Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Geluidsreductie cabine t5 California NB verplaatst naar rubriek t5

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
fresco

Geluidsreductie cabine t5 California NB verplaatst naar rubriek t5

Bericht door fresco »

Gisteren heb ik de interieur-/ kachelventilator die aan de passagierskant zit achter/onder dashboard eruit gehad vanwege een hinderlijk ratelend geluid. Er bleek een bladrest met steeltje tussen 2 schoepen te zitten. Makkelijk op te lossen maar een lastig klusje omdat er nogal wat dashboard verwijderd moet worden om bij de ventilator te kunnen. Het is gelukt, dankzij info op txboard.
Maar ondertussen zag ik ook dat er in de ruimte onder het dashboard weinig isolatiemateriaal te zien is.
Ik ervaar bij snelheden vanaf 90 km/u een steeds toenemend hinderlijk geluidsniveau vanuit de motorruimte naar de passagiersruimte. (Indertijd met de t4 California was dat overigens wel behoorlijk erger😏)
We hebben sinds 2019 een t5 California comfortline uit 2006. 2.5 tdi axd. Getuned naar 160 pk.
Op de bodem bij de voorstoelen ligt een extra ( California) vloerafdekking plus 2 rubbematten die wat trillingen etc van onder af zullen dempen.
Er komt denk ik ook veel geluid door de ventilatiekanalen naar binnen(?), maar daar valt weinig tegen te doen denk ik.
Heeft iemand tips om het geluid vanonder de motorkap naar de passagiersruimte te reduceren naar een behaaglijker niveau?
Ik kan verzinnen dat de ruimte achter en onder het dashboard opgevuld wordt( waarmee?) misschien onder de motorkap tegen de achterwand extra materiaal?(Welk materiaal is veilig/safe?)

Graag advies/ ideeën,
Frank
Laatst gewijzigd door fresco op 15 jul 2025, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet , Frank
krekwakwol

Re: Geluidsreductie cabine t5 California comfortline

Bericht door krekwakwol »

Hallo, Fresco.
Ik denk dat je nog even wennen moet dat je nu een T5 hebt, want je hebt dit bericht in de T4 camper rubriek geplaats :knipoog
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Hoe krijg je een bladsteel in je ventilator? Heb je er geen interieurfilter inzitten?
Groet, Ronald
fresco

Bericht door fresco »

krekwakwol schreef: 15 jul 2025, 10:43 Hallo, Fresco.
Ik denk dat je nog even wennen moet dat je nu een T5 hebt, want je hebt dit bericht in de T4 camper rubriek geplaats :knipoog
:muur , verplaatst naar rubriek t5 camper
Ik heb hem toch al bijna 6 jaar :bonk
Groet , Frank
fresco

Bericht door fresco »

SyncRoon schreef: 15 jul 2025, 13:21 Hoe krijg je een bladsteel in je ventilator? Heb je er geen interieurfilter inzitten?
Door een rooster rechtsboven in de ruimte onder de motorkap (afdek dat plat tegen de ruit aanligt weghalen en je ziet het rooster). Dit rooster heeft vrij grote gaten. Siliconen matje met kleinere gaatjes nu ervoor bevestigd
Groet , Frank
Plaats reactie