Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schanier bank

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Mardax35

Schanier bank

Bericht door Mardax35 »

Hallo mede t4 rijders/camperaars

Het rechter schanier van mijn slaapbank heeft het begeven. Repareren heeft altijd mijn voorkeur maar er zit een breuk op zo'n rotplek (1 van de geklonken asjes van de schanieren), dat wordt lastig denk ik.
Nu raak ik een beetje de weg kwijt in schanierenland. :bonk Wat zijn er veel verschillende modellen te verkrijgen zeg. Is er iemand die mij kan helpen aan of met met een vervanger voor dit defecte exemplaar. Ik heb geen zin in aanpassingen te doen aan de bestaande constructie om een ander model werkend te krijgen.

Mijn bus is gebouwd door Fischer in 2003.

Bvd.
Marty

20250801_190835.jpg
Multivan Generation
Contacteer:

Re: Schanier bank

Bericht door Multivan Generation »

Wat dacht je van even contact op te nemen met Fischer zelf?
Bestel er dan meteen 2, ze zijn tenslotte even oud.

https://www.fischerwohnmobile.de/reisemobile/

Of denk ik nu te simpel?

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Mardax35

Bericht door Mardax35 »

Hallo Peter.

Misschien denk ik te moeilijk. Ik heb een berichtje gestuurd. Nee heb je........

We gaan het horen.

Mvg.
Marty
Multivan Generation
Contacteer:

Ik had even gebeld, dat is toch sneller.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Mardax35

Bericht door Mardax35 »

Ik spreche keine Deutsch. En zeker niet op vrijdagavond.

Tips over waar deze schanieren te vinden zijn zijn nog steeds welkom. Of als jemand weet hoe deze te repareren ook natuurlijk.
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Als je dan eens laat zien wat er kapot is? Welk asje? Ik heb zoiets wel nagemaakt van een stukje bout en ringen opgelast.
Groet, Ronald
Multivan Generation
Contacteer:

Je maakt dus de aanname, omdat je geen Duits spreekt, dat je bellen dan maar beter niet kunt doen?

In welke taal heb je dan je berichtje gestuurd?

Ze spreken namelijk ook Engels weet ik van de caravan Salon in Düsseldorf waar ik met de baas en zijn zoon gesproken heb. Geschikte aardige lui :toppie

Succes met je probleem.

Plaats je nog de oplossing als het gelukt is?
Mardax35

Bericht door Mardax35 »

De bauwe pijlen geven aan waar het asje gebroken is. Ik heb gedacht aan uitboren en een bout erdoorheen. Ik heb geen idee hoeveel krachten hierop komen te staan en of een boutje dat aan kan dus ben erg benieuwd hoe jij dat gedaan heb.
20250803_073423.jpg
SyncRoon schreef: 02 aug 2025, 15:25

Als je dan eens laat zien wat er kapot is? Welk asje? Ik heb zoiets wel nagemaakt van een stukje bout en ringen opgelast.
Hella

Bericht door Hella »

Uitboren en een bout met moer er doorheen. Opgelost 👍🤗
Hanz

Bericht door Hanz »

Hella schreef: 03 aug 2025, 10:23 Uitboren en een bout met moer er doorheen. Opgelost 👍🤗
Dat is mijn idee ook. Bouten met zelfborgende moer. Wel even kijken of er ruimte is voor een boutkop en een moer. De uiteinden van het asje zijn vrij plat
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

En minstens een sterkte 8.8 of beter nog 10.9. Geen pisbak stalen boutjes :knipoog
Je hebt ook wel plattere boutkoppen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Foto laat wat meer zien maar om te weten hoe ik het zou repareren is het beeld nog niet compleet. Asje lijkt 2 diameters te hebben. Groot onder de platte kop en kleiner in die bus op het scharnier. Zit die dikke ring/bus vast op het asje of zit dat asje daarin geschroefd? Hoe zit het aan de andere kant van het scharnier. Zit daar het asje doorheen, geklonken kopje, gelast? Bij scharnierpunt met 1 diameter asje heb ik gewoon stukje bout zonder draad genomen en aan 1 zijde ring opgelast. Dan door de scharnieren en een andere ring aan de andere zijde gelast. Ik heb ook wel wat m10 bouten afgedraaid zodat de kop platter was, stukje bout 10mm laten staan en afgedraait en neiuwe draad m6.

Misschien dat je met een hulsmoer en verbindingsbout ook uit de voeten kan. Even nazoeken op de juiste diameters en op lengte maken. Borgen met loctite.

Maar als je dit niet zelf kan en moet laten doen kan je net zo makkelijk en kosten technisch waarschijnlijk een scharnier bestellen.
Groet, Ronald
Mardax35

Bericht door Mardax35 »

Dit is het geworden.

Ik zit midden in een verhuizing en verbouwing dus eigenlijk geen tijd voor dit maar gelukkig had ik de schuur reeds ingeruimd en wil de camper gewoon functioneel hebben.

Het asje heeft idd 2 diktes. Het dunste stuk was 6 mm en zat geklonken (waar nu het bolkopje te zien is). Deze uitgeboord. De rest van het asje iets kleiner geboord en M6 getapt. Ik vond nog 1 teflon ringetje de andere heb ik uit mijn vergaarbakje gehaald. Wie wat bewaard heeft wat 🫡.

Inderdaad het boutje M6 met locktite vast gezet en even laten drogen. Toen de boel weer gemonteerd.

Nu afwachten hoe lang eea. het gaat houden.

Dit trucje zou aan de andere kant niet werken. Daar heb ik nul ruimte.

Dank voor alle tips. Ik hoop dat iemand er later nog wat aan heeft. Nog beter is het als alles heel blijft natuurlijk :yes

Ps. Het bolkopje zou je ook kunnen vervangen door een draadeind M6 en dan vast lassen mocht je geen ruimte hebben.

20250803_210133.jpg
20250803_210126.jpg
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Als het echt plat geklonken moet zou je het m6 draadeind kunnen klinken. Daarvoor gebruikten we een airhamer met aangepaste beitel. (lichte bolling in de punt gefreesd) Deze gebruikten we ook om remvoeringen te klinken. We hebben ook wel geprobeerd door frictie klinken met een doorn in de boormachine maar dan moet je eigenlijk een goede kolomboor of frees hebben waar je druk mee kan uitoefenen. Uit de hand gaat het niet.

Is bv een M6 ikea verbindingsschroef met zo'n platte kop en inbus bruikbaar of ook te dik?
Groet, Ronald
Mardax35

Bericht door Mardax35 »

Ik heb aan de andere kant, welke nog goed is niet gemeten hoeveel ruimte er is. De kans bestaat dat eea aan gaat lopen tegen de kastjes, zo op het 1e gezicht nu 0 ruimte. Het M6 kopje van de Ikea is een goede optie idd om de boel vlak te houden en ook je andere oplossingen zijn erg creatief :proost
Plaats reactie