Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
brandstof pomp lekkage
Re: brandstof pomp lekkage
starten met remreiniger is geen enkel probleem, je moet het alleen netjes doseren. plantensproeier met diesel kan ook als je echt bang bent.. maar het is niet zo dat ie ontploft op remreiniger ofzo.. ik heb mijne ook zo aan de gang gekregen!
Re: brandstof pomp lekkage
Ja , ja, mensen,
De moed opgeven....... nou ik zit erdicht tegen aan, wil het eigenlijk niet maar word er zo moedeloos van.
Ben aan het denken ,hoe kan het nu zijn dat de motor niet verder loopt, twijfels bij mezelf heb ik iets niet goed gedaan?
En dan is daar tevens de paniek. lig nachts nog te denken wat ik heb gedaan en of dit juist is en als ik dan de forums lees en verder op het net zoek heb ik eigenlijk? naar mijn weten niets verkeerd gedaan.
Het is natuurlijk wel zo dat ik veel wijzer ben geworden, beetje auto monteur
Alles wat ik nu weet van de t4 ,daar draai ik in de toekomst mijn hand niet voorom
Ja, natuurlijk ken ik het gevoel ...stel en als, ben het met je eens ,
Heb alles al zo vaak nagelopen en zo als vandaag denk ik staat de pomp werkelijk wel op tijd, twijfels veel twijfels en zoals ik al vaker heb geschreven...ik stop .verkoop die bak en de volgende dag ben je weer aan het klooien.
Mijn gevoel is dat de motor eventjes door het dooie punt heen komt en dan het weer laat afweten .
Eigenlijk heb ik een beetje hulp nodig, iemand die bij mij in de buurt woont en een beetje meer kennis heeft dan ik.
Zal het zo zeggen, Ben zo gek met mijn T4 dat ik moeilijk afscheid kan nemen.
Een andere auto had ik allang weggedaan.
Ga morgen weer bezig en jullie horen het wel.
Gr,
Laurents
De moed opgeven....... nou ik zit erdicht tegen aan, wil het eigenlijk niet maar word er zo moedeloos van.
Ben aan het denken ,hoe kan het nu zijn dat de motor niet verder loopt, twijfels bij mezelf heb ik iets niet goed gedaan?
En dan is daar tevens de paniek. lig nachts nog te denken wat ik heb gedaan en of dit juist is en als ik dan de forums lees en verder op het net zoek heb ik eigenlijk? naar mijn weten niets verkeerd gedaan.
Het is natuurlijk wel zo dat ik veel wijzer ben geworden, beetje auto monteur

Alles wat ik nu weet van de t4 ,daar draai ik in de toekomst mijn hand niet voorom
Ja, natuurlijk ken ik het gevoel ...stel en als, ben het met je eens ,
Heb alles al zo vaak nagelopen en zo als vandaag denk ik staat de pomp werkelijk wel op tijd, twijfels veel twijfels en zoals ik al vaker heb geschreven...ik stop .verkoop die bak en de volgende dag ben je weer aan het klooien.
Mijn gevoel is dat de motor eventjes door het dooie punt heen komt en dan het weer laat afweten .
Eigenlijk heb ik een beetje hulp nodig, iemand die bij mij in de buurt woont en een beetje meer kennis heeft dan ik.
Zal het zo zeggen, Ben zo gek met mijn T4 dat ik moeilijk afscheid kan nemen.
Een andere auto had ik allang weggedaan.
Ga morgen weer bezig en jullie horen het wel.
Gr,
Laurents
Re: brandstof pomp lekkage
Wat ik bedoel is dat ik de pomp van mijn eigen oude motor heb afgedraaid, Aangezien er op het tandwiel een spiebaan zit,doka Rick schreef:Dag Bart,
leg mij eens uit wat je bedoeld met : de Pomp timing lijkt mij dus goed te staan. Merktekens lijken me ook goed te staan?
