Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Turbo opschroeven

vragen over de T4
Gebruikersavatar
annoyingthing
Berichten: 366
Lid geworden op: 17 jan 2007, 09:19
Locatie: Voorne-Putten ZH

Re: Turbo opschroeven

Bericht door annoyingthing »

Top dat je zo bezig bent met je bus :jumpklap

Maar ik vrees dat je dat VR6 blok uit je hoofd kan zetten evenals een 5 cilinder.

Op je kenteken staat nu 4 cilinders vermeld.
Wil je 5 of 6 cilinders dan moet hij weer op nieuw door de RDW gekeurd gaan worden :muur
Dat betekend ook het aanpassen van je onderstel e.d

Verbeter me als ik het verkeerd heb maar volgens mijn zit het zo in elkaar.
Our Swinging Silver Free Style

Protected by the Wife and Bearlock
Gebruikersavatar
MarcoBT4
Berichten: 634
Lid geworden op: 12 jan 2010, 20:06
Locatie: Rotterdam

Re: Turbo opschroeven

Bericht door MarcoBT4 »

Ok, nou ik hou deze bus nog wel effe :yes ben er zeer tevreden mee, met de tijd komt er wel één op me pad die wel naar VR6 te maken is. :jump
Transporter T5 2004 AXE 204 Pk
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Turbo opschroeven

Bericht door GerJol 716 »

Oskar heeft ook zijn 1.9 TD omgebouwd naar een 2.5 TDI, heeft wat moeite gekost, maar het kan wel.
Er komt wel bij dat je een nieuwe RDW keuring moet hebben, vanwege vermogen toename en meer cilinders.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
RK
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 jan 2007, 21:50

Re: Turbo opschroeven

Bericht door RK »

"eughh...loopt mooier? een 5 cilinder?? al eens gezien hoe de verdeling van de krukas is en hoe dat met een ontsteking per twee omwentelingen per cilinder dan verdeeld is..... niet echt evenredig verdeeld over de omwenteling....."
Als de belasting echt zo beroerd zou zijn als jij voorstelt, dan zouden er niet zoveel TDI's zijn met meerdere 100K's op de klok.

"nee, een van de grote nadelen van een 5 cilinder is juist dat ie NIET netjes eenparig wil lopen......"
Dat is nou precies de reden voor die mooie 5 cilinder roffel als je de 2.5 de sporen geeft. En 2.5 liter geeft lekker trekkracht (no substitute for cubic inches)

Ik heb in ieder geval enkele jaren met plezier in de TDI 2.5 gereden, totdat iemand hem van mijn oprit jatte. Als ik nu zo'n ding hoor of er, sporadisch, zelf in rij geniet ik met volle teugen. Vergeleken met een 1.9TD......... Nou ja, dat kun je eigenlijk niet vergelijken. Ik kan me overigens de wens naar meer vermogen wel voorstellen hoor!
Succes in ieder geval.

RK
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Turbo opschroeven

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik heb nooit beweerd dat een TDI niet goed loopt kwa trekkracht en levensduur, ik zeg alleen dat ie niet MOOI loopt, hoe beter de verdeling van de arbeidsslagen evenredig over de 720 graden krukasomwenteling verdeeld zijn (zelfde aantal graden omwenteling tussen elke arbeidsslag) hoe mooier (evenrediger, rustiger enz) de motor loopt, zeker als (door meer cilinders) het aantal krukasgraden minder is.

Ik zeg ook niet dat een 5 cilinder geen voordelen heeft (anders zouden ze niet gemaakt worden) ik zeg alleen dat ie NIET MOOI ronddraaid en dat dat een van de nadelen van een 5cilinder is.

Zelf rij ik heel bewust wel een 5 cilinder omdat ik persee een TDI wilde omdat ik een 2,4 of 1,9(t)d niet sterk genoeg vind in de T4
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Turbo opschroeven

Bericht door Dirk/970 »

Wat Roger zegt over echt soepel draaien, dan zal je minstens 6 cylinders moeten hebben, ook een 4-cylinder is niet inherent een soepele naaimachien met maar 1 arbeidsslag per omwenteling.
Wat emotie betreft ga ik toch met RK mee, ben gek op die 5-cylinder roffel :love
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
RK
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 jan 2007, 21:50

Re: Turbo opschroeven

Bericht door RK »

Gewoon verschil van smaak denk ik.

En......over smaak valt niet te twisten! :yes
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Turbo opschroeven

Bericht door rick_k »

Een 3 of 5 of 6 cilinder loopt mooier en krachtiger rond dan een 4 cilinder. Heel simpel. Een 4 cilinder heeft altijd bij een arbeidslag een tegenwerkende kracht. Een oneven aantal cilinders heft dat op dankzij de onevenredig verdeelde krukas. Dus daarom lopen ze beter. Luister maar eens naar een 2,4 met een mechanische pomp.

Veel mooier dan een 1,9.

Maar goed, ikzelf ben helemaal gek op 3 cilinders.

mvg Rick
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Turbo opschroeven

Bericht door bartt4 »

rick_k schreef:Een 3 of 5 of 6 cilinder loopt mooier en krachtiger rond dan een 4 cilinder. Heel simpel. Een 4 cilinder heeft altijd bij een arbeidslag een tegenwerkende kracht. Een oneven aantal cilinders heft dat op dankzij de onevenredig verdeelde krukas. Dus daarom lopen ze beter. Luister maar eens naar een 2,4 met een mechanische pomp.

Veel mooier dan een 1,9.

Maar goed, ikzelf ben helemaal gek op 3 cilinders.

mvg Rick
ik tegenwoordig ook met me polo 1.2 whahaha
RUBBEREXPRESS
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Turbo opschroeven

Bericht door Egbert&Manon »

De C1 geeft ook zo'n heerlijk 3-cilinderroffeltje :adhd :adhd :adhd

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Turbo opschroeven

Bericht door Multivan Generation »

Egbert&Manon schreef:De C1 geeft ook zo'n heerlijk 3-cilinderroffeltje :adhd :adhd :adhd

Egbert
Een blikje met 3 knikkers wat je hoort bedoel je? :ie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Turbo opschroeven

Bericht door bartt4 »

maar wel mooi bijna 1 op 18 whahha. geluid van me polo valt me nog nie eens tegen.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Turbo opschroeven

Bericht door Roger B. (11)61 »

Marco, zocht je nog intercooler slangen?

http://cgi.ebay.de/T4-Ladeluftrohre-2-5 ... 51904fe0d1" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
MarcoBT4
Berichten: 634
Lid geworden op: 12 jan 2010, 20:06
Locatie: Rotterdam

Re: Turbo opschroeven

Bericht door MarcoBT4 »

Ik heb alle slangen van Pascal erbij gekocht, dus zal miss wat aangepast moeten worden, heb eindelijk de luchtkap van de intercooler, wat is dat een maf ding vergeleken met die van de wijsneus,... maar goed die verbouw ik wel
Transporter T5 2004 AXE 204 Pk
Plaats reactie