Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Acculader stuk op langdurige vakantie

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
AxeBreak

Acculader stuk op langdurige vakantie

Bericht door AxeBreak »

Hallo weetjewellers,

Samen met mijn vriendin ben ik inmiddels een aantal weken op onze 4 maand durende vakantie door de Balkan. Dit doen we met onze trouwens T4 California 2.4D uit 1993.

Helaas ben ik erachter gekomen dat ons originele Westfalen acculader het niet meer doet. Als ik de walstroom aansluit dan komt wel het icoontje op het display maar het voltage gaat niet omhoog (lees: blijft op hetzelfde niveau als dat de huishoud accu al had). De accu’s zijn beide nu een jaar oud en betreffen 2x 100 Ah loodzuuraccu’s.

Ik heb met een multimeter al een hoop zaken nagemeten en ben ook al bij een Bosnische garage geweest die me een nieuwe startaccu (nutteloos bleek) heeft verkocht. Als de walstroom erop staat dan meet ik wel 220V binnenkomen op de lader maar op de “uit” meet ik een constant wisselend voltage tussen de 10 en 20 Volt. Ik denk dat de lader simpelweg de geest heeft gegeven maar het duurt nog meer dan 3 maanden voordat we hopelijk terug komen. Ik had gelezen op het forum dat een van de leden (HenkK) vaak de laders nog kan repareren maar aangezien we nog een lange tijd op vakantie zijn lijkt dat me geen optie. Ook zie ik dat er via een Nederlandse verkoper ook een alternatieve acculader te koop is voor een T4 maar ik weet zo niet hoe ik die in Servië of Roemenië moet krijgen.

Ik hoop dat iemand nog advies of een tip heeft hoe dit het beste op te lossen zodat we niet nog 3 maanden zonder acculader door hoeven te gaan. Momenteel laden we dus eigenlijk alleen via het rijden wat tot nu toe nog wel genoeg is gebleken omdat we elke twee dagen wel weer verder gaan maar dat is misschien niet wenselijk voor de rest van de reis.

P.s. misschien overbodig maar toch nog als extra info mocht het nuttig/nodig zijn. Ik heb ook een zonnepaneel op het dak gemonteerd een jaar geleden die via een victron laadregelaar direct op de huishoud accu’s aangesloten is. Deze doet het al een tijd niet heel goed mee (lees: erg lage wattages).
brugseb
Contacteer:

Re: Acculader stuk op langdurige vakantie

Bericht door brugseb »

Klassiek verhaal van doorgebrande condensator in de oude lader - als je zolang op reis vertrekt toch wel het minimum om preventief te laten nakijken, maar soit, je zit daar nu. Er zijn plug-in vervangmodellen op de markt, of je zoekt daar iemand die klassieke electro kent en nieuwe condensatoren kan inbouwen. Henk zit in dit geval ver weg...
Gebruik maar even de zoekfunctie, zat topics hierover.
Voorlopig een verdeelstekker voorzien en tussenstuk op de kabel?
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Hanz

Bericht door Hanz »

Als je het hebt over lood-zuur accu's, bedoel je dan gewone startaccu's? Dat is niet de beste keuze voor huishoudaccu. Maar je kan dan wel een simpele acculader kopen die je dan in het 230V stopcontact in de camper prikt en daarmee de accu's op peil houden. Een gewone acculader kan je in elke automaterialenzaak kopen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
AxeBreak

Bericht door AxeBreak »

Hanz schreef: 19 jul 2025, 18:40 Als je het hebt over lood-zuur accu's, bedoel je dan gewone startaccu's? Dat is niet de beste keuze voor huishoudaccu. Maar je kan dan wel een simpele acculader kopen die je dan in het 230V stopcontact in de camper prikt en daarmee de accu's op peil houden. Een gewone acculader kan je in elke automaterialenzaak kopen.
De huishoudaccu’s zijn ook loodzuur. Die zaten erin en heb ik 1-op-1 vervangen. Ik weet dat er betere opties op de markt zijn maar dit was zo voor mij de makkelijkste optie.

Die optie om er een simpele lader tussen te zetten die ik dan aan het 230V stopcontact stop is misschien wel een goede optie inderdaad. Moet ik deze dan ook direct verbinden met de accupolen of kan die dan inplaats van de huidige lader? Heeft die vaak dezelfde aansluitingen?
AxeBreak

Bericht door AxeBreak »

brugseb schreef: 19 jul 2025, 18:38 Klassiek verhaal van doorgebrande condensator in de oude lader - als je zolang op reis vertrekt toch wel het minimum om preventief te laten nakijken, maar soit, je zit daar nu. Er zijn plug-in vervangmodellen op de markt, of je zoekt daar iemand die klassieke electro kent en nieuwe condensatoren kan inbouwen. Henk zit in dit geval ver weg...
Gebruik maar even de zoekfunctie, zat topics hierover.
Voorlopig een verdeelstekker voorzien en tussenstuk op de kabel?
Wat bedoel je met verdeelstekker en tussenstuk op de kabel?
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Hanz schreef: 19 jul 2025, 18:40 Als je het hebt over lood-zuur accu's, bedoel je dan gewone startaccu's? Dat is niet de beste keuze voor huishoudaccu. Maar je kan dan wel een simpele acculader kopen die je dan in het 230V stopcontact in de camper prikt en daarmee de accu's op peil houden. Een gewone acculader kan je in elke automaterialenzaak kopen.
Semi-tractie accu's zijn ook natte (lood-zuur)accu's, maar wel geschikt als huishoudaccu omdat ze dikkere loodplaten hebben, wel met een gasafvoerslangetje naar buiten i.v.m. het geproduceerde knalgas tijdens het opladen.
Als je even een foto plaats van de HHaccu's, kunnen we wel controleren welk type het is, semi-tractie houdt weer van een andere laadinstelling dan een start accu.
Het mooist is een lader met meerdere instellingen voor diverse type's accu's.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen »

AGM is ook loodzuur.

Pas als je het over lithium enz. hebt, heb je het niet over loodzuur.

Gewoon ergens een acculader kopen en aansluiten. Ik zou direct op de accupolen aansluiten. Een goed merk als Ctek zul je ook daar kunnen kopen neem ik aan.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
AxeBreak

Bericht door AxeBreak »

krekwakwol schreef: 19 jul 2025, 19:13
Semi-tractie accu's zijn ook natte (lood-zuur)accu's, maar wel geschikt als huishoudaccu omdat ze dikkere loodplaten hebben, wel met een gasafvoerslangetje naar buiten i.v.m. het geproduceerde knalgas tijdens het opladen.
Als je even een foto plaats van de HHaccu's, kunnen we wel controleren welk type het is, semi-tractie houdt weer van een andere laadinstelling dan een start accu.
Ik heb deze destijds gekocht op aanraden van de verkoper:

VARTA H3 100AH SILVER DYNAMIC ACCU, 830A, 12V
AxeBreak

Bericht door AxeBreak »

Mickel Moen schreef: 19 jul 2025, 19:36 AGM is ook loodzuur.

Pas als je het over lithium enz. hebt, heb je het niet over loodzuur.

Gewoon ergens een acculader kopen en aansluiten. Ik zou direct op de accupolen aansluiten. Een goed merk als Ctek zul je ook daar kunnen kopen neem ik aan.
Ik ga hier morgen eens induiken om te zien wat Belgrado allemaal te bieden heeft!
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

AxeBreak schreef: 20 jul 2025, 00:09
krekwakwol schreef: 19 jul 2025, 19:13
Ik heb deze destijds gekocht op aanraden van de verkoper:

VARTA H3 100AH SILVER DYNAMIC ACCU, 830A, 12V
Dit is volgens de specificaities een start accu en niet echt geschikt als huishoudaccu, maar wel weer met een standaard acculader op te laden. Dus je komt er vast je reis er wel mee door.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Hanz

Bericht door Hanz »

Wel opletten dat de accu's tijdens het opladen goed geventileerd zijn vanwege de vorming van knalgas tijdens het laden. Twee van deze accu's in een afgesloten ruimte is niet zonder risico.
Zoek maar eens op 'knalgas' en 'accu'.
Als de accu's in een krappe ruimte staan kunnen ze ook behoorlijk warm worden bij het laden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Bij de accu zit normaal ook een dopje in de gaatjes die je moet verwijderen bij plaatsing. Middenin de kopse kant van de accu bovenaan. En er zit een haaks buisje bij welke je in 1 zijde steekt waar dan het afvoer slangetje op kan. Andere zijde blijft het dopje zitten. In de T3 zit daar standaard een afvoerslangetje voor door de bodem van de accubak onder de stoelen. ( bij de benzine uitvoering en als je de 2e accu hebt) ook bij mijn T5 zit dit slangetje onder de bestuurdersstoel waar origineel een 2e accu staat. Af fabriek zat er ook de Bosch silverdynamic in.

