Oskar 725 schreef:Het is zelfs oorverdovend stil, ik vrees het ergste voor dit project

Klopt Oskar, het was inderdaad effe behoorlijk stil. De reden, is dat ik er maar 175 km plezier van heb gehad van m'n bus nadat ik um had opgeknapt. Zie topic T4 "Frontschade, dikke vette pech" Ik had er effe helemaal genoeg van.
Ben jullie nog een antwoord schuldig, bij deze............
In therorie en dus op papier, klopt het hele verhaal. Alleen de praktijk is wat weerbarstiger.............
Uiteindelijk, omdat m'n bus MOEST gaan lopen, hebben we alsnog een Sachs OEM orginele koppelingskit gemonteerd. Dus met 2MV
Koppeling komt net niet vrij. De reden is dat het hydraulische drukgedeelte (nemer) van een O2G bak (ACV motor) rechtstreeks bovenop het diafragma (koppelingsvingers) zit. Het is één geheel met het druklager. Het druklager kan door zijn constructie niet voldoende hydraulische perskracht ontwikkelen om de verzwaarde diafragma van een sportdrukgroep in te drukken. Ook niet met een grotere (19mm) gever i.p.v. de standaard 15 mm gever.
Bij een O2B bak (AJE motor) kan dit wel. Deze werkt met een hydraulische hulp-cilinder aan buitenkant van de bak. Deze drukt de koppelingshevel in, waarop het druklager is gemonteerd. Dit werkt als hefboom (last x armlengte) en kan daardoor de benodigde kracht wél ontwikkelen. Alleen een O2B bak is lang niet zo sterk als een O2G bak waardoor deze met een getunde motor op den duur alsnog kapot loopt. Het schiet dus allemaal niet op.
Zou graag willen weten hoe de Fin die zich op het TDI forum
Shadowmaker noemt, het voor elkaar heeft gekregen.
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=166311" onclick="window.open(this.href);return false; Hij werkt als basis ook met een ACV motor en bijbehorende O2G bak. Maar wel bekant 300PK
Heb nauw samengewerkt met Autoteile Pieper in Essen
http://www.verstaerkte-kupplung.de/cata ... 181_44_455" onclick="window.open(this.href);return false; voor onze T4
Zij werken nauw samen met een Sachs werkplaats in het Ruhrgebied en kunnen dus bestaande koppelingen verzwaren d.m.v ander frictie materiaal of drukveren versterken. Misschien iets voor jou, Oskar om je koppelingsproblemen op te lossen voor je getunde bus.
Alleen moet je ze naukeurig aangeven wat je exact wilt en rustig de discussie aangaan, want met b.v. afdraaien van vliegwielen willen ze absoluut geen verantwoording nemen. Het blijven Duitsers, heel rechtlijnig en niet een stukje naar links of rechts.
Had vliegwiel tesamen met complete koppelingskit laten balanceren. Daardoor absoluut geen last van trillingen, waar Roger B zo bang voor was.
All met all kan het idee wel werken, mits je een hydraulisch druklager vind wat in staat is om een grotere duwkracht te genereren. Of een O2G bak verbouwen zodanig, dat je er een hulp cilinder met druklager hefboom op kunt monteren, zoals die zit in een O2B bak. Dan moet je wel een grotere gever op het koppelingspendaal monteren (19mm i.p.v.15mm) Alle auto's van VAG met deze constructie werken met grote gevers.
Anders rest ons alleen de mogelijkgeid om een koppeling en bijbehorende bak te gebruiken van een 150PK T4. Deze is 240mm met 23 tanden op de price-as. ip.v 220mm /28 tands bij onze ACV en AJE motor. Ook deze heeft een 2 massa vliegwiel. Voor zover ik weet zijn de aandrijfassen en de bevestegingspunten allemaal hetzelfde van een 150Pk bak en een 102PK bak. Alleen zijn de overbrengingverhoudingen bij een 150PK bak een stuk langer dan bij een 102PK uitvoering.
Dat was het verslag van m'n experiment. Misschien zijn er nog mensen met goede technische ideeën, hieromtrent. Ik hoor ze graag.
We zitten er zo dicht bij, zou graag iets willen ontwikkelen, waardoor het wel werkt.
Groetjes, Geert.