Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

klapperendee schakelkabels: oplossing?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

klapperendee schakelkabels: oplossing?

Bericht door heemskerk »

Hoi,

Ik heb last van lawaaimakende schakelkabels die bij een bepaald toerental meeklapperen door de vibratie van het motorblok. Kent iemand dit probleem en nog beter, weet iemand een oplossing? Schakelen gaat gewoon goed er hoeft niets afgesteld te worden of zo, het is alleen een redelijk hard irritant geluid. T5 2.5 96Kw '05.
Gebruikersavatar
robindekeiser
Berichten: 323
Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
Locatie: Zuid-Holland

Re: klapperendee schakelkabels: oplossing?

Bericht door robindekeiser »

er is wel eerder een topic geweest over trillende 'kabels' die door het schutbord gaan.

ikzelf (5 cil) heb er ook last van, alleen geen zin om deel vh dashbord open te schroeven. Ben eigenlijk toch wel benieuwd waar het precies vandaan komt, dan kan ik het verhelpen.
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Re: klapperendee schakelkabels: oplossing?

Bericht door appie »

De oplossing is snel en goedkoop, ff 10x een torxje 25 aan de onderkant vh dash losmaken en met een twrap de 2 kabel aan elkaar binden.
Neemt de bus!
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: klapperendee schakelkabels: oplossing?

Bericht door heemskerk »

appie schreef:De oplossing is snel en goedkoop, ff 10x een torxje 25 aan de onderkant vh dash losmaken en met een twrap de 2 kabel aan elkaar binden.
Hoi appie, je dat klopt,heb dat geprobeerd maar het heeft twee bezwaren mijns inziens; het klapperen is daarmee niet helemaal over en het schakelen gaat wat zwaarder :huilen . Ik heb nagedacht over het volgende; wat (kogellager)vet verwarmen zodat 't dun vloeibaar wordt en dat er vervolgensingieten en laten stollen..... idee??? :yes
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

Re: klapperendee schakelkabels: oplossing?

Bericht door sep »

Of de kabels even omhullen met een schuim mat ,handoek oid ,..werkt bij mij al 5 jaar ....niks meer gehoord sinds dien

mvg sep
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Re: klapperendee schakelkabels: oplossing?

Bericht door appie »

Ik heb reeds een automaat haha . Idd sep maar goed ik had ook alle gaten volgedrukt met schuimmatten.
Neemt de bus!
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

Re: klapperendee schakelkabels: oplossing?

Bericht door sep »

Normale transporter plusminus 2000 kg ledig gewicht

Appie transporter pak em beet 2500 kg ledig gewicht .....das inc alle teroson ,foam ,dempings materialen hahaha,...maar wel stukken stiller !!!

Het is nog stervens druk maar ik kom zeker nog eens een bakkie bij je scoren en je vito afkraken .lol

Mvg sep
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Re: klapperendee schakelkabels: oplossing?

Bericht door appie »

Welkom!!!

Hij is nu ingereden 65000 km :ie
Neemt de bus!
Gebruikersavatar
robindekeiser
Berichten: 323
Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
Locatie: Zuid-Holland

Re: klapperendee schakelkabels: oplossing?

Bericht door robindekeiser »

sep schreef:Normale transporter plusminus 2000 kg ledig gewicht

Appie transporter pak em beet 2500 kg ledig gewicht .....das inc alle teroson ,foam ,dempings materialen hahaha,...maar wel stukken stiller !!!

Het is nog stervens druk maar ik kom zeker nog eens een bakkie bij je scoren en je vito afkraken .lol

Mvg sep
Kan eigenlijk beter 500 kg lichter maken... komt ie nog beetje vooruit
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: klapperendee schakelkabels: oplossing?

Bericht door heemskerk »

Ik heb inmiddels de oplossing gevonden voor het geklapper van de schakelkabels. Allereerst buisisolatie gehaald bij de bouwmmarkt met een binnendiameter van 12mm. Aangezien de schakelkabels een kleinere diameter hebben heb ik deze eerst op maat gemaakt door er een reepje af te snijden in de lengte. vervolgens de isolatie op lengte gemaakt en om de kabels gedaan. het geheel omwikkeld met kabelboomtape, van dat zwarte stoftape wat ook om de originele kabelboom zit. Test. stukken minder maar nog niet helemaal over, daarom vanaf de bovenzijde van de kabel er dikke olie in laten lopen waardoor de binnenkabel plakt aan de buitenkabel.
Probleem opgelost en gesmeerd.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
robindekeiser
Berichten: 323
Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
Locatie: Zuid-Holland

Re: klapperendee schakelkabels: oplossing?

Bericht door robindekeiser »

heb gister avond mijn dash opengeschroefd, de schakelkabels gaan door een groot dik rubber (met staalplaat erin) en een tule om de kabel. Tevens is de schakelkabel zelf voorzien van een soort 'lamellen' van rubber. Deze zijn bij mij onhoorbaar. Dit is absoluut niet het rerammel/geratel wat ik hoor.

Bij mij moet het geluid van achter de kachelunit komen. Deze ga ik binnenkort demonteren om te kijken wat het nu precies is.

De resonantie die ik hoor treedt op bij 1500 tot 2000 toeren. Begint irritant te worden.

Gr
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Re: klapperendee schakelkabels: oplossing?

Bericht door appie »

Dan moet je ff kijken in de motorruimte waar de waterslangen naar binnen gaan, daar kan wel eens iets tegen schutbord aantrillen
Of het plastic plaatje boven de rechter koplamp, wil ook wel resoneren
Neemt de bus!
Gebruikersavatar
robindekeiser
Berichten: 323
Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
Locatie: Zuid-Holland

Re: klapperendee schakelkabels: oplossing?

Bericht door robindekeiser »

appie schreef:Dan moet je ff kijken in de motorruimte waar de waterslangen naar binnen gaan, daar kan wel eens iets tegen schutbord aantrillen
Of het plastic plaatje boven de rechter koplamp, wil ook wel resoneren
heb die 2 dingen net nog gecontroleerd, die zijn het helaas ook niet.

Haal binnenkort de kachel eruit. Misschien verstandig om gelijk 1 en ander extra te isoleren tegen motorgeluid.

bedankt iig voor het meedenken
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: klapperendee schakelkabels: oplossing?

Bericht door heemskerk »

robindekeiser schreef:heb gister avond mijn dash opengeschroefd, de schakelkabels gaan door een groot dik rubber (met staalplaat erin) en een tule om de kabel. Tevens is de schakelkabel zelf voorzien van een soort 'lamellen' van rubber. Deze zijn bij mij onhoorbaar. Dit is absoluut niet het rerammel/geratel wat ik hoor.

Bij mij moet het geluid van achter de kachelunit komen. Deze ga ik binnenkort demonteren om te kijken wat het nu precies is.

De resonantie die ik hoor treedt op bij 1500 tot 2000 toeren. Begint irritant te worden.

Aha! Die schakelkabels met die rubberen lamellen zal wel een modificatie zijn, bij mijn T5 zijn de kables gewoon glad. Dat zou betekenen het probleem vaker voorkwam? Moet ik die rubberen lamellen zien als een soort 'koelribben' qua modellering dan he :knipoog

Gr
Gebruikersavatar
robindekeiser
Berichten: 323
Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
Locatie: Zuid-Holland

Re: klapperendee schakelkabels: oplossing?

Bericht door robindekeiser »

heemskerk schreef:
robindekeiser schreef:heb gister avond mijn dash opengeschroefd, de schakelkabels gaan door een groot dik rubber (met staalplaat erin) en een tule om de kabel. Tevens is de schakelkabel zelf voorzien van een soort 'lamellen' van rubber. Deze zijn bij mij onhoorbaar. Dit is absoluut niet het rerammel/geratel wat ik hoor.

Bij mij moet het geluid van achter de kachelunit komen. Deze ga ik binnenkort demonteren om te kijken wat het nu precies is.

De resonantie die ik hoor treedt op bij 1500 tot 2000 toeren. Begint irritant te worden.

Aha! Die schakelkabels met die rubberen lamellen zal wel een modificatie zijn, bij mijn T5 zijn de kables gewoon glad. Dat zou betekenen het probleem vaker voorkwam? Moet ik die rubberen lamellen zien als een soort 'koelribben' qua modellering dan he :knipoog

Gr
ja zo moet je het zien
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
Plaats reactie