Maar ik vrees dat je dat VR6 blok uit je hoofd kan zetten evenals een 5 cilinder.
Op je kenteken staat nu 4 cilinders vermeld.
Wil je 5 of 6 cilinders dan moet hij weer op nieuw door de RDW gekeurd gaan worden
Dat betekend ook het aanpassen van je onderstel e.d
Verbeter me als ik het verkeerd heb maar volgens mijn zit het zo in elkaar.
Oskar heeft ook zijn 1.9 TD omgebouwd naar een 2.5 TDI, heeft wat moeite gekost, maar het kan wel.
Er komt wel bij dat je een nieuwe RDW keuring moet hebben, vanwege vermogen toename en meer cilinders.
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan
"eughh...loopt mooier? een 5 cilinder?? al eens gezien hoe de verdeling van de krukas is en hoe dat met een ontsteking per twee omwentelingen per cilinder dan verdeeld is..... niet echt evenredig verdeeld over de omwenteling....."
Als de belasting echt zo beroerd zou zijn als jij voorstelt, dan zouden er niet zoveel TDI's zijn met meerdere 100K's op de klok.
"nee, een van de grote nadelen van een 5 cilinder is juist dat ie NIET netjes eenparig wil lopen......"
Dat is nou precies de reden voor die mooie 5 cilinder roffel als je de 2.5 de sporen geeft. En 2.5 liter geeft lekker trekkracht (no substitute for cubic inches)
Ik heb in ieder geval enkele jaren met plezier in de TDI 2.5 gereden, totdat iemand hem van mijn oprit jatte. Als ik nu zo'n ding hoor of er, sporadisch, zelf in rij geniet ik met volle teugen. Vergeleken met een 1.9TD......... Nou ja, dat kun je eigenlijk niet vergelijken. Ik kan me overigens de wens naar meer vermogen wel voorstellen hoor!
Succes in ieder geval.
ik heb nooit beweerd dat een TDI niet goed loopt kwa trekkracht en levensduur, ik zeg alleen dat ie niet MOOI loopt, hoe beter de verdeling van de arbeidsslagen evenredig over de 720 graden krukasomwenteling verdeeld zijn (zelfde aantal graden omwenteling tussen elke arbeidsslag) hoe mooier (evenrediger, rustiger enz) de motor loopt, zeker als (door meer cilinders) het aantal krukasgraden minder is.
Ik zeg ook niet dat een 5 cilinder geen voordelen heeft (anders zouden ze niet gemaakt worden) ik zeg alleen dat ie NIET MOOI ronddraaid en dat dat een van de nadelen van een 5cilinder is.
Zelf rij ik heel bewust wel een 5 cilinder omdat ik persee een TDI wilde omdat ik een 2,4 of 1,9(t)d niet sterk genoeg vind in de T4
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden.... Tyraps, Tape en Telefoon
Wat Roger zegt over echt soepel draaien, dan zal je minstens 6 cylinders moeten hebben, ook een 4-cylinder is niet inherent een soepele naaimachien met maar 1 arbeidsslag per omwenteling.
Wat emotie betreft ga ik toch met RK mee, ben gek op die 5-cylinder roffel :love
T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Een 3 of 5 of 6 cilinder loopt mooier en krachtiger rond dan een 4 cilinder. Heel simpel. Een 4 cilinder heeft altijd bij een arbeidslag een tegenwerkende kracht. Een oneven aantal cilinders heft dat op dankzij de onevenredig verdeelde krukas. Dus daarom lopen ze beter. Luister maar eens naar een 2,4 met een mechanische pomp.
Veel mooier dan een 1,9.
Maar goed, ikzelf ben helemaal gek op 3 cilinders.
rick_k schreef:Een 3 of 5 of 6 cilinder loopt mooier en krachtiger rond dan een 4 cilinder. Heel simpel. Een 4 cilinder heeft altijd bij een arbeidslag een tegenwerkende kracht. Een oneven aantal cilinders heft dat op dankzij de onevenredig verdeelde krukas. Dus daarom lopen ze beter. Luister maar eens naar een 2,4 met een mechanische pomp.
Veel mooier dan een 1,9.
Maar goed, ikzelf ben helemaal gek op 3 cilinders.
Ik heb alle slangen van Pascal erbij gekocht, dus zal miss wat aangepast moeten worden, heb eindelijk de luchtkap van de intercooler, wat is dat een maf ding vergeleken met die van de wijsneus,... maar goed die verbouw ik wel