Hallo allemaal!
Ik heb onder mijn standkachel telkens een drupje koelvloeistof liggen, weet iemand wat er dan kapot is? Ik wist niet dat de standkachel in de eerste serie westfalia campers ook op het koelsysteem aangesloten zit?
Is dit makkelijk te fixen?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Standkachel Koelvloeistof lekkage?
Re: Standkachel Koelvloeistof lekkage?
Hoi Goon,
Dit is niet de standkachel maar de middelste warmtewisselaar, deze blaast uit het rooster achter de passagiersstoel. De middelste warmtewisselaar gebruikt de motorwarmte van de motor en zit dus in het koelsysteem van de motor. De lekkage kan van de slangen komen maar ook van een lekke radiateur/warmtewisselaar.
Voor details zie: https://t4-wiki.de/wiki/Zusatzw%C3%A4rmetauscher
Dit is niet de standkachel maar de middelste warmtewisselaar, deze blaast uit het rooster achter de passagiersstoel. De middelste warmtewisselaar gebruikt de motorwarmte van de motor en zit dus in het koelsysteem van de motor. De lekkage kan van de slangen komen maar ook van een lekke radiateur/warmtewisselaar.
Voor details zie: https://t4-wiki.de/wiki/Zusatzw%C3%A4rmetauscher
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Dit is inderdaad je middelste warmtewisselaar, oftewel je passagierskachel.
Vanaf de motor loopt er bij de eerste modellen T4's een dubbele witte kunststof pijp naar achteren (latere modellen geloof ik metaal). Deze pijp is aangesloten op het koelsysteem. Aan het einde van de dubbele pijp gaan er twee flexibele leidingen naar de passagierskachel. Bij mij lekte één van die flexibele leidingen bij de aansluiting op de pijp. Dit was eenvoudig op te lossen door de flexibele leiding iets verder op de kunststof pijp te schuiven en een extra slangklem te plaatsen. Let op: als je de slang eraf trekt, loopt het koelsysteem leeg.
Je kunt er lastig bij; je moet onder de bus gaan liggen. Wat helpt voor extra ruimte, is de grote rubberen buis/slang die naar het rooster bij de schuifdeur loopt losmaken. De flexibele slangen zitten origineel vast met van die zware metalen klemmen. Het helpt ernorm als je hier een speciale tang voor aanschaft. Ik kreeg ze er niet af met een normale tang. Ik had een setje gekocht via een grote webshop. Kostte iets van 15 euro.
Als het niet aan de slangen ligt, is het waarschijnlijk de radiateur, zoals J. vd Pal aangeeft. Dan moet de hele kachel er onderuit. Dit is niet heel moeilijk als de bus omhoog staat, anders is het behoorlijk lastig.
Vanaf de motor loopt er bij de eerste modellen T4's een dubbele witte kunststof pijp naar achteren (latere modellen geloof ik metaal). Deze pijp is aangesloten op het koelsysteem. Aan het einde van de dubbele pijp gaan er twee flexibele leidingen naar de passagierskachel. Bij mij lekte één van die flexibele leidingen bij de aansluiting op de pijp. Dit was eenvoudig op te lossen door de flexibele leiding iets verder op de kunststof pijp te schuiven en een extra slangklem te plaatsen. Let op: als je de slang eraf trekt, loopt het koelsysteem leeg.
Je kunt er lastig bij; je moet onder de bus gaan liggen. Wat helpt voor extra ruimte, is de grote rubberen buis/slang die naar het rooster bij de schuifdeur loopt losmaken. De flexibele slangen zitten origineel vast met van die zware metalen klemmen. Het helpt ernorm als je hier een speciale tang voor aanschaft. Ik kreeg ze er niet af met een normale tang. Ik had een setje gekocht via een grote webshop. Kostte iets van 15 euro.
Als het niet aan de slangen ligt, is het waarschijnlijk de radiateur, zoals J. vd Pal aangeeft. Dan moet de hele kachel er onderuit. Dit is niet heel moeilijk als de bus omhoog staat, anders is het behoorlijk lastig.
Dankjewel! Dit geeft een hoop verduidelijking! Dan ga ik eens checken wat daar aan de hand is, ik zit nu nog in zweden, dus ik laat het voorlopig nog maar rustig lekken en af en toe wat bijvullen. En dan ga ik hem thuis even op de krik zetten en bekijken wat er mis is.
Ik heb net even op de camping onder de bus gelegen, en je hebt exact gelijk, op 1 van de twee buizen zijn de originele klemmen vervangen door 2 slangklemmen, en bij die buis lekt hij op de overgang van de slangklemmen naar het witte harde stuk. Ik durf de slangklemmen alleen niet aan te draaien, ze zien er erg verroest uit.
Yes, dat had ik ook. Blijkbaar had de vorige eigenaar van jouw camper daar al lekkage en heeft die 2 slangklemmen geplaatst. Het stukje waar de slang over de witte buis schuift, heeft maar ruimte voor 2 slangklemmen, dus je kan er geen derde bij zetten. Ik zou de verroeste klem ook niet aandraaien op je vakantie. Als je die stukdraait, wordt de lekkage waarschijnlijk alleen maar erger.goon326 schreef: 16 jul 2025, 20:41 Ik heb net even op de camping onder de bus gelegen, en je hebt exact gelijk, op 1 van de twee buizen zijn de originele klemmen vervangen door 2 slangklemmen, en bij die buis lekt hij op de overgang van de slangklemmen naar het witte harde stuk. Ik durf de slangklemmen alleen niet aan te draaien, ze zien er erg verroest uit.
Ik denk dat het te maken heeft met ouderdom van de slang, waardoor de slang niet lekker meer klemt rond de witte buis. Mijn slang had geen scheuren. Ik kreeg hem echter maar niet lekvrij met alleen nieuwe slangklemmen. Oplossing was met flinke kracht de slang wat verder over de witte buis te schuiven, zodat de slang over het dikke gedeelte valt. Samen met 2 nieuwe slangklemmen.
Ja ik ga datzelfde doen als ik thuis ben. Dank!