Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

geraas en intercooler op 2.4d uit 1993

vragen over de T4
Gebruikersavatar
deejoe
Berichten: 340
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:23
Locatie: Oosterhout

Re: geraas en intercooler op 2.4d uit 1993

Bericht door deejoe »

Roger B. schreef:
Multivan Generation schreef:
Roger B. schreef: ik weet niet waar de 2,4 zijn lucht vandaan haalt, maar dat naar buiten verplaatsen levert minimaal net zoveel op als een IC
Een 2.4 diesel heeft normaal gesproken geen sleuven naar buiten en zuigt zijn lucht aan,
zowat bij het warme motorblok,
dus die aangezogen lucht is misschien wel 70 graden celsius.
Als je dat met een interkoeler zeg 20 graden celsius kunt verlagen, dan is dat natuurlijk winst..
zoals ik al zei, verleg die inlaat naar een plek waar ie buitenlucht kan aanzuigen en je intercooler levert alleen maar hogere kosten om zo'n ding aan te schaffen en geen winst, eerder verlies.

overigens kan ik me niet voorstellen dat de lucht vanaf het motorblok aangezogen wordt, meestal zit de aanzuig opening vlak achter het front zodat ie toch gewoon buitenlucht aanzuigen zal
Bij mijn 2.4D uit 96 wordt de lucht aangezogen vanachter het rechterknipperlicht.
Dit kanaaltje is niet bijzonder breed, hooguit een paar cm.
VW T4 Westfalia Biker 1996 2.4D (oud)
VW T4 1998 2.5 TDI(oud)
VW T4 2000 2.5 TDI
VW T3 1985 (te koop)
VW T5 2011 2.0 TDI
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: geraas en intercooler op 2.4d uit 1993

Bericht door rick_k »

koekie520 schreef:Oude diesels draaien met luchtoverschot, een intercooler doet nix als je niet aan de pomp regelt. Het vermogen van een dieselmotor is evenredig met de hoeveelheid brandstof je erin kan pompen.
Bij een benzine is de zuurstof-brandstofverhouding altijd gelijk, bij diesels niet.
Alle diesels werken met luchtoverschot. Al zijn er wel diesels met gasklep, maar dat is meer emissietechnisch. Een turbodiesel werkt ook met luchtoverschot.

Het vermogen staat niet gelijk aan de hoeveelheid brandstof die je erin kan pompen, maar aan de grote van het plofje wat je kunt maken. Anders krijg je gewoon een hoop zwarte rook. Daarom hebben ze turbodiesels. Meer lucht erin is meer zuurstof en daar kun je meer brandstof bij doen, zodat je een groter plofje krijg. De intercooler is er om de gecomprimeerde lucht (dus na de turbo, want dat is in principe een compressor en samenpersen levert warmte op) af te koelen zodat je de dichtheid vergroot wat weer inhoud dat er meer zuurstof per m3 inzit.

Ja, ik voer oude (turbo)dieseltjes op...

mvg Rick
ritma
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 mei 2009, 13:05

Re: geraas en intercooler op 2.4d uit 1993

Bericht door ritma »

rick_k schreef:
koekie520 schreef:Oude diesels draaien met luchtoverschot, een intercooler doet nix als je niet aan de pomp regelt. Het vermogen van een dieselmotor is evenredig met de hoeveelheid brandstof je erin kan pompen.
Bij een benzine is de zuurstof-brandstofverhouding altijd gelijk, bij diesels niet.
Alle diesels werken met luchtoverschot. Al zijn er wel diesels met gasklep, maar dat is meer emissietechnisch. Een turbodiesel werkt ook met luchtoverschot.

Het vermogen staat niet gelijk aan de hoeveelheid brandstof die je erin kan pompen, maar aan de grote van het plofje wat je kunt maken. Anders krijg je gewoon een hoop zwarte rook. Daarom hebben ze turbodiesels. Meer lucht erin is meer zuurstof en daar kun je meer brandstof bij doen, zodat je een groter plofje krijg. De intercooler is er om de gecomprimeerde lucht (dus na de turbo, want dat is in principe een compressor en samenpersen levert warmte op) af te koelen zodat je de dichtheid vergroot wat weer inhoud dat er meer zuurstof per m3 inzit.

Ja, ik voer oude (turbo)dieseltjes op...

mvg Rick
Het ligt waarschijnlijk aan mij, maar hoe laat je een oud dieseltje als die van mij nu sneller lopen. Ik kom er niet helemaal uit.

Groet,

Mark
vwcad
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:52

Re: geraas en intercooler op 2.4d uit 1993

Bericht door vwcad »

brandstofpomp opschroeven helpt wel wat maar echt meer pk's gaan serieus geld/tijd kosten.
Plaats reactie