Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

stuurhuis van T5 defect ??

vragen over de T5
Plaats reactie
white-tiger
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 okt 2007, 03:17
Locatie: Diest

stuurhuis van T5 defect ??

Bericht door white-tiger »

Sinds enkele dagen heb ik problemen met de stuurinrichting van mijn T5 bwj 2004, 1900 diesel,

Vooral bij vertrek met koude motor en bij langzaam draaien hoor je een vreemd geluid, het ie moeilijk om het geluid te omschrijven maar het is duidelijk dat bij het langzaam draaien met d wagen er iets mis is aan de stuurinrichting. Wanneer ik dan het stuur tot het uiterste draai hoor je een pipend geluid, dit enkel op het uiterste, het andere geluid hoor je altijd bij zeer trage snelheid tijdens het draaien, bv bij parkeren, eens je snelheid hebt merk je echter niets...aan het stuur voel je zelfs bijna niets, ook niet tijdens rijden zelf.. het is een grommende geluid...zijn er mensen die dergelijk probleem ook hebben gehad en wat is de oplossing..
T5 gekozen als mooi en zeer handig voertuig voor vakantie trips
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Bericht door Harry 341 »

Dat piepen bij uiterst links of rechts is gewoon een snaar,maar staat ie te slap of is er iets met de stuurpomp?Zit er wel genoeg olie in?En zo nee,waar is die olie dan gebleven?
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Dit zou inderdaad de servopomp van de stuurbekrachtiging kunnen zijn, vooral omdat bij lage snelheden er meer kracht voor het sturen nodig is en de servopomp dus ook zwaarder wordt belast. Als de aandrijfriem versleten is en/of te los staat hoor je de beschreven geluiden.
Het is wel raadzaam om eerst het oliepijl te controleren en de stuurbekrachtiging op lekkage te controleren.
white-tiger
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 okt 2007, 03:17
Locatie: Diest

stuurhuis van T5 defect ??

Bericht door white-tiger »

Vorige week heb ik de distributieriem laten vervangen en hebben ze alle nodige riemen vervangen, volgens de garage was er genoeg olie in en hebben ze nieuwe riemen gestoken, maandag eens terug op de brug zetten om te kijken. Hartelijk dank reeds voor de reacties
T5 gekozen als mooi en zeer handig voertuig voor vakantie trips
Eric175
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jun 2007, 10:51

Bericht door Eric175 »

Dat het geluid maakt bij de volledige stuuruitslag heb ik ook, met straatje keren bijvoorbeeld. Als je volledig draait heb ik ook het idee dat je dan minder snel draait, het is alsof hij "inhoudt". Dit doet mijn bus al 3 jaar dus het zal wel geen kwaad kunnen.
Plaats reactie