Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

hoe krijg ik een multivan als camper

vragen over de T4
gaasterland
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2007, 21:42

hoe krijg ik een multivan als camper

Bericht door gaasterland »

Hallo,

Ik heb wel zin aan een Multivan uit Duitsland (zie artikel in de consumentenbond!!) maar heb geen zin aan de wegenbelasting van een particuliere Transporter!!!
Ik rij nu in een grijs-kentekenbus T4 (met 250.000 km op de teller....lopen als een naaimachinetje!!) voor 1000 euro p/j......da's nog te doen.....een VW Passat is net zo duur.

Volgens mij is een multivan een bus waarmee je zo kamperen kan, maar daar zullen ze in Apeldoorn wel weer anders over denken....
Hoe zit 't precies, kan ik zo'n multivan bij import gemakkelijk als camper laten registreren??

Wie praat me even bij??

Alvast bedankt!!

Henk
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: hoe krijg ik een multivan als camper

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, ik ben wel benieuwd naar dat artikel van de consumentenbond !

Om voor het kwarttarief (kampeerauto) in aanwerking te komen moet een Multivan
volgens mij een keukentje hebben, een bank waarvan een bed gemaakt kan worden en stahoogte door middel van bijvoorbeeld een hefdak.
gaasterland
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2007, 21:42

Re: hoe krijg ik een multivan als camper

Bericht door gaasterland »

Bedankt voor je info...dan kan het dus niet, want stahoogte heb je alleen naast je bus.....niet makkelijker en niet leuker dus, zoals de reclame zegt!
Het was de laatste uitgave van de consumentengids, te krijgen bij elke boekhandel.
Scheelt duizenden euro's in Duitsland en Denemarken, tenminste ....bij een aantal auto's.
Bovendien zijn die duitse veel "voller" dan bij ons in Nederland....tja...hoe zou dát nou komen?? :politie
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hoe krijg ik een multivan als camper

Bericht door Roger B. (11)61 »

Stahoogte is bij een Multivan wel mogelijk zoals HenkPeter al zei, je kunt er namelijk een hefdak op (laten) plaatsen. Voor de nederlandse wetgeving dient een camper aan een aantal eisen te voldoen, Ik ken ze niet allemaal, maar ik meen dat er inderdaad een kookgelegenheid moet zijn, slaapplek en stahoogte over een bepaalde lengte en breedte met minimale hoogte van (ik meen) 170cm.

Oke, dan kost het een paar duiten extra, maar het KAN wel.

Volgens mij kost een T4 voor een particulier echt wel meer dan 1000 euro per jaar (dat klinkt meer als grijs kenteken tarief).

Ik meen (zo even uit het hoofd) dat je voor een T4 op diesel 1300-1600 per kwartaal betaals (geel kenteken) in nederland....

(ik zal je niet plagen door te vertellen wat mijn geel kenteken caravelle tdi hier kost per jaar aan belasting) :toppie
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Hans de Looij
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2007, 21:53

Re: hoe krijg ik een multivan als camper

Bericht door Hans de Looij »

Wij hebben net een Multivan Atlantis uit 1999 geimporteerd. Okee je betaalt wel veel wegenbelasting per maand, nl € 132,00 maar dan heb je wel wat. Ik dank nu diesel vroeger benzine met mijn Touran. Scheelt toch per maand zo'n € 40,00. Per definitie betaal ik dus maar zo'n € 40 euro meer dan de Touran. Daar heb je wel een geweldige bus voor met veel ruimte, een tafeltje om aan te eten onderweg enz. De kinderen vinden het fantastisch. Een bustent er voor en je kunt leuk kamperen. Import is echt een fluitje van een cent. Naar Duitsland rijden, exportkenzeichen halen, auto bij je verzekeraar op chasisnummer verzekeren, naar Nederland rijden, op een bepaalde dag op de bonnefooi vroeg naar RDW gaan en klaar is kees. Een tweedehands multivan of California moet je echt in Duitsland kopen. Zie http://www.mobile.de
Gebruikersavatar
Hans de Looij
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2007, 21:53

Re: hoe krijg ik een multivan als camper

Bericht door Hans de Looij »

Maar nog even terug te komen op de vraag. Een multivan is een personenauto en wordt nooit een camper. Koop dan in Duitsland een tweedehands California, dan heb je een toffe camper.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: hoe krijg ik een multivan als camper

Bericht door Harry 341 »

Roger?...denk je dat de wjw lers allemaal de staatsloterij hebben gewonnen?
Volgens mij zit je met 1800 kilo op grijs/geel op 300 per kwartaal.......met een diesel!
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hoe krijg ik een multivan als camper

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik ben zelfs nog erg pessimistisch geweest, het is veel minder duur dan ik dacht

