Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Scopema draaiplateaus
Scopema draaiplateaus
Ik heb een setje 2de hands draaiplateaus van scopema gekocht voor de t5. Nu heb ik echter als ik de bestuurderstoel draai dat hij aan loopt op de witte blokjes. Dus moet je de stoel iets optillen om hem er overheen te krijgen.
Doe ik iets fout of is er iets aan versleten? Wie weet hier de oplossing voor?
Doe ik iets fout of is er iets aan versleten? Wie weet hier de oplossing voor?
Laatst gewijzigd door Fleurig op 28 aug 2025, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- krekwakwol
Re: Scopema draaiplateaus
Ik neem aan gekocht en niet gemaakt
De oplossing is om bij scopema originele busjes te bestellen, zo zien ze er bij mij uit. Hoe zit het bij de bijrijdersstoel.
Staat er een serienummer en een homologatie nummer op de draaiplateau's
De oplossing is om bij scopema originele busjes te bestellen, zo zien ze er bij mij uit. Hoe zit het bij de bijrijdersstoel.
Staat er een serienummer en een homologatie nummer op de draaiplateau's
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gekocht idd haha.
Zijn die busjes van mij niet orgineel? Of zijn de vervangers gewoon verbeterd?
Zijn die busjes van mij niet orgineel? Of zijn de vervangers gewoon verbeterd?
- krekwakwol
Geen idee, maar aan de hand van een onderdeel of serienummer kun je misschien achterhalen of het origineel is.
Jouw plateau's zien er toch iets anders uit dan de mijne.
Je zou de busjes met een vijl iets kunnen afvlakken.
Maar zit er ook speling op het draaiplateau als de stoel in de rijstand staat?
Jouw plateau's zien er toch iets anders uit dan de mijne.
Je zou de busjes met een vijl iets kunnen afvlakken.
Maar zit er ook speling op het draaiplateau als de stoel in de rijstand staat?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Dank. Ik ga eens kijken of ik ze los kan krijgen.
- krekwakwol
De busjes waar je zo bij kan, hoef je niet tr demonteren, maar kun je zo doen.
Maar heb je geen speling op de stoel in rijstand?
Maar heb je geen speling op de stoel in rijstand?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Nee in de rijstand voelt alles stabiel aan eigenlijk. Ik heb nog niets gevonden waar ik ze in nl kan krijgen. Mischien kan ik het. Oor nu oplossen door er een plaatje tussen te zetten aan de onderkant om de ruimte op te vullen.
- krekwakwol
Maar staat er ook een onderdeel of serienummer op de draaiplateau, dan kun je daarop zoeken en en kijken of deze busjes wel origineel zijn (ik twijfel daaraan).
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Op de eerste foto van topic starter is een sticker te zien met daarop: CBTO 13RG2. Dat is volgens mij het type draaiplateau.
Daaronder staat nog: Pilote VW T5
Daaronder staat nog: Pilote VW T5
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Het zou mij niets verbazen dat een vorige eigenaar de originele busjes heeft verwijderd en deze heeft geplaatst om het plateau strakker te laten zitten. Normaal heb je het zo dat de originele busjes met V groef van de onderste plaat en de bovenste plaat in elkaar grijpen als je de stoel volledig gedraaid hebt. Busjes zijn van hard kunststof en bij mij waren deze gebroken na een aanrijding. Controleer eens met een lineaal/waterpas of de platen van je draaiconsole (onder en boven) nog vlak zijn. Bij mij waren deze een paar mm ontzet en niet vlak meer, de punten waar de bevestiging op stoel en console zit waren niet vlak meer.
Groet, Ronald
Kijk nu snap ik het. Ik heb de witte blokjes verwijderd en het ziet er idd naar uit dat deze zelf gefabriceerd zijn. De stoel draait nu extreem veel makkelijker. Haha
Ik voel nu een heel klein beetje beweging in de stoel in de lockstand. Dat is lijkt me vrij normaal
Ik voel nu een heel klein beetje beweging in de stoel in de lockstand. Dat is lijkt me vrij normaal
- krekwakwol
@Ronald Dat zijn de busjes die ik op de foto geplaatst heb van mijn draaiplateau.
Je kunt maar zo gelijk hebben, dat dit een schade plateau is en weer"hersteld" is met witte nylon busjes.
Dan wordt het goed controleren of de tussenruimte voor en achter gelijk is en of het draai gedeelte niet vervormd is,
anders kan het wel eens een miskoop zijn. Eigenlijk moeten alle busjes er tussen weg en dan de staat van de draaiplateau beoordelen. Het gaat ook om een stuk veiligheid.
@Fleurig, heb je ze bij een en bedrijf gekocht of particulier.
Nu je de busjes eruit hebt kun je opmeten hoeveel tussenruimte er voor en achter is tussen de boven en onderplaat. En ook wat Ronald zegt.
Je kunt maar zo gelijk hebben, dat dit een schade plateau is en weer"hersteld" is met witte nylon busjes.
Dan wordt het goed controleren of de tussenruimte voor en achter gelijk is en of het draai gedeelte niet vervormd is,
anders kan het wel eens een miskoop zijn. Eigenlijk moeten alle busjes er tussen weg en dan de staat van de draaiplateau beoordelen. Het gaat ook om een stuk veiligheid.
@Fleurig, heb je ze bij een en bedrijf gekocht of particulier.
Nu je de busjes eruit hebt kun je opmeten hoeveel tussenruimte er voor en achter is tussen de boven en onderplaat. En ook wat Ronald zegt.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Particulier gekocht 2 jaar geleden en ivm de bus omkeuren naar camper tijdelijk er tussenuit gehad. Ik heb voor en achter 15mm ruimte tussen de platen bij bijde plateaus
De orginele busjes die aangrijpen bij de lock stand zitten er ook nog op. Ik voel niet echt immense speling, een klein beetje beweging. Dus ik denk dat ik geluk heb en deze platen zijn aangepast voor meer comfort