Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gasslang scheef op gasfles

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
CampRon

Gasslang scheef op gasfles

Bericht door CampRon »

In mijn VW T4 California zit er links achterin een kleine ruimte voor de gasfles (naast de 2e accu, gescheiden van elkaar). Normaal gesproken draai ik altijd de gasfles op de slang/aansluiting, aangezien de aansluiting zelf niet de draai kan maken. Dit ging altijd prima, alleen om 1 of andere reden lukt dit nu niet meer en wordt de slang/aansluiting scheef op de gasfles gedraaid. Met als gevolg dat ik geen gastoevoer naar mijn kooktoestel krijg. Heeft iemand hier een oorzaak en/of oplossing voor?
Hanz

Re: Gasslang scheef op gasfles

Bericht door Hanz »

Als het dezelfde drukregelaar en dezelfde gastank is, dan gewoon los draaien en nog een keer proberen. Het helpt als je eerst een slagje linksom maakt, dus eigenlijk losdraaien, zodat de schroefdraad goed in elkaar grijpt. En dan zonder kracht te zetten rustig rechtsom vast draaien. Zodra het niet soepel gaat weer even opnieuw want dan zit de zaak scheef op elkaar.
Als drukregelaar of tank nieuw zijn check dan de schroefdraad op beschadiging.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Kire

Bericht door Kire »

CampRon schreef: 08 sep 2025, 10:50Normaal gesproken draai ik altijd de gasfles op de slang/aansluiting, aangezien de aansluiting zelf niet de draai kan maken.
Dat hoort niet zo, de wartel (met schroefdraad) aan de drukregelaar hoort vrij te kunnen draaien ten opzicht van de drukregelaar. Dan kun je, zoals Hanz ook al schrijft, de drukregelaar eenvoudig aan de gasfles schroeven als e.e.a. netjes recht tegenover elkaar zit.
Vermoedelijk is de afdichting ‘kapot’ gedraaid waardoor een deel daarvan tussen wartel en pijpje van de drukregelaar zit en zo het vrij draaien bemoeilijkt. De oude meuk weghalen en een nieuwe afdichting monteren is, denk ik, de oplossing.

Groet,

Erik.
Hanz

Bericht door Hanz »

Niet helemaal correct. De drukregelaar zit met een wartel aan de slang maar de schroefdraad die in de gasfles draait zit vast. De gasfles heeft inwendige draad en de drukregelaar uitwendig.
Zoals CampRon het doet doe ik het ook. Anders moet je met gereedschap eerst de wartel van de slang losdraaien, dan de drukregelaar op de fles draaien en vervolgens de drukregelaar weer aan de slang bevestigen. Dat laatste is heel lastig omdat daarvoor bijna geen ruimte is als de fles al aangekoppeld is.
Kire

Bericht door Kire »

Ah, bedankt voor de extra uitleg, dan is dat dus een iets ander systeem dan bij een propaangasfles met drukregelaar die gebruikt wordt om gewoon in huis op te koken (als je geen aardgas hebt). Dan zit de gasslang aan een regelaar met losse wartel en ik heb wel eens gehad dat de wartel zo goed als vast zat door een stuk gedraaide afdichting. En er zit uitwendige schroefdraad op de gasfles en inwendige schroefdraad in de wartel (met linkse schroefdraad).

Groet,

Erik.

P.s. Ik heb geen camper. Gewoon een 8-persoons T3.
CampRon

Bericht door CampRon »

Hanz schreef: 08 sep 2025, 11:06 Als het dezelfde drukregelaar en dezelfde gastank is, dan gewoon los draaien en nog een keer proberen. Het helpt als je eerst een slagje linksom maakt, dus eigenlijk losdraaien, zodat de schroefdraad goed in elkaar grijpt. En dan zonder kracht te zetten rustig rechtsom vast draaien. Zodra het niet soepel gaat weer even opnieuw want dan zit de zaak scheef op elkaar.
Als drukregelaar of tank nieuw zijn check dan de schroefdraad op beschadiging.
Dank, het is inderdaad nu wel gelukt. Het lijkt nu allemaal goed en recht te zitten. Echter gek genoeg krijg ik nog steeds geen gastoevoer. Ik heb 2 gasflessen mee en op m'n losse toestel doen ze het wel, dus ze zijn niet leeg. Ook het ventiel opengedraaid en de hendel in de keuken kwartslag gedraaid. Kan het zijn dat de slang of regelaar niet meer goed werkt / op is? Toen ik mijn losse safari chef kocht 5 jaar geleden, dacht ik dat ook te hebben gehoord dat er een levensduur zit op de gasslang / drukregelaar.
Hanz

Bericht door Hanz »

Op de drukregelaar staat een uiterste datum. Dat kan je eens checken. Standaard is om de vijf jaar vervangen, gelijk met de slang.
Hanz

Bericht door Hanz »

CampRon schreef: 08 sep 2025, 20:48 Ook het ventiel opengedraaid en de hendel in de keuken kwartslag gedraaid.
Niet per ongeluk daardoor dichtgedraaid?
CampRon

Bericht door CampRon »

Ik heb alle standen geprobeerd (gasventiel in- en uitdraaien en gashendel in keukenkast open- en dicht) om er zeker van te zijn dat het niet daar aan ligt. Heb het vandaag nog een keer gecheckt om er zeker van te zijn dat ik niks geks heb gedaan. Krijg de slang nu goed op de fles zoals voorheen, maar krijg geen gas in het fornuis. Ik heb ook het andere topic gelezen over het gasfornuis, kan daar ergens een probleem inzitten? Zover ik heb kunnen zien op de slang en drukregelaar dateren deze van 2019/2020 dus volgens mij niet direct aan te wijzen als oorzaak. Zou er ergens tussen de gasfles en het fornuis nog een andere oorzaak kunnen zitten wat relatief eenvoudig is te controleren? Helaas ben ikzelf niet zo heel technisch. Het gaat bij mij al duizelen in het andere topic waar het gaat over pakkingen, bajonetsluitingen enz.
Hanz

Bericht door Hanz »

Als de zaak voor het scheef draaien altijd gewerkt heeft dan misschien toch eens een nieuwe drukregelaar plaatsen. Een drukregelaar werkt met een membraan en dat kan kapot gaan en dat kan de oorzaak zijn dat de gastoevoer geblokkeerd wordt. En zo duur is zo'n drukregelaar niet.
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Ik neem aan dat je een campingazflesje hebt. De drukverdeler voor deze flessen hebben onder aan de nippel die je in de fles draait een tuutje zitten die het ventiel openen. Is dat tuutje er wellicht afgebroken?
Groet, Ronald
J vd Pal

Bericht door J vd Pal »

Als je in de buurt woont dan ben je welkom in Puttershoek om er samen naar te kijken.
Groeten

Jasper

2002 California Event ACV Reflex Silver
CampRon

Bericht door CampRon »

Dank voor de reacties, ik ga eens kijken of het met een andere drukregelaar lukt. Wellicht dat inderdaad daarmee het probleem is verholpen.

Zo niet, maak ik graag gebruik van het aanbod om een keer naar Puttershoek te komen. Ik woon niet heel dicht in de buurt, maar een uurtje rijden heb ik er wel voor over om wat meer te weten te komen en het hopelijk op te lossen.
CampRon

Bericht door CampRon »

Ik ben even op zoek gegaan naar een nieuwe gasdrukregelaar. Nu las ik ook iets over een afblaasbeveiliging en tegenstrijdigheden of dit nu wel of niet in een afgesloten ruimte als waar de gasfles komt te staan in een camper.

Is één van de volgende gasdrukregelaars de juiste? Of heb ik een hele andere nodig?

https://www.praxis.nl/tuin-terras-buite ... ar/5451966

https://www.karwei.nl/assortiment/gimeg ... /p/B137435
J vd Pal

Bericht door J vd Pal »

Waarom meteen de gasdrukregelaar vervangen? Als je de slang losmaakt en op de fles schroeft dan kan je toch testen of er gas uitkomt?
Groeten

Jasper

2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie