Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Traag acceleren 2.4D AAB

vragen over de T4
Plaats reactie
Jelly_Bean2023

Traag acceleren 2.4D AAB

Bericht door Jelly_Bean2023 »

Beste Weetjewellers,
Na een trip van 2400km begon onze camper in z'n 4e en 5e versnelling heel traag te acceleren, althans in die versnellingen valt het op.
Tevens komt er enigzins een zoemend geluid naar voren die opgaat met gasgeven.
Olie verbruik is normaal tot nihil, geen rook (wit of blauw) uit de uitlaat, geen sludge in de dop van het koelwaterreservoir.
Distributie is 4 weken geleden vervangen.
Ik dacht eerst dat de motor er klaar mee was na 344dkm, maar een collega, die hobbyist sleutelaar is, vermoedt een vieze EGR. Mijn collega kent ze alleen van een Merc en niet van VW.
Heb op ook op YouTube gespeurd en Google maar er wordt mij weinig duidelijk waar dit precies zit bij een 2.4D AAB motor om te kijken of ik dit aandurf.
Iemand enig idee en foto's of een link naar een topic hier misschien..?
Afspraak bij de garage is pas 23 september mogelijk en die staat, voor een professionele diagnose.
Bedankt alvast voor de feedback.!
Laatst gewijzigd door Jelly_Bean2023 op 28 aug 2025, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
1991 VW T4 Westfalia 2.4D AAB
Groeten Ed :ikrij
krekwakwol

Re: EGR 2.4D AAB

Bericht door krekwakwol »

Hoe oud is je bus.
Onze oude T4 met AAB uit '91 had volgens mij geen EGR.
Is de tandriem van de brandstofpomp ook vervangen, want die heeft de AAB wel, misschien is die versleten of is de timing versprongen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Jelly_Bean2023

De bus is ook van 91, op de factuur vd distributie vervanging zie ik geen tandriem van de brandstof pomp staan.
Ik dacht dat ik een EGR wel bij verschillende onderdelen leveranciers zag staan wanneer ik mijn kenteken intoets..?
Timy

Bericht door Timy »

Ik weet dat sommige ex-Duitse bussen (import) ze hadden als in achteraf ingebouwd. Dat hadden wij namelijk.
Maar voor zover ik weet is het niet standaard op een AAB.

Merk je iets in brandstofverbruik? Als ie ineens moeite moet doen kan je daarin verschil zien. Dan is het wel zoeken naar de oorzaak maar heb je iig een indicatie.

Reed hij de 2399km ervoor wel vlot in de 4/5e versnelling of is het al sinds het onderhoud? Het lijkt me gek dat de timing na 2399km verspringt dus dan zou ik het elders zoeken al is het wel de moeite waard om na te vragen.. je wilt niet dat de distributie netjes is en de andere riem alsnog ellende veroorzaakt..

Ik geloof dat voor de AAB zo'n 43sec van 0-100 staat. :bifun Je kan testen of je hier in de buurt komt qua acceleratie.

Heb je enig idee van de staat van de koppeling?
Kire

Bericht door Kire »

Timy schreef: 27 aug 2025, 10:36 Heb je enig idee van de staat van de koppeling?
Ja, de koppelingsplaat kan ook versleten zijn (tot op de klinknagels). Dat merk je het eerst in de hoogste versnelling (als je gas geeft).

Groet,

Erik.
Jelly_Bean2023

Op de heenweg was er niets aan de hand. Terugweg dag 2 begon het. Heb het idee dat er wel meer brandstof verbruik is maar heb dat niet precies bijgehouden.
De bus is import in '99.
Geen idee wat de staat is van de koppelingsplaten.. ik had op dag 2 wel dat hij moeilijk van z'n plek in het gras afkwam.. hmmm
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Even ter verduidelijking, als de koppelingplaat zover versleten is en slipt, gaat het motortoerental bij gasgeven omhoog, zonder dat je snelheid gelijk mee omhoog gaat.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Ersten

Bericht door Ersten »

Timy schreef: 27 aug 2025, 10:36
Ik geloof dat voor de AAB zo'n 43sec van 0-100 staat. :bifun Je kan testen of je hier in de buurt komt qua acceleratie.
Ik ben in het bezit van een 2.4d uit 1991 die geheel gereviseerd is. Ben eigelijk wel benieuwd of ie echt zo traag is. Bij mij voelt het een stuk sneller, maar kan ook gewoon aan de "vakantiemodus" liggen :lach Ik ga het binnenkort eens klokken.
Jelly_Bean2023 schreef: 27 aug 2025, 13:12 Op de heenweg was er niets aan de hand. Terugweg dag 2 begon het. Heb het idee dat er wel meer brandstof verbruik is maar heb dat niet precies bijgehouden.
De bus is import in '99.
Geen idee wat de staat is van de koppelingsplaten.. ik had op dag 2 wel dat hij moeilijk van z'n plek in het gras afkwam.. hmmm
Ik zou je gaskabel nakijken. Bij mij was dat een keer de boosdoener. Ineens heel traag en bijna niet meer op gang te brengen. Gaskabel vervangen en het leek wel een andere bus. Had natuurlijk gewoon met de revisie van mijn motor mee vervangen moeten worden.. Kabel niet bij de pomp losschroeven, want het schijnt dat het dan kan gaan lekken. Loshalen bij het stalen clipje dat je er af kunt schuiven.
Jelly_Bean2023

Ik merk niet dat er meer toeren gemaakt wordt tijdens het langzaam acceleren in 4 en 5.
Het gezoem/rateltje verdwijnt wel zodra de versnelling in z'n vrij staat tijdens het rijden..
Dus lijkt dat het de bak of koppeling de veroorzaker van het geluid is en dan misschien de gaskabel voor het traag acceleren.. en de brandstofpomp riem..
Ik geef het iig mee aan de monteur, zal wel eerst vragen aan de balie of dat gewaardeerd wordt.😬

Bedankt zover aan allen voor het meedenken, ik geef een update wanneer het opgelost is. Wordt een maandje wachten..
Jelly_Bean2023

Re: Traag acceleren 2.4D AAB

Heb de gaskabel vervangen en een klein stukje ermee gereden. Kracht is weer terug.
Alleen het geluid komt dus echt wel uit het motorblok. Na het korte ritje hoorde ik het duidelijk bij het stationair draaien en loopt het op als je gas geeft.
Moet even kijken hoe ik hem naar de garage ga krijgen omdat nu dat ik weet dat er iets mis is wil ik er eigenlijk geen langere afstanden mee rijden.
Komt goed, hij mag bijna naar de garage..
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Ersten schreef: 27 aug 2025, 18:17 Ik ben in het bezit van een 2.4d uit 1991 die geheel gereviseerd is. Ben eigelijk wel benieuwd of ie echt zo traag is. Bij mij voelt het een stuk sneller, maar kan ook gewoon aan de "vakantiemodus" liggen :lach Ik ga het binnenkort eens klokken.
En?
Hoeveel seconden was het van 0-100km/u?
Boven of onder de 20 seconden?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Ersten

Bericht door Ersten »

Multivan Generation schreef: 19 sep 2025, 16:51 En?
Nog niet aan toe gekomen. Het staat nog wel in de planning. Laatst was ik bij mijn camper, maar toen regende het vrij hard. We moeten natuurlijk niet met slippende bandjes testen :-P
Ersten

Bericht door Ersten »

Multivan Generation schreef: 19 sep 2025, 16:51 En?
Ok, ik heb het snelheidsmonster eens even getest.

- Gereviseerde AAB 2.4d uit 1991
- Originele westfalia
- 1 persoon
- Volle dieseltank
- Geen lading

0 naar 100 deed ie zo'n 29 seconden over. Misschien dat Max Verstappen er meer uit kan halen, maar ik heb het enigzins met beleid gedaan.

Een stuk sneller dan wat bovenstaand werd gemeld, waarbij "sneller" relatief is :-)
Jelly_Bean2023

Re: Traag acceleren 2.4D AAB

Nou.. gaskabel oplossing was van korte duur maar opgelost in de garage. Was een kwestie van gaskabel afstellen. Vraag me niet hoe maar het is opgelost, rijdt weer lekker door.
Geluid kwam van de stuurbekrachtiging. Olie peil was te laag.
Systeem zo goed als mogelijk gespoeld en verse 'groene' olie erin ondanks het rode dopje op het reservoir. Er zat namelijk al groen in.
Geen zagend geluid meer, rijdt weer als voorheen.
Plaats reactie