Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Reparatie bovenkast
Reparatie bovenkast
Hallo allemaal,
Voordat ik aan de slag ga, toch even te rade hier. De achterkast gaat niet goed meer dicht en als ik erlangs kijk is er wat los. Kan het niet zo goed zien. Er is "een dingetje" losgeschoten en nu rolt de kast niet meer lekker dicht en blijft net voor sluiten steken. Ik moet wel eerst loshalen om te zien wat er daadwerkelijk aan de hand is omdat de zijkanten van de kast onbereikbaar is voor een goede diagnose.
Ik heb dit gevonden: https://www.poptopshop.nl/a-81585899/t5 ... escription
Wel prijzig voor een paar onderdeeltjes.
Heeft iemand ervaring met een repareren van het mechanische deel van de bovenkast? Ik heb zelf zo snel niets gevonden op dit forum na zoeken op het woord bovenkast. Weet ook niet precies welk ander woord ik kan gebruiken.
Alvast dank voor de hulp. Bv: hoe de kast los te halen? Waar alternatieve goedekopere onderdelen te vinden?
Dank dank dank
Voordat ik aan de slag ga, toch even te rade hier. De achterkast gaat niet goed meer dicht en als ik erlangs kijk is er wat los. Kan het niet zo goed zien. Er is "een dingetje" losgeschoten en nu rolt de kast niet meer lekker dicht en blijft net voor sluiten steken. Ik moet wel eerst loshalen om te zien wat er daadwerkelijk aan de hand is omdat de zijkanten van de kast onbereikbaar is voor een goede diagnose.
Ik heb dit gevonden: https://www.poptopshop.nl/a-81585899/t5 ... escription
Wel prijzig voor een paar onderdeeltjes.
Heeft iemand ervaring met een repareren van het mechanische deel van de bovenkast? Ik heb zelf zo snel niets gevonden op dit forum na zoeken op het woord bovenkast. Weet ook niet precies welk ander woord ik kan gebruiken.
Alvast dank voor de hulp. Bv: hoe de kast los te halen? Waar alternatieve goedekopere onderdelen te vinden?
Dank dank dank
T5 California Comfortline 2.5 TDI 174pk
- krekwakwol
Re: Reparatie bovenkast
Misschien even een foto hier plaatsen van wat je ziet, wat losgeschoten is.
Een foto zegt zoms meer dan 1000 woorden.
Een foto zegt zoms meer dan 1000 woorden.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
ik snap het, je kunt het alleen niet zien omdat het ingebouwd is. Foto maken lukt dus niet.
Ik zal eens kijken of ik die kast eruit kan krijgen.
Heeft iemand dat al eens gedaan?
Ik zal eens kijken of ik die kast eruit kan krijgen.
Heeft iemand dat al eens gedaan?
Op TX-board vond ik de volgende stappen om de kast uit te bouwen:
-Aufstelldach auf
-Dachstaukasten auf
-Abdeckungen von Lautsprechern aushebeln
-Steckverbindung zum Lautsprecher trennen
- Im Kleiderschrank vorne und hinten ist je eine Befestigungsschraube, die gelöst werden muss
-Dachbett hochmachen
-unter dem Dachbett befinden sich auf beiden Seiten jeweils zwei Schrauben zur Befestigung des Dachstaukastens - diese herausschrauben.
-Aufstelldach auf
-Dachstaukasten auf
-Abdeckungen von Lautsprechern aushebeln
-Steckverbindung zum Lautsprecher trennen
- Im Kleiderschrank vorne und hinten ist je eine Befestigungsschraube, die gelöst werden muss
-Dachbett hochmachen
-unter dem Dachbett befinden sich auf beiden Seiten jeweils zwei Schrauben zur Befestigung des Dachstaukastens - diese herausschrauben.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Als je je bovenkast open doet, zie je twee zwarte kunststof steunen (links en rechts). Die zitten ieder met twee boutjes vast aan de dakplaat erboven. De moertjes ervan zitten verzonken in de bovenplaat en afgedekt met plastic ronde schijfjes. Die 4 boutjes moet je vanaf de bovenkant losdraaien. Vervolgens zijn er ook nog twee boutjes waarmee de linker (bestuurderszijde) steun bevestigd is aan je staande kast (met de schuifdeuren. Een boutje zit in de voorste kast, de andere in de achterste.
Als je die 6 hebt los gemaakt, kun je de kast verwijderen en bij het mechaniek komen waarmee de kast open en dicht gaat.
Het is een beetje gepriegel (zeker het weer bevestigen) maar met een beetje geduld en doorzettingsvermogen goed te doen.
Als je die 6 hebt los gemaakt, kun je de kast verwijderen en bij het mechaniek komen waarmee de kast open en dicht gaat.
Het is een beetje gepriegel (zeker het weer bevestigen) maar met een beetje geduld en doorzettingsvermogen goed te doen.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Charles Vos
als je het niet meer kunt repareren heb ik wel een paar gebruikte scharnieren liggen
ik hoor het wel gr. Jan
ik hoor het wel gr. Jan
Fijn hè, zo’n TS die dan niet meer reageert.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Charles Vos
- krekwakwol
@Charles, Ik denk dat hij nu met jouw beschrijving in de hand, de kast aan het demonteren is.
Ja dan heb je geen hand meer vrij om te typen
Ja dan heb je geen hand meer vrij om te typen
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
@Arnold: Natuurlijk!
Dat ik daar zelf niet aan heb gedacht!

Dat ik daar zelf niet aan heb gedacht!
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Charles Vos
Hallo :)
Wat een heerlijke positiviteit en ongeduld hier.
Dank voor alle tips. Eindelijk vandaag de tijd om te zien waar het euvel zit.
Er is een boutje los en daardoor loopt een rolletje niet meer in de geleiding.
Weet iemand hoe de speakeromhuizing los te krijgen, ik ben bang dat ik iets breek als ik dat zonder exact te weten hoe doe.
Dank!
Wat een heerlijke positiviteit en ongeduld hier.
Dank voor alle tips. Eindelijk vandaag de tijd om te zien waar het euvel zit.
Er is een boutje los en daardoor loopt een rolletje niet meer in de geleiding.
Weet iemand hoe de speakeromhuizing los te krijgen, ik ben bang dat ik iets breek als ik dat zonder exact te weten hoe doe.
Dank!
Op TX board staat 'aushebeln'. Dat betekent meestal dat het met clipjes vastgeklikt zit. Probeer een strookje papier ertussen re schuiven om te voelen waar de clipjes zitten. En dan op die punten met een dunne schroevendraaier of iets dergelijks het clipje loshevelen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Met een schroevendraaier heb je kans op beschadigingen, Lidl heeft een handig setje hulpstukken.
https://www.lidl.nl/p/parkside-auto-dem ... WjEALw_wcB
https://www.lidl.nl/p/parkside-auto-dem ... WjEALw_wcB
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
- Multivan Generation
- Contacteer:
Dubbel post.
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 05 okt 2025, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Multivan Generation
- Contacteer:
Ik zou het proberen met een oud stevig pasje op creditcard formaat
Maarre dit soort werkzaamheden en hoe het uitgevoerd moet worden kun je via Erwinonline zelf gewoon downloaden. En nog heel veel meer..
Maarre dit soort werkzaamheden en hoe het uitgevoerd moet worden kun je via Erwinonline zelf gewoon downloaden. En nog heel veel meer..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Die luidsprekerafdekkingen aan de binnenzijde van je kast zitten gewoon vastgekleefd met een dubbelzijdige kleefstrip. Plamuurmesje ertussen wringen en klaar.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Charles Vos