Partikuliere bestelauto brandstof diesel, 1751-1850 Kg : kost per jaar 1188 euro belasting.
Personenauto brandstof diesel, 1751-1850kg in Gelderland: per jaar 1636 euro. (en Gelderland is geloofik de duurste provincie)
BRON: http://www.belastingdienst.nl/reken/mot ... belasting/

Verschil tussen als partikulier grijs of geel rijden is dus 448 euro per jaar, dat is 37,33 per maand......... maar daarvoor heb je dan wel rondom zicht en meer luxe inrichting.........om daar nu een hele ombouw van zo'n auto voor te gaan doen...... nee, lijkt me zonde van het geld en de tijd. (tenzij je ECHT een camper wil om als camper te gebruiken natuurlijk)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: hoe krijg ik een multivan als camper

Bericht door Donald4Motion »

Misschien kan ik even hierop inhaken.

Ik heb over een tijdje een nieuwe Multivan voorzien van alles en nog wat.
Ik bestel de bus als Van, dus met 2 stoelen voor en de rest krijg ik er los bij geleverd.
Nu mag ik natuurlijk geen mensen vervoeren hier want het is een grijs kenteken.
Nu wil ik wel regelmatig de grens over gaan voor bv vakantie.

Ik gooi al mijn vakantie spullen in me bus en de tafel en stoelen los erop.
éénmaal de grens over even je bank en stoelen vastzetten en je kan de bus gebruiken waar die voor is bedoeld!
alleen heb je het nadeel dat je maar met 2 mensen op weg kan ivm verzekering/dekking personen vervoer.
zo heb je het beste van beide werelden en het beste belastingtarief.
geel kost gauw 380per kwartaal, zonde. en dan heb ik het niet eens over di mooie BPM
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: hoe krijg ik een multivan als camper

Bericht door Johan191 »

Nou zit de rest van het interieur wat je niet gebruikt hier in Nederland volgens mij vast op rails.
Even monteren aan de andere kant van de paal klinkt heel eenvoudig, maar ik meen mij te herinneren (gelezen te hebben) dat zelfs die rails er niet in mogen zitten. :ikrij
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: hoe krijg ik een multivan als camper

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi Hans, toch heb ik weleens oudere (1995ers) multivans gezien die omgebouwd waren als camper, een back to back stoel werd verwijderd en daar werd het keukentje geplaatst en er werd ook nog een hefdak gemonteerd.
gaasterland
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2007, 21:42

Re: hoe krijg ik een multivan als camper

Bericht door gaasterland »

Ik betaal hier in Friesland 1016 euro (provinc. opgeld is hier inderdaad laag!) voor een 2.5 TDI op grijs kenteken (ik ben ook aangesloten bij Stichting Blijf Grijsrijden SBG, en hoop dat ze er met het proces tegen de overheid nog iets uitslepen.)
Dus dan is de sprong van particulier grijs naar een "gele" Multivan best wel groot, maar inderdaad...voor die centen meer heb je wél een super-uitgevoerde bus!!
En als je eenmaal VW Transporter gewend bent....vind dan maar 's een beter alternatief!!!

Allemaal bedankt voor jullie bijdrage....moet alleen nog even weten hoeveel een multivan weegt....kan ik het even goed narekenen bij de feestnummers in Apeldoorn!!

Henk
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: hoe krijg ik een multivan als camper

Bericht door Donald4Motion »

Johan191 schreef:Nou zit de rest van het interieur wat je niet gebruikt hier in Nederland volgens mij vast op rails.
Even monteren aan de andere kant van de paal klinkt heel eenvoudig, maar ik meen mij te herinneren (gelezen te hebben) dat zelfs die rails er niet in mogen zitten. :ikrij


Nee, die rails zit er gewoon in en de stoelen en tafel zitten in 5minuten op hun plek.
ik laat de wagen na 2jaar ook gewoon naar personenwagen keuren in portugal(ivm emigratie).
:ikrij
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: hoe krijg ik een multivan als camper

Bericht door wilko »

Je kunt natuurlijk ook een calfornia kopen en als je eventueel meer dan 4 a 5 zit plaatsen nodig hebt een extra bankje plaatsen zodat je er 6 volwassen personen in kunt vervoeren. Dit bankje staat in de rails op de bodem en kan gemakkelijk in en uit worden gebouwd in dien nodig. Belasting 41 euro per maand. :jumpklap
leen
Berichten: 100
Lid geworden op: 17 sep 2007, 21:56

Re: hoe krijg ik een multivan als camper

Bericht door leen »

In Duitsland staan soms zelfs Multivans te koop met KLAPDAK als je dan om wilt bouwen hoeven er alleen nog meubeltjes in en je hebt een CAMPER.
Vr gr. Leen
Plaats reactie