Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welke lease vorm ?

vragen over de T5
ad
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 feb 2007, 18:41
Locatie: Tiel

Welke lease vorm ?

Bericht door ad »

voor het eerst denk ik eens een t5 te gaan leasen.
Normaal koop ik de bus geheel grijs op de zaak, maar nu eens anders.

Welke lease vorm zou het beste zijn, iemand ook een goed lease adres.

Vr gr. Ad
geen gedoe.
Gebruikersavatar
De Bloemenman 211
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 jan 2007, 10:19
Locatie: Kaatsheuvel / Tilburg
Contacteer:

Welke lease vorm ?

Bericht door De Bloemenman 211 »

Halleekes :jumpklap :jumpklap

Leasen is er in vele soorten en maten. Jij bent diegene die bepaald wat er betaald wordt. Je kunt het geheel zelf regelen.

Een voorbeeld:
Operational Lease is een lease vorm dat de auto niet op de balans staat als eigendom. Je betaald een bedrag per maand dat hoger ligt voor zowel gebruik, onderhoud, afschrijving, verzekering. Dit moet worden overeengekomen met het lease bedrijf en vermeld worden in het contract. Je kunt de lease overeenkomst van een maand tot 60 maanden laten lopen. Wat je zelf wil en hoeveel kilometer je rijdt. Ik weet hier niet echt bedragen voor.

Een 2de voorbeeld:
Financial Lease is een vorm dat de auto wel degelijk op de balans drukt (eigendom van je zelf) en het is makkelijker gezegd lenen bij de bank van de importeur in het geval van VW is dat Volkswagen Raiffaisser Bank in Duitsland. Bij Mercedes is dat Debis in Nieuwegein. En ook hier kun je vanalles regelen wat je zelf wil. Ik weet dat als je deze vorm wil dat als je in 60 maanden het contract voldoet dat het factuurbedrag - BTW (deze betaal je bij aflevering) en eventueel je inruil eraf er een bedrag over blijft en dan betaal je ongeveer 2% per maand. En dat 60 maanden.

Maar je moet wel rekening houden dat je zelf mits niet geregeld je onderhoud zelf moet betalen en ga zo maar door.

Maar wil je meer weten kan de VW dealer het je perfect uit leggen en deze wringen je echt niet uit. Een bank kan er in vele gevallen niet in mee.

Groenten van
De Bloemenman 211
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Guus NLB »

Ad, mail me maar, dan zal ik je wat bijzonderheden geven. Niet dat ik iets geheim wil houden maar ik vind hetnetter om e.e.a. niet hier te doen.

Groeten van Guus
ad
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 feb 2007, 18:41
Locatie: Tiel

Bericht door ad »

Guus, kan je prive niet bereiken, mijn mailadres is ad_van_wijk@hotmail.com

Gr Ad
geen gedoe.
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Bericht door hendrikus »

Zitten ook een paar grote nadelen aan het leasen vind ik, daarom gebeurt het bij ons op de zaak niet.

- Lange looptijd vaak. Ben je tussentijds flauw van een auto of moet je nood gedwongen stoppen mh bedrijf heb je nog wel een leasebus.

- Leasebedragen. Je hebt je bus alsnog zelf betaald na de looptijd en als de looptijd afgelopen is verkoopt de leasemij de bus nog voor een flinke cent wat je zelf ook kunt doen. Vergeet niet dat je vaak de 1e 3jaar volledig garantie hebt en dus weinig rare kosten op normaal onderhoud na. Bij ons gaan bussen vaak dan ook na 2 of 3 jaar weg voor de garantie verloopt en wij hebben geen ander onderhoud als een beurt en een keer banden ofzo.

Als je de mogenlijkheid hebt en het geld zou ikzelf een auto kopen en niet gaan leasen. Zo zie ik trouwens bij ons op het werk steeds meer ( ook grote ) bedrijven die zelf het wagenpark aanschaffen ipv leasen.
T4 2.5TDI 88pk 1999
belgacom
Berichten: 123
Lid geworden op: 30 mar 2007, 19:55
Locatie: zoutleeuw (Belgie)

Bericht door belgacom »

hendrikus schreef:Zitten ook een paar grote nadelen aan het leasen vind ik, daarom gebeurt het bij ons op de zaak niet.

- Lange looptijd vaak. Ben je tussentijds flauw van een auto of moet je nood gedwongen stoppen mh bedrijf heb je nog wel een leasebus.

- Leasebedragen. Je hebt je bus alsnog zelf betaald na de looptijd en als de looptijd afgelopen is verkoopt de leasemij de bus nog voor een flinke cent wat je zelf ook kunt doen. Vergeet niet dat je vaak de 1e 3jaar volledig garantie hebt en dus weinig rare kosten op normaal onderhoud na. Bij ons gaan bussen vaak dan ook na 2 of 3 jaar weg voor de garantie verloopt en wij hebben geen ander onderhoud als een beurt en een keer banden ofzo.

Als je de mogenlijkheid hebt en het geld zou ikzelf een auto kopen en niet gaan leasen. Zo zie ik trouwens bij ons op het werk steeds meer ( ook grote ) bedrijven die zelf het wagenpark aanschaffen ipv leasen.
Ben het er helemaal mee eens. Het is natuurlijk altijd veel voordeliger om de wagen zelf te kopen (eventueel te lenen met die lage rente). Die leasemaatschappijen moeten natuurlijk ook winst maken, al die dure mensen betalen en alle vertegenwoordigers een dikke auto geven. Het liefst hebben ze natuurlijk ook nog een mooi, groot kantoorpand. Al die kosten worden door de leasers betaald!
Ook heb je bij kopen geen gezeur achteraf bij einde leasing van teveel of te weinig gereden kilometers en eventuele bedragen die betaald moeten worden aan de leasemaatschappij omdat er (gebruiks) schade op de wagen zit. Of dat je weer moet bijbetalen omdat de banden of remmen te snel zijn versleten.
met vriendelijke groet,

Wilco 244
ad
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 feb 2007, 18:41
Locatie: Tiel

Bericht door ad »

Tis wel zo dat ik een groot bedrag dan niet in 1 keer uitgeef, zakelijk is het geen probleem om het geheel te betalen maar bij financial lease is de bus toch ook direct van mij ?

Alle kosten blijven dan voor mij, maar dat ben ik gewend.

Bussie zal circa 25 mille doen, ga eerst maar meer info's halen voor ik beslis.

Gr Ad
geen gedoe.
Gebruikersavatar
peter T5
Berichten: 384
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:09
Locatie: Almere

Bericht door peter T5 »

Gewoon even met de boekhouder bespreken wat voor jou het voordeligste is, dat zal per ondernemer verschillen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Bericht door hendrikus »

ad schreef:Tis wel zo dat ik een groot bedrag dan niet in 1 keer uitgeef, zakelijk is het geen probleem om het geheel te betalen maar bij financial lease is de bus toch ook direct van mij ?

Alle kosten blijven dan voor mij, maar dat ben ik gewend.

Bussie zal circa 25 mille doen, ga eerst maar meer info's halen voor ik beslis.

Gr Ad
lijkt mij juist het voordeel van leasen dat je geen kosten apart meer hebt. Dan kun je net zo goed geld lenen voor de aanschaf volgens mij en de normale kosten zelf betalen.

Kijk anders eens op Leaseplan.nl
Kun je een auto zelf aankleden en uitzoeken en word er een prijs berekend. Een redelijk kale 86pk T5, kwb met alleen airco en trekhaak doet wel al een 500euro ex btw per mnd en ex brandstof. Wil je een btje leuke T5 ga je al snel richting de 600/ 700 per mnd.

Maar idd eerst ff met de boekhouder overleggen die kan je meer vertellen
T4 2.5TDI 88pk 1999
Medus@
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 feb 2007, 15:59
Locatie: Zwolle

Bericht door Medus@ »

Reken wel dat een particulier op een bus vanaf 2006 nog het restantbedrag aan BPM moet betalen, en je hem particulier dus eigenlijk niet kwijtraakt. Zo geld het ook met inruil, je krijgt er altijd minder voor terug dan je zelf wil (althans mijn ervaring) bij de dealer.

Een leasebus hoeft niet op de balans te staan en je hebt daar dus geen omkijken na behalve het vaste bedrag per maand dat je betaald.

En mocht er na 2.5jr de versnellingbak onder wegvallen dan heb je de meerprijs die je per maand betaald al snel terugverdiend, want van coulance zijn zowel Opel als VW niet echt vrijgevig is mijn ervaring :gif
Hilko
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jan 2007, 13:09

leasing

Bericht door Hilko »

