Hulp gevraagt

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
rottieroodmax

Hulp gevraagt

Bericht door rottieroodmax »

Onze trots staat nu bij de VW dealer in Enkhuizen.
Waarom....
Slecht starten,zelfs na een uur rijden.
Uiteindelijk blijkt dat de bus vorig jaar goedgekeurd is met gevaarlijke dingen.
Bumperbalk gans verrot
Brandstofpomp lekt diesel
Reminrichting achter zit vast gerot

De monteur zei dat de brandstofpomp gereviseerd moet worden en dat het een duur dingetje gaat worden.
Hij kon niet direct zeggen wat alles gaat kosten.
Maar we gaan zeker via de RDW de garage waar hij gekeurd in kennis stellen over het keuringsgedrag.

Wie weet waar ik heen kan gaan voor dit soort dingen.

Ik ben eigenlijk best wel verdrietig en ......tja
Volvo V70XC 2001, T4 Westfalia camperbus 1992
SyncRoon

Re: Hulp gevraagt

Bericht door SyncRoon »

Volgens mij heb je de bus in volle overtuiging aangekocht als ik je aanschaf teruglees. Daar is toen al ruimschoots erop gewezen dat 'mooi' een kat in de zak kan zijn. Er zijn toen al diverse tips gegeven. Ook voor garage.
Groet, Ronald
Hanz

Bericht door Hanz »

Je plaatst dit bericht in de rubriek T4 Camper. Volgens mij heb je een T5 en dit probleem is ook niet camper gerelateerd.
Nogmaals vragen in rubriek T5 levert waarschijnlijk meer reacties op.
En hier kan je melding doen bij RDW
https://www.rdw.nl/apk/niet-eens-met-goedkeuring-apk
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
rottieroodmax

Hanz.
Ik heb een T4 Westfalia camper uit 1992.
Maar het klopt,want in mijn onderschrift staat inderdaad T5 uit 2010.
Heb al geprobeerd om dit te veranderen. Is ff niet gelukt
Laatst gewijzigd door rottieroodmax op 11 jul 2025, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
rottieroodmax

SyncRoon schreef: 11 jul 2025, 18:51 Volgens mij heb je de bus in volle overtuiging aangekocht als ik je aanschaf teruglees. Daar is toen al ruimschoots erop gewezen dat 'mooi' een kat in de zak kan zijn. Er zijn toen al diverse tips gegeven. Ook voor garage.
Klopt. Maar uiteindelijk kom je er dus achter als je hem al heb.
Helaas maar waar
Jan anno NU

Bericht door Jan anno NU »

En wat is het doel van je aanklacht ?
Apk is een momentopname.

En een T4 van 1992 moet je gewoon heel kritisch bekijken , na ruim 30 jaar is het toch wel end of life.
Hanz

Bericht door Hanz »

rottieroodmax schreef: 11 jul 2025, 18:05 Bumperbalk gans verrot
Ik ben eigenlijk best wel verdrietig en ......tja
En twee maanden geleden schreef je nog dat de onderkant nagenoeg roestvrij was.
En best wel verdrietig . . .
Tja je hebt een oude camper gekocht zonder grondige technische keuring, waarschijnlijk ook zonder onderhoudshistorie, zonder dat je zelf genoeg kennis van zaken had en van een handelaar die zich presenteert als particulier verkoper. Dat vraagt om problemen en er blijkt ook van alles te mankeren aan deze camper. Ik ben bang dat je nog wel meer ellende te wachten staat.
Het is nu kiezen: of flink investeren om er weer iets knaps van te maken of snel van de hand doen en je verlies nemen.
rottieroodmax

Ik snap jullie reacties,maar niet om verwijten neer te zetten.
Ik vraag hulp met betrekking tot een link of website waar bepaalde dingen gereviseerd worden.

Deze punten vallen niet onder een moment opname.
Als er bepaalde rubbers gekit gaan worden en zelfs de olieaftapplug noem ik dat geen momentopname.

Zelfs de hevel van de achterrem die vast gerot zit,is in mijn ogen geen momentopname.

Ik denk dat ik hier eigenlijk niet veel verder kom,dan alleen maar de verwijten. Ik ga even door met zoeken.
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Het is toch niet gek dat men zijn wenkbrauwen ophaalt. De zaken die je vermeld klinken ook niet vreemd voor een oude bus. Voor reparaties is het vaak zo, als je zelf kan sleutelen kunnen de kosten meevallen. Wil je zelf leren sleutelen kan het meer gaan kosten dan bij de garage (gereedschap, faalfouten etc). In beide gevallen wordt je er wel veel wijzer van.

In veel gevallen zien garages die oude voertuigen, zeker in slechte staat, niet zitten vanwege het vele werk en onzekere uitkomsten. Klein dingetje opknappen kan uitmonden in groot werk gewoon omdat alles vastgerot zit, veel tijd kost, en bijkomstige zaken opeens ook een issue gaan vormen en meerkosten met zich mee brengen. Het is soms met die oude dingen alsof je het wegbrengt met blanco check. Dus vind maar een garage die de ervaring heeft en een goede en faire prijsstelling geeft. Vind alleen al een garage die de kennis van T4 heeft en je duidelijk kan uitleggen waar je jezelf aan kan verwachten. En dat is eigenlijk wel het verwijt, keuren VOOR aankoop.

