Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welke keuze T4 MV

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welke keuze T4 MV

Bericht door Multivan Generation »

André schreef:. . . zo dan, wat een vragen, ik zal er proberen op in te gaan.

Okee TDI is buiten het budget, maar dat wist ik wel

Motor is ongeveer 1.90 tot 2.05 mtr lang en ongev. 70 cm tot 100 cm breed.

Inderdaad kan hij altijd op de aanhanger, dan is er geen vuiltje aan de lucht.

Keukentje alleen er uit als je ergens bent, vind ik gewoon handig maar verder kan hij altijd in de auto staan.

Auto zal meer voor de deur staan dan rijden (3000-4000 km/jaar ?) dus kwart tarief is een must.

Benzine motor dan op lpg en dan ook de verwarming en koken op gas is een prima keus denk ik, de VR6 motoren ben ik alleen geen liefhebber van. Zuipen en gevoelig en geen idee of er een lpg installatie te krijgen is voor een VR6.

Camper is een must, 1) kwart tarief 2) gezeur met een tent op een paddock zat 3) houderschapsbelasting voor een bus vind ik veel te hoog gezien de km's die ik er mee rijd.

Wordt het slaapdak als vast bed gezien ? ik dacht van wel (corrigeer me als het niet zo is)

Slaap in de bus met 1 max 2 personen

5 cil benzine vind ik een prima optie.

Slaapbank van een 2-persoons bank uit een camper kan er neem ik aan ook in, geeft weer ruimte voor een motorfies.

Wordt een klapbed, die dus aan de wand opgeklapt kan worden, ook gezien als vast bed ? dan is er namelijk nog meer ruimte over voor misschien wel 2 motoren !

Als ik op pad ga heb ik kwa formaat altijd rare dingen bij me die je niet makkelijk ergens in doet zoals bijvoorbeeld in een camper. Meestal heb ik motoronderdelen, bandstof, gereedschap en allerhande "troep" die je nodig hebt bij een motorrace. Het meeste staat eignlijk altijd in stapelbakken en daarom vind ik een MV of bus zo super handig.
Het gaat mij dus niet om de zitplaatsen, twee zou al genoeg zijn.

André
Een slaapdak, met daarin 2 slaapplaatsen wordt als vaste slaapplek gezien.

Als je motor zo lang en breed is,
dan kun je de slaapbank samen met de motor tegelijkertijd vergeten.
Of het een, of het ander.

De breedte van 1 meter is neem ik aan met het stuur recht?
De breedte van een T4 op die stuurhoogte is ongeveer 130 cm, dus het stuur wegklappen is dan wel een must.

Ik zit even verder te denken, je hebt het over een wegklapbare slaapplek.
In combinatie met een motor zou dat prima kunnen.

Ik zou zoeken naar een lange wielbasis,
aan de linkerzijde een vast lang bed maken, aan de rechterzijde opklapbaar, onder het linker bed veel plaats voor bakken met onderdelen en proviand,
Uitneembaar kookkastje, klein hefdak, voor kwarttarief, niet voor het slapen,
Rail aan de zijkant waar je een lange luifel in kunt schuiven, of als je langer op een plaats blijft een flinke bustent.

En dan houd je aardig wat budget over voor de aankleding..

Maar je wilt er zelf niets aan doen he :knipoog

Ik vind deze bij jou in de buurt komen,
en met wat zelfwerkzaamheid, kun je hem custom made aanpassen aan jouw behoeften..
http://www.2dehands.nl/vw-t4-1-9-td-cam ... er_merk=63
Okee het is een diesel, maar met kwart tarief wordt dat verschil ook veel kleiner in houderschapsbelasting :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Welke keuze T4 MV

Bericht door matje86 »

in plaats van de bankjes in bovenstaande link, kan je ook aan 1 zijde enkel stoelen plaatsen
zoals http://cgi.ebay.de/Vw-T4-Caravelle-Einz ... 240%3A1318 ( er zijn ook uitvoeringen met armleuningen, ff gedult en goed zoeken)
matrasje er op en je hebt een bed waar de motor nog naast kan
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Welke keuze T4 MV

Bericht door André »

. . . . . van beide opties is wat te zggen mannen !
Dat van die enkele stoelen heb ik ook aan zitten denken en is zeker een optie. Bank kan er neem ik aan altijd uit als ik op pad ga. Zet ik hem tijdelijk ff in de garage want daar is dan toch plek om dat de "brommer" :yes er uit is.
Ik vind persoonlijk het lange model niet zo mooi, de verhoudingen van lengte, breedte en hoogte lijken een beetje zoek.
Wat knutselen vind ik geen punt, mijzelf kennende ga ik het interieur toch wel aanpassen ookal zeg ik van te voren van niet :nuts
Maar direct de boel restaureren met een hoop las, plamuur en spuitwerk of "even een blokkie en een bak wisselen" heb ik niet zo'n zin in.
Ik hier en daar op het forum en in de fotogllerij al zulke mooie intetrieurs gezien dat ik al van alles van plan ben, kreeg natuurlijk meteen op mijn kloten van mijn wederhelft, je weet hoe dat gaat :muur
Heb inmiddels drie auto's op het oog en ga er sowieso van de week voor één kijken in de buurt met alle "bagage"die ik hier op heb gedaan.
Ik houd jullie op de hoogte.

André
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welke keuze T4 MV

Bericht door Multivan Generation »

leuk he, zo'n forum.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Welke keuze T4 MV

Bericht door André »

:yes Okee .. . de kogel is door de spreekwoordelijke kerk.
Heb gister een 1.9 TD van 1996 gekocht :jump en het avonuur kan beginnen.
Met een beetje mazzel heb ik hem eind volgende week, moet nog wel even de oude auto verkopen wat waarschijnlijk wel niet mee zal vallen.
Ik ben benieuwd als ik de auto heb wat ik er toch wel weer aan ga veranderen ookal heb ik gezegd dat ik er niets aan zou doen :bifun .
Ik zal wel wat plaatjes posten als ik hem eenmaal heb.
Denk dat ik eerst een intecooler ga scoren en moteren zodra het buiten een beetje schappelijke temperatuur is.

André
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welke keuze T4 MV

Bericht door Multivan Generation »

mooi :toppie

Maar wat heb je nu gekocht? Qua indeling bedoel ik dan..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Welke keuze T4 MV

Bericht door André »

Wat ik gekocht heb . . . . . nou een VW bus :zwaai
Het is een officiële Multivan Camper 1.9TD voorzien van een Westfalia slaapdak, fabrieks ingebouwde standverwarming, 2e accu en een koelkast/lade onder de stoel die achter de bestuurdersstoel staat.
Dan staat er verder een driepersoonsbank in met daar achter wat bagageruimte.
Verder is het denk ik wel een gewone multivan camper.
Hij komt wel uit duitsland, . . . . . komen ze natuurlijk allemaal maar dit is een recentelijk ingevoerde die nog op kenteken gezet moet worden.

André
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welke keuze T4 MV

Bericht door Multivan Generation »

ik ben benieuwd
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
hanson
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jan 2009, 09:37

Re: Welke keuze T4 MV

Bericht door hanson »

hoi,

onlangs heb ik toevallig zo'n 96 2.5TDI MV met westfalia slaapdak gekocht, zelf net binnen dit budget ;-p
gezien de zeldzaamheid en het feit dat ik hem noooooit meer kwijt wil zou k deze voldoende willen verzekeren.
de verzekeringsmaatschappij vraagt daarom naar de catalogusprijs van 96. Kan iemand daar een prijs op plakken of waar kan ik dat terug vinden?

groetjes,
hans
T4 TDI 2.5 Westfalia Multivan bj 1996
T2 1.6 Adventurewagen bj 1969
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Welke keuze T4 MV

Bericht door matje86 »

Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Welke keuze T4 MV

Bericht door pluuke »

Is een MV met hefdak wel ooit in Nederland op de markt gebracht door VW ?
Zoniet dan kan PON er ook geen cataloguswaarde voor afgeven ?
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Welke keuze T4 MV

Bericht door matje86 »

voor de verzekering geef je camper op(vraag pon prijs over camper met hefdak uit 96)

is alleen de verzekerings waarde wat hoger :lach
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Welke keuze T4 MV

Bericht door André »

:yes zo dan . . . . . eindelijk staat de bus voor de deur !
Als eerste natuurlijk even onder de motorkap gedoken voor wat modificaties maar helaas heb ik een ander luchtfilter dan bij tips en truuks staat, zo'n ronde dus en geen idee of daar een buis uit kan.
Moet wel even wennen aan de bus, hij veert behoorlijk en rijd voor mijn gevoel als een vrachtwagen ondanks de 1.9 TD die zijn werk wel als dappere dodo doet. Normaal rijdt ik in een Alfa 147 JTD met 330 Nm dus ik heb het gevoel dat ik wat mis zeg maar . . . . . :jump

Verder is de bus volgens mij wel aardig, wat beschadigingen maar geen roest of blazen op de beruchte plaatsen.
Hoe kan je eigenlijk controleren of de turbo en wastegate goed werken, je hoort hem helemaal niet !? en heeft het ronde filter ook restricties er in zitten ?
Ben even tussen de regenbuien onder de motorkap gedoken om eens goed te kijken en zag ook al de EGR waar ik een plaatje voor ga maken.

Verder ga ik nog wel wat dingen doen in de toekomst, bumpers/speigels in de kleur, verlagen, nieuwe thermostaat :groteogen want de temp meter komt de hoek niet uit en de kachel lucht wordt niet super warm.
Interieuer moet nog goed schoon en als het budget weer is aangevuld een set alu velgen met banden.
Helaas krijg ik geen foto's hier geplaatst anders had ik dat wel even gedaan. :bonk

André
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Welke keuze T4 MV

Bericht door GerJol 716 »

Van welk bouwjaar is de bus André?
Je hebt nog wel wat te :werkaanT4
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Welke keuze T4 MV

Bericht door André »

. . . . . de bus is van jan. 1996

Wat heb je zoal voor onderdelen ?????????

En even over die verzekeringsvraagjes . . . . . ik heb de mijne via diks.nl verzekerd, gewoon online gedaan.
Volgens mij betaal ik voor een WA iets van 75 euro of zo met onbeperkte kilometers

André
Plaats reactie