Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ombouw AXL syncro --> AXG syncro

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
michisoft
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 dec 2011, 22:34
Locatie: Merksplas

ombouw AXL syncro --> AXG syncro

Bericht door michisoft »

Als trotse eigenaar van een t4 syncro van 2003 begon ik me te ergeren over het steeds in 2de versnelling te vertrekken, en na de 5de versnelling, een versnelling te weinig te hebben.
Ook de koppeling was aan de lichte kant, daar ik ook wat meer vermogen wou.

Dus ben ik gaan zoeken en heb een oplossing gevonden, de versnellingsbak van de t4 met de 111kw motor ( AHY en AXG ) is binnenin met dezelfde rollementen, dus dat moest passen.
Het plan werd opgevat om ineens de grotere koppeling en de zwaardere verhoudingen van de 111kw te hebben, maar dan wel met 4x4. Na even zoeken op het internet had ik een artikel gevonden op een duits forum van iemand die zijn t4 versnellingsbak had omgebouwd. Dus het was mogelijk ! http://www.t4forum.de/wbb3/index.php?pa ... adID=53406

Na even zoeken vond ik 2 versnellingsbakken 111kw, na die gesloopt en bestudeerd te hebben heb ik de motor en versnellingsbak onder mijn t4 vandaan gehaald. Toen ben ik beginnen met puzzelen....
michisoft
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 dec 2011, 22:34
Locatie: Merksplas

Re: ombouw AXL syncro --> AXG syncro

Bericht door michisoft »

motor - versnellingsbak aanzicht achterzijde
motor - versnellingsbak aanzicht achterzijde
Bijlagen
extra tandwielkast bij syncro voor aandrijving van de achterwielen.
extra tandwielkast bij syncro voor aandrijving van de achterwielen.
Gebruikersavatar
brandweer peter
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 dec 2011, 18:01

Re: ombouw AXL syncro --> AXG syncro

Bericht door brandweer peter »

SUCCES met het ombouwen :yes , maak je ook foto's van het ombouwen . :werkaanT4
groet peter
michisoft
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 dec 2011, 22:34
Locatie: Merksplas

Re: ombouw AXL syncro --> AXG syncro

Bericht door michisoft »

Hier nog enkele fotootjes van de versnellingsbak.
Bijlagen
versnellingsbak rechter deel buitenkant ( Syncro origineel AXL )
versnellingsbak rechter deel buitenkant ( Syncro origineel AXL )
versnellingsbak rechter deel binnenkant
versnellingsbak rechter deel binnenkant
versnellingsbak linker deel binnenkant
versnellingsbak linker deel binnenkant
michisoft
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 dec 2011, 22:34
Locatie: Merksplas

Re: ombouw AXL syncro --> AXG syncro

Bericht door michisoft »

Rechter deel al gefreesd op cnc freesmachine, maar er onstond een gat in het carter, dit terug dicht gelast. Je ziet ook het verschil van +- 10mm terug op de foto omdat de koppeling van de 111kw motor dikker is.
Bijlagen
binnenkant van rechter deel 111kw gelast
binnenkant van rechter deel 111kw gelast
lassen van gat in carter
lassen van gat in carter
rechter deel gefreesd 111kw
rechter deel gefreesd 111kw
michisoft
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 dec 2011, 22:34
Locatie: Merksplas

Re: ombouw AXL syncro --> AXG syncro

Bericht door michisoft »

Hey Peter, ik heb getwijfeld om mijn ombouwprojeckt op't internet te zetten, maar deels omdat ik zoveel positieve reacties ontvangen heb op mijn inmiddels rijdend busje heb ik besloten om het toch te doen. En ik moet zeggen hij rijdt beestig. :ikrij

Ik ga proberen alles, met de foto's die ik genomen had , te reconstrueren en uit te leggen.

groeten

Koen
Gebruikersavatar
brandweer peter
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 dec 2011, 18:01

Re: ombouw AXL syncro --> AXG syncro

Bericht door brandweer peter »

koen dat is geweldig van je, hebben de andere wjwers er ook wat aan als ze met zo'n project willen beginnen.
groet peter
Laatst gewijzigd door brandweer peter op 01 jan 2012, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
michisoft
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 dec 2011, 22:34
Locatie: Merksplas

Re: ombouw AXL syncro --> AXG syncro

Bericht door michisoft »

Na het rechterdeel van de 111kw pasklaar te hebben gekregen om er die extra tandwielkast op te kunnen zetten,
heb ik gelijk nieuwe rollementen en enkele nieuw synchronessen gestoken.
Het afstellen van de spelingen / spanningen op de verschillende assen in de versnellingsbak heeft me wel enkele weken tijd gekost . ivm het nauwkeurig kunnen meten van de speling.
Maar het is me toch gelukt.
Na ook het dual massa vliegwiel te hebben gecontroleerd en gemonteerd te hebben samen met een nieuwe drukgroep van Sachs, kon de versnellingsbak terug tegen de motor.
Ook heb ik een nieuw ontkoppelingspompje gestoken van LUK. Later kan men daar heel slecht aan.

