Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tip. SCA-hefdak op een kier.

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Mickel Moen
Contacteer:

Tip. SCA-hefdak op een kier.

Bericht door Mickel Moen »

Als het hard waait, erg koud is, slagregens enz., dan is het hefdak open soms te veel van het goede. Met name bij zee kan het nog wel eens spoken ‘‘s nachts.
We zijn nu in het uiterste noorden van Noorwegen en twee van zulke nachten gehad.
Als je het dak helemaal dicht doet, moet je je ventilatie weer anders regelen.
Nu heeft een SCA-dak een hele mooie ventilatiesleuf helemaal boven in.
Daarom zet ik het dak dan op een kier. Ooit bedacht met twee conservenblikken tussen dak en bedplaat. Sinds een paar jaar heb ik daar twee houten blokjes voor.
Gisteravond vroeg mijn vrouw of ik dat al eens op het forum gepost had. Nee. Dus, bij deze.
IMG_1686.jpeg
IMG_1685.jpeg
IMG_1722.jpeg
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
bvddobb

Re: Tip. SCA-hefdak op een kier.

Bericht door bvddobb »

Grense Jakobselv! Wow, mochten jullie daar nu naartoe? De laatste keer dat wij daar waren was de weg ernaartoe afgesloten: militair terrein (vanwege de Russische deiging?). (Beetje off-topic, sorry). :peace
Mickel Moen
Contacteer:

Ja weg was open. Echt pracht locatie.

Op één punt rijd je tussen de Russische grenspaal en Zweedse door. Dus exact op de grens. Ze houden je wel in de gaten.
IMG_1690.jpeg
Groetnis, Geert
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Groeten vanaf de Kungsledentrail :zwaai

Ps zal Noorse en Russische grenspaal zijn geweest..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
bvddobb

Bericht door bvddobb »

Mickel Moen schreef: 31 jul 2025, 07:26 Nu heeft een SCA-dak een hele mooie ventilatiesleuf helemaal boven in.
Daarom zet ik het dak dan op een kier. Ooit bedacht met twee conservenblikken tussen dak en bedplaat. Sinds een paar jaar heb ik daar twee houten blokjes voor.
Goede tip! Wij doen dat ook wel eens, zij het zonder blikjes of blokjes. Moet je nog wel je kont op de wind zetten!
Mickel Moen
Contacteer:

Multivan Generation schreef: 31 jul 2025, 16:00 Groeten vanaf de Kungsledentrail :zwaai

Ps zal Noorse en Russische grenspaal zijn geweest..
Nee hoor. De gele paaltjes zijn van de Noren. Eerdere foto is niet van het bewuste punt. De Russen hebben rood/groene paaltjes. Het was in een bocht van de weg om een rots heen. Gele paaltje op de rots. rood/groene aan de andere kant naast de weg. Geen plek om te stoppen, anders had ik er wel een foto van gemaakt. We hebben nog wel een foto van de grensovergang naar Moermansk. Wat je ziet is de Noorse Douane. Russische achter de bomen. Voor zover ik weet komt er vrijwel niets meer over de grens daar.
IMG_1638.jpeg
IMG_1695.jpeg
De Kungstleden trail. Ik moest het even opzoeken. Een wandelroute dus. Als je hem helemaal loopt doe je er een maand over, las ik. Hoeveel dagen lopen jullie?

Ook fantastisch natuurlijk. 👍
Groetnis, Geert
bvddobb

Bericht door bvddobb »

Stond deze nog langs het grensriviertje?

20210827-DSCF2940_Original.jpeg
Hanz

Bericht door Hanz »

Mickel Moen schreef: 31 jul 2025, 16:45
Multivan Generation schreef: 31 jul 2025, 16:00 Groeten vanaf de Kungsledentrail :zwaai
De Kungstleden trail. Ik moest het even opzoeken. Een wandelroute dus. Als je hem helemaal loopt doe je er een maand over, las ik. Hoeveel dagen lopen jullie?

Kungsleden, het koningspad op z'n Zweeds. Ik heb daar in Zweeds Lapland ook heel wat voetstappen liggen. Geniet er van Peter.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Mickel Moen
Contacteer:

@ Bart en Marga

:ie

Nee niet gezien.
Groetnis, Geert
Multivan Generation
Contacteer:

Hanz schreef: 31 jul 2025, 22:27
Mickel Moen schreef: 31 jul 2025, 16:45

Kungsleden, het koningspad op z'n Zweeds. Ik heb daar in Zweeds Lapland ook heel wat voetstappen liggen. Geniet er van Peter.
Ik ben nu op dag 12 en moet nog 80 km tot aan Hemavan. Vandaag mijn derde ultratrail binnen acht dagen gedaan. De eerste was 44km, de 2de 68 km en vandaag 58km.

Geniet nog van jullie vakantie :toppie

Groetjes Peter
Bijlagen
IMG_20250725_081136.jpg
IMG_20250723_222237.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Mickel Moen
Contacteer:

Zo sportief hoor. Geniet ervan 👍
Groetnis, Geert
Sabeare

Bericht door Sabeare »

Goed bezig, Peter!

En Geert, bedankt voor de tip. Handig als mijn vriendin en ik straks weer 'next level' naar Scandinavië gaan. :T54LIFE
T5 GP :ikrij
marrcel

Bericht door marrcel »

In Schotland hebben wij ons Austops dak gesloten gehouden met storm. De bus stond behoorlijk te schudden. Het dak zou ik niet op een kier willen zetten.
Wij gebruikten van die portierraam aluminium inzet delen. Aan de binnenkant heb ik midgegaas geplakt.
Als er geen insecten zijn gaan de portierramen een stukkie omlaag.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Mickel Moen
Contacteer:

Ook een mogelijkheid.

Ik heb ze gehad, maar vond het ondingen. Te veel gedoe om aan te brengen. Nemen ook weer ruimte in.

Wel heb ik van die zijwindschermen. Kunnen de ramen op een kier, zonder dat het inregent.
IMG_1933.jpeg
Verder gebruik ik soms de Airlock om de klep op een kier te zetten. Ook handig als het erg warm is en je de bus wel op slot wilt zetten.
IMG_1934.jpeg
IMG_1934.jpeg (11.4 KiB) 220 keer bekeken
Daarmee houd je geen insecten tegen.
Groetnis, Geert
Multivan Generation
Contacteer:

marrcel schreef: 06 aug 2025, 09:04 In Schotland hebben wij ons Austops dak gesloten gehouden met storm. De bus stond behoorlijk te schudden. Het dak zou ik niet op een kier willen zetten.
Er zit nogal wat kwaliteitsverschil tussen SCA en Austops. In de tentstof, ritsen, sloten, polyester etc. Met SCA zou ik wat Geert heeft gedaan ook durven, met Austops zou ik er niet aan denken, maar die heeft toch ook niet die ventilatie mogelijkheid zoals Geert laat zien? Of wel?

Wij gebruiken ook van die ventilatieroosters voor de voorportieren, maar door de klembeveiliging vind ik ze ook lastig te plaatsen. Ook gebruiken we een Airlock voor de achterklep en in combinatie met de ventilatie mogelijkheid bovenin de tentstof van het SCA dak hebben we met het slapen, ook met slecht weer een behaaglijk binnenklimaat in de bus, met haast geen condens.
Plaats reactie