Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kenteken vraag ..

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Kenteken vraag ..

Bericht door Jefta »

Ik heb een vraag, en dit om heel erge problemen te vermijden.

Ik heb onlangs een caravelle gekocht. Rare eraan vond ik dat hij, ondanks dat hij een dubbele cabine had, er toch ramen achterin zaten.

Nu maak ik me een klein beetje zorgen over de registratie, ik ben namelijk een klein beetje bang dat hij ooit wel als grijs kenteken geregistreerd is, maar dat hij dat gedaan heeft als enkele cabine en later, na de registratie er een dubbele cabine van heeft gemaakt.

Nu zou dat ook al erg vaag zijn, achterin zaten namelijk originele 2e rij stoelen, met originele bevestiging (ook voor de gordels) en de originele bekleding zat ook nog aan de wanden (enige moeite die gedaan is, was een schot plaatsen achter de 2e rij en that's it)

Ik kan nergens iets vinden over enkele of dubbele cabine op de kenteken gegevens, maar mijn transporter heeft wel een "dc" vermelding staan in zijn beschrijving

TRANSPORTER BESTEL 1.0 TDI 75KW D.C. - duidelijk een dubbele cabine dus

Mijn nieuwe caravelle heeft deze beschrijving :

BESTEL V.D. 1.0 TDI 75KW

Er is dus geen vermelding van dubbele cabine in de naam en ik heb geen idee waar de "V.D." voor staat.

Is de enige manier om erachter te komen RDW bellen? of is er ook een andere mogelijkheid ?

Help :muur
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Kenteken vraag ..

Bericht door DNS »

Ik denk dat je gelijk hebt mbt het gekeurd zijn als enkele cabine. Als DC zou hij namelijk niet door de keuring mogen komen met de 2 ruiten nog achterin (max 1 toegestaan). Voor een enkel-cabine hoeft er geen schot in te zitten en is het vrij eenvoudig (in NL iig) om simpelweg de stoelen met bevestigingsbouten en gordels te verwijderen uit de Caravelle en hem bij de keuring aan te bieden met maar 2 zitplaatsen. Als die keuring in een grijs verleden heeft plaatsgevonden, zal er nu geen aantekening van het aantal zitplaatsen op het kentekenbewijs staan (neem aan dat dit het geval is, aangezien je anders dmv het aantal zitplaatsen op kenteken zelf je vraag al kunt beantwoorden ;)

Waar V.D. voor staat weet ik ook niet, maar bij het RDW kunnen ze je idd wel vertellen hoeveel zitplaatsen je op kenteken hebt staan. Mocht dit 2 zijn, zal je een van de ruiten achter moeten vervangen door een dichte kunstof of metalen plaat en daarna naar een RDW station moeten rijden om de resterende plaatsen op kenteken bij te laten schrijven/keuren (kijk even na of je laadruimte in de huidige staat nog aan de grijs kenteken-eisen voldoet). Kost een paar tientjes en mogelijk wordt de bus opnieuw gewogen en komt die in een andere gewichtsklasse terecht voor de belasting. Anders zal je DC eruit moeten halen om een BPM-boete (en MRB-boete) te voorkomen. In deze staat rijden is nl. strafbaar, omdat je zo met een personenauto op grijskenteken rond rijdt (en daarmee mogelijk ook zonder de rest-BPM afgedragen te hebben).
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: Kenteken vraag ..

Bericht door Jefta »

Bedankt voor je reactie. Nu is alleen het vreemde dat bij het aantal zitplaatsen niets is vermeld, maar dat dat bij mijn andere bus ook niet is gedaan .. (kentekenbewijzen zijn echt hetzelfde, op beschrijving na)

Dat het inderdaad wel goed moet zijn ben ik me zeker bewust, hij staat nu nog geschorst, maar voordat ik hem echt ga rijden, moet het ZEKER in orde zijn ! :politie
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Gebruikersavatar
Erik-368
Berichten: 417
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Veenendaal

Re: Kenteken vraag ..

Bericht door Erik-368 »

Of het is origineel een dubbel cabine
en dat hij/zij er een 9 persoons van heeft gemaakt
en bij de verkoop er een schotje in heeft gezet.
(dit is hard op denken)
Ik kan het ook fout hebben.
M.vr.groet Erik


ik spoor wel alleen mijn rails loopt verkeerd
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Kenteken vraag ..

Bericht door Harry 341 »

Er rijden veel caravelles rond waar de ruiten nog inzitten....als de binnenkant maar goed dicht gemaakt is...zie ook deze....(ken de auto)
http://link.marktplaats.nl/514427414" onclick="window.open(this.href);return false;
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: Kenteken vraag ..

Bericht door Jefta »

In mijn geval waren de ruiten gewoon nog doorzichtig,wat dus normaal nooit door de keuring zou komen.

Ik heb voor de zekerheid maar het RDW gebeld. Nu klopt het dat er geen vermelding "dc" hoeft te staan. Dit word namelijk bepaald door de fabrikant. Nu kan je zien aan het aantal zitplaatsen op het kenteken of het een dc is.

Als er geen aantal zitplaatsen gemeld staat (zoals bij mij) dan is het een dc(aantal zitplaatsen is alleen om in dit geval een restrictie aan te geven(bv 2max)

Ik hoef me dus geen zorgen te maken en is mijn auto denk ik ooit gekeurd door een vriend van de eigenaar.
Intussen heb ik hem wel aan de eisen laten voldoen (behalve raam laten zitten en ijzeren plaat erachter geplakt
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Kenteken vraag ..

Bericht door DNS »

Jefta schreef:
Ik heb voor de zekerheid maar het RDW gebeld. Nu klopt het dat er geen vermelding "dc" hoeft te staan. Dit word namelijk bepaald door de fabrikant. Nu kan je zien aan het aantal zitplaatsen op het kenteken of het een dc is.

Als er geen aantal zitplaatsen gemeld staat (zoals bij mij) dan is het een dc(aantal zitplaatsen is alleen om in dit geval een restrictie aan te geven(bv 2max)

Dat klopt niet helemaal. In het verleden werden bij grijs-kenteken auto's helemaal geen aantal zitplaatsen geregistreerd. Zowel bij enkele als dubbele cabine stond dit niet in het kentekenbewijs. Bij mijn blauwe TDI met enkele cabine staat ook 'niet geregistreerd' bij het aantal zitplaatsen, maar daar zitten toch echt maar 2 (voorheen 3 met het bankje erin) zitplaatsen in...

Heb je dat van de RDW zwart op wit (bijv. e-mail) gekregen dan?
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
ardesch 879
Berichten: 1164
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
Locatie: ommen

Re: Kenteken vraag ..

Bericht door ardesch 879 »

Ik heb T5 met DC en op kenteken 9 zitplaatsen
Groetjes Driekus Ardesch
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Kenteken vraag ..

Bericht door DNS »

ardesch 879 schreef:Ik heb T5 met DC en op kenteken 9 zitplaatsen
Da's een behoorlijke prestatie... lijkt me krapjes hoor :lach
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
WV2ZZZ70 Hans
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 mei 2010, 20:25

Re: Kenteken vraag ..

Bericht door WV2ZZZ70 Hans »

door Rico op di okt 30, 2007 14:19:
Toen ik m'n T4 kocht vorig jaar heb ik dat ramenverhaal even uitgezocht. Je kunt op grijs kenteken een T4 rijden met ramen rondom. Een tussenschot hoeft niet, mag wel. De laadruimte valt qua afmetingen in de categorie "grote bestelwagen" en dan mag er meer dan bij "kleine bestelwagen". Bij de laatste mag je slechts één raampje rechts hebben vanwege de dode hoek.
Ik heb vervolgens besloten dat ik zowel in de schuifdeur als daar tegenover in het vaste paneel een ruit wilde vanwege het betere zicht. Ziet er een beetje uit alsof je een dubbele cabine hebt.
Ook het garagebedrijf heb ik toen hetzelfde uit laten zoeken, en die kwamen met hetzelfde resultaat. Conclusie: ramen rondom zijn toegestaan.


december 2011: Is er zoveel veranderd in 4 jaar? Mijn Caravelle uit 1994 is in 1996 uit Duitsland geïmporteerd met twee nieuwe banken (2 + 3-zits) erbij en rondom ramen. Daar is het een Caravelle voor. De wagen kreeg een grijs kenteken en heeft dat nóg. 264.000 km. is er door een ouder echtpaar mee over Gods wegen gezoefd. Bevestigingsbouten en gordels zitten er nog in en de (nieuwe, ongebruikte) banken staan in de opslag. Moet ik nu RDW-maatregelen en douane-acties vrezen? BPM?
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Kenteken vraag ..

Bericht door DNS »

Zolang je die banken niet in de auto gemonteerd hebt, valt deze gewoon nog onder grijs kenteken (als enkel cabine). Daarbij mag je dus wel ramen rondom hebben. Geen probleem dus. Zodra er achterin weer een stoel of bank teruggeplaatst wordt ben je wel aan de beurt bij een controle.

Misschien kan het handig zijn om de gordels alsnog te verwijderen om de schijn niet tegen te krijgen, want volgens mij horen/mogen die er niet in zitten bij een enkel cabine op grijs.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Dick B
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jun 2011, 21:34
Locatie: Heerde

Re: Kenteken vraag ..

Bericht door Dick B »

VD staat volgens mij voor Verhoogd Dak.


mvg.,

Dick B
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: Kenteken vraag ..

Bericht door RPS »

persoonlijk zou ik even wachten en aangezien hij bijna 8 jaar oud is, even informeren hoeveel de rest BPM is.
het verschil in wegenbelasting bij particulier gebruik van een grijskenteken is niet zo geweldig veel.
als je de rest bpm betaald bij omkeuren naar geel kun je de banken uit de opslag gewoon monteren en er zonder angst voor bekeuringen mee rond rijden.

succes
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33851
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kenteken vraag ..

Bericht door Multivan Generation »

hij gaat hem zakelijk gebruiken dacht ik
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: Kenteken vraag ..

Bericht door Jefta »

Nu gaan er twee verhalen door elkaar denk ik ..

Ik gebruik mijn auto inderdaad als bedrijfswagen, maar de mijne is ook nog eens 15 jaar :bifun

VD voor verhoogd dak ?? Ik zou dan helemaal vreemd gaan vinden, hij is toch echt laag :muur

Zover ik nu begrijp is een dc "gewoon" een grijs kenteken en belangrijkste is gewoon dat hij aan de eisen voldoet die gelden.

Voor enkele cabine mogen er ramen achter zitten, MITS de achterruimte minimaal aan de maten voldoet (ik meen 2.00m diep)
Kleinere achtercabine mag één raam hebben, en dan ben je verplicht een tussenschot te hebben.
Dubbele cabine mag ook één raam hebben, en ook dan ben je een tussenschot verplicht.
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Plaats reactie