Omdat zoals ik al zei, de koppeling ( van 111kw ) zo'n 10 mm dikker ( is dan die van de gewone AXL ), gaat de motor 10 mm meer naar rechts hangen in de auto, de versnellingsbak blijft op zijn plaats, ander kloppen de lengtes van de cardanassen niet meer.
Maar omdat die motor opschuift, moet ook de motorsteun rechts anders zijn. Na die van zo'n 111kw motor te hebben gevonden, blijkt dat ook de multi-v riem een andere lengte is. Ook de bevestiging van de stuur-servoleidingen is anders.
Bijlagen
versnellingsbak klaar !!
versnellingsbak klaar !!
aanzicht koppeling motor
aanzicht koppeling motor
aanzicht motorsteun rechts
aanzicht motorsteun rechts
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ombouw AXL syncro --> AXG syncro

Bericht door Multivan Generation »

Gaaf project,
ben benieuwd naar de verdere werkzaamheden..

Ik had er al over gelezen op het Duitse forum,
maar om het eens in de lage landen te lezen is altijd een bonus :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
michisoft
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 dec 2011, 22:34
Locatie: Merksplas

Re: ombouw AXL syncro --> AXG syncro

Bericht door michisoft »

Motor en versnellingsbak klaar om terug in bus te hangen.
voorlopig ga ik rijden met de originele cardanassen van de AXL, omdat de rechtercardanflens aan dat extra tandwielkastje niet over te zetten is van de 111 kw. links is geen probleem.
Al weet ik (nog) niet of de grotere cardans ( van 111kw ) aan de wielkant passen aan de wielkant.
Bijlagen
motor en versnellingsbak samen
motor en versnellingsbak samen
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: ombouw AXL syncro --> AXG syncro

Bericht door Pascal-141 »

Knap project hoor , is er eentje waar er nog niet veel aan begonnen zijn . :toppie

Is de AXL motor nog standaard , of is/word die gechipt ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
michisoft
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 dec 2011, 22:34
Locatie: Merksplas

Re: ombouw AXL syncro --> AXG syncro

Bericht door michisoft »

Hey Pascal,

Die AXL motor is al wel een beetje gemodificeerd, maar nog niet gechipt. Kben daarover bezig met Johan

Ondertussen zitten er al nieuwe bosch injectors 0.216 in, en heb ik de luchtfilter en de LMM van een AXG erop zitten.

Ik ben nog aan het uitzoeken wat voor verschillen er nog zitten tussen de AXL en de AXG.
Turbo is ook een maatje kleiner , en die druksensor in de inlaat zou ook anders zijn.

Maar hij rijdt ondertussen als een bom, denk dat hem teveel mazout krijgt.

groeten

Koen
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: ombouw AXL syncro --> AXG syncro

Bericht door Oskar 725 »

Hallo Koen,
Op de AXG zit een andere brandstof pomp en verstuivers. De pomp en verstuivers van een AXL zijn hetzelfde als van een ACV.
Druk sensor van AXL en AXG zijn hetzelfde
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ombouw AXL syncro --> AXG syncro

Bericht door Multivan Generation »

Multiriem spanner?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
michisoft
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 dec 2011, 22:34
Locatie: Merksplas

Re: ombouw AXL syncro --> AXG syncro

Bericht door michisoft »

Oskar 725 schreef:Hallo Koen,
Op de AXG zit een andere brandstof pomp en verstuivers. De pomp en verstuivers van een AXL zijn hetzelfde als van een ACV.
Druk sensor van AXL en AXG zijn hetzelfde

Hey Oscar,

injecteurs heb ik al dezelfde gestoken ( Bosch 0.216 ), en de pomp zit dezelfde plunjer in ( 11mm ) maar daar zou een verschil zijn in een rondsel ivm een snellere drukopbouw. ? maar dit zou niet zo'n groot verschil maken, maar ik weet het niet. 't is maar van horen zeggen.

En als die druksensor dezelfde is, dan heb ik er motorisch nog maar enkele verschillen :

* Turbo bij AXL is een 20 en bij een AXG is het een 22 voorlopig laten zitten

* Injectiepomp

* Cardans vooraan : AXL = 100mm AXG = 108 mm probleem met flens rechts

* motorcomputer : AXL = 074 906 018 AH AXG= 074 906 018 AN pending

Hey Multivan Generation,

Die multi v-riem spanner hangt bij aan die rechtse motorsteun die ik moeten vervangen heb, omdat mijn motor ongeveer 10mm meer naar rechts komt. ivm die grotere koppeling van de AXG.
Maar ik ben blij met jullie meedenken. EN samen weten we meer dan alleen. :yes



Groeten Koen
Plaats reactie