Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

150pk

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Gaas
Berichten: 408
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:46
Locatie: N.O.P.

150pk

Bericht door Gaas »

Jongens, wie kan mij wat voor- en nadelen opnoemen van de 150 pk-versie.

Ga morgen naar Duitsland om er een paar te bekijken. Waar moet ik op letten, wat zijn minpunten die jullie in de jaren ervaring tegen zijn gekomen?

Ik lees het wel.

b.v.d. Gaas
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: 150pk

Bericht door René »

Gaas schreef:Jongens, wie kan mij wat voor- en nadelen opnoemen van de 150 pk-versie.

Ga morgen naar Duitsland om er een paar te bekijken. Waar moet ik op letten, wat zijn minpunten die jullie in de jaren ervaring tegen zijn gekomen?

Ik lees het wel.

b.v.d. Gaas

TURBO's zijn erg gevoelig, gaan vaak kapot.
Aandrijfassen, homokineten, versnellingsbak, door hoge koppel slijtage gevoelig.
Kijk of je banden de juiste loadindex hebben als je hier op grijskenteken wilt gaan rijden.
Denk eraan, een 150pk is beter geschikt voor personen vervoer als vracht en aanhangers. dan kan je beter een 102pk nemen.


groeten Berrie
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 150pk

Bericht door Roger B. (11)61 »

Berrie schreef:Kijk of je banden de juiste loadindex hebben als je hier op grijskenteken wilt gaan rijden.
Denk dat dat met een duitse auto wel meevalt, hier geldt al jaaaaren dat je loadindex van de band (ruim) hoger moet zijn dan de max asdruk /2 niet alleen voor "grijs kenteken" maar voor alle auto's
Berrie schreef:
Denk eraan, een 150pk is beter geschikt voor personen vervoer als vracht en aanhangers. dan kan je beter een 102pk nemen.


groeten Berrie
Apart..... zou je niet verwachten dat een sterkere motor problemen heeft met zwaardere gewichten trekken....

Dacht dat een T5 met 174 pk juist veel lekkerder met zaware aanhangers reed dan de 130pk.....ging er vanuit dat dit voor de T4 net zo geldt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Apart..... zou je niet verwachten dat een sterkere motor problemen heeft met zwaardere gewichten trekken....

Dacht dat een T5 met 174 pk juist veel lekkerder met zaware aanhangers reed dan de 130pk.....ging er vanuit dat dit voor de T4 net zo geldt
Doordat een 151 pk TDi een veel langer uitgevoerde versnellingsbak heeft, kom je qua trekkracht onderin veel te kort in vergelijking met een 102 pk..
:gekte
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Bericht door pluuke »

Klopt, vindt het dan ook een echte "Autobahn-cruiser".....
Als die Newtonmeters eenmaal beginnen te sleuren......
er komt echt geen eind aan.
De bus "stuwt" in no-time naar 190.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Bericht door pluuke »

Trouwens, over die VGT turbo's....
Is het probleem hiermee niet o.a. dat de verstelling vast gaat zitten door overmatige roetvorming ?
Reden temeer om die EGR af te doppen.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

idd pluuke,
that's the problem...

Maar het is volgens mij VTG-lader... :knipoog
Variabele Turbinen Geometrie...

Mooie techniek hoor, maar wel erg sensibel (gevoelig)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Bericht door pluuke »

zucht....je hebt weer eens gelijk.... :bonk
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Gaas
Berichten: 408
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:46
Locatie: N.O.P.

Bericht door Gaas »

Bedankt voor de antwoorden.

Tja, van deze berichten sta ik ook te kijken. Ik heb nu een 88pk die de caravan prima trekt, maar het houdt niet over. Ik dacht dat een 150pk de as er onderuit zou trekken. Maar als er dan weinig verschil tussen zit........

Oke, op de snelweg zonder caravan gaat ie dus als een speer. Wie weet er nog meer voordelen, nadelen of gevoelige zaken?
Ik ben geen snelheidsduivel maar wil wel een beetje door rijden.

M'n vader heeft de griep dus we gaan morgen niet.

