Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gashevel asje T4 AAB lekt

vragen over de T4
Timy

Gashevel asje T4 AAB lekt

Bericht door Timy »

Ja hoor.. geen idee waarom maar de volgende vakantie uitdaging dient zich aan. Het lijkt nu alsof we slecht onderhoud uitvoeren en er nooit mee rijden. Maar wees er zeker van dat zelfs Ismet recent zei "iets minder grondig kan ie best hebben hoor" :bonk

Maar goed.. vandaag roken we ineens diesel. Uiteraard bekend met het gashevel asje dus daar naar gekeken. Die lekt dus.. en best flink ook. Ondanks een verbruik van 1 op 13.5. Benieuwd wat het is na de fix!

Ik lees meermaals dat het eenvoudig zelf te fixen is. Dat is fijn want ik ben redelijk handig. Alleen kan ik niet vinden hoe..
Heeft iemand een linkje naar YouTube of een beschrijving? Om zomaar de hevel los te halen vind ik wel wat spannend.

Ik vond dit nummer 068 198 620. Dat lijkt de juiste. Eens? Dan ga ik dat proberen te bestellen in Noorwegen..
https://bus-ok.nl/T3-T4-pakkingset-Dies ... -068198620
Laatst gewijzigd door Timy op 16 aug 2025, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Timy

Re: Gashevel asje T4 AAB lekt

Bericht door Timy »

En aanvulling, kan iemand omcirkelen welke degene voor in de gashevel zijn? :toppie

Hier nog een linkje om te laten zien hoe het lekt.. :ie
Apart dat ie van niet/weinig naar dit is gegaan maar kapot is kapot kennelijk.
JeremyP

Bericht door JeremyP »

Hoi Timy,

Ik heb deze in het verleden zelf vervangen. Zo onderweg is het riskant om te vervangen tenzij je bij iemand een bankschroef kan gebruiken.
Dat was het setje
20250816_192322.jpg
20250816_192305.jpg
Mvg, jeremy
JeremyP

Bericht door JeremyP »

Timy

Bericht door Timy »

Thanks voor de snelle reactie.

Ik zie dat jij ook een AAB hebt. Dat is top!
In die Bosch set 1 467 010 467 zit dan ook de koperen bus? Die zie ik op afbeeldingen niet. Vandaar even de check!

Ik kan waarschijnlijk wel ergens in de buurt een bankschroef vinden. Ben gestrand in een redelijk dorp. Is het verder zoals op de bijgevoegde video? Dan ziet het er te doen uit (als niet alles rotsvast zit). Viel het jou mee of tegen? :nuts
JeremyP

Bericht door JeremyP »

De video is van een andere motor maar de pomp is zo goed als gelijk. Bij ons zit het veertje in een soort vorkje De pasbus en as zijn niet bij de set meen ik mij te herinneren.
Heb hier een onderdelenlijst met de nodige onderdeelnummers...
Markeer positie van de gashendel alvorens het verwijderen.
Je moet vooral voorzichtig zijn met het veertje dat deze niet in de pomp valt bij het openen van het deksel.
20250816_192229.jpg
Had destijds een andere video gevonden met de identieke pomp maar vind deze niet meteen terug.

Mvg, jeremy
JeremyP

Bericht door JeremyP »

https://www.dieselsend.de/infodtp17105kit.shtml
Wees ook voorzichtig met het uit en in persen van de pasbus. Het aluminium deksel is fragiel en kan vervormen gebruik persbussen of doppen
JeremyP

Bericht door JeremyP »

Timy schreef: 16 aug 2025, 20:24 Thanks voor de snelle reactie.

Ik zie dat jij ook een AAB hebt. Dat is top!
In die Bosch set 1 467 010 467 zit dan ook de koperen bus? Die zie ik op afbeeldingen niet. Vandaar even de check!

Ik kan waarschijnlijk wel ergens in de buurt een bankschroef vinden. Ben gestrand in een redelijk dorp. Is het verder zoals op de bijgevoegde video? Dan ziet het er te doen uit (als niet alles rotsvast zit). Viel het jou mee of tegen? :nuts
Als ik jou was zou ik voorlopig enkel de o ring van het asje vervangen en bij thuiskomst de gehele set vervangen.
JeremyP

Bericht door JeremyP »

Timy

Bericht door Timy »

Je bent geweldig Jeremy!!
Goede tip van alleen het rubberen o-ringetje.. wel zo verstandig inderdaad.
Timy

Bericht door Timy »

Onderdelen besteld. Zou 4 weken via de VW dealer duren. Bij een Mazda dealer geweest die even doorzocht en kon het woensdag uiterlijk donderdag leveren. :jump
Net al alle boutjes etc getest en alles komt los dus dat lijkt goed te komen! Nu alleen het veertje niet laten vallen, die vind ik nog wel spannend :muur
JeremyP

Bericht door JeremyP »

Timy schreef: 18 aug 2025, 10:37 Onderdelen besteld. Zou 4 weken via de VW dealer duren. Bij een Mazda dealer geweest die even doorzocht en kon het woensdag uiterlijk donderdag leveren. :jump
Net al alle boutjes etc getest en alles komt los dus dat lijkt goed te komen! Nu alleen het veertje niet laten vallen, die vind ik nog wel spannend :muur
:toppie Het veertje zit vast aan het deksel, dus voorzichtig optillen en veertje losmaken.
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Nu weet je wat je hebt.
Ik zou het risico om dat lokaal zelf uit te voeren niet nemen,
met als gevaar dat het nog meer gaat lekken, of de betrouwbaarheid van de auto eronder gaat lijden.
Gewoon er mee naar huis rijden, lekken deed het toch al en waarschijnlijk al een tijdje ook,
en thuis iemand met verstand er naar laten kijken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Kire

Bericht door Kire »

Precies, niks aan doen, tenzij je exact weet wat je doet (moet doen) om het zelf te repareren. Met een beetje pech komt e.e.a. niet goed weer in elkaar en dan heb je pas echt een probleem (zie ook: viewtopic.php?t=73233). En in het slechtste geval kun je de pomp wegbrengen voor revisie.

Groet,

Erik.
Timy

Bericht door Timy »

:ikrij gelukt! Nogmaals DANK Jeremy.
Dank voor de waarschuwing andere heren. Maar ik had niet zo'n angst om het open te trekken. Moest alleen even weten wat erachter zou zitten. Heb veel aan motorfietsen geklust en dat was een stuk ingewikkelder dan deze pomp. Het veertje was wel goed om te weten want die zie je anders echt over het hoofd. Verder vrij logisch met de filmpjes erbij.

De grootste uitdaging was nog dieselretourleiding die helemaal uitgehard is. Dus die gaat op de nominatie voor vervanging (met de andere leiding erbij). Nu even creatief met nieuwe dieselleidingen iets gefabriceerd wat werkt!
Toevallig ook ontdekt waarom hij altijd iets te hoog stationair bleef lopen. Dus dat ook gelijk even aangepakt :dans

Kortom: kunnen weer door. Dit keer met een extra setje pakkingen, je weet maar nooit...
Plaats reactie