Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

vragen over de T4
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door stijnh »

ook zijn er al die turbo met uitlaatspruitstuk bij ingebouwde toestand hebben losgemaakt.
misschien eerst inlaatspruitsuk losvijzen dan kan je er toch ook beter bij?
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door Roger B. (11)61 »

Inmiddels is het gelukt, :yes je moet niet van beneden, maar links en rechts om de kop heen op het gevoel van bovenaf doen...

ook het monteren gaat zo redelijk goed.

ben even aan het opwarmen en dan nog de intercooler met slangen en de uitaatveren terugmonteren... dan is het weer gelukt.

Als je weet hoe het moet en je hebt dat ene sleuteltje dat ik gemaakt heb is het volgens mij in een uurtje of twee te doen (bij redelijke temperatuur en met hefbrug/smeerput)

Achteraf bezien valt het wel mee, alleen dat zoekwerk hoe je ergens wel bij kan.... :nuts
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
SCOTT
Berichten: 672
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:53
Locatie: België

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door SCOTT »

Leuk dat te horen!!

Hopelijk geraakt alles opgelost, en kan je T4 blijven :toppie :jump
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 - Afbeelding
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door GerJol 716 »

Ik kan me goed voorstellen dat je er helemaal kriegel van wordt als je nergens bij kan.

Dat is voor mij ook onder andere een reden geweest om een 1.9TD met wijsneus aan te schaffen.
Daar heb je namelijk een zee van ruimte, om te sleutelen, in tegenstelling tot bv. een TDI korte neus.

Maar gelukkig heb ik nog niet vaak hoeven te sleutelen vanwege mankementen, meestal gewoon onderhoud.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door Roger B. (11)61 »

ben beizg om een caddy te leasen, maar een leasemaatschappij is niet happig op net begonnen bedrijfjes, ze willen dan dat je een deel van de aanschafprijs zelf betaald....... maar na die motor en versnellingsbak en een jaar in een failliet gaand bedrijf werken waardoor je wat betalingsachterstanden hebt gehad (met alle bijkomende kosten) tgv te laat ontvangen salaris heb ik niet echt veel te investeren over, moet dus even kijken of de bank wil meefinancieren....

Zou een 1,9TDI 75 pk met premiumpakket in de kleur zwart worden, die staat bij de delaer op voorraad..... Als dat lukt kan ik die dus vrij snel hebben en dan blijft de T4 voor privé voor die 120 euro per maand wat ie aan belasting en verzekering kost. Dan is een keer stilstaan ook geen ramp meer en kan ie gerepareerd worden als ik er zin en tijd voor heb....

Zolang ie voor de zaak gebruikt moet worden moet ie gewoon 100% inzetbaar zijn, heb met de nieuwe motor (eerste weekend van oktober ingebouwd) al 18.000 km gereden en afgelopen week heeft ie dus stil gestaan met die turbo.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door Multivan Generation »

Als ik een 1,9 TD in een wijsneus zie,
dan denk ik altijd...
waar is de rest van de motor :lach

Mooi dat het gelukt is Roger.
Morgen proefrijden en kijken of je geen lekkage meer hebt?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
gait
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jan 2009, 19:26

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door gait »

18000 km in 6 of 7 weken? ik doe daar een jaar over! Hoe kom je dan nog aan werken toe?
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door rick_k »

Mooi dat het gelukt is dan!!! Kun je nu wel nog een beetje normaal het boutje er weer in krijgen? Dat was bij mij 1 van de redenen om de kop eraf te halen bij de Pugjes.

18000 km in 6 tot 7 weken is best veel ja. Ik rij 25000 per jaar. Alhoewel de bus eigenlijk 5 dagen per week stilstaat.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door Roger B. (11)61 »

rick_k schreef:Mooi dat het gelukt is dan!!! Kun je nu wel nog een beetje normaal het boutje er weer in krijgen? Dat was bij mij 1 van de redenen om de kop eraf te halen bij de Pugjes.
nee, viel eigenlijk wel mee, net als uiteindelijk het losmaken gelukt was, van bovenaf, op het gevoel en met wat geduld, minder dan 5 minuten denk ik voordat ik het boutje weer in de draad had (en dan moet ie nog in slagjes van 1/8 omwenteling vast :knipoog )
rick_k schreef: 18000 km in 6 tot 7 weken is best veel ja. Ik rij 25000 per jaar. Alhoewel de bus eigenlijk 5 dagen per week stilstaat.

