Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T5 Verhogen, advies gevraagd:)
T5 Verhogen, advies gevraagd:)
Beste wjwers,
Met veel dingen tegelijk bezig aan mijn T5 werkbus/camper.
Al veel informatie uit dit forum kunnen halen! Echt top.
Nu kwam de bus laatst bij de garage vandaan, en bij de rem test voor de apk bleek dat mijn bus best ver voorover duikt. Hij rade aan een nieuw onderstel. Qua rijden merk ik ook wel bij bijv. drempels dat het vrij hard overkomt op de wagen. Ook het sturen kraakt bij langzaam rijden. Hopelijk verbeterd een nieuw onderstel een hoop. Ik wil de bus ook wel eventueel graag verhogen, aangezien ik nog wel eens onverhard rij. Zou ik hem ook alleen kunnen verhogen voor de campertrips, en makkelijk weer verlagen zodra ik weer aan het werk ga?
Ik rij voornamelijk met gereedschap en materiaal rond. Soms een aanhanger. Max 600kg belading in de bus. Vakanties er op uit als camper. Camperbox achterin, zeg 300kg. En vaak opzoek naar wildkampeer stekkies. Dus onverharde weg of wat ruwer terrein.
Mijn max aslast is 1550kg. Lediggewicht 2066kg. Maximale massa 2800kg. Overigens heb ik er lm Thunder velgen onder zitten met Geolandars G015.
Al veel gelezen over Seikel. Maar die valt af denk ik, aangezien zij alleen voor 95kw + motoren leveren?
Als snel kom je dan bij sets van Bilstein/Eibach en Koni/Eibach. tegen.
Hier lees ik bij, minimaal 1000kg op de achteras. Bedoelen ze daarmee standaard lading? Of zit ik dan goed met mijn aslast?
Zoals bij deze: https://www.schroefset-shop.nl/Verhogin ... -GF-LIFT-3
Lijkt mij overigens een gave set!?
Wie o wie kan mij hier een beetje advies over geven? Waar doe ik goed aan?
Dank alvast.
Met veel dingen tegelijk bezig aan mijn T5 werkbus/camper.
Al veel informatie uit dit forum kunnen halen! Echt top.
Nu kwam de bus laatst bij de garage vandaan, en bij de rem test voor de apk bleek dat mijn bus best ver voorover duikt. Hij rade aan een nieuw onderstel. Qua rijden merk ik ook wel bij bijv. drempels dat het vrij hard overkomt op de wagen. Ook het sturen kraakt bij langzaam rijden. Hopelijk verbeterd een nieuw onderstel een hoop. Ik wil de bus ook wel eventueel graag verhogen, aangezien ik nog wel eens onverhard rij. Zou ik hem ook alleen kunnen verhogen voor de campertrips, en makkelijk weer verlagen zodra ik weer aan het werk ga?
Ik rij voornamelijk met gereedschap en materiaal rond. Soms een aanhanger. Max 600kg belading in de bus. Vakanties er op uit als camper. Camperbox achterin, zeg 300kg. En vaak opzoek naar wildkampeer stekkies. Dus onverharde weg of wat ruwer terrein.
Mijn max aslast is 1550kg. Lediggewicht 2066kg. Maximale massa 2800kg. Overigens heb ik er lm Thunder velgen onder zitten met Geolandars G015.
Al veel gelezen over Seikel. Maar die valt af denk ik, aangezien zij alleen voor 95kw + motoren leveren?
Als snel kom je dan bij sets van Bilstein/Eibach en Koni/Eibach. tegen.
Hier lees ik bij, minimaal 1000kg op de achteras. Bedoelen ze daarmee standaard lading? Of zit ik dan goed met mijn aslast?
Zoals bij deze: https://www.schroefset-shop.nl/Verhogin ... -GF-LIFT-3
Lijkt mij overigens een gave set!?
Wie o wie kan mij hier een beetje advies over geven? Waar doe ik goed aan?
Dank alvast.
Laatst gewijzigd door CD1996 op 05 sep 2025, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Transporter Combi LWB, 2008, 1.9TDI, 84pk.
- Multivan Generation
- Contacteer:
Re: T5 Verhogen, advies gevraagd:)
in jouw geval en gebruik zou luchtvering wellicht een goede aanvulling zijn.
Druk op de knop en hopla hij gaat naar de gewenste hoogte.
Kom je bijvoorbeeld bij een veerboot, dan zet je hem lager en kun je met een goedkoper tarief over.
Bij werkgebruik kun je hem zo op hoogte zetten.
En let op, zonder mechanisch iedere keer naar beneden schroeven en dan weer te moeten uitlijnen.
Wellicht heb je hier niet aan gedacht? Misschien ook de investering voor een oude bus meer waard?
Groeten Peter
Kom je bijvoorbeeld bij een veerboot, dan zet je hem lager en kun je met een goedkoper tarief over.
En let op, zonder mechanisch iedere keer naar beneden schroeven en dan weer te moeten uitlijnen.
Wellicht heb je hier niet aan gedacht? Misschien ook de investering voor een oude bus meer waard?
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
TransporterHQ heeft diverse sets. luchtvering en verhogiung sets. Ik rij de BIGH liftkit met volle tevredenheid. (let op type voorpoot. gestoken (T30) of gebout (T32)). Als ze het nog hebben, veel uitverkocht.
https://transporterhq.co.uk/vw-transpor ... s-dampers/
https://transporterhq.co.uk/vw-transpor ... uspension/
https://transporterhq.co.uk/vw-transpor ... s-dampers/
https://transporterhq.co.uk/vw-transpor ... uspension/
Groet, Ronald
Voor ons destijds één van de redenen om voor luchtvering te gaan.CD1996 schreef: 05 sep 2025, 16:22 Ik wil de bus ook wel eventueel graag verhogen, aangezien ik nog wel eens onverhard rij. Zou ik hem ook alleen kunnen verhogen voor de campertrips, en makkelijk weer verlagen zodra ik weer aan het werk ga?
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
Aan luchtvering hangt wel een ander prijskaartje 
Dank Peter voor je advies. Ik ga het eens bekijken. Met een gewone schroefset zou ik dus elke keer na verhogen verlagen opnieuw moeten uitlijnen? Dat wist ik niet!Multivan Generation schreef: 05 sep 2025, 17:20 in jouw geval en gebruik zou luchtvering wellicht een goede aanvulling zijn.
Groeten Peter
Nog iemand met advies met betrekking tot verhoging sets?
Tja verhogen zelf heb ik geen ervaring mee, maar met luchtvering wel. Het is inderdaad gemakkelijk om hem snel omhoog of omlaag te zetten en het rijdt erg comfortabel.
Maar zoals gezegd hangt er een aardig prijskaartje, dat moet je er wel voor over hebben,,
Is het allemaal perfect? Zeker niet, ik heb er heel veel ellende mee gehad en heb het er allemaal onderuit gegooid. Ik rij nu terug op een schroefset en dat bevalt me veel beter, ik weet nu zeker dat als ik hem 'smorgens start, ik ook weg kan rijden en niet met een lege tank en balgen moet gaan staan wachten tot alles weer vol is. Ook onderweg is het voor mij een stukje extra zekerheid dat ik geen gekke lekken heb waardoor hij in 1 keer zakt. Dat heb ik helaas ook mee gemaakt met het hele gezin erin.
Maar zoals gezegd hangt er een aardig prijskaartje, dat moet je er wel voor over hebben,,
Is het allemaal perfect? Zeker niet, ik heb er heel veel ellende mee gehad en heb het er allemaal onderuit gegooid. Ik rij nu terug op een schroefset en dat bevalt me veel beter, ik weet nu zeker dat als ik hem 'smorgens start, ik ook weg kan rijden en niet met een lege tank en balgen moet gaan staan wachten tot alles weer vol is. Ook onderweg is het voor mij een stukje extra zekerheid dat ik geen gekke lekken heb waardoor hij in 1 keer zakt. Dat heb ik helaas ook mee gemaakt met het hele gezin erin.
Dank voor al jullie advies voor luchtvering. Gezien het prijskaartje ga ik het ook niet doen. Lijkt me leuk om te hebben, maar los het probleem met verstellen voor de vakanties wel anders op.
Zelf nog even gegoogled voor schroefsets.
De vraag of mijn voorpoten geclamped of geschroefd zijn?
Nu de KONI Special Active schokdempers op het oog. Lees daar goed verhalen over. Dat het het rijcomfort aanzienlijk verbeterd.
Dan in combinatie met de Eibach veren. Nog even beslissen of die verhoogd gaan worden.
Iemand die met deze combi rond rijd?
Nu de KONI Special Active schokdempers op het oog. Lees daar goed verhalen over. Dat het het rijcomfort aanzienlijk verbeterd.
Dan in combinatie met de Eibach veren. Nog even beslissen of die verhoogd gaan worden.
Iemand die met deze combi rond rijd?
Laatst gewijzigd door CD1996 op 08 sep 2025, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat heb je er onder zitten dan:)hugopoley schreef: 08 sep 2025, 09:30 Ik rij nu terug op een schroefset en dat bevalt me veel beter,
- Pascal-141
Een schroefset is vooral ontworpen om te verlagen , niet om te verhogen...
Aangezien je toch altijd met veel gewicht rondrijd , kun je best gewoon een vaste verhoogset monteren (zoals bvb de seikelverhoging )
Aangezien je toch altijd met veel gewicht rondrijd , kun je best gewoon een vaste verhoogset monteren (zoals bvb de seikelverhoging )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Ik heb nu een Bilstein B14 comfort low versie eronder. En die rijdt echt goed.
Ik heb alleen mijn bus ingeruild voor een andere en daar zit een H&R deep versie onder en dat reed met het proefrondje ook erg goed. Bij beide heb je nog genoeg comfort naar mijn mening.
Dan heb je echt wel veel pech gehad? bvddobb heeft toch nog nooit issues gehad met zijn luchtvering? Of vergis ik me?hugopoley schreef: 08 sep 2025, 09:30 Is het allemaal perfect? Zeker niet, ik heb er heel veel ellende mee gehad en heb het er allemaal onderuit gegooid. Ik rij nu terug op een schroefset en dat bevalt me veel beter, ik weet nu zeker dat als ik hem 'smorgens start, ik ook weg kan rijden en niet met een lege tank en balgen moet gaan staan wachten tot alles weer vol is. Ook onderweg is het voor mij een stukje extra zekerheid dat ik geen gekke lekken heb waardoor hij in 1 keer zakt. Dat heb ik helaas ook mee gemaakt met het hele gezin erin.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
- Multivan Generation
- Contacteer:
Gezien de leeftijd van de bus, zou ik de investering voor luchtvering ook niet meer doen hoor.CD1996 schreef: 08 sep 2025, 22:43 Dank voor al jullie advies voor luchtvering. Gezien het prijskaartje ga ik het ook niet doen. Lijkt me leuk om te hebben, maar los het probleem met verstellen voor de vakanties wel anders op.
Was gewoon een out of the box reactie om meerdere "problemen" die je hebt, technisch en eenvoudig op te lossen.
De vraag of jouw voorpoten geclamped of geschroefd zijn kun je zelf het beste beantwoorden.
Je draait je wielen naar een zijde helemaal maximaal ingedraaid, en dan kun je eenvoudig een foto maken en het zelf zien.
Wij hier op het forum hebben geen glazen bol
Eventueel via een omweg kun je wat "voorspellen" via het laadvermogen van de bus, in de trant van 800kg is geclamped(T28), 1000kg is geclamped(T30), 1200kg is geschroefd(T32), maar helemaal waterdicht is dat helaas niet. Dus zelf even er onder en een foto maken zegt je snel wat meer.
groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Wij hebben de VB luchtvering er nu 12 jaar onder, 200.000 km in soms echt beroerde off road omstandigheden (vuil, stof, gravel, zand, echt heel slechte wegen, terrein, ijs en kou
Wij hebben wel degelijk issues gehad, maar dat moet je bij ons gebruik misschien ook een beetje verwachten. We verhogen en verlagen ook in ‘normale’ omstandigheden veel (off road, sport stand op autoweg, fietsen achterop, auto level).
Het eerste issue was eigenlijk onkunde van de dealer die het plaatste. Stond op de VB-lijst, en was heel dichtbij, daarom gekozen. Maar bleek achteraf dat wij hun eerste VB-klant waren… Auto stond bij aflevering helemaal scheef. Is binnen een week, in overleg met VB, door een andere dealer met meer ervaring opgelost. We kennen inmiddels twee dealers met veel ervaring, dat geeft een goed gevoel.
Het tweede issue was minder fraai: toen we een keer maximaal wilden verhogen (+ 15 cm) bleek een veiligheidsventiel niet te werken en knapte een balg… Enorme knal, je schrikt je dood! Mag eigenlijk niet gebeuren, en is ook netjes verholpen (nieuwe balg).
En dan hebben we nog een keer gehad dat één van de voorpoten lucht verloor, waardoor de compressor te vaak moest bijspringen. Is ook gerepareerd.
Het hoofd ontwikkeling en customer service van VB was, toen wij het systeem aanschaften, ook een WJW’er en we hadden hem uitgebreid gesproken op een nieuwjaarsmeeting. Als je toen bij VW luchtvering af-fabriek bestelde, was dat ook VB. Dat alles gaf vertrouwen, en een directe ingang. Was toen voor ons mede een overweging. Inmiddels is VB veel groter, en verwijzen ze voor alles naar hun dealers. Daar zit kaf en koren onder (zoals overal).
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
Bart & Marga