Ik lees het wel weer.

vr.gr. Gaas
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Bericht door frank884 »

Multivan Generation schreef:
Apart..... zou je niet verwachten dat een sterkere motor problemen heeft met zwaardere gewichten trekken....

Dacht dat een T5 met 174 pk juist veel lekkerder met zaware aanhangers reed dan de 130pk.....ging er vanuit dat dit voor de T4 net zo geldt
Doordat een 151 pk TDi een veel langer uitgevoerde versnellingsbak heeft, kom je qua trekkracht onderin veel te kort in vergelijking met een 102 pk..
:gekte
Dat geldt ook voor een 102 pk (acv) tov een 68 pk (abl)
om weg te rijden vanaf niks, met iets zwaars eraan dat gaat met de 68 pk
beter is mijn ervaring, ook als je door het los zand rijdt in de 1e versnelling zonder gas te geven gaat de ABL langzamer als de ACV doordat die een nog veel korter uitgevoerde versnellingsbak heeft als de ACV
is die sterker op hele lage snelheden,.. is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Bericht door pluuke »

Om nog even op de vraag terug te komen,
ik heb persoonlijk nog geen nadelen aan de 151pk kunnen ontdekken...rij ook rustig hoor, alleen als het kan en in een dolle bui wordt er gas gegeven.

Maar wat betreft rijkarakter :
(151 pk zegt dus niet alles, hoe je bus rijdt is voornamelijk afhankelijk van hoe je koppelkromme verloopt icm hoe je versnellingsbak is uitgelegd).
Minpuntje vind ik dus wel wat de duitsers zo mooi noemen de "Anfahrschwäche".
Is geen nederlands woord voor, massatraagheid is een beetje van toepassing, tenminste zo voelt het aan.
Ligt er natuurlijk ook wel een beetje aan hoe je wegrijdt, met hoeveel koppeling zeg maar. Hou je de zaak een beetje op toeren kun je er echt vlot mee rijden, zonder meteen het verbuik te zien verdubbelen.
Persoonlijk trek ik echt op vanuit "minimaal" toerental.
Dus dan is het een beetje wachten tot de turbo oppakt.
Bij de 102pk valt dit door de kortere overbrengingsverhoudigen beter uit.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Anfahrschwäche kun je een beetje omschrijven als turbogat ..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
M@kke
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jan 2007, 10:05

Bericht door M@kke »

Maar ik rijd nu ook met een 151 die ik eerst in Maaseik (België) heb laten chippen (slecht heel slecht gedaan)en zag daar geen verschil in onderin wel boven de 3000 toeren brak hij los maar omdat ik meer laagtoeren rijder ben was ik niet gelukkig tot ik Peter (multivan generation) op bezoek kreeg en mij een adres in Nederland gaf van een pracht van een mens en tuner en nu gaat hij als een speer vanaf 1500 toeren ,zoveel koppel meer dat dit gat onder de 2500 toeren er zeker niet meer is en ook het gevoel heb dat de wagen minder weegt als ik van 0 km vertrek .

Ik zou zo weer een 151pk kopen en ook wel laten chippen.

Nu ik heb deze laten chippen niet omdat ik vlieg of altijd fel optrek maar gewoon om zoveel meer rijplezier te hebben onderin wat er standaard niet is bij een 151pk(onder de 2500 toeren) en de vorige 102pk had dat wel.

Dus terug een 151kp als het aan mij ligt.

Ik hoop dat je er wat slimmer uit word.
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Bericht door Dirk/970 »

Maar het is volgens mij VTG-lader...
Variabele Turbinen Geometrie...
Maarrr VGT = Variable Geometry Turbocharger :groteogen
Tis maar uit welke windstreek je het bekijkt :knipoog
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Bericht door pluuke »

Helaas, in het Engels is het weer anders, nl. Garret VNT, Variable Nozzle Turbo....

@ M@kke : Natuurlijk zijn er allerlei foefjes om er onderin wat koppel bij te krijgen,
ik had het dan ook over de standaard configuratie, en het verschil met de standaard 102pk.

Dat was overigens "Marja" ?
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Plaats reactie