Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door Geert G »

Hallo Weetje Wellers

Als vervend lezer van jullie site ( ga zo door, is ontzettend waardevol) heb ik nu mischien voor jullie ook wel een technische uitdaging:

Rij sinds 1999 een Transporter T4. bjr juni-1997. Nog steeds een dijk van een auto.
Zelf sleutel ik best veel, ik doe alles zelf aan deze bus.
Er staat nu inmiddels 289.000 op de teller. Heb nog nooit een auto gehad waar ik zo weinig aan hoeft te gebeuren.
Nog steeds 1e startmotor, 1e dynamo, 1e koppelings-set, enz.....

Vorig jaar nieuwe nozzels in de verstuivers gezet Fratelli Bosio, PowerPlus 520.
Jos, (JB-Autoservice) heeft de turbo opnieuw afgeregeld en Jeroen van JB-Engeneering opdracht gegeven een nieuwe software mapping hierop te maken.
Resultaat: Om en om de 150-160pk en rond de 380-400NM. Meer kan de standaard turbo niet opbrengen (ACV-motor). Turbo komt geleidelijk in en vanaf 2150 t.p.m. begint ie vol te schouwen. Dit om het vliegwiel te ontzien.
Echt maatwerk. Loopt en trekt fantastisch. En een mooi brandstoverbruik & bijna geen roet. :jumpklap
Maar nu begint zo langzamerhand de koppeling toch op z’n einde te komen. En daarmee ook het 2-massa vliegwiel.

Nu heb ik het volgende bedacht:
Vliegwiel van een T4 90-95 2.4 AAB motor. Boutpatroon krukas is hetzelfde. Startmotors zijn voor zowel ACV als AAB motors hetzelfde.
Koppelingsplaat gaat van 220mm naar 228mm. Beide Priese-assen zijn 28-tands.
ZF-Sachs versterkte drukgroep en versterkte koppelingsplaat (organic) met torsieveren, uit een Corrado/Golf VR6/G60. Koppelingskit is gegarandeerd tot minimaal 520NM.
Deze Sachs kit wordt ook gebruikt door de tuners om gechipte 4 cyl TDI’s (personenauto’s) met een 5-bak om te bouwen naar vast vliegwiel, afkomstig uit 1Z of AHU motor.

Nu is mij vraag aan jullie als Weetje Wellers:
Heeft iemand deze koppelings kombi al eens eerder zo ingebouwd?
Past een standaard ACV verstellingsbak (korte wielbasis) i.c.m een AAB vliegwiel?

Als deze koppelings kombi werkt ben je van een hoop problemen af.
- Geen kapotte 2-massa vliegwielen meer.
- Veel sterkere koppeling.

Gaarne jullie mening en/of suggesties over deze koppelings kombinatie.

Groetjes uit Venray,

Geert
06-54312171
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door Harry62 »

Met dit soort 'geweld' van de motor heb je natuurlijk een sterke koppeling nodig.

Ik weet dat er nu vaste vliegwielen, met aangepaste frictieplaat, te koop zijn.
De frictieplaat kan een verdraaiing opvangen van 30 graden, dus een kleine simulatie van het 2MV.
Dit kan bij normale frictieplaten niet (maar daar zit weer een 2MV in)

Deze setjes zijn echt een verbetering op de 2MV van VW en gaan ook langer mee.
Bij vervanging zal wel dezelfde frictieplaat weer gebruikt moeten worden.

Je kunt natuurlijk ook de oude set meenemen naar een specialist en daar op maat een set samenstellen.

De setjes waar jij het over hebt hebben één nadeel: Ze kunnen het gewicht niet aan van je T4
je praat hier over een 1 1/2 tot 2 maal zo hoog gewicht

Wijziging: Toevoeging laatste regel
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door Geert G »

Harry 62:

Zijn dat niet toevallig die samengestelde koppelings kitjes van Valeo :vraagteken
Ben absoluut niet kapot van de kwaliteit van Valeo koppelingen. :politie
Maar ik denk dat ik al weet wat je bedoelt: Geen starre koppelings plaat maar een plaat met 4 of 5 torsie veren erin.

Hoezo kunnen de Sachs Performance koppelingsdelen het gewicht van een T4 niet aan? Dit begrijp ik niet. :vraagteken
Een performance drukgroep heeft een vele hoge aandruk kracht als een standaard drukgroep
Een performance koppelingfrixiplaat is een millimeter dikker dan standaard koppelings plaat.
Ik denk niet dat dit hier van toepassing oftewel relevant is.
Kijk maar eens op Sachs Webcat bij toepassingsmogelijkheden. Daar staat: Heavy Duty use, Taxi, Ambulance, hill climbing race, ect....
Vliegwiel komt uit een Transporter , maar dan van een 2.4/ 5 cylinder.

Zou je uit kunnen leggen c.q onderbouwen hoe je dit bedoelt?
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door harry t5 191 »

Geert G,
Waarom Jos niet gevraagd?
Die heeft ervaring en de kunde,krijg je eerlijk advies ook!
Maar dat hoef ik je denk ik niet te vertellen! :lach

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door Geert G »

harry t5 191 schreef:Geert G,
Waarom Jos niet gevraagd?
Die heeft ervaring en de kunde,krijg je eerlijk advies ook!
Maar dat hoef ik je denk ik niet te vertellen! :lach

:T54LIFE :wjw :toppie
Ik heb het er al uitgebreid met Jos over gehad.
Hij staat bij mij altijd bovenaan het lijstje.
Iedereen met TDI's stuur ik daar heen, juist om die reden die jij ook noemt.

En hij heeft m'n bus ook getuned. :driveT4

Jos vond de combinatie wel goed uitgedoktert. :toppie
Maar dit had ie ook nog nooit uitgeprobeerd.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door Harry62 »

Massa (gewicht dus) is een essentieel onderdeel van elke vermogens berekening.
Vooral bij optrekken ga je een gedeelte 'slippen' met de koppeling en daar komt het gewicht om de hoek kijken.
En natuurlijk ook bij het afremmen op de motor.

Maar jij vraagt om advies maar vervolgens weet jij al wel wat je wil horen :nuts

De reden van een 2MV of een frictieplaat zoals eerder genoemd komt de balans van de motor ten goede (lees: comfort in het rijgedrag)
Een race koppeling zal geen of weinig comfort geven. En de motor minder in balans laten lopen.
De 'oude' koppeling heeft het toch ook vrij lang volgehouden?

En volgens mij komt er nu weer een discussie los met pro's en con's :bonk
Er staat volgens mij nog wel meer hier op het forum over de koppeling
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door Geert G »

@Harry62

Dank je wel voor je uitleg, zo had ik het nog niet bekeken.

Het is inderdaad waar dat een 2-massa vliegwiel iets smoother koppelt als een konvensionele koppelingskit. Maar het is ook veel storingsgevoeliger.
Verwacht niet dat ik veel moet inleveren qua koppelingskomfoor, de uitgekozen koppelingsplaat heeft 6 veren en is het is organic frictie materiaal.
Het wordt een ander verhaal met een gesinterde koppelingsplaat. Die pakt abrupt en vrij hard aan en is eigenlijk bedoelt voor raceauto's.

Kijk maar effe naar deze link:
http://en.sachsperformance.com/sachs-ra ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar staan de materialen die ik op het oog heb.

Als het werkt, kan ik straks ook eventueel nog verder gaan, .b.v. een ander type turbo.
Heb dan nog genoeg reserves zitten in de koppeling, zodat ie niet doorslipt.

"Maar jij vraagt om advies maar vervolgens weet jij al wel wat je wil horen" ( Citaat)
Ja klopt, ik zoek inderdaad naar een bevesteging.
Schijnbaar heeft nog niemand deze kombi uitgeprobeerd en/of toegepast, zelfs Jos van JB-Autoservice niet. En die heeft toch al heel wat gepionierd.
Aangezien we hier allemaal met VW T4 & T5 gasten onder mekaar zitten, dacht ik dat hier de kans veel groter is, dat hier iemand tegen kom die dit al heeft uitgeprobeerd, dus vandaar.

Daar ik m'n busje nog dagelijks gebruik en moeilijk kan missen, wil ik niet het risico lopen, op het moment dat ik de versnellingsbak er onderuit haal, dat het niet past.

Heeft er iemand misschien een oude gebruikte koppelingsset van een ACV motor liggen? Dus incl, 2-massa vliegwiel?
Dan kan ik ze langs elkaar leggen en vergelijken. Weten we het snel genoeg of het kan.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door pluuke »

Heb gehoord van een kennis die in de plaatselijke automaterialenzaak werkt,
dat de omrustings-Valeosetjes geen lang leven beschoren is....

Weet dat Dennis 449 ook heeft omgebouwd van 2MV naar vast met een koppelingsplaat met veren ipv een vaste,
maar weet niet wat zijn ervaringen zijn.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door Pascal-141 »

De koppelingskits met vast vliegwiel vind je in de U.K.
Daar word dat vaak verkocht .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door Harry62 »

De setjes met vast vliegwiel en speciale frictieplaat heb ik eigenlijk nog geen slechte verhalen over gehoord.
Enige nadeel is dat je de frictieplaat, bij slijtage, ook weer moet vervangen door een zelfde plaat. (En die is weer duur)

Maar als je veel en probleemloos wil rijden zou ik geen race koppeling inbouwen.
Het 2 MV is een balansevenaar samen met je poelie aan de andere kant.
Maar dat is mijn mening :nuts
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door Egbert&Manon »

Ik heb altijd begrepen dat en 2mv stuk gaat, van rijden met te lage toerentallen.
Een vlotte rijstijl en vermogenstoename hebben hier geen invloed op.
Maar, mogelijk ben ik verkeerd ingelicht.

Hier uitleg over 2mv
http://www.amt.nl/Taglisting.htm?term=Vliegwiel" onclick="window.open(this.href);return false;

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door Roger B. (11)61 »

Geert G schreef: Als het werkt, kan ik straks ook eventueel nog verder gaan, .b.v. een ander type turbo.
Heb dan nog genoeg reserves zitten in de koppeling, zodat ie niet doorslipt..
tja, en dan trek je je versnellingsbak aan gort...... je zit nu al 50% boven hetgeen waarvoor de boel ontworpen is, als je het ene sterker maakt wordt een ander onderdeel de zwakke schakel.....

je 2MV gaat nu toch ook al 3ton mee......is het dan zo erg als dat over 3 ton weer vervangen moet? zal wel aan mij liggen :nuts

maar dat 2MV zit er niet voor niets, en vooral, de rest is er ook op ontworpen dat dat 2MV er zit........wie weet wat er met krukas en andere componenten gebeurd als je een vast vliegwiel op de gok gaat monteren? Niets? of na 200.000 krukasbreuk ofzo.......

Ik denk dat de kans dat iemand toevallig exact jouw bij elkaar gezochte combi ook gekozen heeft niet zo heel groot is...dus je zult het toch echt zelf door proberen moeten ervaren denk ik
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door Geert G »

@ Roger:
Dat vind ik nog eens een mooi busje, die van jou, vooral de voorkant i.c.m de kleurstelling. :klappen
Compliment. Goede dingen mogen ook best wel eens gezegd worden, toch? :knipoog

De versnellingsbak van een ACV trek je niet zo snel aan gort. Die is een stuk sterker als die van de 88pk AJT. Daar ben ik niet zo bang voor.
Hier een mooi voorbeeld: http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=166311" onclick="window.open(this.href);return false; (Dank hiervoor aan "Stijnh")
Die Fin (Shadowmaker) gebruikt hier gewoon een standaard ACV bak.
Alles heeft ook te maken met je mapping: Als het vermogen (koppel) vroeg inkomt bij een laag toerental krijgt je vliegwiel ontzettend veel klappen te verwerken. En daarmee ook de lagers van de price-as (ingaande as versnellingsbak). Vinden die onderdelen echt niet fijn. Daarom is het beter ervoor te kiezen om in de mapping het vermogen geleidelijk in te laten komen. Vanf 2200 t.p.m. mag het volle vermogen zich pas gaan ontplooien. Dan blijft de zaak zeker heel.
Jos (JB-Autoservice) heeft JD-Engeneering 6x de mapping software laten aanpassen voordat hij tevreden was. Dit vind ik wel een staaltje van vakmanschap. :toppie
Dit naar aanleiding van versleten verstuivers. Losse nozzels besteld van Fratelli Bosio. (PP-520) i.p.v. ruilverstuivers.
3 ton is inderdaad heel mooi voor een 2mv, maar ik verwacht niet de een verse 2mv set het zo lang volhoudt....mede door het toegenomen motorvermogen van de nieuwe nozzels.

Kies bewust voor een OEM vliegwiel van een 2.4D AAB motor, en niet voor een Valeo vliegwiel. Verwacht dat bij een OEM vliegwiel de balanceer toleranties veel kleiner zijn.
Onderblok AAB is identiek aan een ACV. Alleen is bij een ACV de cilinderboring groter.

wie weet wat er met krukas en andere componenten gebeurd als je een vast vliegwiel op de gok gaat monteren? Niets? of na 200.000 krukasbreuk ofzo.....
Op dat punt heb je wel enigzins gelijk: Het allerbeste is krukas samen met vliegwiel & krukaspoelie opnieuw laten balanceren & zuigers/drijfstangen uit te wegen. Maar dan moet het blok geheel uit elkaar. Dat vind ik oop dit moment te ver gaan. Daarom ook.... de keuze van een VW 2.4D OEM vliegwiel.

M'n gedachtegang/ontwerp schijnt te kloppen: In Engeland rijden ze er al mee:
Kijk effe op het Engelse T4forum: http://www.vwt4forum.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;

En ook http://www.tidytransporters.co.uk/index ... cts_id=570" onclick="window.open(this.href);return false;
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
jan de h
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 mar 2011, 01:34

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door jan de h »

ik heb er ook een aab vliegwiel op mn acv motor gezet.koppelijkplaat is ook groter dan van de acv.de verstuivers van de acv zijn die ongeveer gelijk aan de 90 pk 4 cilinder? of de 110 pk?
gr jan
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door Geert G »

jan de h schreef:ik heb er ook een aab vliegwiel op mn acv motor gezet.koppelijkplaat is ook groter dan van de acv.de verstuivers van de acv zijn die ongeveer gelijk aan de 90 pk 4 cilinder? of de 110 pk?
gr jan
Zijn gelijk aan de 90 PK TDI. IZ AHU...enz motoren.

Uitstekend Alternatief: Fratelli Bosio PP-520

info: Dieselservice Olst: http://www.diesel-service.nl/shop/index ... on=Nozzles" onclick="window.open(this.href);return false;
Klik daarna ook effe op de knop Audi-Seat-VW. Daar gaat het verhaaltje nog verder.

Of de Amerikaanse site: http://www.kermatdi.com/servlet/StoreFront" onclick="window.open(this.href);return false; Zeer uitgebreid.
Houd wel rekening mee dat er in Amerika geen 5 cilinders TDI lopen. Die zijn daar n.l. nooit verkocht. :alarm
Gr, Geert.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Plaats reactie