Hallo,
Afgelopen donderdag reed ik op de snelweg toen de pook ineens van de 5 naar neutraal sprong. Hierna kreeg ik de pook terug in de 5 en 5 minuten later gebeurde hetzelfde. Gelukkig was ik dicht bij huis. De 1-4 schakelen prima. Ik had een afspraak gemaakt met de garage waar de T4 in onderhoud is. De eigenaar heeft een stuk gereden en constateerde geen enkel probleem de auto bleef in de 5de versnelling, we reden niet boven de 80. Wel vertelde hij dat het goed zou zijn olie van de versnellingsbak te bekijken en nieuwe olie erin te doen met een additief van Wynn's. Zo gezegd zo gedaan. Olie en additief opgehaald en gisterenmiddag deze in de bak gedaan. Ik had 3 liter olie gekocht een klein beetje gemorst maar de flessen gingen er volledig in en de olie kwam er nog niet uitlopen. De olie die eruit kwam (weet helaas de hoeveelheid niet) zag er redelijk goed uit. Geen metaal deeltjes wel licht troebel en was deze een beetje melkachtig, dit zag je als jer door roerde. Dit zou ook kunnen komen door de bak die ik gebruikt had of door het roeren.
Na de oliewissel ben ik gaan rijden en dacht een stuk over de snelweg te gaan. Boven de 80 schoot de 5de verselling weer naar neutraal. Ik kon hierna de 5de versnelling ook niet meer inkomen en heb de reis in de 4 afgemaakt. (2400 toeren 80km/u). Vanochtend een stuk gereden 1-4 werkt prima. De 5 wordt niet meer gepakt. Ik constateerde dat wanneer ik de koppeling losliet de 5 naar neutraal schoot. Op een gegeven moment hoorde ik ook iets rammelen. Mogelijk zou er iets losgeschoten kunnen zijn in de 5de versnelling. Ik schakelde een paar keer en het geluid was weg. De 5de versnelling kan ik niet meer benaderen. Hopelijk leest iemand dit en kan me op weg helpen. Fijne dag en groet >>> schakelbol als je boven de open motorkap kijkt aan de rechterzijde lijkt na voelen en kijken in tact te zijn. Er zit ook geen speling op van links naar rechts en op en neer. <<<
2023 Lagerrevisie en nieuwe koppelingset.
2020 Kogels en bussen schakelstang mechaniek vervangen
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T4 2003 65KW 5de Versnelling probleem.
T4 2003 65KW 5de Versnelling probleem.
Laatst gewijzigd door Markymarc op 31 aug 2025, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: T4 2003 65KW 5de Versnelling probleem.
Type : T4 Transporter 2.5TDI 88PK 65KW AJT 2003
KM Stand : 343000
Olie gebruikt voor schakelbak : Champion New Energy 75W90 GL5 full synthethic transmission fluid
Additief toegevoegd : WYNN'S H.P.L.S. transmission treatment & stop leak
Vandaag handrem erop gezet en merk in elke versnelling dat deze tractie hebben ook de 5.
Boven een bepaalde snelheid is de 5 niet te gebruiken wordt eruit geduwd wanneer de koppeling losgelaten wordt.
Volgende actie :
5de versnelling bekijken
Is het verstandig om verder te rijden zonder de 5de versnelling te gebruiken?
groet Marc
KM Stand : 343000
Olie gebruikt voor schakelbak : Champion New Energy 75W90 GL5 full synthethic transmission fluid
Additief toegevoegd : WYNN'S H.P.L.S. transmission treatment & stop leak
Vandaag handrem erop gezet en merk in elke versnelling dat deze tractie hebben ook de 5.
Boven een bepaalde snelheid is de 5 niet te gebruiken wordt eruit geduwd wanneer de koppeling losgelaten wordt.
Volgende actie :
5de versnelling bekijken
Is het verstandig om verder te rijden zonder de 5de versnelling te gebruiken?
groet Marc
Vandaag hebben we de 5de versnelling bekeken.
De (trek)bout zat helemaal los evenals het tandwiel.
In het ijzeren kapje om de 5de versnelling af te sluiten is een slag geweest wat ervoor gezorgd heeft dat er een stukje metaal in de schakelbak terecht gekomen is. Bij het bekijken van de olie uit de 5de versnelling zagen we fijne stukjes metaal. We hebben dit ook met een magneet getest. Ook met de vinger door dit compartiment gegaan en fijne metalen deeltjes gevonden (niet veel)
De schakelbak heeft 2 jaar geleden een lager revisie gehad.
Ik vraag me af wat verstandig is om te doen.
Een nieuwe trekbout en pakking aanschaffen en doorrijden.
Of spoelen als dat al mogelijk is.
Hoor graag of er suggesties zijn.
groet Marc

Idee is de olie wederom te verversen en met een schone magneet door de bak heen te gaan. Drain plug te voorzien van een nieuwe magnetische variant als deze er zijn.
De (trek)bout zat helemaal los evenals het tandwiel.
In het ijzeren kapje om de 5de versnelling af te sluiten is een slag geweest wat ervoor gezorgd heeft dat er een stukje metaal in de schakelbak terecht gekomen is. Bij het bekijken van de olie uit de 5de versnelling zagen we fijne stukjes metaal. We hebben dit ook met een magneet getest. Ook met de vinger door dit compartiment gegaan en fijne metalen deeltjes gevonden (niet veel)
De schakelbak heeft 2 jaar geleden een lager revisie gehad.
Ik vraag me af wat verstandig is om te doen.
Een nieuwe trekbout en pakking aanschaffen en doorrijden.
Of spoelen als dat al mogelijk is.
Hoor graag of er suggesties zijn.
groet Marc

Idee is de olie wederom te verversen en met een schone magneet door de bak heen te gaan. Drain plug te voorzien van een nieuwe magnetische variant als deze er zijn.
Vandaag de pakking 02A301215D en trekbouten 0A4311335A besteld en ontvangen. De washers komen morgen of donderdagmiddag binnen. De bouten worden met 80Nm vastgezet.
Vandaag hebben we de olie met additief Wynn's, de bouten, washers en pakking vervangen.
Ik kan weer naar de 5de versnelling schakelen en lekker cruizen over de snelweg 100km/u 2500rpm.

Ik kan weer naar de 5de versnelling schakelen en lekker cruizen over de snelweg 100km/u 2500rpm.