Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

huishoudaccu vervangen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
HarryF
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:46
Locatie: Enschede

Re: huishoudaccu vervangen

Bericht door HarryF »

Egbert&Manon schreef:Ik ben hier 1 jaar geleden mee bezig geweest, maar kon niet genoeg info vinden.

viewtopic.php?f=2&t=11123&hilit=plafondkastje#p58636

Wellicht kun jij er iets mee :toppie

Egbert
Zelf heb ik de aansturing van de koelkast kapot gehad. Op de een of andere manier zit het display (boven de voorruit) er met een (waarschijnlijk) digitaal signaal tussen. :yes Dit stuurt de elektronica(box) voor de koelkast aan. Met een gewone thermostaat (aan/uit kontakt) lukte dit echt niet. :muur Omgekeerd eveneens, een "thermostaatkoelkast" kan niet met het display worden aangestuurd. Op het displaycontact kon ik geen "aan of uit" waarde meten. :bonk
Als dit met de acculader op een soortgelijke manier werkt, dan ontstaan er problemen met de niet in het displaykastje voorgeprogrammeerde accu's. Ik denk dat een maat voor deze accu's de inwendige weerstand is. Als de inwendige weerstand buiten de voorgeprogrammeerde waarden valt werkt het allemaal niet (goed) meer of helemaal niet meer.
Ik weet natuurlijk niet of Fokko deze elektronica ook aan boord heeft, maar voor hen die dat wel hebben "een gewaarschuwd mens telt voor twee"!!! :adhd ofwel "Bezint eer gij aan een afwijkende accu begint!!!"

Groet HarryF :zwaai
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: huishoudaccu vervangen

Bericht door repelsteeltje »

Fokko schreef:Iedereen bedankt voor het reageren. Wat ik eruit kan concluderen is: de huidige accu nog niet vervangen en zeker niet door deze dure variant. De (beloofde) voordelen wegen niet op tegen het grootste (zekere) nadeel: de hoge prijs.
Fokko
de originele gelaccu krijg je ook niet voor niets hoor, is een aardige aderlating maar gaat ook een jaar of 10 mee. overigens, niet bij de dealer halen, maar ffe goed shoppen op internet loont; is een exide geval (vroegah sonnenschein)
Gebruikersavatar
laurens
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 feb 2007, 16:21
Locatie: Wijster

Re: huishoudaccu vervangen

Bericht door laurens »

mijn record (met de vorige bus) is 5 nachten zonder stroom stilgestaan en mijn jonkie was nog heerlijk koud
geen idee wat voor accu maar neem aan gewoon een standaard HH voor een california
volgens de verkoper stond er een gelaccu in
ga het met de nieuwe bus ook maar eens uitproberen alleen staan we meestal niet zo lang stil
Laurens Geleynse T4-Westfalia, bouwjaar 2002, 102 pk (zilveren) Tdi
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: huishoudaccu vervangen

Bericht door chv »

@ Leo

Hoi Leo,

Zag door je reactie op een ander topic dat je terug bent van je vakantie.
Ben benieuwd of je je nieuwe accu echt hebt kunnen testen vwb hoelang ie meegaat voordat je weer moet laden.
Maw: hoe bevalt je nieuwe accu?

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
T-7
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2009, 13:48
Locatie: Wageningen

Re: huishoudaccu vervangen

Bericht door T-7 »

Die huishoudaccu's bij mijn T4 California bj '91 vervangen bleek aanvankelijk niet eenvoudig.
De originele Sonnenschein gelaccu's van 80 Ah waren niet meer leverbaar.
Nieuwe gelaccu's zijn ook nog eens verschrikkelijk duur, en ik dacht een goed alternatief gevonden te hebben bij De Komeet in Arnhem, Exide AGM calcium-accu's (AGM staat voor "Absorbed Glass Material", hierbij gebruikt men de glasvezel als isolator).
Met enige moeite de oude accu's gedemonteerd (Westfalia heeft bij inbouw de Citroen-bouwmethode gebruikt: 'stapelen' : wie er later bij moet heeft pech) en met het verschuiven van de zijhoeklijnstukken voor het fixeren van de accu's pasten die perfekt strak, als je tenminste het tussenstuk met hoeklijntjes weglaat.
Totdat de zaak moest worden aangesloten;
de min van de rechteraccu en de plus van de linker kwamen gevaarlijk dicht bij elkaar, met al die extra aansluitdraden aan de pluspool. Helaas, want het zijn prachtige accu's voor een nette prijs.
Toch maar even de Westfalia-garage bij mij in de stad gebeld; zij konden zonder problemen gewone onderhoudsvrije lood-zuur accu's plaatsen, in het juiste formaat (BR33 H21 en D17), alleen moesten die besteld worden, en zouden na anderhalve week ongeveer geleverd worden. Da's drie dagen voor onze vakantie.
Met een wederhelft die nu al wakker ligt van de vakantieinpakstress leek mij dat geen goed idee.
Maar dat betekende wel dat ze in de juiste maat gewoon in de handel verkrijgbaar zijn..
Toch maar even de nabijgelegen grote Halfords binnengewandeld, en jawel:
onderhoudsvrije lood-zuur accu's in de juiste maat van maar liefst 105 Ah. met ook nog een draadeind naast iedere pool om extra draden op aan te sluiten. €130,- per stuk, da's heel wat gunstiger dan gel-accu's, en met twee jaar garantie.
Bij inbouw bleek echter het ontluchtingsgaatje precies onder de fixatiestrips te komen,
dus in beide strips een gaatje geboord, wat nu precies boven de accu-ontluchting zit.
En voor wie denkt: dan draai je toch gewoon de accu's om: dat gaat niet zomaar vanwege de lengtes van de bedrading.
Voor wie ook een oud type T4 Westfalia heeft met dubbele accus: Halfords type VDC 31 M.
Let op dat je er een plastic zakje bijkrijgt met een draaghandvat en vleugelmoeren voor op de draadeinden: gewone M-draad past er namelijk niet op!
Uiteindelijk staat mijn biertje dus koel deze vakantie :lach
Plaats reactie