Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Eventuele aanschaf 1e bus

vragen over de T4
Guido
Berichten: 110
Lid geworden op: 17 dec 2011, 18:02

Eventuele aanschaf 1e bus

Bericht door Guido »

Hallo allemaal,

Ik ben Guido, 19 jaar en komt uit Groningen.
Heb me hier aangemeld omdat ik ze te denken over een bus.

Heb op dit moment een Volvo 440, bevalt heel goed maar er komt
wat onderhoud aan en ik zoek een zwaardere auto.
Ik handel in landbouwmachines naast m'n opleiding en heb op dit moment
een 4x2m kar achter de volvo, en dat vindt hij niet altijd even leuk... :knipoog

Moet dus vaak machines ophalen, laten doen kost ook nog redelijk wat + dat ik toch
vrijwel altijd heen ga om te kijken dus zoek ik een zwaardere auto.

4x4's lijken me ontzettend mooi maar te duur. Enigste goeie optie is dan in mijn ogen
en in die van m'n garage een bus. Transporters zijn er veel van, veel onderdelen, gewild
voor export als hij verrot is, niet zo lomp als een transit bijv enz dus zodoende.

Het verbruik, waar moet ik aan denken? 1:12 zonder kar en 1:10 met kar ongeveer? +
Rij nl nog best veel prive dus een beetje zuinige bus is een pré (voor zover mogelijk :P)
Wordt sowieso eentje van voor '97 ivm de bijtelling (moet een grijs-kenteken bus zijn)
Verder dubbele cabine. Achterbak kan ik dan mooi sjorbanden, gereedschap enz in opbergen.

Ben zelf handig (heb vorig jaar een nieuwe koppeling + andere versnellingsbak, aandrijving enz in de volvo gepeuterd, zonder brug)
dus wat knutselen is geen probleem.

Al met al, wat is het verbruik ongeveer, zijn er aanraders wat betreft motor, uitvoering oid
en wat ben ik ongeveer kwijt? Als ik kijk naar marktplaats zo'n 2500 voor een uit 95 met dik 2 ton op de
teller?

Alvast bedankt!

Mvg,
Guido
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Eventuele aanschaf 1e bus

Bericht door rick_k »

Ik heb 2,5 jaar terug een 2.5 TDI korte wielbasis met enkele cabine van 1996 gekocht voor 2000 euro.

Hij heeft wel gebruiksschade (maar dat wordt bij mij alleen maar meer) en hij heeft nu 268.000 km gelopen ofzo. Onze vorige T4 was een 2.4 diesel van 1996 en die heeft toch ruim 450.000 km gelopen bij mijn pa en nu rijd ie in Polen. Dus om de kms zou ik me niet zo druk maken, belangrijker is of er nog wat vermogen in zit en hoe de auto start.

Ook kan je veel aan het interieur en motorruimte aflezen. Is alles heel schoon en nieuw, dan is er wat te verbergen. Is het stuur versleten in vergelijking tot de km-stand dan klopt die vast niet. Zit er een nieuwe pookknop in en nieuwe pedaalrubbers, dan is er ook wat te verbergen.

mvg Rick
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

Re: Eventuele aanschaf 1e bus

Bericht door ailko vos »

Vraag eens bij vos in eenrum zit veel in de transporter handel en is niet duur heb geen binding met hem
Guido
Berichten: 110
Lid geworden op: 17 dec 2011, 18:02

Re: Eventuele aanschaf 1e bus

Bericht door Guido »

@Ailko, bedankt, die zit vlakbij, zal daar binnenkort eens langsgaan.

@Rick, dat klopt wel, maar vaak krijg je dan toch last van een versleten koppeling,
remschijven, versnellingsbak evt, olie zuipen enz met een hoge km stand.
Al zegt het niet alles nee.
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Eventuele aanschaf 1e bus

Bericht door rick_k »

Nee, dat merk je snel genoeg als je ermee rijd. Er kan ook gewoon net een nieuwe koppeling inzitten dan.
Remschijven is bij een km of 100.000 wel gebeurd. Bij mij meestal nog wel sneller... Mijn busje heeft al sinds ik hem heb een hoog zittende koppeling, maar hij doet het nog steeds.

Nou ben ik wel zelf veel bezig met autos dus voor mij is het makkelijk praten.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: Eventuele aanschaf 1e bus

Bericht door Jefta »

Denk wel dat het verstandig is om bij aanschaf iemand mee te nemen die er echt verstand van heeft, vooral omdat je een oude auto wilt kopen.

Uiteindelijk blijft hij 15jaar oud en in zo een geval hoeven de km's niets te zeggen. Je kan er beter 1 kopen met 300.000 die goed onderhouden is en vooral niet met koude motor afgetrapt is, als 1 met maar 150.000 die alleen maar kleine stukjes rijd en dan ook nog plank gas.

Inderdaad handig om bepaalde dingen in de gaten te houden (al ben ik het niet eens met de pedaalrubbers, deze moeten nou eenmaal eens in de zoveel tijd vervangen worden, vooral 15 jaar is dat niet gek)

Ik weet dat je een hele goede koop kan hebben aan een T4 (ook aan een oude zoals ook ik heb gedaan), maar als je een afgetrapte hebt, kan je je lol op, vooral als je voor reparaties van andere afhankelijk bent, dus ik zou zeggen : Goed en zorgvuldig kijken vóór aanschaf en zeker niet lullig voelen om bepaalde "twijfels" even goed te onderzoeken!
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Guido
Berichten: 110
Lid geworden op: 17 dec 2011, 18:02

Re: Eventuele aanschaf 1e bus

Bericht door Guido »

Koppeling wordt ook wel gewoon eens bijsteld voor verkoop rick.. voor de slimme verkopers.
Tuurlijk, kan hoop aan vervangen zijn idd.
Maar snap wat je bedoeld. Vaak kun je al veel merken aan de verkoper.
Zit in de machinehandel en daar leer je ook van wat dat betreft...


@Nefta, weet wel redelijk wat van auto's, heb m'n eigen ook compleet opgeknapt,
maar van diesels/busjes heb ik geen verstand. Iemand meenemen met verstand ervan
is nooit een gek idee nee.

Reparaties kan ik voor het grootste deel wel zelf, onderdelen had m'n garage nog een
vracht van liggen nieuw of zgan dus dat komt wel goed.

Moet alleen net ff een nette bus zien te vinden ja.
Maar welke motor is nou het betrouwbaarst/zuinigst?
En qua trekgewicht, zit ook nog wel verschil in zie ik op marktplaats, verschillend van 1800 tot 2000kg.
Liefst zoveel mogelijk. Ook al kan hij het wel, ivm aanhoudingen....
Laatst gewijzigd door Guido op 20 dec 2011, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

Re: Eventuele aanschaf 1e bus

Bericht door ailko vos »

als je hulp nodig hebt of je vertrouwd het niet mag je mij wel om advies vragen hoor .ik woon in grijpskerk niet zo ver van de stad dus.en ik heb jaren met die dingen gwerkt in de autoschade
rider
Berichten: 123
Lid geworden op: 30 mar 2009, 18:13

Re: Eventuele aanschaf 1e bus

Bericht door rider »

in winsum bij volbeda staat een pickup dubbele cabine met een kraantje erop.
dat is erg makkelijk om aanbouwdingen voor de machines op je auto te gooien.
bij vragen over deze auto kun je me een privebericht sturen.
ik heb zelf deze auto wel gereden.
je word de 2e eigenaar als je deze zou willen kopen.
hij is wel van 2001 meende ik.
Guido
Berichten: 110
Lid geworden op: 17 dec 2011, 18:02

Re: Eventuele aanschaf 1e bus

Bericht door Guido »

Haha ik zit bij Volbeda voor onderdelen en APK enzo :toppie
Top man is dat :)

Kraantje is idd wel eens makkelijk, maar een bus waar ik
spanbanden, krikjes, gereedschap, aanhangernet etc. etc. in kan gooien
is ook wel verrekte makkelijk... En 2001 is te nieuw ivm bijtelling...

@Ailko, bedankt voor je aanbod!
Guido
Berichten: 110
Lid geworden op: 17 dec 2011, 18:02

Re: Eventuele aanschaf 1e bus

Bericht door Guido »

En motor?

1.9 of een 2.4?
1.9 is betrouwbaarder heb ik gelezen hier opt forum?

En dan de 57kw versie lijkt me, 45 zal wel helemaal niet vooruit te branden te zijn.
Alst ff kan mag er wel wat gang in zitten!
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Eventuele aanschaf 1e bus

Bericht door rick_k »

Tjah ik heb expres een 2.5 TDI 75 kW genomen voor de aanhanger. Ik heb ook een 4 bij 2 platform aanhanger van maximaal 2.7 ton.

Laatst stond de Trafic van me pa erop (dan weegt de aanhanger ook ongeveer 2.7 ton) en toen was de T4 ook niet van zijn plek af te branden. Normaal gaat het wel, maar is ie nog steeds niet echt heel snel.

Een 2.4 en 1.9 vind ikzelf gewoon te kort vermogen hebben, je rij dan steeds op de toppen van het motortje.

mvg Rick
Guido
Berichten: 110
Lid geworden op: 17 dec 2011, 18:02

Re: Eventuele aanschaf 1e bus

Bericht door Guido »

Oke, mijne is idd ook een 2.7 ton's kar.
Heb paar week terug in een t4, 65kw tdi gereden met +- 2 ton erachter,
dat ging heel mooi eigenlijk.

Tja, maar die zijn er weer bijna niet t/m '96. En bijtelling erbij wordt weer vrij duur dan.
Weet niet hoe gemakkelijk zo'n 1.9 of 2.4 op te voeren is?
Laatst gewijzigd door Guido op 22 dec 2011, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: Eventuele aanschaf 1e bus

Bericht door Jefta »

Je kan toch gewoon een '96er kopen ?? De bijtelling word gerekend naar dagwaarde op het moment dat hij echt 15 word (berekend per maand)

Ik heb nu zelfs een "97er gekocht om dezelfde reden, hij is nu nog in schorsing, maar per juni is hij 15jaar. Ga hem wel binnenkort al rijden (eigenlijk zodra ik mijn andere t4 verkocht hebt) en de hoge bijtelling die ik dan over een aantal maanden moet betalen neem ik voor lief (en dit is niet een uit de lucht gegrepen verhaal, heb ik een hoop navraag naar gedaan)

Vanaf 96 zijn er in ieder geval TDI met 102 pk. Dit vermogen bepaald ook het maximale trekgewicht en is dus erg handig in overweging te nemen bij keuze aan motortype. Met een wagen uit 1996 weet je in ieder geval zeker dat je eentje hebt van 15 jaar (of hij moet op 31 december zijn eerste toelating hebben gehad :bifun )
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Guido
Berichten: 110
Lid geworden op: 17 dec 2011, 18:02

Re: Eventuele aanschaf 1e bus

Bericht door Guido »

Maar dat staat er toch ook?

Onee, tot en met moet er staan...

Maargoed, er zijn maar weinig 2.5tdi's van '96, en vaak ook erg duur als ik het zo
zie. Maar zoiets is wel het mooiste ja.
Plaats reactie