Peter
Hartstikke bedankt voor de link naar:
1. Verwijder accuafdekking en plastic plaat links van accu.
2. Kantel grill naar voren.
3. Maak de steun waar het hulsje in moet, los 2x M13. Lastig bereikbaar.
4. Slijp de dichte zijde van het nieuwe hulsje wat schuiner af. Dit vergemakkelijkt het inpersen. Breng wat vaseline aan op de vlakken die moeten glijden.
5. Zet de steun tussen twee plankjes, met daartussen het nieuwe hulsje en zet het in de bankschroef. Zorg dat alles goed uitgericht is en draai rustig de bankschroef dicht. Tijdens inpersen evt. met schroevendraaier wat meehelpen. Het hulsje vervormt door de vereiste kracht wel, maar dat komt weer goed. Hulsje zit nu 3/4 in de bus van de steun.
Haal steun uit bankschroef en druk op de werkbank het hulsje verder door de bus.
6. Breng een geschikt smeermiddel aan in de huls. Vaseline?
7. Monteer de steun terug.
8.Maak het kogeltje schoon en breng wat vaseline aan.
9.Maak een blokje hout van ongeveer 4x4cm en een lengte van, aan één zijde 9,5 cm en de andere zijde 10 cm en plaats dat tussen steun en motorblok. Dit is om er voor te zorgen, dat de steun niet verbuigt tijdens het indrukken van het kogeltje, want hiervoor is nogal wat kracht vereist.
10. Neem een flinke pijp of koevoet (één meter lengte) en plaats die vanbovenaf tussen het asje van het rechterbolletje en carosserie. Mogelijk zijn wat hulpplankjes vereist. Richt het linkerbolletje naar het midden van de nieuwe huls (helper) en druk (met behoorlijke kracht) het kogeltje in de bus.
11. Bouw alles weer in.
Tot punt 7 ging alles redelijk goed. Het busje in de steun persen viel niet mee maar uiteindelijk zat hij er toch in !
Toen de steun weer teruplaatsen - eerst 1 boutje laten vallen , nergens meer te vinden natuurlijk, maar ik had nog een reserve boutje dus geen probleem.
Toen ook het 2e boutje uit mijn vingers laten glippen (gloeiende gloeiende

)
Dus de motorafdekplaat er af en gelukkig daar lag het boutje.
Daarna ging het wat voorspoediger - boutjes niet meer laten vallen en de steun zat er eindelijk weer op.
Bolletje schoongemaakt en samen met de nieuwe nylon bus ruim met Superlube ingesmeerd.
Blokje tussen steun en motorblok - koevoet zoals beschreven van bovenaf ertussen en persen.
Helaas, dat is me dus niet gelukt - ik kreeg nergens houvast met de koevoet en hoe ik ook probeerde, dat vermaledijde bolletje wilde niet in het busje.
Inmiddels 3 blauwe plekken, 2 kleine wondjes en 1 wat heviger bloedende wond (dat heb je met die bloedverdunners) en niet te vergeten de nodige vloekwoorden verder, heb ik de pijp aan Maarten gegeven.
Bodemplaat teruggeplaatst en dan dinsdag maar proberen de garage te bereiken.
Of is er een Weetjeweller die zegt
"laat ik die Gijs eens gaan helpen want dat bolletje krijg ik er zeker wel in" ?
Dan is hij heel erg van harte welkom - reiskosten + extra vergoeding zal ik met alle liefde betalen.
Ik woon in Katwijk (bij Leiden) dus woon je niet te ver weg en heb je maandag even geen zin in een meubelboulevard ....
(niet geschoten is altijd mis zullen we maar zeggen)
Prettige Pinksteren allemaal !!!
Gijs