Ik ben bang dat reparaties je uiteindelijk meer kan gaan kosten dan de aanschafprijs. Dat is zuur maar kunnen wij niks aan veranderen, zelfs niet als we zo maar de juiste eerlijke garage zouden weten te vinden. Dan is het de vraag ga je hem opknappen en afrijden, door apk halen en flippen, je verlies nemen en als sloper verkopen (export/veiling). Mijn ouwe citroen jumper met 4x4 die niet meer door de APK kwam vanwege roestschade (de makkelijke plekken waren allemaal al hersteld, maar nu was het echt allemaal door op de onmogelijke plekken) heb ik verkocht voor export aan een sjaggeraar en verhip half jaar later staat die voor 6x zoveel terug als camper te koop. Met 500km meer erop, zelfde tot de nok versleten banden, butsen en deuken, 6 persoons dubbel cabine naar 2 persoons camper, "reis" gemaakt van 5000 km naar spanje op en neer... en zelfde roestplekken als apk afkeur maar wel via de RDW geweest. :bonk Je wordt belazerd waar je bijstaat.

zie mijn twee projecten, bestelwagens van 60 jaar oud, geen apk meer dat scheelt.
Bijlagen
411.110 1e dag.jpg
411.117 1e dag.jpg
Groet, Ronald
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

rottieroodmax schreef: 12 jul 2025, 09:58 We zijn niet allemaal perfect,maar een beetje hulp door middel van een verwijzing naar een link die mij kunnen helpen,heb ik nog steeds niet.
Heb je je eigen aankoop topic nog eens doorgelezen? Daar staat Ismet vermeld, en die naam komt geregeld terug op het forum. Als je verder wil met de bus zou het ook voor een garage fair zijn te weten wat je wil. Ik zou als eerste een technische keuring laten doen met mogelijk een kostenraming voor herstel. En dan overleggen wat je zelf kan (voorbereiden) en wat niet. En ja normaal kost zo'n opstart traject ook geld, want het kost tijd.
Groet, Ronald
Hanz

Bericht door Hanz »

Helemaal eens met wat Ronald schrijft. Een grondige technische keuring bij een garage die veel kennis en ervaring heeft met deze (oude) busjes zoals Ismet.
Als je een goed totaal beeld hebt van alle gebreken en aandachtspunten en de kosten die daar mee gemoeid zijn, dan kan je ook een betere afweging maken of je hier nog mee door wilt gaan of dat het beter is om afscheid te nemen van de bus.
Je kan nu een dure reparatie laten uitvoeren maar als daarna weer een ander probleem opduikt en daarna weer iets, dan wordt je daar niet vrolijk van. Dan liever nu wat geld uitgeven aan een keuring zodat je weet waar je aan begint.
En wat de RDW betreft, ik heb je een link gegeven waar je kunt klagen over de uitvoering van een APK. Maar als blijkt dat een garage ten onrechte een positieve APK afgeeft wil dat nog niet zeggen dat de garage dan de gebreken gratis moet herstellen. Dus misschien dat de garage een berisping krijgt van de RDW maar je schiet er zelf niets mee op. Ik zou daar geen tijd in steken.
rottieroodmax

Die laatste zin over de berisping en dat ik daar niks mee opschiet........
Laat het een les voor hem zijn want als hij alle auto's zo keurt,dan zijn er meerdere mensen die met hun veiligheid spelen. Dus dat is een beetje onzin.
We gaan er vanuit dat je auto gewoon goedgekeurd gaat worden,zodat je veiligheid word verzekert.

Maar ik stop hiermee. Je wordt dus gewoon niet geholpen hier.
Ik zoek mijn eigen weg wel.
Het ga jullie goed
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Hallo Marcel,

Ik denk dat je er verstandig aan doet rechtshulp in te schakelen. Als je de wagen particulier gekocht hebt dan moet jij aantonen dat de (verborgen) gebreken al aanwezig waren. Heb je een koopovereenkomst? Heb je een lage prijs betaald voor wat gangbaar is kan het zo zijn dat van je verwacht zou worden beter onderzoek uit te voeren voor aankoop. Met de APK van mei 2025 heb je mogelijk kans dat de RDW de keuring onrechtmatig vindt. Je hebt dan het probleem dat je de bus moet schorsen en niet meer kan gebruiken. Je krijgt dan wel proces verbaal dat die afgekeurd is, de keurder krijgt stafpunten, en jij kan de verkoper wellicht verzoeken de aankoop terug te draaien (al dan niet via rechtbank). Rechtsgrond daarvoor zal je met je rechtsbijstand moeten uitzoeken. Maar een keuring door een garage die er verstand van heeft kan helpen aantonen dat de (verborgen) gebreken al ruimschoots voor aankoop aanwezig waren. Want blijkbaar is de wagen verkocht door een garage maar dan als particulier.... Wie was de vorige eigenaar toen je hem kocht stond die op voorraad/zakelijk? Want nu staat die als 2x particulier.
Groet, Ronald
Hanz

Bericht door Hanz »

rottieroodmax schreef: 12 jul 2025, 13:12 Maar ik stop hiermee. Je wordt dus gewoon niet geholpen hier.
Het ga jullie goed
Zowel in je aankooptopic als in dit topic zijn veel (goede) adviezen gegeven en is informatie verstrekt over de camper en over een garage waar je goed terecht kunt met je problemen. Als je dat geen hulp vindt en dit liever niet wilt horen, ja dan moet je je eigen weg gaan.
Veel succes ermee.
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

rottieroodmax schreef: 12 jul 2025, 13:12 Die laatste zin over de berisping en dat ik daar niks mee opschiet........
Laat het een les voor hem zijn want als hij alle auto's zo keurt,dan zijn er meerdere mensen die met hun veiligheid spelen. Dus dat is een beetje onzin.
We gaan er vanuit dat je auto gewoon goedgekeurd gaat worden,zodat je veiligheid word verzekert.

Maar ik stop hiermee. Je wordt dus gewoon niet geholpen hier.
Het ga jullie goed
Een ander de les lezen maar zelf niet de les gespeld willen worden :huilen
Groet, Ronald
Plaats reactie