Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schakelprobleem

vragen over de T4
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Schakelprobleem

Bericht door gijsplas »

Zul je net zien, een week voordat je ermee op vakantie wil denkt het bussie: doe het zelf maar.
Gisteren terug naar huis rijdend op 10 meter van de plek waar ik denk te gaan parkeren draai ik de straat in schakel terug naar 2 en merk dat er iets mis is.
Kon nog wel parkeren maar de versnellingspook draait een beetje doelloos en zonder de normale weerstand rond.
Ik kreeg hem nog wel in z'n achteruit maar het voelde allemaal heel gek aan.
Dus vanmorgen de boel even opengegooid; eerst maar eens kijken waar de schakelstangen bij de versnellingsbak zitten. Daar zie ik het onderdeel met die 2 (befaamde / beruchte ) bolletjes niet op zijn plek zit:
de bolletjes zitten allebei wel op het onderdeel maar vallen niet in daarvoor bestemde openingen van de onderdelen die de versnellingsbak verder bedienen.
Afbeelding
Ik kan de boel wel weer op z'n plek krijgen maar 1 keer rommelen met de versnellingspook en ze (de bolletjes) zijn er al weer uitgeschoten.
Op de foto zie ik "Gegenlager mit Buchse" staan.
Ik kan het bij mij niet heel goed zien maar het lijkt er sterk op dat er bij mij geen Buchse inzit (dat is dat witte onderdeel denk ik ?)
Moet het bolletje aan die kan vast in de Buchse zitten en beweegt het andere bolletje aan de andere kant vrij in de Lagerbock van de Schaltwelle ?
Zo ja, dan zal dit (het ontbreken van de nylon bus) waarschijnlijk mijn probleem zijn denken jullie ?
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Schakelprobleem

Bericht door gijsplas »

Heb inmiddels de nylon witte bus gevonden - nou ja de helft ervan dan.
VW gebeld en net een nieuwe gehaald. Tja dat moet het probleem wel zijn, als de nieuwe bus erin zit dan zit het bolletje aan die kant er ook vast in. Vast in de zin dat het wel bewegingsvrijheid heeft, maar dat het er niet uit kan schieten - het is als een schoudergewricht: de kom is het nieuwe busje en het bolletje is het kogelgewricht op de bovenarm.
Ik moet het busje er nog wel in zien te krijgen en vervolgens ook het bolletje weer in het busje zien te krijgen.
Zal nog niet meevallen denk ik gezien de geringe ruimte die ik daar heb (*) maar als het even droog wil worden ga ik het proberen.
Kosten to dusver € 1,85 Euro (voor de nylon bus) - da's zo'n beetje het goedkoopste onderdeel wat ik ooit voor een auto heb aangschaft.

(*) Gaat een beetje lijken om een arm terug in de kom te krijgen , maar dan van een nog niet geboren baby :klappen
Nu lach ik nog maar het zal straks wel vloeken worden ... :gif
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: Schakelprobleem

Bericht door koos 890 »

Ik zou eerst het gezin 14 dagen op vakantie sturen voor dat je begint , anders zijn zij "de gebeten hond "voor als het niet lukt ?? :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun

Heel veel sterkte :zwaai :zwaai :zwaai
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Schakelprobleem

Bericht door gijsplas »

Kan niet slechter worden en op vakantie ermee gaan gaat nu sowieso niet aangezien hij niet schakelt.
Dus kan ik eigenlijk niks fout doen - lukt het niet dan in z'n 1 proberen bij een garage te komen.
Maar voorlopig blijft het hier maar regenen dus wacht ik even een drogere periode af.

Ik had trouwens gedacht om de nylon bus voor te verwarmen met een haarfohn (wordt ie lekker soepel) en alles vantevoren goed in te vetten.
Hopelijk schiet ie er dan in één keer in.
Of zeggen jullie met ervaring "haal die steun waar de bus in moet er nu eerst maar af want zo krijg je hem er toch nooit in" ?
Hoewel de steun eruit halen me ook nog een hele klus lijkt door de beperkte ruimte.
Misschien heeft iemand nog een tip ?
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schakelprobleem

Bericht door Multivan Generation »

er heeft eens iemand een hele goede beschrijving geschreven hier op het forum.
Effe zoeken.
Was volgens mij geschreven door HermanXXX :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schakelprobleem

Bericht door Multivan Generation »

