccu, en de bus start weer.
Nu heb ik al een zooi weggehaald van aftermarket parrot handsfree systeem, een achteruitrijcamera, een "bakkie", en allerlei losse kabels. Een nieuwe startaccu en hulpaccu zijn besteld alsmede een verse minkabel voor de hulpaccu.
Doordat dit massaprobleem er is krijg je ook af en toe de melding "P0673_00 Cylinder 3 Glow Plug Circuit" via de OBD, wat na resetten er niet meer is, omdat de gloeipluggen helemaal okee zijn, maar ja...dit veroorzaakt natuurlijk gek gedrag.
Buiten het bovenste...hebben jullie eventueel tips over wat ik nog zou kunnen checken voor de zekerheid?
-> Vanmiddag monteer ik een nieuwe startaccu en koppel ik de hulpaccu even los, kan ik gelijk alles goed schoonmaken en stofzuigen. Dan nog wat losse kabelzooi weghalen en dan eens testen of t probleem weg is.
Alvast bedankt weer
- Multivan Generation
- Contacteer:
Bij evomotiondesign kun je mooie interieurs ook voor Crafter kopen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
Ik heb ook het interieur van mijn (nieuw model)Crafter zelf gebouwd. Ik wou een grote "kofferruimte" , wat ik niet kon vinden bij de fabriekscampers, dus maar zelf iets ontworpen en gebouwd.CaliCoach schreef: 11 jul 2025, 10:34 Hoi,
Ik heb achteraan een groot bed , vrij hoog geplaatst , en daaronder heb ik ruimte om mijn gereedschap en wisselstukken mee te nemen als we 4x4 gaan rijden , maar ik kan er ook bvb fietsen in kwijt zonder deze te demonteren , de fietsen kunnen gewoon in de lengte er in en kunnen ook gewoon rechtop staan.
Ik heb mijn Crafter ingericht voor 2 personen , dus geen extra bankje achterin , gewoon 2 draaistoelen vooraan , een keukenblok, koelkast , toilet , hangkasten boven en veel opbergruimte in de kasten in de kofferruimte aan beide zijden ,en nog een opbergruimte tussen bed en wand ook .
Dakramen heb ik bewust niet , ik heb gekozen voor een mobiele airco (ecoflow wave2 met add on batterij)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Mickel Moen
- Contacteer:
Wat het elektrisch betreft.
Ik gok, dat je met de hulp-accu de hh-accu/serviceaccu bedoelt.
Ofwel, Je hebt in een camper het auto gedeelte en het woongedeelte.
Bij problemen met een bus die je net hebt en wilt ombouwen zou ik het zo aanpakken.
Kopppel de hh-accu los van de startaccu/dynamo.
Onderzoek dan of in het autodeel alles naar behoren werkt. Als dat in orde is, sloop alles wat op de hh-accu aangesloten is er uit en bouw dit deel helemaal opnieuw op. Dan ken je jouw installatie op en top. Tip, vaak zie je dat ook in het woondeel massa aan het chassis gelegd is. Heb ik ook bij mijn ombouw nog gedaan. Tegenwoordig is het advies om de massa terug te voeren naar de startaccu middels een kabel.
Succes.
Voor meer zie mijn blog, o.a.
https://mickelmoen.blogspot.com/2013/01 ... latie.html
Is alweer wat jaartjes oud.
Voor het woongedeelte kun je ook LifePo4 accu overwegen. Zoek in de discussies hier of op het camperforum:
https://camperforum.nl/viewtopic.php?t=8489532
https://camperforum.nl/viewtopic.php?t=8491571
Ik gok, dat je met de hulp-accu de hh-accu/serviceaccu bedoelt.
Ofwel, Je hebt in een camper het auto gedeelte en het woongedeelte.
Bij problemen met een bus die je net hebt en wilt ombouwen zou ik het zo aanpakken.
Kopppel de hh-accu los van de startaccu/dynamo.
Onderzoek dan of in het autodeel alles naar behoren werkt. Als dat in orde is, sloop alles wat op de hh-accu aangesloten is er uit en bouw dit deel helemaal opnieuw op. Dan ken je jouw installatie op en top. Tip, vaak zie je dat ook in het woondeel massa aan het chassis gelegd is. Heb ik ook bij mijn ombouw nog gedaan. Tegenwoordig is het advies om de massa terug te voeren naar de startaccu middels een kabel.
Succes.
Voor meer zie mijn blog, o.a.
https://mickelmoen.blogspot.com/2013/01 ... latie.html
Is alweer wat jaartjes oud.
Voor het woongedeelte kun je ook LifePo4 accu overwegen. Zoek in de discussies hier of op het camperforum:
https://camperforum.nl/viewtopic.php?t=8489532
https://camperforum.nl/viewtopic.php?t=8491571
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 12 jul 2025, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoi Geert,
Ik bedoel inderdaad de hh accu bij mn 2012 Crafter onder de motorkap. Ik heb net alle meuk van schakelaars weggehaald en een verse goede startaccu geplaatst, de hh accu minpool losgekoppeld, de min aansluiting van de startaccu en de aansluitingen met staalborsteltje schoongemaakt en zuurvrije vaseline erop gedaan.
Geen foutmeldingen meer en nu uurtje wachten of ie daarna nog start. Ik laat t weten :-)
Ik bedoel inderdaad de hh accu bij mn 2012 Crafter onder de motorkap. Ik heb net alle meuk van schakelaars weggehaald en een verse goede startaccu geplaatst, de hh accu minpool losgekoppeld, de min aansluiting van de startaccu en de aansluitingen met staalborsteltje schoongemaakt en zuurvrije vaseline erop gedaan.
Geen foutmeldingen meer en nu uurtje wachten of ie daarna nog start. Ik laat t weten :-)
Zo gelukt! Nog wat onnodige kabeltroep weggehaald, nieuwe startaccu erin, airco kreeg weer voldoende stroom dus die doet t ook en de hh accu onder de motorkap vervangen. Nu maar weer verder met isoleren achterin 
- Martens-Tvier
Top! Wist ik niet.SyncRoon schreef: 11 jul 2025, 13:22https://www.vwbedrijfswagens.nl/nl/mode ... ornia.htmlMartens-Tvier schreef: 11 jul 2025, 12:44 Ik snap het wel hoor, met mijn 2 meter vind ik de T4 nogal krap. Het is dat er geen Crafter fabriekscampers zijn maar anders wist ik het wel….
T4 California Event 2.5 TDi 2003
Zoo alles top weer! Gisteren de vloerplaat eruit gehaald en vandaag de vloer geschrobt, gaatjes dichtgekit en met hammerite behandeld, ontdreuning erin voor de vloer (de rest volgt later, latten in de menie en op de vloer gelijmd en 19mm armaflex ertussen.
Van de week nog wat lege flexibele buis onder de vloer voor t geval er wat extra electra oid ergens heen moet en volgende week komen de ramen. Spannend klusje maar dat komt goed!
Van de week nog wat lege flexibele buis onder de vloer voor t geval er wat extra electra oid ergens heen moet en volgende week komen de ramen. Spannend klusje maar dat komt goed!