Hallo. Onlangs ging onze T4 California uit 1993 door de remmen. Corrosie had na 32 jaar zijn werk gedaan.
De garagist (een onafhankelijkeVW-specialist) kon echter geen remleidingset meer verkrijgen en verving de kapotte leidingen door koperen buisjes (het lukt me hier even niet om de foto's te uploaden, hoe moet dat eigenlijk?). Werkt prima, maar hij zei er wel bij dat ook de andere leiding broos aan het worden zijn. Nu is er 1/4 vervangen en dat kostte 290 euro (zonder btw).
Ik wil liefst niet nog eens zonder remmen vallen en zou daarom graag het hele zaakje in een keer laten vervangen, maar dan lijkt het me handig om een hele set ter beschikking te hebben, zodanig dat ze niet alle leidingen weer met de hand moeten plooien en van nippels voorzien.Scheelt hem aan manuren...
Daarom deze vraag: heeft iemand weet van een leverancier of een T4-liefhebber die zo'n set zou kunnen leveren?
Als je het googelt, krijg je wel setjes te zien bij autodoc of winparts bv, maar ik kan me niet voorstellen dat de garagist daar ook niet gekeken heeft en vermoed dus dat dat niet de juiste sets zijn.
Ik geef ook nog mijn chassisnummer: WV2ZZZ70ZRH019862(01)
Groetjes, Johan
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Remleidingenset T4 1993
Re: Remleidingenset T4 1993
Bij mijn T3 heb ik een aantal jaren geleden stukken remleiding (met name vóór) vervangen voor cunifer leidingen. De stalen leidingen waren plaatselijk te ver verroest en dat was APK afkeur. Leidingen zelf gebogen en op maat gemaakt. Cunifer of koper als remleidingen verroest niet.
Doe je het meteen netjes ben je 'voor altijd' klaar. Al had ik stalen leidingen kunnen kopen, dan had ik dat nog niet gedaan.
Ook bij een Land Rover Defender 300 Tdi (uit '98) was op een gegeven moment (zeker 15 jaar geleden) de stalen remleiding naar achteren verroest (APK afkeur). Vervangen voor een koperen remleiding (van hoofdremcilinder tot aan de remklauwen). Gewoon ter plaatse in model buigen. Met een kant en klare stalen leiding Is het oppassen dat die niet knikt. En bij een Land Rover worden de remleidingen in de fabriek op het kale chassis aangebracht. Een kant en klare stalen remleiding af fabriek krijg je er later nooit onder (zonder het koetswerk te demonteren).
De 300 Tdi heeft geen ABS, de Land Rover Defender Td5 waar ik links vóór een compleet verroeste leidingwartel en een roestig stuk remleiding had zitten, heeft wel ABS, dus daar een nieuwe leiding gemaakt van cunifer. Cunifer (een mengsel van koper, nikkel en ijzer) remleiding is sterker dan een koperen remleiding.
Groet,
Erik.
Doe je het meteen netjes ben je 'voor altijd' klaar. Al had ik stalen leidingen kunnen kopen, dan had ik dat nog niet gedaan.
Ook bij een Land Rover Defender 300 Tdi (uit '98) was op een gegeven moment (zeker 15 jaar geleden) de stalen remleiding naar achteren verroest (APK afkeur). Vervangen voor een koperen remleiding (van hoofdremcilinder tot aan de remklauwen). Gewoon ter plaatse in model buigen. Met een kant en klare stalen leiding Is het oppassen dat die niet knikt. En bij een Land Rover worden de remleidingen in de fabriek op het kale chassis aangebracht. Een kant en klare stalen remleiding af fabriek krijg je er later nooit onder (zonder het koetswerk te demonteren).
De 300 Tdi heeft geen ABS, de Land Rover Defender Td5 waar ik links vóór een compleet verroeste leidingwartel en een roestig stuk remleiding had zitten, heeft wel ABS, dus daar een nieuwe leiding gemaakt van cunifer. Cunifer (een mengsel van koper, nikkel en ijzer) remleiding is sterker dan een koperen remleiding.
Groet,
Erik.
Re: Remleidingenset T4 1993
Erik
Bedankt voor je reactie. Cunifer kende ik nog niet en zal ik zeker eens aankaarten bij de garagist.
Er werd hier ook gekozen voor koper omdat metalen buisjes knikken wanneer je ze plooit.
Met vriendelijke groeten
Johan
Bedankt voor je reactie. Cunifer kende ik nog niet en zal ik zeker eens aankaarten bij de garagist.
Er werd hier ook gekozen voor koper omdat metalen buisjes knikken wanneer je ze plooit.
Met vriendelijke groeten
Johan