@ Gijsplas,
net in 1 minuut het voor je gevonden :yes

viewtopic.php?f=2&t=29204&hilit=*bolletje*
kijk daar maar eens..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Schakelprobleem

Bericht door gijsplas »

Peter
Hartstikke bedankt voor de link naar:
1. Verwijder accuafdekking en plastic plaat links van accu.
2. Kantel grill naar voren.
3. Maak de steun waar het hulsje in moet, los 2x M13. Lastig bereikbaar.
4. Slijp de dichte zijde van het nieuwe hulsje wat schuiner af. Dit vergemakkelijkt het inpersen. Breng wat vaseline aan op de vlakken die moeten glijden.
5. Zet de steun tussen twee plankjes, met daartussen het nieuwe hulsje en zet het in de bankschroef. Zorg dat alles goed uitgericht is en draai rustig de bankschroef dicht. Tijdens inpersen evt. met schroevendraaier wat meehelpen. Het hulsje vervormt door de vereiste kracht wel, maar dat komt weer goed. Hulsje zit nu 3/4 in de bus van de steun.
Haal steun uit bankschroef en druk op de werkbank het hulsje verder door de bus.
6. Breng een geschikt smeermiddel aan in de huls. Vaseline?
7. Monteer de steun terug.
8.Maak het kogeltje schoon en breng wat vaseline aan.
9.Maak een blokje hout van ongeveer 4x4cm en een lengte van, aan één zijde 9,5 cm en de andere zijde 10 cm en plaats dat tussen steun en motorblok. Dit is om er voor te zorgen, dat de steun niet verbuigt tijdens het indrukken van het kogeltje, want hiervoor is nogal wat kracht vereist.
10. Neem een flinke pijp of koevoet (één meter lengte) en plaats die vanbovenaf tussen het asje van het rechterbolletje en carosserie. Mogelijk zijn wat hulpplankjes vereist. Richt het linkerbolletje naar het midden van de nieuwe huls (helper) en druk (met behoorlijke kracht) het kogeltje in de bus.
11. Bouw alles weer in.
Tot punt 7 ging alles redelijk goed. Het busje in de steun persen viel niet mee maar uiteindelijk zat hij er toch in !
Toen de steun weer teruplaatsen - eerst 1 boutje laten vallen , nergens meer te vinden natuurlijk, maar ik had nog een reserve boutje dus geen probleem.
Toen ook het 2e boutje uit mijn vingers laten glippen (gloeiende gloeiende :ie )
Dus de motorafdekplaat er af en gelukkig daar lag het boutje.
Daarna ging het wat voorspoediger - boutjes niet meer laten vallen en de steun zat er eindelijk weer op.
Bolletje schoongemaakt en samen met de nieuwe nylon bus ruim met Superlube ingesmeerd.
Blokje tussen steun en motorblok - koevoet zoals beschreven van bovenaf ertussen en persen.
Helaas, dat is me dus niet gelukt - ik kreeg nergens houvast met de koevoet en hoe ik ook probeerde, dat vermaledijde bolletje wilde niet in het busje.
Inmiddels 3 blauwe plekken, 2 kleine wondjes en 1 wat heviger bloedende wond (dat heb je met die bloedverdunners) en niet te vergeten de nodige vloekwoorden verder, heb ik de pijp aan Maarten gegeven.
Bodemplaat teruggeplaatst en dan dinsdag maar proberen de garage te bereiken.

Of is er een Weetjeweller die zegt "laat ik die Gijs eens gaan helpen want dat bolletje krijg ik er zeker wel in" ?
Dan is hij heel erg van harte welkom - reiskosten + extra vergoeding zal ik met alle liefde betalen.
Ik woon in Katwijk (bij Leiden) dus woon je niet te ver weg en heb je maandag even geen zin in een meubelboulevard ....
(niet geschoten is altijd mis zullen we maar zeggen)

Prettige Pinksteren allemaal !!!

Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Schakelprobleem

Bericht door Herman744 »

Gijs,

Jammer dat het niet gelukt is. Had je wel een helper om de boel goed uit te richten toen je ging persen? Hulpplankje(s) rechts van koevoet (zware vierkante pijp) tegen behoorlijk zware ijzeren Motorsteun??. Nog een plankje links van koevoet. Mogelijk met een heel ondiep gat erin geboord, waarin het rechterbolletje wat steun vindt en minder snel weg zal schieten. Woon helaas te ver weg om even te komen helpen. Oost-Brabant.

Maar ik lees dat je het laat doen.
Zal gauw gepiept zijn.

