Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wat je misschien niet wil horen maar een waarheid als een koe.

vragen over de T7
bvddobb

Re: Wat je misschien niet wil horen maar een waarheid als een koe.

Bericht door bvddobb »

Wat de T7/MV-California betreft: er is op het Duitse Caliboard al een tijdje een draadje over hoe dealers daar T7 California’s aanbieden met zo’n 30-40% korting: ze raken ze, lijkt het, aan de straatstenen niet kwijt. Wat wij goed begrijpen: wij vonden het, zeker voor die prijs, vanaf het begin al een nep-camper: te klein, belachelijke keuken, veel te weinig opbergruimte, te weinig stahoogte waardoor geen camper-kenteken, geen 4Motion, enorme problemen met zowel de elektrische aandrijving als de huishoudelectronica (honderden posts op de Duitse en Engelse California-forums): een grote misser, lijkt het. Jammer hoor.

Er zijn al wel serieuze camperombouw-aanbiedingen op basis van de T8. En bijv. al veel meer Seikel-aanpassingen voor de T8/Transporter dan voor de T7/Multivan, wat aangeeft dat het vertrouwen van de industrie in de T8 toch groter lijkt.
atilla

Bericht door atilla »

Helaas is dit de realiteit. Ik ben bang dat de Multivan T7 geen echt zelfbouwsucces gaat worden, ook al rijdt hij geweldig. De prijs-kwaliteitverhouding is echt top.

Ik heb nog een kleine hoop dat er komend jaar meer ombouwonderdelen beschikbaar komen. Tijdens de Caravan Salon in Düsseldorf heb ik meerdere bedrijven gesproken, waaronder Remio. Zij hebben geen plannen om een ombouwdak voor de Multivan te ontwikkelen. Een ander bedrijf vertelde zelfs dat VW de technische informatie en tekeningen van de Multivan niet eens vrijgeeft aan onderdelenleveranciers.
T5 1.9TDI 105pk 2004 (22-04-2017) Prego viewtopic.php?f=13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 (04-04-2019) PregoW2 viewtopic.php?f=13&t=62224
Youtube:http://bit.ly/2lU77yy
autocaravana

Bericht door autocaravana »

Elektrisch is de toekomst, dus een T7 PHEV zou ik sowieso niet willen hebben.
Een ID.California lijkt er nog niet aan te komen, dus dan moet je je toevlucht zoeken tot Outbase, Tonke, Ventje en dergelijke, die het toch net niet helemaal zijn, vind ik.
Een probleem met zowel de T7 als de ID.Buzz en misschien ook de T8 is naar mijn mening dat ze minder bodemvrijheid hebben dan de vorige generaties Transporters. Dat maakt ze minder goed bruikbaar buiten het asfalt.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Ik denk dat de toekomst meer zal zijn dat we moeten consuminderen. Het 'recht' op alles wat de wereld te bieden heeft is niet houdbaar voor de wereldbevolking.

In je eigen geval, hoe denk je elektrisch te kunnen rondreizen zoals jullie nu kunnen? En in dat opzicht, hoe denk je dat dit voorrecht voor een ieder is te bereiken.

Ik heb onlangs een 20 jaar oud wagentje opgepikt omdat de T5 nog uit de running is tot ik tijd gevonden heb het spuitstuk uit te bouwen. Ik moet zeggen dat dit wagentje, daihatsu terios, meer dan capabel is voor 70% van mijn werkzaamheden. Hoog op de poten, ruime instap en binnenruimte, compact maar toch ruim voldoende voor mijn pubers achterin. Voor die paar duizend euro kan je geen vergelijkbare EV, hybride of brandstofwagen rijden.

Ik denk er sterk over om gewoon met de vrachtwagen te gaan rijden voor die 30% van mijn werk, de bussen op termijn op te ruimen en voor de overige 70% in een 'oud barrel' dat tegen een stootje kan in het bos en veld. Daarnaast overwegen we wel om de stationwagen in te ruilen voor een kleinere EV. Het verschil dat we moeten bijleggen verdienen we op 5 jaar terug aan brandstof kosten.
Groet, Ronald
autocaravana

Je hebt gelijk dat in grote delen van de wereld de infrastructuur voor EV's momenteel non-existent is of heel marginaal. Dus een eventuele keuze voor een EV camper zal het reizen beperken tot Europa. Zover zijn we nog niet, dus vooralsnog blijft de T4 gewoon paraat.
MarkV

Bericht door MarkV »

VW heeft ongetwijfeld een rekensommetje gemaakt en deze 3 modellen waren dan het resultaat.
Persoonlijk -en ik ben vast niet de enige- vind ik het geen handige keus om van de Transporter een Ford-afgeleide te maken. Iets met verkwanseling van je erfgoed. Had dan van de Caddy een Ford-kopie gemaakt... Daar had geen hond wakker van gelegen.