Voor 2x100ah accu kan je het best een wat zwaardere lader nemen. Ik heb een 15A Victron smart lader. Deze laad mijn 280ah semi tractie op ongeveer 8 uur terug volledig op. Dan was de accu zo leeg dat de omvormer uitschakelt. Ik kan deze lader ook in voedingsstand zetten. Dan levert die continue de 15A. Dat gebruik ik meestal in de werkplaats bij het uitlezen en werk/meten aan de elektrische verbruikers en bedrading. Ik vergeet ook wel eens de 220v aparter voor de koelbox. Dan zet ik de lader er ook wel eens op als voeding.
Groet, Ronald
autocaravana

Bericht door autocaravana »

Met mijn 140 Ah gelaccu heb ik het wel eens drie maanden zonder walstroom en zonder zonnepaneel gedaan. Mijn Philips lader was ook kapot en is door Henk later gerepareerd, of eigenlijk vervangen door een gereviseerd exemplaar.
Ik vond het niet zo'n probleem om hem tijdens het rijden voldoende opgeladen te krijgen. Het moeten wel echt korte verplaatsingen zijn wil je in de problemen komen. Ik heb een standaard koelkast en laad alleen telefoons en een laptop op.

Conclusie: ik zou er zelf mee doorrijden, maar niet meer aansluiten op 230V, ook al doet het stekkersymbooltje het.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
HenkK
Contacteer:

Bericht door HenkK »

Welk model lader is het, en hoe meet je de uitgangsspanning. Als je dat meet in de 6 polige stekker, uit de lader, zegt die meting niets, alleen dat de lader dan niet goed kan werken.

Als het een begin is van het klappen van de condensatoren, kun je een noodgreep toe passen, Het je een 2169.00 lader en dat verwacht ik, kun je het volgende doen.
Bouw de lader uit en open de behuizing met de 4 boutjes aan de rand van de behuizing. Er zitten 2 printen in 1 grote en een kleine. Je kunt de 2 papier\was condensatoren die op de grote print in het 230 volt (primaire) gedeelte zitten eruit breken. Als je een foto maakt van je lader, ik weet niet welke je hebt, kan ik het aangeven.

(Zitten aan de rand van de grote print)

De 1e , 0,68uF, zit voor de zekering en de kleine zit tussen de 2 trafootjes\spoelen in, 0,1 uF. Met tang aan de zijkanten er zijdelings uit wrikken. Deze kunnen dan geen problemen meer veroorzaken en kan de lader tijdelijk gebruikt worden. Als er een aansluitdraad blijft zitten, deze afknippen.

Zitten er brandplekken op de connector tussen beide printen, heeft bovenstaande geen zin en kun je de lader beter geheel afkoppelen, beide stekkers eruit trekken.

Mocht je een andere lader hebben, deze rechtstreeks op de klemmen van de huishoud accu zetten en niet via de lader bedrading in de 6 polige stekker.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
AxeBreak

Bericht door AxeBreak »

SyncRoon schreef: 20 jul 2025, 08:39 Bij de accu zit normaal ook een dopje in de gaatjes die je moet verwijderen bij plaatsing. Middenin de kopse kant van de accu bovenaan. En er zit een haaks buisje bij welke je in 1 zijde steekt waar dan het afvoer slangetje op kan. Andere zijde blijft het dopje zitten. In de T3 zit daar standaard een afvoerslangetje voor door de bodem van de accubak onder de stoelen. ( bij de benzine uitvoering en als je de 2e accu hebt) ook bij mijn T5 zit dit slangetje onder de bestuurdersstoel waar origineel een 2e accu staat. Af fabriek zat er ook de Bosch silverdynamic in.

Voor 2x100ah accu kan je het best een wat zwaardere lader nemen. Ik heb een 15A Victron smart lader. Deze laad mijn 280ah semi tractie op ongeveer 8 uur terug volledig op. Dan was de accu zo leeg dat de omvormer uitschakelt. Ik kan deze lader ook in voedingsstand zetten. Dan levert die continue de 15A. Dat gebruik ik meestal in de werkplaats bij het uitlezen en werk/meten aan de elektrische verbruikers en bedrading. Ik vergeet ook wel eens de 220v aparter voor de koelbox. Dan zet ik de lader er ook wel eens op als voeding.
Ik heb zojuist bij een lokale accu boer deze Victron lader kunnen kopen. Deze ga ik denk ik gebruiken als ik het probleem niet op kan lossen met de tips van Henk.
Plaats reactie