Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

motor stinkt bij stationair draaien

vragen over de T4
danielle
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 apr 2007, 18:35
Locatie: oosterwolde

motor stinkt bij stationair draaien

Bericht door danielle »

als de motor stationair draait begint hij te stinken tijdens het rijden heb ik geen last ook niet als ik de kachel aan zet
de motor verbruikt geen water of olie
wie weet wat het kan zijn
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

wat voor geur? maggiegeur (koelvloeistof), verbrande oliegeur? kunststof dat smelt? beschrijf eens wat je ruikt.

Stationair heb je geen koelwind en wordt het warmer in de motorruimte, maar belangrijker nog, de geurtjes worden niet weggeblazen door de rijwind maar blijven hangen...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
danielle
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 apr 2007, 18:35
Locatie: oosterwolde

Bericht door danielle »

het ruikt verbrand ik heb al een paar keer gekeken maar kan ook niets vinden,
als je uitstapt en voor de bus langsloopt ruik je het heel erg

we hebben ons bussie al 5 jaar en heeft 252000 gedraaid en ik hoop dat ie nog een poosje meegaat
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

de mijne is in maart 12 jaar en heeft nu ruim 341000 gelopen, dus dat komt wel goed...

Wel even proberen te achterhalen wat het is, zoals gezegd ruik je het bij stationair waarschijnlijk omdat er dan geen rijwind is die geurtjes wegblaast.

Kan een opgewaaide plastik zak tegen je uitlaat zijn, maar ook iets ernstigers, even (laten) bekijken wat er aan het verbranden is (koppeling of remblok wellicht??)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Bericht door Herman744 »

Hallo,

Zekeringkastje bij accu aan het smelten en/of verkolen? Heb ik pas gehad. T4 2.4D AAB 1992. 295.000 km. Zekering 50 A krom en bijna verpulverd. Aanslag op contacten en één contact al losgesmolten.
Brand bij T4 begint vaak in die hoek.

Nieuw zekeringkastje met 3 zekeringen € 10,00 bij dealer.

Groet,
Herman744
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Bericht door Paulus »

Hallo,stinkt het links voor?,kan.nl je extra voorverwarming zijn.
Het uitlaatje zit bij je linkervoorwiel.

Gr,
Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
Gebruikersavatar
blue i 452
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:32
Locatie: Drenthe

Bericht door blue i 452 »

Die van mij heeft al van nieuw af aan hetzelfde. Als je voor het verkeerslicht moet wachten en je gaat dan weer rijden, komt er een beetje "teerachtige" geur naar binnen. Waarschijnlijk komt dit door warmte van de onderkap van de motor. Er is één remedie: de blower op stand 1 en je hebt geen last meer. Dan blijft hij namelijk bij het stilstaan lucht van buiten af zuigen. Als je dit niet doet, hoopt de "stank" zich in de motorruimte op en komt naar binnen als je weer gaat rijden. Probeer het maar eens.
sjefkeg
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 jan 2007, 14:37
Locatie: mariahout

vreemde geur

Bericht door sjefkeg »

danielle,het is mij ook wel opgevallen dat de geur van de uitlaatgassen zeg maar wat vreemd ruiken (een beetje chemisch geurtje).
Ik heb zelf het idee dat dit veroorzaakt wordt door het roetfilter.(2.5 TDI 80.000km)
Onze andere auto is ook een diesel (Berlingo) en die geurt gewoon zoals een diesel hoort te ruiken. :gif
Groetjes
jan zonder nummer
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 okt 2007, 09:38
Locatie: dronten

Bericht door jan zonder nummer »

Controleren of de slang van de carterventilatie wel goed op de aanzuigbuis zit.
Als hij niet goed vast zit gaat je carterventilatie lekken en als je stilstaat blijft de lucht hangen.

Groeten Jan
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: vreemde geur

Bericht door Pascal-141 »

sjefkeg schreef:danielle,het is mij ook wel opgevallen dat de geur van de uitlaatgassen zeg maar wat vreemd ruiken (een beetje chemisch geurtje).
Ik heb zelf het idee dat dit veroorzaakt wordt door het roetfilter.(2.5 TDI 80.000km)
Dat is normaal, iedere T4 TDI ruikt zo'n beetje aan de uitlaat, maar met het roetfilter heeft het niks te maken want die van mij is er al 4,5 jaar onderuit maar die reuk is er nog altijd. Als vanaf de eerste dag dat ik hem nieuw kocht.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
JJ@
Berichten: 1125
Lid geworden op: 13 jun 2007, 18:35

Bericht door JJ@ »

zet er maar een nieuwe pollen filter in (interieurfilter of hoe je dat ook schrijft)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

JJ@ schreef:zet er maar een nieuwe pollen filter in (interieurfilter of hoe je dat ook schrijft)
Werkt volgens jou een pollenfilter enkel bij stationair draaien of zo ??
Lees de eerste post nog maar eens door ...
als de motor stationair draait begint hij te stinken tijdens het rijden heb ik geen last ook niet als ik de kachel aan zet
Dus ook niet als ze de kachel aanzet , het is net dan dat een pollenfilter (indien te oud) wél zou beginnen ruiken...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
JJ@
Berichten: 1125
Lid geworden op: 13 jun 2007, 18:35

Bericht door JJ@ »

Pascal-141 schreef:
JJ@ schreef:zet er maar een nieuwe pollen filter in (interieurfilter of hoe je dat ook schrijft)
Werkt volgens jou een pollenfilter enkel bij stationair draaien of zo ??
Lees de eerste post nog maar eens door ...
als de motor stationair draait begint hij te stinken tijdens het rijden heb ik geen last ook niet als ik de kachel aan zet
Dus ook niet als ze de kachel aanzet , het is net dan dat een pollenfilter (indien te oud) wél zou beginnen ruiken...
daarom ruik je het juist bij stationair ,als hij rijd krijg je rijwind en die vieze stank verdwijnt ,hebt zelf mee gemaakt vandaar. duh
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

DUH? :politie lekker veel respect toon je daarmee (zie smilie in je onderschrift)



Ik zie ook niet wat het interieurfilter aan stank kan veroorzaaken dat alleen optreedt bij stilstaan..... Hooguit dat de stank er door een aktief filter dat nog werkt uitgefilterd wordt...en door rijwind niet bij je kachel-inlaat komt. maar zoekend naar de oorzaak : lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat dit van het filter komt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. schreef:DUH? :politie lekker veel respect toon je daarmee (zie smilie in je onderschrift)



Ik zie ook niet wat het interieurfilter aan stank kan veroorzaaken dat alleen optreedt bij stilstaan..... Hooguit dat de stank er door een aktief filter dat nog werkt uitgefilterd wordt...en door rijwind niet bij je kachel-inlaat komt. maar zoekend naar de oorzaak : lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat dit van het filter komt
Inderdaad !
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie