Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roken

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ernst
Berichten: 282
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:44
Locatie: Zuid - Holland

Roken

Bericht door Ernst »

Net voor de zomer heb ik m'n 102 pk bus (2002) laten chippen bij MarJa, heeeerlijk gevoel........Alleen wanneer ik m'n bus "de sporen" geef dan blijft hij zwarte rook geven tot het maximale is bereikt en dan stopt het roken OF ik moet constant vol gas blijven geven dan blijft hij ook roken........Hebben degene met een gechipte bus dit ook of ............ Voor het chippen alles uitgelezen e.d. alles was toen in orde geen foutmeldingen niets......

Het koelwaterniveau en olie blijven beide op hetzelfde niveau en staan ook op het juiste niveau.........Brandstoffilter is al vervangen......Katalysator zit er niet meer onder.....
:T44EVER :driveT4
Gebruikersavatar
herman
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:02
Locatie: Hendrik Ido Oostendam Schildmanskinderen groot en klein Sandelingen Ambacht

Bericht door herman »

hebben alle gechipte bussen,
de mijne bij volgas krijg je een draai kolk er achter en ook in de tank. :klappen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

ik had dat ook,
ben toen teruggeweest,
iets andere instellingen,
minder roken :knipoog

Het is een kwestie van of minder diesel inspuiten, of de turbodruk iets hoger laten zetten.
Ervan uitgaande dat je auto technisch in orde is he :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Ernst
Berichten: 282
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:44
Locatie: Zuid - Holland

Re: Roken

Bericht door Ernst »

Oké, bedankt voor de reactie's. Zal eens bellen of er iets veranderd moet worden, de bus is overigens technisch in orde.
:T44EVER :driveT4
Gebruikersavatar
herman
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:02
Locatie: Hendrik Ido Oostendam Schildmanskinderen groot en klein Sandelingen Ambacht

Bericht door herman »

niet doen,
loopt hij straks te arm.
Gebruikersavatar
Ernst
Berichten: 282
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:44
Locatie: Zuid - Holland

Bericht door Ernst »

herman schreef:niet doen,
loopt hij straks te arm.
Oké, ik zal alleen eerst even laten controleren of alles een beetje goed staat, controle kan geen kwaad.............Mocht het allemaal niet in orde zijn dan kan er altijd nog wat veranderd worden.
:T44EVER :driveT4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

herman schreef:niet doen,
loopt hij straks te arm.
Dat is dus onzin

Een diesel hoort te lopen met een LUCHTOVERSCHOT (dat is DUS arm) TE arm kan niet (of wel, maar dan loopt ie niet goed) kan in elk geval geen kwaad in de zin van schade aan je motor

Zwarte rook duidt op een tekort aan lucht voor goede verbranding, DUS te rijk. Veel te rijk kan wel kwaad (dan rookt ie niet alleen als je volgas trekt)

TDI's hebben van nature de neiging om te roken bij volgas accelleren en als je chipt (of op andere wijze de maximale opbrengst verhoogt) zal dat roken erger worden. Bijkomende voordeel is het uitgangspunt...meer trekkracht

In principe moet iets minder brandstof geven mogelijk zijn zonder vermogensverlies, misschien (als er ECHT te veel ingespoten wordt) zou je zelfs nog een tikje kunnen winnen met iets fijnere afstelling,

Mijn advies, ga gewoon even bij Marja te rade, die zullen wel kijken en de juiste beslissing nemen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

dank je wel voor de aanvulling Roger :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. schreef:
herman schreef:niet doen,
loopt hij straks te arm.
Dat is dus onzin

Een diesel hoort te lopen met een LUCHTOVERSCHOT (dat is DUS arm) TE arm kan niet (of wel, maar dan loopt ie niet goed) kan in elk geval geen kwaad in de zin van schade aan je motor

Zwarte rook duidt op een tekort aan lucht voor goede verbranding, DUS te rijk. Veel te rijk kan wel kwaad (dan rookt ie niet alleen als je volgas trekt)

TDI's hebben van nature de neiging om te roken bij volgas accelleren en als je chipt (of op andere wijze de maximale opbrengst verhoogt) zal dat roken erger worden. Bijkomende voordeel is het uitgangspunt...meer trekkracht

In principe moet iets minder brandstof geven mogelijk zijn zonder vermogensverlies, misschien (als er ECHT te veel ingespoten wordt) zou je zelfs nog een tikje kunnen winnen met iets fijnere afstelling,

Mijn advies, ga gewoon even bij Marja te rade, die zullen wel kijken en de juiste beslissing nemen

volledig mee akkoord , Roger !

P.S. is dat jouw bus in je avatar ? Mooi hoor , zo volledig in zwart
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
herman
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:02
Locatie: Hendrik Ido Oostendam Schildmanskinderen groot en klein Sandelingen Ambacht

Bericht door herman »

ik heb motoren van binnen gezien die bijna niet rookte,
laat de mijne maar lekker roken en brandstof zuipen,
de mijne loopt nu bijna 80.000 probleemloos.
en je wil niet weten hoe hij rijdt. :klappen

hang je een caravan er achter of aanhanger dan ben je blij als hij rookt. :bonk
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

herman schreef:ik heb motoren van binnen gezien die bijna niet rookte,
laat de mijne maar lekker roken en brandstof zuipen,
de mijne loopt nu bijna 80.000 probleemloos.
en je wil niet weten hoe hij rijdt. :klappen

hang je een caravan er achter of aanhanger dan ben je blij als hij rookt. :bonk
Zeg ook niet dat roken kwaad kan, om kwaad te doen moet ie HEEL rijk lopen.

Ik zeg alleen dat een diesel van nature ARM loopt en TE arm eigenlijk (behalve voor prestaties) niet kan.

Roken betekend dat je (net)meer dan de volledig bruikbare hoeveelheid brandstof inspuit...dus het maximale uit de motor haalt met die hoeveelheid lucht (als je niet TE veel erboven gaat)

Ik waag te betwijfelen of een motor die gewoon normaal met luchtoverschot draait hierdoor schade opgelopen heeft. zoals jij gezien hebt.

@Pascal, Ja is mijn T4 sinds eind april dit jaar... enige niet zwarte is de voorruit, voor-zijruitjes, lampen en remschijven/klauwen (en het interieur)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Bericht door Dennis 449 »

Overal waar TE voor staat is verkeerd.... :politie

Behalve TE Kermis en TE bed......... :jump
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

en TEvreden
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie