Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schakelprobleem

vragen over de T4
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Schakelprobleem

Bericht door gijsplas »

Kom net met een rotgevoel en zonder bus terug van de garage.
Vanmorgen langsgeweest om uit te leggen wat het probleem was (dus het terugplaatsen van het bolletje in het busje - verder niks).
Komt voor mekaar meneer, we gaan ons best doen.
Wordt ik eind van de ochtend gebeld dat het weer in elkaar zit maar dat de monteur had gemerkt dat er af en toe een druppel koelvloeistof ergens vandaan kwam.
Dat ergens, bleek later, kwam door een kapotte (als ik het goed onthouden heb) omloopbuis.
Omdat ik zelf nooi een druppel heb hoeven bijvullen - en ik controleer regelmatig en ook gisteren zag ik het peil in het expansietankje op de normale hoogte staan - zei ik dat het wel mee zou vallen en dat ik daar zelf wel naar zou kijken.
OK ik dus naar de garage om de bus weer op te halen, gaan ze net de onderkap weer monteren dus ik loop er naartoe en zie een grote plas vloeistof onder de bus.
Dat druppeltje bleek iets meer te zijn dan een druppeltje en ik zeg nog dat ik dat wel raar vond omdat ik nooit enig vloeistof verlies had bemerkt.
Toen de brug naar beneden kwam zag ik dat het expansievat zelfs helemaal leeg was. Het leek me niet handig om daar mee te gaan rijden dus ik naar de receptie. Daar merkte ik nogmaals op dat ik nooit een lekkage gezien had vroeg of alles tijdens de reparatie van vanmorgen wel goed was gegaan en of er niets geraakt was per ongeluk.
Nee hoor meneer.
Dan heb je natuurlijk geen poot om op te staan en moet je dat maar accepteren. Kan natuurlijk toeval zijn en laten we eerlijk zijn, ik heb zelf gisteren ook aan de auto zitten rommelen en misschien heb ik met mijn hefboom wel iets geraakt of verbogen waardoor dit later is gaan lekken.
Dus gezegd dat ik de omloopbuis ook maar daar wilde laten maken omdat ik zo niet durfde te gaan rijden.
Gelijk even gevraagd wat de reparatie van het schakelmechanisme ging kosten: 150 Euro meneer.
Je maakt een geintje toch zeker vraag ik.
:gif :gif :gif
Nee hoor het is 2 uur werk geweest. Dat leek me sterk als ik de ervaringen op dit forum mag geloven. Een beetje ervaren sleutelaar krijgt dit volgens mij sneller voor elkaar en als de Wegenwacht het met een slangenklem doet, op STRAAT, dan mag je van een ervaren VW garage verwachten dat ze dit sneller kunnen (toch?).
Hij kon het niet navragen bij de monteur want die had een vrije middag dus voorlopig heb ik hier een rotgevoel over.
Ook heb ik dan mijn twijfels over de beraming van 350 Euro voor het vervangen van de omloopbuis.
Ik dacht dat hij 120 Euro voor de buis noemde en 2 uur werk.
Kan iemand met ervaring op dit gebied mij zeggen of de 150 Euro voor het terugplaatsen van het bolletje in het busje reëel is ?
En ook of de 350 Euro voor de nieuwe omloopbuis reëel is ?
Ik zal er niet veel mee op schieten maar ik weet me dan wel gesteund als ik daar morgen de discussie over aanga.
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schakelprobleem

Bericht door Multivan Generation »

Volgens mij wordt je een poot uitgedraaid.
Heeft er een stagiair aan gewerkt of zo?

Die omloopbuis.
Kopen en bij een weetjeweller(forumlid) laten vervangen. :knipoog
Maar zelf kun je dat ook..
Is namelijk een makkie..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Schakelprobleem

Bericht door vw_camper »

Vorig jaar heb ik voor het vervangen van het bolletje E61,25 incl BTW betaald voor de T4 1,9 die ik toen had bij de T4 specialist in Oirschot.
Groeten, Bert
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Schakelprobleem

Bericht door gijsplas »

Volgens mij wordt je een poot uitgedraaid.
Heeft er een stagiair aan gewerkt of zo?
Dat ga ik morgen op een nette manier wel even vragen.
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk meestal geen negatieve verhalen hoor over deze garage hoewel mijn zoon laatst ook wel een op het oog hoge rekening kreeg voor iets wat bij mijn eigen garage volgens mij goedkoper was uitgevallen.
Nog wel even een vraag:
hoeveel tijd mag dat klusje normaal duren als het door een ervaren VW monteur wordt uitgevoerd ?
Even voor alle duidelijkheid: het busje zat op zijn plek, beide schakelbolletjes waren OK dus het enige wat er moest gebeuren was het rechterbolletje in het busje drukken.
Als het een klusje van 5 minuten is dan snap ik wel dat er wat meer tijd wordt berekend (zeg een half uurtje) maar om er dan maar 2 uur van te maken lijkt me wat al te ver gaan.
Die omloopbuis.
Kopen en bij een weetjeweller(forumlid) laten vervangen.
Maar zelf kun je dat ook..
Is namelijk een makkie..
Normaal zou ik dat wel doen maar ik zit nu met het probleem dat ik er zaterdag mee op vakantie ga en deze week echt geen tijd heb om zelf iets te doen (behalve werken dan).
Ik heb dus niet veel keus dan hem daar te laten maken - zonder koeling rijden lijkt me nu ook niet raadzaam.
Kan iemand voor mij even in Etka kijken wat zo'n buis ongeveer kost - het is dus voor een 1.9 tD uit 1995.

Gr
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Schakelprobleem

Bericht door gijsplas »

Vorig jaar heb ik voor het vervangen van het bolletje E61,25 incl BTW betaald voor de T4 1,9 die ik toen had bij de T4 specialist in Oirschot.
Dat soort bedragen vind ik dan weer wel heel redelijk.
Laatst gewijzigd door gijsplas op 15 jun 2011, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schakelprobleem

Bericht door Multivan Generation »

Ik schat als je pech hebt,
dat je er een half uur over doet.
Hooguit 1 uur.
Zij zouden het vaker gedaan moeten hebben,
dus de ervaring moeten hebben.
Dus korter tijd nodig hebben.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Schakelprobleem

Bericht door m.c van den berg »

Hoe ver is het rijden van jou huis naar de garage?
ivm koelvloeistof wat je daar onder de auto tegen kwam(garage)
(anders had je misschie een warmloper gehad bv)
Of was je alles kwijd geraakt onder weg, en niet in de garage.
Is zomaar mijn gedachten, dus doe je voordeel er mee

sterkte in de strijd.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Schakelprobleem

Bericht door gijsplas »

Nou de bus is weer terug.
Ik heb nog wel de nodige discussies gevoerd en ook uitleg gekregen.
Alles op een nette manier en ik heb ook wel de indruk dat ik gewoon pech gehad heb.
Zoals ik al eerder opmerkte: de garage heeft een goede naam en natuurlijk als je maar genoeg mensen spreekt is er ook altijd wel iemand die een slechte ervaring heeft.
De monteur was zeker geen stagiaire: ik had hem al eerder gesp[roken (mijn zoon heeft zijn auto daar ook in onderhoud) en ik ben overtuigd dat hij een echte VW expert is - heeft hij al een jaar of 20 ervaring met VW's en ze doen ook heel veel bedrijfswagens.
Hij vertelde me dat hij het bolletje met geen mogelijkheid in het bisje kreeg (ook niet met gereedschap wat ze daar normaal voor gebruiken). Meestal lukt het wel maar een enkele keer dus niet en dan kiezen ze voor de manier om de schakelstang en de beugel waar het busje in zit te demonteren en het dan in elkaar te zetten en vervolgens alles weer terug te plaatsen.
Dat duurt nu eenmaal langer dan even de boel in elkaar persen/knijpen.
Akkoord.
Dan had ik dus ook gewoon domme pech dat er een lekkage is ontstaan in het koelsysteem. Ze zullen het niet expres hebben gedaan (daar ben ik wel zeker van) en er zullen zwakke plekken in de omlooppijp gezeten hebben die ik (toen ik aan het rommelen was aan het schakelmechanisme) of hun aangetikt hebben waardoor de boel is gaan lekken. Ik heb de oude omlooppijp gezien en daar zaten inderdaad een aantal grote en dus zwakke roestpitten in en op 1 daarvan was duidelijk de oorzaak van de lekkage te zien, daar kwam de vloeistof namelijk uitgesijpeld.
Misschien een geluk bij een ongeluk dat het nu is gebeurd en niet als ik ermee op vakantie was ergens in the middle of nowhere ?
We zullen het nooit weten.
Wat ik wel weet is dat het onderdeeltje van € 1,85 (het nylon busje) en de gevolgen van de montage ervan me best een hoop geld hebben gekost en omdat zoiets onverwacht kwam, zeker als je denkt voor € 1,85 klaar te zijn (!) baal je er natuurlijk stevig van.
Wat ik ook weet is dat ik de garage dus best een aardig bedrag heb moeten betalen maar ook dat ik een redelijke korting kreeg op het arbeidsloon.
En tenslotte weet ik dat de bus weer schakelt als een zonnetje.
Ik merk nu dus ook dat het schakelgedrag voordat het busje eruit vloog al anders was (veel losser, vager) en dat dit waarschijnlijk al duidde op een gedeeltelijk defect in het nylon busje.
Het had goedkoper kunne uitpakken als ik het zelf of met hulp van een handigere VW'er had kunnen doen, maar daar dat is achteraf gepraat.
Nu maar hopen op heel veel zorgeloze kilometers ...
:driveT5
Allen bedankt voor de tips en het meedenken en meeleven.

Groetjes,
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Plaats reactie