Als vervend lezer van jullie site ( ga zo door, is ontzettend waardevol) heb ik nu mischien voor jullie ook wel een technische uitdaging:
Rij sinds 1999 een Transporter T4. bjr juni-1997. Nog steeds een dijk van een auto.
Zelf sleutel ik best veel, ik doe alles zelf aan deze bus.
Er staat nu inmiddels 289.000 op de teller. Heb nog nooit een auto gehad waar ik zo weinig aan hoeft te gebeuren.
Nog steeds 1e startmotor, 1e dynamo, 1e koppelings-set, enz.....
Vorig jaar nieuwe nozzels in de verstuivers gezet Fratelli Bosio, PowerPlus 520.
Jos, (JB-Autoservice) heeft de turbo opnieuw afgeregeld en Jeroen van JB-Engeneering opdracht gegeven een nieuwe software mapping hierop te maken.
Resultaat: Om en om de 150-160pk en rond de 380-400NM. Meer kan de standaard turbo niet opbrengen (ACV-motor). Turbo komt geleidelijk in en vanaf 2150 t.p.m. begint ie vol te schouwen. Dit om het vliegwiel te ontzien.
Echt maatwerk. Loopt en trekt fantastisch. En een mooi brandstoverbruik & bijna geen roet.

Maar nu begint zo langzamerhand de koppeling toch op z’n einde te komen. En daarmee ook het 2-massa vliegwiel.
Nu heb ik het volgende bedacht:
Vliegwiel van een T4 90-95 2.4 AAB motor. Boutpatroon krukas is hetzelfde. Startmotors zijn voor zowel ACV als AAB motors hetzelfde.
Koppelingsplaat gaat van 220mm naar 228mm. Beide Priese-assen zijn 28-tands.
ZF-Sachs versterkte drukgroep en versterkte koppelingsplaat (organic) met torsieveren, uit een Corrado/Golf VR6/G60. Koppelingskit is gegarandeerd tot minimaal 520NM.
Deze Sachs kit wordt ook gebruikt door de tuners om gechipte 4 cyl TDI’s (personenauto’s) met een 5-bak om te bouwen naar vast vliegwiel, afkomstig uit 1Z of AHU motor.
Nu is mij vraag aan jullie als Weetje Wellers:
Heeft iemand deze koppelings kombi al eens eerder zo ingebouwd?
Past een standaard ACV verstellingsbak (korte wielbasis) i.c.m een AAB vliegwiel?
Als deze koppelings kombi werkt ben je van een hoop problemen af.
- Geen kapotte 2-massa vliegwielen meer.
- Veel sterkere koppeling.
Gaarne jullie mening en/of suggesties over deze koppelings kombinatie.
Groetjes uit Venray,
Geert
06-54312171