Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
klapperendee schakelkabels: oplossing?
klapperendee schakelkabels: oplossing?
Hoi,
Ik heb last van lawaaimakende schakelkabels die bij een bepaald toerental meeklapperen door de vibratie van het motorblok. Kent iemand dit probleem en nog beter, weet iemand een oplossing? Schakelen gaat gewoon goed er hoeft niets afgesteld te worden of zo, het is alleen een redelijk hard irritant geluid. T5 2.5 96Kw '05.
Ik heb last van lawaaimakende schakelkabels die bij een bepaald toerental meeklapperen door de vibratie van het motorblok. Kent iemand dit probleem en nog beter, weet iemand een oplossing? Schakelen gaat gewoon goed er hoeft niets afgesteld te worden of zo, het is alleen een redelijk hard irritant geluid. T5 2.5 96Kw '05.
- robindekeiser
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
- Locatie: Zuid-Holland
Re: klapperendee schakelkabels: oplossing?
er is wel eerder een topic geweest over trillende 'kabels' die door het schutbord gaan.
ikzelf (5 cil) heb er ook last van, alleen geen zin om deel vh dashbord open te schroeven. Ben eigenlijk toch wel benieuwd waar het precies vandaan komt, dan kan ik het verhelpen.
ikzelf (5 cil) heb er ook last van, alleen geen zin om deel vh dashbord open te schroeven. Ben eigenlijk toch wel benieuwd waar het precies vandaan komt, dan kan ik het verhelpen.
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
Re: klapperendee schakelkabels: oplossing?
De oplossing is snel en goedkoop, ff 10x een torxje 25 aan de onderkant vh dash losmaken en met een twrap de 2 kabel aan elkaar binden.
Neemt de bus!
Re: klapperendee schakelkabels: oplossing?
Hoi appie, je dat klopt,heb dat geprobeerd maar het heeft twee bezwaren mijns inziens; het klapperen is daarmee niet helemaal over en het schakelen gaat wat zwaarderappie schreef:De oplossing is snel en goedkoop, ff 10x een torxje 25 aan de onderkant vh dash losmaken en met een twrap de 2 kabel aan elkaar binden.


Re: klapperendee schakelkabels: oplossing?
Of de kabels even omhullen met een schuim mat ,handoek oid ,..werkt bij mij al 5 jaar ....niks meer gehoord sinds dien
mvg sep
mvg sep
Re: klapperendee schakelkabels: oplossing?
Ik heb reeds een automaat haha . Idd sep maar goed ik had ook alle gaten volgedrukt met schuimmatten.
Neemt de bus!
Re: klapperendee schakelkabels: oplossing?
Normale transporter plusminus 2000 kg ledig gewicht
Appie transporter pak em beet 2500 kg ledig gewicht .....das inc alle teroson ,foam ,dempings materialen hahaha,...maar wel stukken stiller !!!
Het is nog stervens druk maar ik kom zeker nog eens een bakkie bij je scoren en je vito afkraken .lol
Mvg sep
Appie transporter pak em beet 2500 kg ledig gewicht .....das inc alle teroson ,foam ,dempings materialen hahaha,...maar wel stukken stiller !!!
Het is nog stervens druk maar ik kom zeker nog eens een bakkie bij je scoren en je vito afkraken .lol
Mvg sep
- robindekeiser
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
- Locatie: Zuid-Holland
Re: klapperendee schakelkabels: oplossing?
Kan eigenlijk beter 500 kg lichter maken... komt ie nog beetje vooruitsep schreef:Normale transporter plusminus 2000 kg ledig gewicht
Appie transporter pak em beet 2500 kg ledig gewicht .....das inc alle teroson ,foam ,dempings materialen hahaha,...maar wel stukken stiller !!!
Het is nog stervens druk maar ik kom zeker nog eens een bakkie bij je scoren en je vito afkraken .lol
Mvg sep
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
Re: klapperendee schakelkabels: oplossing?
Ik heb inmiddels de oplossing gevonden voor het geklapper van de schakelkabels. Allereerst buisisolatie gehaald bij de bouwmmarkt met een binnendiameter van 12mm. Aangezien de schakelkabels een kleinere diameter hebben heb ik deze eerst op maat gemaakt door er een reepje af te snijden in de lengte. vervolgens de isolatie op lengte gemaakt en om de kabels gedaan. het geheel omwikkeld met kabelboomtape, van dat zwarte stoftape wat ook om de originele kabelboom zit. Test. stukken minder maar nog niet helemaal over, daarom vanaf de bovenzijde van de kabel er dikke olie in laten lopen waardoor de binnenkabel plakt aan de buitenkabel.
Probleem opgelost en gesmeerd.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Probleem opgelost en gesmeerd.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
- robindekeiser
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
- Locatie: Zuid-Holland
Re: klapperendee schakelkabels: oplossing?
heb gister avond mijn dash opengeschroefd, de schakelkabels gaan door een groot dik rubber (met staalplaat erin) en een tule om de kabel. Tevens is de schakelkabel zelf voorzien van een soort 'lamellen' van rubber. Deze zijn bij mij onhoorbaar. Dit is absoluut niet het rerammel/geratel wat ik hoor.
Bij mij moet het geluid van achter de kachelunit komen. Deze ga ik binnenkort demonteren om te kijken wat het nu precies is.
De resonantie die ik hoor treedt op bij 1500 tot 2000 toeren. Begint irritant te worden.
Gr
Bij mij moet het geluid van achter de kachelunit komen. Deze ga ik binnenkort demonteren om te kijken wat het nu precies is.
De resonantie die ik hoor treedt op bij 1500 tot 2000 toeren. Begint irritant te worden.
Gr
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
Re: klapperendee schakelkabels: oplossing?
Dan moet je ff kijken in de motorruimte waar de waterslangen naar binnen gaan, daar kan wel eens iets tegen schutbord aantrillen
Of het plastic plaatje boven de rechter koplamp, wil ook wel resoneren
Of het plastic plaatje boven de rechter koplamp, wil ook wel resoneren
Neemt de bus!
- robindekeiser
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
- Locatie: Zuid-Holland
Re: klapperendee schakelkabels: oplossing?
heb die 2 dingen net nog gecontroleerd, die zijn het helaas ook niet.appie schreef:Dan moet je ff kijken in de motorruimte waar de waterslangen naar binnen gaan, daar kan wel eens iets tegen schutbord aantrillen
Of het plastic plaatje boven de rechter koplamp, wil ook wel resoneren
Haal binnenkort de kachel eruit. Misschien verstandig om gelijk 1 en ander extra te isoleren tegen motorgeluid.
bedankt iig voor het meedenken
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
Re: klapperendee schakelkabels: oplossing?
robindekeiser schreef:heb gister avond mijn dash opengeschroefd, de schakelkabels gaan door een groot dik rubber (met staalplaat erin) en een tule om de kabel. Tevens is de schakelkabel zelf voorzien van een soort 'lamellen' van rubber. Deze zijn bij mij onhoorbaar. Dit is absoluut niet het rerammel/geratel wat ik hoor.
Bij mij moet het geluid van achter de kachelunit komen. Deze ga ik binnenkort demonteren om te kijken wat het nu precies is.
De resonantie die ik hoor treedt op bij 1500 tot 2000 toeren. Begint irritant te worden.
Aha! Die schakelkabels met die rubberen lamellen zal wel een modificatie zijn, bij mijn T5 zijn de kables gewoon glad. Dat zou betekenen het probleem vaker voorkwam? Moet ik die rubberen lamellen zien als een soort 'koelribben' qua modellering dan he![]()
Gr
- robindekeiser
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
- Locatie: Zuid-Holland
Re: klapperendee schakelkabels: oplossing?
ja zo moet je het zienheemskerk schreef:robindekeiser schreef:heb gister avond mijn dash opengeschroefd, de schakelkabels gaan door een groot dik rubber (met staalplaat erin) en een tule om de kabel. Tevens is de schakelkabel zelf voorzien van een soort 'lamellen' van rubber. Deze zijn bij mij onhoorbaar. Dit is absoluut niet het rerammel/geratel wat ik hoor.
Bij mij moet het geluid van achter de kachelunit komen. Deze ga ik binnenkort demonteren om te kijken wat het nu precies is.
De resonantie die ik hoor treedt op bij 1500 tot 2000 toeren. Begint irritant te worden.
Aha! Die schakelkabels met die rubberen lamellen zal wel een modificatie zijn, bij mijn T5 zijn de kables gewoon glad. Dat zou betekenen het probleem vaker voorkwam? Moet ik die rubberen lamellen zien als een soort 'koelribben' qua modellering dan he![]()
Gr
- Remmen is angst, gas zit rechts! -