Ik zal even een voorbeeld geven van financial lease. Dit is de meest verkochte vorm voor zzpers en mkb. Je wordt zelf eigenaar van de bus of bussen. Men financiert alleen het bedrag. Btw betaal je inderdaad bij aflevering. Het rente tarief is wat hoger dan bij de bank maar de acceptatie is ook hoger doordat de bus als onderpand dient. Er kunnen ook aanbetalingen gedaan worden en of inruilers meegenomen worden. Vaak wordt er ook een restwaarde gehanteerd. Dit bedrag wordt na afloop van de looptijd door de eigenaar of door ons voldaan. Men kan ook de bus weer inruilen op een nieuwe en het verschil tussen de boek en inruilwaarde in mindering brengen op de nieuwe bus. Zo rijdt je altijd in een nieuwe bus voor ongeveer dezelfde maand tarieven of zelfs lager dan wat je eerst betaalde per maand.
Je hebt bij financial lease de meeste aftrekposten zoals starters aftrek in de eerste 3 jaar en de investeringsaftrek. Dit is de belangrijkste. Deze begint in de hoogste schaal zo rond de 23 % het was altijd 25 %. Dit percentage neemt af naarmate men meer investeert. Uiteindelijk is het bedrag zo groot dat het niet meer interessant is om een financial lease te nemen. Dan wordt er vaak overgestapt naar operationele lease.(Investeringen van meer dan 500.000 per jaar) De rente is op dit moment zo rond de 9 procent. De meeste mensen zeggen dan. Wat veel rente. Nu dat lijkt zo. Je moet weten dat als je normaal 30.000 euro op de bank laat staan je een rente ontvangt van rond de 3 a 4 procent. Dus laten staan en maandelijks betalen kost dan geen 9 maar 5 procent. Het bedrag dat je nu niet volledig kwijt bent aan de bus kun je bovendien weer gebruiken voor je handel die zoals een goed koopman eigen is met 100% te vermeerderen is. Vergeet de investeringsaftrek van 23 % ook niet dit zijn bedragen die van de boekwinst afgetrokken kunnen worden. Dus is financial lease via de vw bank een goed alternatief en kun je je wagenpark sneller uitbreiden en of vervangen. Bovendien is een bus na de looptijd van jou en kan hij als het een mooie is met weinig km zo als eigen bus door in het bedrijf. Mocht iemand interesse hebben in een voorstel. Laat het mij weten en dan reken ik het voor je uit. Binnen 5 minuten weet je wat je kwijt bent als je me het vraagt.
Groet Hilko.
Gebruikersavatar
henkiepenkie
Berichten: 307
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:40
Locatie: ruinen
Contacteer:

Bericht door henkiepenkie »

let wel op, bij financial lease blijft meestal 1 deel van het kenteken in handen van de leasemaatschappij, je hebt de bus dan wel op naam staan, maar de leasemaatschappij is en blijft eigenaar.
dit om te voorkomen dat de bus bij bv een faillissement niet plotseling verkocht is, of dat de eigenaar hem gewoon verkocht heeft, en de centjes in handen heeft, terwijl de maatschappij nog een contract met jou heeft!

mijn advies, ff doorsparen en gewoon kopen.
evt in duitsland,, dat scheelt!

groetjes,


henkiepenkie
ad
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 feb 2007, 18:41
Locatie: Tiel

Bericht door ad »

Pfff, blijft lastig met zoveel meningen om te beslissen.
De bus kan ik zo kopen, maar omdat leasen veel wordt gedaan en ik toch een aardig bedrag op de zakenrekening laat staan dacht ik ook aan leasen.
Ik blijf jullie mails volgen, voor het eind van het jaar moet het rond zijn hoe dan ook.

Wil de bus tot 3 jaar leasen
Max. lease bedrag tot 30000.
Ik betaal zelf wat aan in dit jaar.
Wil geen eindbedrag of slottermijn achteraf betalen.

wat zou me dit gaan kosten bij finan. lease, ik ga het rondvragen.
Ben ik nog wat vergeten wat moet worden meegenomen bij dit lijstje ?

Gr Ad
geen gedoe.
Hilko
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jan 2007, 13:09

leasebedrag

Bericht door Hilko »

Bij 48 maanden, 30.000 euro, zonder aanbetaling en zonder slot is het bedrag 747 euro.

Bij 48 maanden, 25.000 euro, 5000 aanbetalen, zonder slot is het bedrag 622 euro.

Bij 48 maanden 20.000 euro, 10.000 aanbetalen, zonder slot is het bedrag 498 euro.

Ps. bedrag kan iets afwijken i.v.m. rente veranderingen.

Groet. Hilko.
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Guus NLB »

Financial Lease is gewoon een mooie engelse term voor geld lenen. Als je dat wilt doen, zijn er meestal goedkopere manieren.

Als je bij auto's praat over lease, wordt normaliter "operational lease" bedoeld, deze engelse term spreekt verder voor zich.
Plaats reactie