De T7 Multivan is misschien wel de vreemdste eend in de bijt van dit trio. Weliswaar ontwikkeld op een bestaand (personenauto-) platform, maar dan nog is er extra ontwikkelingsgeld gestoken in een op zichzelfstaand model. In wezen is het de opvolger van de Sharan.

Dat camperbouwers zich op de Transporter richten lijkt me wel logisch. In de basis is dit een bedrijfsauto en dat is veel meer een blanco vel om aan te passen dan de Multivan. Eigenlijk het standaard recept van camperbouwers.
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

dat rekensommetje, is dat bewust gedaan of liggen de naweeën van het dieselschandaal eraan ten grondslag dat ze minder ontwikkelingskosten te besteden hebben. Ik zie ook dat bij veel fleet wagenparken waar vroeger veel VW met 4motion werd gekocht deze worden vervangen door ford en stellantis met AWD, aziatische EV's met 'awd' etc. De VW's verouderen snel bij die organisaties.
Groet, Ronald
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

autocaravana schreef: 04 okt 2025, 22:26 Je hebt gelijk dat in grote delen van de wereld de infrastructuur voor EV's momenteel non-existent is of heel marginaal. Dus een eventuele keuze voor een EV camper zal het reizen beperken tot Europa. Zover zijn we nog niet, dus vooralsnog blijft de T4 gewoon paraat.
Waarom daarop wachten en jezelf niet trakteren op vooruitgang en meer comfort in de vorm van bijvoorbeeld een T6, vergelijkbaar met wat je nu hebt?
Je kunt wel blijven afwachten, maar perfect wordt het nooit.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Pascal-141

Bericht door Pascal-141 »

MarkV schreef: 05 okt 2025, 11:38 . Had dan van de Caddy een Ford-kopie gemaakt... Daar had geen hond wakker van gelegen.

Ook de Caddy is al enkele jaren (sinds 2021 dacht ik) een samenwerking met Ford hoor (De Transit Connect <=> Caddy) . :knipoog Hier is het wel andersom als met de Transporter : de Ford is gebaseerd op de door VW ontwikkelde Caddy .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
MarkV

Bericht door MarkV »

Dat je daar nooit wat over hoort zegt genoeg dus :toppie
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
autocaravana

Waarom daarop wachten en jezelf niet trakteren op vooruitgang en meer comfort in de vorm van bijvoorbeeld een T6, vergelijkbaar met wat je nu hebt?
Je kunt wel blijven afwachten, maar perfect wordt het nooit.
Meer comfort, oké. Maar vooruitgang? Een T6 blijft gewoon een diesel en dat is een doodlopende weg. Diesel personenwagens worden nog maar amper verkocht (~1%) en diesel bestelauto's zijn inmiddels ook al onder de 10% gekomen. Ja, ik weet het, de fiscus doet zijn werk, maar de echte vooruitgang zit wat mij betreft toch echt in elektrisch. Ik wacht nog (heel) even.
eindgebruiker

Bericht door eindgebruiker »

Een paar jaar geleden heb ik ook besloten mijn T4 te houden om dan op termijn direct over te stappen op EV. Ik moet zeggen dat de EV-ontwikkelingen me niet hoopvol stemmen, het gaat langzamer dan gedacht.
Pascal-141

Bericht door Pascal-141 »

autocaravana schreef: 06 okt 2025, 10:49

Een T6 blijft gewoon een diesel en dat is een doodlopende weg.
Nee hoor , diesels zullen nog lang blijven bestaan .
Hoeveel elektrische bestelwagens zie je op de weg? Nagenoeg nog steeds onbestaande , en de bestaande modellen zijn momenteel nog gewoon ontoereikend om écht werk te verzetten. In de stad zie je al eens een koerierdienst met een elektr. bestelwagen , maar uitgezonderd van dat ...

EV's als gewone personenwagens OK , maar voor bestelwagens zijn we er (nu) nog niet ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Dropmans

Bericht door Dropmans »

MarkV schreef: 05 okt 2025, 11:38
Persoonlijk -en ik ben vast niet de enige- vind ik het geen handige keus om van de Transporter een Ford-afgeleide te maken. Iets met verkwanseling van je erfgoed. Had dan van de Caddy een Ford-kopie gemaakt... Daar had geen hond wakker van gelegen.

Ik dacht altijd precies andersom?
Dat VW een iets andere carrosserie op een Ford heeft gezet?

Edit; misschien lees ik je bijdrage niet helemaal goed......

Maar inderdaad, pasgeleden een T7 Multivan California gezien, die is gewoon echt serieus klein....
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Plaats reactie