mvg Rick
TJa, voorheen deed ik 4000-5000 km per jaar met de T4 (caddy van de baas waar ik 83.000 per jaar mee reed)
Ik werk door heel nederland, dus als ik pech heb begin ik in Vlissingen om 9:00 (dan heb je er al 300km op zitten) Doet daar een Inbouwtje (1,5 uur werk) en daarna naar Haarlem (nogeens 200 km) voor een inbouw en plaatsen van een sleutelkluis (2,5 uur werk)
en rijdt vervolgens naar huis...(weer kleine 200km) Dan ben je thuis en 12 uur onderweg geweest.. 700km verder (en gelukkig komt daar met pakweg 150 euro materiaal zo'n 900 euro ex btw voor binnen (en nog gelukkiger heb ik ook dagen van 300km rijden en 1500 euro vangen)) Grootste probleem is dat ik nog beginnend bedrijf ben en nog niet genoeg opdrachten binnen krijg om goed te kunnen plannen op opdrachten bij elkaar in de buurt (kan de klant geen drie weken laten wachten in de hoop dat nog iemand daar in de buurt met een opdracht komt) Naarmate het drukker wordt wordt de kans dat je opdrachten bij elkaar in de buurt ook op de zelfde dag kunt inplannen groter en ga je relatief minder kilometers maken.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door rick_k »

Zeker waar. Dat heb ik ook.

Meestal staat mijn busje de hele week stil. Op zaterdag komt ie dan van ze plek omdat ik ergens een auto op moet halen of onderdelen moet halen. Evengoed rij ik dan 25.000 km per jaar alleen in Nederland. Maar goed, staat de auto in Breda of nog lager, moet ik er evengoed heen. En als ik 2 autos op moet halen, moet ik 2 keer rijden. Voorheen gebruikte ik mijn 205je ervoor, die reed zuiniger en was een stuk sneller. Alleen met de aanhanger ging de Trafic ervoor, maar dat ging niet altijd.

Soms rij ik ook een heel stuk en blijkt het toch een stuk schroot te zijn, zodat ik weer terug kan.

Maar goed, veel succes met je bedrijfje en hou de T4 heel!!! :yes :gekte

mvg Rick
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door André »

Roger,

Mooi dat het gelukt is, ik ben waarschijnlijk ook een keer aan de beurt !!!! heb de spullen al liggen alleen nog niet de tijd en zin om te beginnen.
Heb ik in iedergeval een paar bruikbare tips.

André




Roger B. schreef:
rick_k schreef:Mooi dat het gelukt is dan!!! Kun je nu wel nog een beetje normaal het boutje er weer in krijgen? Dat was bij mij 1 van de redenen om de kop eraf te halen bij de Pugjes.
nee, viel eigenlijk wel mee, net als uiteindelijk het losmaken gelukt was, van bovenaf, op het gevoel en met wat geduld, minder dan 5 minuten denk ik voordat ik het boutje weer in de draad had (en dan moet ie nog in slagjes van 1/8 omwenteling vast :knipoog )
rick_k schreef: 18000 km in 6 tot 7 weken is best veel ja. Ik rij 25000 per jaar. Alhoewel de bus eigenlijk 5 dagen per week stilstaat.

mvg Rick
TJa, voorheen deed ik 4000-5000 km per jaar met de T4 (caddy van de baas waar ik 83.000 per jaar mee reed)
Ik werk door heel nederland, dus als ik pech heb begin ik in Vlissingen om 9:00 (dan heb je er al 300km op zitten) Doet daar een Inbouwtje (1,5 uur werk) en daarna naar Haarlem (nogeens 200 km) voor een inbouw en plaatsen van een sleutelkluis (2,5 uur werk)
en rijdt vervolgens naar huis...(weer kleine 200km) Dan ben je thuis en 12 uur onderweg geweest.. 700km verder (en gelukkig komt daar met pakweg 150 euro materiaal zo'n 900 euro ex btw voor binnen (en nog gelukkiger heb ik ook dagen van 300km rijden en 1500 euro vangen)) Grootste probleem is dat ik nog beginnend bedrijf ben en nog niet genoeg opdrachten binnen krijg om goed te kunnen plannen op opdrachten bij elkaar in de buurt (kan de klant geen drie weken laten wachten in de hoop dat nog iemand daar in de buurt met een opdracht komt) Naarmate het drukker wordt wordt de kans dat je opdrachten bij elkaar in de buurt ook op de zelfde dag kunt inplannen groter en ga je relatief minder kilometers maken.
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door Duveltje-77 »

maar is het probleem nu ook opgelost roger
je hebt hem niet zomaar even vervangen toch

mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door Roger B. (11)61 »

och. als je weet hoe je er aan komt en voor die ene moer een hulpstukje hebt moet het in een uurtje , hooguit twee te doen zijn, turbotje wisselen.

deze fluit in elk geval niet zo achterlijk hard als de andere.

Olielekkage is klepdekselpakking en de rest is ook nog niet 100% in orde... geen tuv dus nog
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie