Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

hoog verbruik

vragen over de T5
Gebruikersavatar
HP Hulscher
Berichten: 167
Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
Locatie: Amsterdam

hoog verbruik

Bericht door HP Hulscher »

Rijdt heerlijk, zo'n 130pk automaat, maar...... ik zei het al eerder, hij verbruikt werkelijk serieus veel meer diesel dan de vorige (130pk handbak uit 2004). Kon ik met de vorige ruim 900 km op 1 tank rijden (en nog nooit minder dan 800), deze begint al onder de 700 te piepen. Nu weet ik dat een nieuwe auto even ingereden moet worden, en dat een automaat iets meer verbruikt. Maar dit is toch wel een heel erg serieus verschil. Ik reed met die handbak stevig door, met deze rij ik heel rustig. Een verschil van rond de 200 km per tank vind ik dan toch wel veel. Moet ik naar de dealer terug of is dit heel normaal. Of moet ik een bijbaantje nemen vanwege het heel normaal zijn van buitensporig verbruik van een automaat?
Damy

Bericht door Damy »

Ow jij ook al...mij werd verteld de T5 loopt zeer zuinig (dat werd ook in de tv reclame benadrukt) nou mijn T5 haalt 680km op 1 tank met godsgratie 1x 700 gehaald...maar zuiniger loopt ie niet na 32.000 km maakt mij verder ook niet uit maar ze zeiden na de eerste beurt gaat ie zuiniger lopen hahaha ook dus niet dus welkom....de T4 (136 PK Gechipt handbak) was zuiniger.
Dus wen er maar vast aan...beter wordt het niet.
Gebruikersavatar
maartent5
Berichten: 262
Lid geworden op: 17 mar 2007, 16:16

Bericht door maartent5 »

Als je er een normale en rustige rijstijl op nahoud kan je het verbruik laten terugdringen tot +/- 8.5 - 9L/100km, en dan rij je best nog vlot.

Die marketing jongens gaan er natuurlijk van uit dat we allemaal 90km/u op een vlakke weg met rugwind achter een vrachtwagen rijden zonder stoppen. En ja, dan kan je misschien wel is minder verbruiken dan een T4 :bonk . Maar over het algemeen zijn de 5-cilinders in de T5 iets dorstiger dan hun voorgangers. Gewicht zal hier zeker iets mee te maken hebbben.
Gebruikersavatar
Jaques T5 186
Berichten: 278
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:53
Locatie: Emmen

verbruik

Bericht door Jaques T5 186 »

Heb nu 2,5 jaar mijn T5 130 PK :gekte :gekte :gekte

Rij met zeer veel plezier :happy

Het verbruik varieert tussen de 1 op 10 :toppie

vlot gebruik, en ook met de caravan ( 110km p/u )

tot 1op 12,5 bij normal rij gedrag :toppie

De bus heeft nu 64000km gelopen

maar gemiddeld genomen rijd hij 1op 11 :zwaai

Groetjes Jaques T5 186 :T54LIFE
Gebruikersavatar
HP Hulscher
Berichten: 167
Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
Locatie: Amsterdam

Bericht door HP Hulscher »

ik ging ervan uit dat het verschil tussen een automaat en een handbak niet zo enorm zou zijn. Is het in de boekjes ook niet. Dus waar komt dit vandaan? Dat een zeecontainer op wielen veel verbruikt is niet zo vreemd, maar het verschil tussen een handbak en een automaat, zo'n 200 km op een tank, dat begrijp ik niet....
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Guus NLB »

Bij een traditionele automaat met koppelomvormer is die laatste verantwoordelijk voor een dikwijls fors meerverbruik :ie . Dit komt door de slip in die omvormer, in feite vermogen dat wordt omgezet in warmte waar je verder niks meer aan hebt.
Nou heeft de automaat van de T5 wel een automatische "lock up" (een rechtstreekse verbinding dóór de omvormer heen) op enkele versnellingen, ik meen zelfs op 4, 5 en 6, maar daar moet je dan wel in rijden om die slip niet te hebben.

Een (fors) meerverbruik is echter onvermijdelijk. Inrijden zal daar nauwelijks iets aan veranderen.

Om jou als gewaardeerde mede wjw-er :love te helpen met dat bijbaantje mag je elke week mijn T5 komen wassen !! :toppie :toppie :toppie

Groeten van Guus
Gebruikersavatar
HP Hulscher
Berichten: 167
Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
Locatie: Amsterdam

Bericht door HP Hulscher »

ah dank guus, ik zal er over nadenken... ik neem dan wel een jerrycan en een tuinslangetje mee :) Maar goed te horen dat er een reden is dat mijn bus zoveel slurpt. Dit was dan alvast mijn laatste automaat. Het rijdt fijn, maar met de huidige dieselprijs ga ik niet blij worden. Dat er inderdaad 77 keer zoveel toeren gemaakt worden als wat ik in mijn rug voel was me al opgevallen. Het is dus met een automaat het zuinigst om vol gas weg te rijden zodat je snel in de 3de komt?... Daar lijkt het wel op in elk geval. Jammer, had ik eerder moeten weten. Je betaalt een hoop extra voor een automaat, maar dat verbleekt bij de meerkosten aan diesel. Toch zie ik in de folder niet zo'n enorm verschil in verbruik, ook niet in stadsverkeer, terwijl je dus kunt stellen dat je in de stad 2x zoveel verbruikt als een handbak. Kwalijke zaak eigenlijk. Verder: topbussie :) Ik zal eens een foto maken.
Gebruikersavatar
ferry395
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:13

Bericht door ferry395 »

nou de mijne lust ook eel slokje hoor als ik normaal rijd mag ik blij zijn de 1 op 10 te halen ( 110 a 120 op de snelweg ) met een wat vlottere rijstijl 140 a 160 en in de stad 1op 6 a 7 nou moet ik er wel bijvertellen dat er 22 inch onderzit met 295/25/22 banden en dat merk ik echt wel , want met de 16 inch rijd ik 200 km meer op een tank maarja en ik wil hierna wel een automaat maar als het dan nog duurder word dan twijfel ik nog oja ik rijd een 174pk multivan.
Gebruikersavatar
Adrie 260
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Sommelsdijk G.O.

Bericht door Adrie 260 »

Ik rijd een T5 automaat 174 PK en kom aan een gemiddelde van net 1 op 11
De automaat slipt wel veel, voor deze in de derde versnelling springt maar dus niet zo erg als die van jou, begrijp ik.
Ik vraag me af of die slip ergens in de comp te regelen is.
De groewten uut Sommersdiek
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Bericht door Jeroen T5 204 »

Met geluk haal ik 1 op 10, heb dan ook een vast gewicht van 2100 kilo door mijn aanpassingen in de bus. Normaal gesproken 1 op 8/9 als de koelwaterverwarming ook draait.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
P@ the T5 courier
Berichten: 205
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:07
Locatie: Somewhere on the road
Contacteer:

Bericht door P@ the T5 courier »

Heb ff een testrondje gereden met mijn 174 pk automaatje en een rijklaargewicht van 2390 kg.

Het rondje was ong. 333.000 km lang en duurde 28 maanden, het gemeten verbruik lag omstreeks de 1 op 10. Een tussentijdse meting over 1.500 km leverde een gebruik op van 1 op 12,7 maar toen is er niet harder dan 107 km p/u gereden (precies...das 2000 rpm).

Maar er is ook al eens een verbazingwekende 1 op 6 gemeten tijdens een vlotte terug keer vanuit het Duitse...... de snelheid lag wel ietsiepietse hoger......
Met de allervriendelijkste groet,

P@ the T5 courier
Altijd op zoek naar het lekkerste stukje asfalt in de mooiste omgeving.
Die ook luistert naar de naam "Patrick".
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Guus NLB »

Beste HP,
Ik dacht dat jij je T5 ook zakelijk reed ?
Als dat wel zo is en je rijd bv 25.000 km/jr dan scheelt een verbruik van 1:8 t.o.v. 1:10 je uiteindelijk € 132,-/jaar uit je eigen zak. Dat vind ik wel te overzien toch ?

Overigens denk ik er nog niet over om een handbak te gaan rijden, het idéé al :ie Ik had heel erg graag een 4WD gehad, de 174 pk kan dat met z'n standaard 400Nm erg goed gebruiken, maar omdat die niet met automaat leverbaar is is voor mij de keuze heel erg makkelijk.
Gebruikersavatar
HP Hulscher
Berichten: 167
Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
Locatie: Amsterdam

Bericht door HP Hulscher »

Dag Guus,

jazeker ik rij ook zakelijk, en die 25000 haal ik makkelijk per jaar. Het is ook niet eens zozeer het geld waar het me om gaat, het lijkt me in deze tijd alleen wenselijk dat een auto zo zuinig is als technisch mogelijk, Ik had stille hoop dat een automaat niet zo vreselijk veel meer zou gebruiken dan een handbak. Dus ik wilde even zeker weten dat dat normaal is, dat grote verschil. Het gemak van een automaat vind ik geloof ik toch niet opwegen tegen het milieuaspect, en ook het financiële. Bovendien vind ik de handbak van de T5 (de 6 bak dan, de 5 bak vind ik een drama) helemaal goed. Maar ik rij nu een tijdje automaat, en ik geniet er elke dag van. Nog ff wennen aan de toeren bij het wegrijden, maar als je stevig wegtrekt valt het wel mee. Rustig wegrijden resulteert in veel toeren en geen trekkracht gek genoeg, dat is heel vreemd als je een handbak gewend bent. Maar alles went :)
Ruud PS
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 jan 2007, 11:32

Bericht door Ruud PS »

Met mijn Transporter 128Kw aut. reed ik dit jaar nog ruim 27.000km met een gemiddeld verbruik van 11,37km /ltr.
Met mijn nieuwe Multivan ook 128Kw en automaat na ruim 8.000km een gemiddeld verbruik van 9,8km /ltr.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

HP Hulscher schreef:Dag Guus,

jazeker ik rij ook zakelijk, en die 25000 haal ik makkelijk per jaar. Het is ook niet eens zozeer het geld waar het me om gaat, het lijkt me in deze tijd alleen wenselijk dat een auto zo zuinig is als technisch mogelijk, Ik had stille hoop dat een automaat niet zo vreselijk veel meer zou gebruiken dan een handbak. Dus ik wilde even zeker weten dat dat normaal is, dat grote verschil. Het gemak van een automaat vind ik geloof ik toch niet opwegen tegen het milieuaspect, en ook het financiële. Bovendien vind ik de handbak van de T5 (de 6 bak dan, de 5 bak vind ik een drama) helemaal goed. Maar ik rij nu een tijdje automaat, en ik geniet er elke dag van. Nog ff wennen aan de toeren bij het wegrijden, maar als je stevig wegtrekt valt het wel mee. Rustig wegrijden resulteert in veel toeren en geen trekkracht gek genoeg, dat is heel vreemd als je een handbak gewend bent. Maar alles went :)
Ik denk dat het hoge verbruik ook te wijten is aan het roetfilter. Onder de nieuwe T5's liggen roetfilters met een gesloten systeem. D.w.z. dat het motormanagement constant de vervuilingsgraad van het filter meet en afhankelijk van de vervuilingsgraad het filter regelmatig schoonbrandt door extra brandstof in het uitlaatsysteem te spuiten. Dit levert een hoger brandstofverbruik op. Bij veel stadsverkeer en het rijden met lage snelheden vindt dit regeneratieproces vaker plaats dan bij het rijden op de autweg.
Plaats reactie