Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
ombouw AXL syncro --> AXG syncro
ombouw AXL syncro --> AXG syncro
Als trotse eigenaar van een t4 syncro van 2003 begon ik me te ergeren over het steeds in 2de versnelling te vertrekken, en na de 5de versnelling, een versnelling te weinig te hebben.
Ook de koppeling was aan de lichte kant, daar ik ook wat meer vermogen wou.
Dus ben ik gaan zoeken en heb een oplossing gevonden, de versnellingsbak van de t4 met de 111kw motor ( AHY en AXG ) is binnenin met dezelfde rollementen, dus dat moest passen.
Het plan werd opgevat om ineens de grotere koppeling en de zwaardere verhoudingen van de 111kw te hebben, maar dan wel met 4x4. Na even zoeken op het internet had ik een artikel gevonden op een duits forum van iemand die zijn t4 versnellingsbak had omgebouwd. Dus het was mogelijk ! http://www.t4forum.de/wbb3/index.php?pa ... adID=53406
Na even zoeken vond ik 2 versnellingsbakken 111kw, na die gesloopt en bestudeerd te hebben heb ik de motor en versnellingsbak onder mijn t4 vandaan gehaald. Toen ben ik beginnen met puzzelen....
Ook de koppeling was aan de lichte kant, daar ik ook wat meer vermogen wou.
Dus ben ik gaan zoeken en heb een oplossing gevonden, de versnellingsbak van de t4 met de 111kw motor ( AHY en AXG ) is binnenin met dezelfde rollementen, dus dat moest passen.
Het plan werd opgevat om ineens de grotere koppeling en de zwaardere verhoudingen van de 111kw te hebben, maar dan wel met 4x4. Na even zoeken op het internet had ik een artikel gevonden op een duits forum van iemand die zijn t4 versnellingsbak had omgebouwd. Dus het was mogelijk ! http://www.t4forum.de/wbb3/index.php?pa ... adID=53406
Na even zoeken vond ik 2 versnellingsbakken 111kw, na die gesloopt en bestudeerd te hebben heb ik de motor en versnellingsbak onder mijn t4 vandaan gehaald. Toen ben ik beginnen met puzzelen....
- brandweer peter
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 10 dec 2011, 18:01
Re: ombouw AXL syncro --> AXG syncro
SUCCES met het ombouwen
, maak je ook foto's van het ombouwen .
groet peter


groet peter
Re: ombouw AXL syncro --> AXG syncro
Hier nog enkele fotootjes van de versnellingsbak.
Re: ombouw AXL syncro --> AXG syncro
Rechter deel al gefreesd op cnc freesmachine, maar er onstond een gat in het carter, dit terug dicht gelast. Je ziet ook het verschil van +- 10mm terug op de foto omdat de koppeling van de 111kw motor dikker is.
Re: ombouw AXL syncro --> AXG syncro
Hey Peter, ik heb getwijfeld om mijn ombouwprojeckt op't internet te zetten, maar deels omdat ik zoveel positieve reacties ontvangen heb op mijn inmiddels rijdend busje heb ik besloten om het toch te doen. En ik moet zeggen hij rijdt beestig.
Ik ga proberen alles, met de foto's die ik genomen had , te reconstrueren en uit te leggen.
groeten
Koen

Ik ga proberen alles, met de foto's die ik genomen had , te reconstrueren en uit te leggen.
groeten
Koen
- brandweer peter
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 10 dec 2011, 18:01
Re: ombouw AXL syncro --> AXG syncro
koen dat is geweldig van je, hebben de andere wjwers er ook wat aan als ze met zo'n project willen beginnen.
groet peter
groet peter
Laatst gewijzigd door brandweer peter op 01 jan 2012, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: ombouw AXL syncro --> AXG syncro
Na het rechterdeel van de 111kw pasklaar te hebben gekregen om er die extra tandwielkast op te kunnen zetten,
heb ik gelijk nieuwe rollementen en enkele nieuw synchronessen gestoken.
Het afstellen van de spelingen / spanningen op de verschillende assen in de versnellingsbak heeft me wel enkele weken tijd gekost . ivm het nauwkeurig kunnen meten van de speling.
Maar het is me toch gelukt.
Na ook het dual massa vliegwiel te hebben gecontroleerd en gemonteerd te hebben samen met een nieuwe drukgroep van Sachs, kon de versnellingsbak terug tegen de motor.
Ook heb ik een nieuw ontkoppelingspompje gestoken van LUK. Later kan men daar heel slecht aan.
Omdat zoals ik al zei, de koppeling ( van 111kw ) zo'n 10 mm dikker ( is dan die van de gewone AXL ), gaat de motor 10 mm meer naar rechts hangen in de auto, de versnellingsbak blijft op zijn plaats, ander kloppen de lengtes van de cardanassen niet meer.
Maar omdat die motor opschuift, moet ook de motorsteun rechts anders zijn. Na die van zo'n 111kw motor te hebben gevonden, blijkt dat ook de multi-v riem een andere lengte is. Ook de bevestiging van de stuur-servoleidingen is anders.
heb ik gelijk nieuwe rollementen en enkele nieuw synchronessen gestoken.
Het afstellen van de spelingen / spanningen op de verschillende assen in de versnellingsbak heeft me wel enkele weken tijd gekost . ivm het nauwkeurig kunnen meten van de speling.
Maar het is me toch gelukt.
Na ook het dual massa vliegwiel te hebben gecontroleerd en gemonteerd te hebben samen met een nieuwe drukgroep van Sachs, kon de versnellingsbak terug tegen de motor.
Ook heb ik een nieuw ontkoppelingspompje gestoken van LUK. Later kan men daar heel slecht aan.
Omdat zoals ik al zei, de koppeling ( van 111kw ) zo'n 10 mm dikker ( is dan die van de gewone AXL ), gaat de motor 10 mm meer naar rechts hangen in de auto, de versnellingsbak blijft op zijn plaats, ander kloppen de lengtes van de cardanassen niet meer.
Maar omdat die motor opschuift, moet ook de motorsteun rechts anders zijn. Na die van zo'n 111kw motor te hebben gevonden, blijkt dat ook de multi-v riem een andere lengte is. Ook de bevestiging van de stuur-servoleidingen is anders.
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: ombouw AXL syncro --> AXG syncro
Gaaf project,
ben benieuwd naar de verdere werkzaamheden..
Ik had er al over gelezen op het Duitse forum,
maar om het eens in de lage landen te lezen is altijd een bonus
ben benieuwd naar de verdere werkzaamheden..
Ik had er al over gelezen op het Duitse forum,
maar om het eens in de lage landen te lezen is altijd een bonus

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: ombouw AXL syncro --> AXG syncro
Motor en versnellingsbak klaar om terug in bus te hangen.
voorlopig ga ik rijden met de originele cardanassen van de AXL, omdat de rechtercardanflens aan dat extra tandwielkastje niet over te zetten is van de 111 kw. links is geen probleem.
Al weet ik (nog) niet of de grotere cardans ( van 111kw ) aan de wielkant passen aan de wielkant.
voorlopig ga ik rijden met de originele cardanassen van de AXL, omdat de rechtercardanflens aan dat extra tandwielkastje niet over te zetten is van de 111 kw. links is geen probleem.
Al weet ik (nog) niet of de grotere cardans ( van 111kw ) aan de wielkant passen aan de wielkant.
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: ombouw AXL syncro --> AXG syncro
Knap project hoor , is er eentje waar er nog niet veel aan begonnen zijn .
Is de AXL motor nog standaard , of is/word die gechipt ?

Is de AXL motor nog standaard , of is/word die gechipt ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: ombouw AXL syncro --> AXG syncro
Hey Pascal,
Die AXL motor is al wel een beetje gemodificeerd, maar nog niet gechipt. Kben daarover bezig met Johan
Ondertussen zitten er al nieuwe bosch injectors 0.216 in, en heb ik de luchtfilter en de LMM van een AXG erop zitten.
Ik ben nog aan het uitzoeken wat voor verschillen er nog zitten tussen de AXL en de AXG.
Turbo is ook een maatje kleiner , en die druksensor in de inlaat zou ook anders zijn.
Maar hij rijdt ondertussen als een bom, denk dat hem teveel mazout krijgt.
groeten
Koen
Die AXL motor is al wel een beetje gemodificeerd, maar nog niet gechipt. Kben daarover bezig met Johan
Ondertussen zitten er al nieuwe bosch injectors 0.216 in, en heb ik de luchtfilter en de LMM van een AXG erop zitten.
Ik ben nog aan het uitzoeken wat voor verschillen er nog zitten tussen de AXL en de AXG.
Turbo is ook een maatje kleiner , en die druksensor in de inlaat zou ook anders zijn.
Maar hij rijdt ondertussen als een bom, denk dat hem teveel mazout krijgt.
groeten
Koen
Re: ombouw AXL syncro --> AXG syncro
Hallo Koen,
Op de AXG zit een andere brandstof pomp en verstuivers. De pomp en verstuivers van een AXL zijn hetzelfde als van een ACV.
Druk sensor van AXL en AXG zijn hetzelfde
Op de AXG zit een andere brandstof pomp en verstuivers. De pomp en verstuivers van een AXL zijn hetzelfde als van een ACV.
Druk sensor van AXL en AXG zijn hetzelfde
Groet, Oskar.
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: ombouw AXL syncro --> AXG syncro
Multiriem spanner?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: ombouw AXL syncro --> AXG syncro
Oskar 725 schreef:Hallo Koen,
Op de AXG zit een andere brandstof pomp en verstuivers. De pomp en verstuivers van een AXL zijn hetzelfde als van een ACV.
Druk sensor van AXL en AXG zijn hetzelfde
Hey Oscar,
injecteurs heb ik al dezelfde gestoken ( Bosch 0.216 ), en de pomp zit dezelfde plunjer in ( 11mm ) maar daar zou een verschil zijn in een rondsel ivm een snellere drukopbouw. ? maar dit zou niet zo'n groot verschil maken, maar ik weet het niet. 't is maar van horen zeggen.
En als die druksensor dezelfde is, dan heb ik er motorisch nog maar enkele verschillen :
* Turbo bij AXL is een 20 en bij een AXG is het een 22 voorlopig laten zitten
* Injectiepomp
* Cardans vooraan : AXL = 100mm AXG = 108 mm probleem met flens rechts
* motorcomputer : AXL = 074 906 018 AH AXG= 074 906 018 AN pending
Hey Multivan Generation,
Die multi v-riem spanner hangt bij aan die rechtse motorsteun die ik moeten vervangen heb, omdat mijn motor ongeveer 10mm meer naar rechts komt. ivm die grotere koppeling van de AXG.
Maar ik ben blij met jullie meedenken. EN samen weten we meer dan alleen.

Groeten Koen