Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
2e accu en omvormer
2e accu en omvormer
Ik wil een 2e accu en een omvormer 12 naar 230 volt plaatsen.(wel een zware)
Is hier al eens voorbij gekomen maar ik kan 't even niet vinden.
Iemand tips?vooral veiligheid....
grtz.Harry
Is hier al eens voorbij gekomen maar ik kan 't even niet vinden.
Iemand tips?vooral veiligheid....
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Harry, als je een omvormer koopt van 1000 watt dan kun je daar een koelkast op aan sluiten en je hoeft eigenlijk geen tweede accu te hebben daarvoor.
Op de marktplaats worden de omvormers aangeboden.
Ik ben er zelf ook al eens mee bezig geweest maar de aanschaf van zo'n omvormer was 139 euro en dan ging me even te ver voor een koelkast die je alleen maar met de vakantie meeneemt.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Op de marktplaats worden de omvormers aangeboden.
Ik ben er zelf ook al eens mee bezig geweest maar de aanschaf van zo'n omvormer was 139 euro en dan ging me even te ver voor een koelkast die je alleen maar met de vakantie meeneemt.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Nadeel van een diodebrug is spanningsverlies: elke diode heeft een drempelspanning (pakweg 0,6 volt)
Je kunt beter een scheidingsrelais nemen. Relais tussen beide plus-polen van de accu's dat veel amperes kan schakelen (bosch heeft van die hoofdstroomrelais voor vrachtwagens die ook in 12 v versie leverbaar zijn, is grote alu blok (half melkpak ongeveer))
Als stuurstroom kun je contact of laadstroom (via ander relais ivm benodigde stroom) gebruiken.
Alle plus kabels afzekeren bij de spanningskant, en dan kan er weinig gebeuren.
Pas op met omvormers, een omvormer van 1000 watt kan wel 1000 watt leveren, maar wel een statische 1000watt, dus geen capacitair of inductieve belasting. Een ijskast belast niet statisch (zoals bijvoorbeeld een gloeilamp wel doet) en dus heb je meer overcapaciteit nodig.
Heel duur, maar zeker ook heel goed zijn de omvormers van Victron.
Je kunt beter een scheidingsrelais nemen. Relais tussen beide plus-polen van de accu's dat veel amperes kan schakelen (bosch heeft van die hoofdstroomrelais voor vrachtwagens die ook in 12 v versie leverbaar zijn, is grote alu blok (half melkpak ongeveer))
Als stuurstroom kun je contact of laadstroom (via ander relais ivm benodigde stroom) gebruiken.
Alle plus kabels afzekeren bij de spanningskant, en dan kan er weinig gebeuren.
Pas op met omvormers, een omvormer van 1000 watt kan wel 1000 watt leveren, maar wel een statische 1000watt, dus geen capacitair of inductieve belasting. Een ijskast belast niet statisch (zoals bijvoorbeeld een gloeilamp wel doet) en dus heb je meer overcapaciteit nodig.
Heel duur, maar zeker ook heel goed zijn de omvormers van Victron.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
-
- Berichten: 457
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:38
- Locatie: Purmerend
- Contacteer:
Harry,
Ik heb deze geïnstalleerd;
Cyrix 80 / 160 /400
De Cyrix accuscheider bestaat uit een microprocessor gestuurd power relais dat accu's automatisch van elkaar loskoppelt wanneer de spanning daalt onder een bepaalde waarde (een teken dat de accu's niet geladen worden), en weer parallel schakelt wanneer de spanning over één van de accu's stijgt boven een bepaalde waarde (een teken dat de accu geladen wordt).
De Cyrix accuscheider is een uitstekend alternatief voor diode of FET
laadstroomverdelers. Het spanningsverlies is namelijk praktisch nihil.
Ik heb de 160 A genomen.tevens een zekering bij de start accu en nog een bij de 2e accu.
je kan tevens nog een losse schakelaar bij dit relais kopen waarbij je manueel kan doorverbinden.
Mocht je een acculader op de 2e accu aansluiten, dan laad deze als de 2e accu vol is ook de start accu op.
Ik heb deze geïnstalleerd;
Cyrix 80 / 160 /400
De Cyrix accuscheider bestaat uit een microprocessor gestuurd power relais dat accu's automatisch van elkaar loskoppelt wanneer de spanning daalt onder een bepaalde waarde (een teken dat de accu's niet geladen worden), en weer parallel schakelt wanneer de spanning over één van de accu's stijgt boven een bepaalde waarde (een teken dat de accu geladen wordt).
De Cyrix accuscheider is een uitstekend alternatief voor diode of FET
laadstroomverdelers. Het spanningsverlies is namelijk praktisch nihil.
Ik heb de 160 A genomen.tevens een zekering bij de start accu en nog een bij de 2e accu.
je kan tevens nog een losse schakelaar bij dit relais kopen waarbij je manueel kan doorverbinden.
Mocht je een acculader op de 2e accu aansluiten, dan laad deze als de 2e accu vol is ook de start accu op.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Ik heb een 150 Ah accu met een 160 relais gekoppeld. Dat werkt perfect voor onze camper. Wel opletten dat je de D+ van de accu via het relais op de juiste manier naar de accu doorverbindt anders werkt het niet.
Standkachel heeft daardoor een week kunnen aanstaan in winters Polen zonder te rijden tussendoor. Elke avond verlichting volop gebruikt en laders voor laptop en andere apparatuur dagelijks gebruikt. Ideaal!
Standkachel heeft daardoor een week kunnen aanstaan in winters Polen zonder te rijden tussendoor. Elke avond verlichting volop gebruikt en laders voor laptop en andere apparatuur dagelijks gebruikt. Ideaal!
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Oke, da's waarschijnlijk niet veel duurder van dat Bosch-relais (meen iets van 75 euro)
Een week standkachel en verlichting en laders ed (en waarschijnlijk ook nog koelkast op een 150 Ah accu.....KNAP.
Mijn Eberspächer Hydronic D5 trok de accu voor starten te leeg als ik hem een uur of 4 a 5 ofzo liet branden (met autoventilatie erbij aan) was een 95 ah accu
Een week standkachel en verlichting en laders ed (en waarschijnlijk ook nog koelkast op een 150 Ah accu.....KNAP.
Mijn Eberspächer Hydronic D5 trok de accu voor starten te leeg als ik hem een uur of 4 a 5 ofzo liet branden (met autoventilatie erbij aan) was een 95 ah accu
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Dennis 449
- Berichten: 2034
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
- Locatie: Westfriesland (vezelf)
Hai Harry
Ga je binnenkort nog een keer over de sluizen naar huis?
Rij dan even bij de BACO langs op de Kromhoutstraat in IJmuiden.
Daar vind je het vast wel.
Anders bij Hermans in hetzelfde dorp.
Daar barst het van de accuspullen weetjewel...........
Mocht je d'r niet uit komen:..........meele
CU
Ga je binnenkort nog een keer over de sluizen naar huis?
Rij dan even bij de BACO langs op de Kromhoutstraat in IJmuiden.
Daar vind je het vast wel.
Anders bij Hermans in hetzelfde dorp.
Daar barst het van de accuspullen weetjewel...........
Mocht je d'r niet uit komen:..........meele
CU
Groeten
Dennis 449
Team West
![Afbeelding](http://home.zonnet.nl/goggomobil/T4BANA.JPG)
sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Dennis 449
Team West
![fun :wjw](./images/smilies/wjw.gif)
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
-
- Berichten: 457
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:38
- Locatie: Purmerend
- Contacteer: