Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Tip. SCA-hefdak op een kier.
- Mickel Moen
- Contacteer:
Tip. SCA-hefdak op een kier.
Als het hard waait, erg koud is, slagregens enz., dan is het hefdak open soms te veel van het goede. Met name bij zee kan het nog wel eens spoken ‘‘s nachts.
We zijn nu in het uiterste noorden van Noorwegen en twee van zulke nachten gehad.
Als je het dak helemaal dicht doet, moet je je ventilatie weer anders regelen.
Nu heeft een SCA-dak een hele mooie ventilatiesleuf helemaal boven in.
Daarom zet ik het dak dan op een kier. Ooit bedacht met twee conservenblikken tussen dak en bedplaat. Sinds een paar jaar heb ik daar twee houten blokjes voor.
Gisteravond vroeg mijn vrouw of ik dat al eens op het forum gepost had. Nee. Dus, bij deze.
We zijn nu in het uiterste noorden van Noorwegen en twee van zulke nachten gehad.
Als je het dak helemaal dicht doet, moet je je ventilatie weer anders regelen.
Nu heeft een SCA-dak een hele mooie ventilatiesleuf helemaal boven in.
Daarom zet ik het dak dan op een kier. Ooit bedacht met twee conservenblikken tussen dak en bedplaat. Sinds een paar jaar heb ik daar twee houten blokjes voor.
Gisteravond vroeg mijn vrouw of ik dat al eens op het forum gepost had. Nee. Dus, bij deze.
Re: Tip. SCA-hefdak op een kier.
Grense Jakobselv! Wow, mochten jullie daar nu naartoe? De laatste keer dat wij daar waren was de weg ernaartoe afgesloten: militair terrein (vanwege de Russische deiging?). (Beetje off-topic, sorry). 
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
- Mickel Moen
- Contacteer:
Ja weg was open. Echt pracht locatie.
Op één punt rijd je tussen de Russische grenspaal en Zweedse door. Dus exact op de grens. Ze houden je wel in de gaten.
Op één punt rijd je tussen de Russische grenspaal en Zweedse door. Dus exact op de grens. Ze houden je wel in de gaten.
- Multivan Generation
- Contacteer:
Groeten vanaf de Kungsledentrail 
Ps zal Noorse en Russische grenspaal zijn geweest..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Goede tip! Wij doen dat ook wel eens, zij het zonder blikjes of blokjes. Moet je nog wel je kont op de wind zetten!Mickel Moen schreef: 31 jul 2025, 07:26 Nu heeft een SCA-dak een hele mooie ventilatiesleuf helemaal boven in.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
Bart & Marga
- Mickel Moen
- Contacteer:
Nee hoor. De gele paaltjes zijn van de Noren. Eerdere foto is niet van het bewuste punt. De Russen hebben rood/groene paaltjes. Het was in een bocht van de weg om een rots heen. Gele paaltje op de rots. rood/groene aan de andere kant naast de weg. Geen plek om te stoppen, anders had ik er wel een foto van gemaakt. We hebben nog wel een foto van de grensovergang naar Moermansk. Wat je ziet is de Noorse Douane. Russische achter de bomen. Voor zover ik weet komt er vrijwel niets meer over de grens daar.Multivan Generation schreef: 31 jul 2025, 16:00 Groeten vanaf de Kungsledentrail
De Kungstleden trail. Ik moest het even opzoeken. Een wandelroute dus. Als je hem helemaal loopt doe je er een maand over, las ik. Hoeveel dagen lopen jullie?
Ook fantastisch natuurlijk.
Stond deze nog langs het grensriviertje?
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
Bart & Marga
Kungsleden, het koningspad op z'n Zweeds. Ik heb daar in Zweeds Lapland ook heel wat voetstappen liggen. Geniet er van Peter.Mickel Moen schreef: 31 jul 2025, 16:45De Kungstleden trail. Ik moest het even opzoeken. Een wandelroute dus. Als je hem helemaal loopt doe je er een maand over, las ik. Hoeveel dagen lopen jullie?
Ook fantastisch natuurlijk.![]()
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- Mickel Moen
- Contacteer:
- Multivan Generation
- Contacteer:
Ik ben nu op dag 12 en moet nog 80 km tot aan Hemavan. Vandaag mijn derde ultratrail binnen acht dagen gedaan. De eerste was 44km, de 2de 68 km en vandaag 58km.Hanz schreef: 31 jul 2025, 22:27Kungsleden, het koningspad op z'n Zweeds. Ik heb daar in Zweeds Lapland ook heel wat voetstappen liggen. Geniet er van Peter.Mickel Moen schreef: 31 jul 2025, 16:45De Kungstleden trail. Ik moest het even opzoeken. Een wandelroute dus. Als je hem helemaal loopt doe je er een maand over, las ik. Hoeveel dagen lopen jullie?
Ook fantastisch natuurlijk.![]()
Geniet nog van jullie vakantie
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Mickel Moen
- Contacteer:
Goed bezig, Peter!
En Geert, bedankt voor de tip. Handig als mijn vriendin en ik straks weer 'next level' naar Scandinavië gaan.
En Geert, bedankt voor de tip. Handig als mijn vriendin en ik straks weer 'next level' naar Scandinavië gaan.

T5 GP 
In Schotland hebben wij ons Austops dak gesloten gehouden met storm. De bus stond behoorlijk te schudden. Het dak zou ik niet op een kier willen zetten.
Wij gebruikten van die portierraam aluminium inzet delen. Aan de binnenkant heb ik midgegaas geplakt.
Als er geen insecten zijn gaan de portierramen een stukkie omlaag.
Wij gebruikten van die portierraam aluminium inzet delen. Aan de binnenkant heb ik midgegaas geplakt.
Als er geen insecten zijn gaan de portierramen een stukkie omlaag.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
- Mickel Moen
- Contacteer:
Ook een mogelijkheid.
Ik heb ze gehad, maar vond het ondingen. Te veel gedoe om aan te brengen. Nemen ook weer ruimte in.
Wel heb ik van die zijwindschermen. Kunnen de ramen op een kier, zonder dat het inregent.
Verder gebruik ik soms de Airlock om de klep op een kier te zetten. Ook handig als het erg warm is en je de bus wel op slot wilt zetten.
Daarmee houd je geen insecten tegen.
Ik heb ze gehad, maar vond het ondingen. Te veel gedoe om aan te brengen. Nemen ook weer ruimte in.
Wel heb ik van die zijwindschermen. Kunnen de ramen op een kier, zonder dat het inregent.
Verder gebruik ik soms de Airlock om de klep op een kier te zetten. Ook handig als het erg warm is en je de bus wel op slot wilt zetten.
Daarmee houd je geen insecten tegen.
- Multivan Generation
- Contacteer:
Er zit nogal wat kwaliteitsverschil tussen SCA en Austops. In de tentstof, ritsen, sloten, polyester etc. Met SCA zou ik wat Geert heeft gedaan ook durven, met Austops zou ik er niet aan denken, maar die heeft toch ook niet die ventilatie mogelijkheid zoals Geert laat zien? Of wel?marrcel schreef: 06 aug 2025, 09:04 In Schotland hebben wij ons Austops dak gesloten gehouden met storm. De bus stond behoorlijk te schudden. Het dak zou ik niet op een kier willen zetten.
Wij gebruiken ook van die ventilatieroosters voor de voorportieren, maar door de klembeveiliging vind ik ze ook lastig te plaatsen. Ook gebruiken we een Airlock voor de achterklep en in combinatie met de ventilatie mogelijkheid bovenin de tentstof van het SCA dak hebben we met het slapen, ook met slecht weer een behaaglijk binnenklimaat in de bus, met haast geen condens.