Groet,
Herman744 (XXX)
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Schakelprobleem

Bericht door gijsplas »

Ik had helaas geen helper maar morgen ga ik nog een laatste poging doen en dit keer hopelijk niet alleen.
Ik heb de beschrijving nog eens goed doorgenomen en ook de laatste reactie van Herman.
10. Neem een flinke pijp of koevoet (één meter lengte) en plaats die vanbovenaf tussen het asje van het rechterbolletje en carosserie. Mogelijk zijn wat hulpplankjes vereist. Richt het linkerbolletje naar het midden van de nieuwe huls (helper) en druk (met behoorlijke kracht) het kogeltje in de bus.
Wat wordt bedoeld met "tussen het asje van het rechterbolletje en carosserie" ?
Ik heb in ieder geval niet met de koevoet tegen het bolletje zelf geduwd - wel tegen de dikke stang die naar achteren loopt.
Herman schrijft:
Hulpplankje(s) rechts van koevoet (zware vierkante pijp) tegen behoorlijk zware ijzeren Motorsteun??. Nog een plankje links van koevoet. Mogelijk met een heel ondiep gat erin geboord, waarin het rechterbolletje wat steun vindt en minder snel weg zal schieten.
Volgens hem moet ik dus wel tegen het bolletje aanduwen om het andere bolletje in het busje te duwen.
Het bolletje waar ik tegen moet duwen zit dan toch wel al in de wat op de foto de Schaltwelle wordt genoemd ?
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Schakelprobleem

Bericht door Herman744 »

Gijs,

Ik heb het rechterbolletje vrijgemaakt (Schaltwelle, dus beugeltje eraf) en daar tegenaan geduwd. Volgens mij zit het rechterbolletje over de as geschoven en duw je niet tegen het bolletje zelf, maar tegen het uiteinde van het asje. Wellicht is het gebruik met een plankje met het erin geboorde gat toch te link, want je duwt dan tegen het bolletje zelf en dat zal hij niet houden en kom je van de regen in de drup.
Succes.

Herman744
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Schakelprobleem

Bericht door gijsplas »

OK, morgen de beugel (in het Nederlands "gaffelkop" ?) eraf - of eventueel 1 boutje eruit de ander wat losser en dan de gaffelkop draaien zodat hij niet meer in de weg zit (op die manier kan ik maar één boutje laten vallen :klappen )
Dan op de kritische plekken wat stukken hout, een andere hefboom (gisteren gebruikte ik een koevoet maar die was toch wat aan de korte kant om er boven nog veel kracht mee te kunnen zetten - ik neem nu een vierkante buis van 3x3 cm en ca 1,20 m lang) en niet te vergeten nog wat glijmiddel op bol en bus en dan maar hopen dat het gaat lukken.
Wish me luck

Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Schakelprobleem

Bericht door gijsplas »

Nou net nog maar weer eens geprobeerd maar helaas dat bolletje wil er gewoon niet in.
De hefboom aangevuld met wat houten blokken / plankjes had goed houvast maar was niet stijf genoeg.
Hij boog gewoon teveel door en kwam daardoor in de knel met andere onderdelen hogerop in de motorruimte.
Omdat ik natuurlijk niet meer wilde beschadigen ben ik er toen maar mee gestopt.
Goed gereedschap is ook het halve werk, net als kennis - helaas ontbreekt het mij maar al te vaak aan minimaal één van de twee en soms zelfs aan allebei.
Kijken of ik nog een beetje kan rijden dan ga ik er straaks mee naar de garage en parkeer hem daar om morgen te bellen dat ze hun gang kunne gaan.

Herman, Peter , Koos bedankt voor jullie welbedoelde reacties.

Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Bert V
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jun 2009, 16:12

Re: Schakelprobleem

Bericht door Bert V »

Hoi,

een 2 jaar geleden heb ik het bolletje ook vervangen en ik heb er gewoon de stang waar het bolletje erop hoort uit de bus gevezen ( langs de onderkant van de bus ) en dan het bolletje op de grond gelegd en gewoon de steun met een rubbere hamer in het bolletje geklopt. dit ging heel vlot en daarna gewoon de steun terug monteren.

Succes,

bert Visser
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Schakelprobleem

Bericht door matje86 »

anwb doet het met een slangenklem :jump
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Schakelprobleem

Bericht door gijsplas »

Tips voor de volgende keer :-)
Hij staat nu bij garage en wordt hopelijk morgen gemaakt.
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Plaats reactie