Je kan toch geen pomp afstellen als deze niet gemonteerd is? De afstelwaarde gaat over honderdste van mm om hem goed te laten lopen. Zoals ik gewend ben monteer je de hele boel af en stelt dan de pomp af met de klok om zeker te zijn dat hij goed staat. Daarbij kun je het karakter van de motor beinvloeden met het inpuitmoment en dan hebben we het over een bereik van 0,08mm.
Maar het kan ook zijn dat ik een mierenneuker ( of amoebe bevruchter) ben.
Groeten RIck
Dus een vast punt. En je de pomp overzet op een andere motor, En dan krukas(vliegwiel merkteken bak) en nokkenas(stripje in gleuf nokkenas,en stift in gat tandwiel brandstofpomp, dat die motor dan gewoon weer moet lopen, In iedergeval zou je diesel moeten krijgen op je verstuivers. Zou nog kunnen dat je daarna de pomptiming iets zou kunnenbijstellen maar zou wel moeten lopen. Probleem wat ik zo lees is dat er gewoon geen diesel aangezogen word. Want de aanvoer leiding blijft leeg. vandaar ik ook zo zei zit er nog wel diesel in de tank. Zit de roetstop wel op het goede punt, of werkt de electrische afsluiter wel.
Heb zelf diverse pompen op deze manier gewoon overgezet en de bus was daarna gewoon te starten.
RUBBEREXPRESS
Re: brandstof pomp lekkage
Klopt bij de 1.9moet je bij montage riem het nokkenas tandwiel ff los tikken van de conische as. zo kan je namelijk als krukas op merkteken staat en pomp ook, en nokkenas het stripje in de gleuf past. de riem monteren. daarna zet je het tandwiel van de nokkenas weer vast zodat die weer op de klemconus van de as vast komt.Multivan Generation schreef:
zomaar een vraagje hoor.
Het lijkt alsof het bovenste tandwiel niet in lijn staat of los staat ten op zichte van het onderste tandwiel,
klopt dit wel?
En heb je het brandstoffilter al eens vervangen?
Tank element al eens gecontroleerd?
RUBBEREXPRESS
Re: brandstof pomp lekkage
Je hebt mail ff lezen
laurents schreef:Ja , ja, mensen,
De moed opgeven....... nou ik zit erdicht tegen aan, wil het eigenlijk niet maar word er zo moedeloos van.
Ben aan het denken ,hoe kan het nu zijn dat de motor niet verder loopt, twijfels bij mezelf heb ik iets niet goed gedaan?
En dan is daar tevens de paniek. lig nachts nog te denken wat ik heb gedaan en of dit juist is en als ik dan de forums lees en verder op het net zoek heb ik eigenlijk? naar mijn weten niets verkeerd gedaan.
Het is natuurlijk wel zo dat ik veel wijzer ben geworden, beetje auto monteur![]()
Alles wat ik nu weet van de t4 ,daar draai ik in de toekomst mijn hand niet voorom
Ja, natuurlijk ken ik het gevoel ...stel en als, ben het met je eens ,
Heb alles al zo vaak nagelopen en zo als vandaag denk ik staat de pomp werkelijk wel op tijd, twijfels veel twijfels en zoals ik al vaker heb geschreven...ik stop .verkoop die bak en de volgende dag ben je weer aan het klooien.
Mijn gevoel is dat de motor eventjes door het dooie punt heen komt en dan het weer laat afweten .
Eigenlijk heb ik een beetje hulp nodig, iemand die bij mij in de buurt woont en een beetje meer kennis heeft dan ik.
Zal het zo zeggen, Ben zo gek met mijn T4 dat ik moeilijk afscheid kan nemen.
Een andere auto had ik allang weggedaan.
Ga morgen weer bezig en jullie horen het wel.
Gr,
Laurents
RUBBEREXPRESS
Re: brandstof pomp lekkage
Hier een update;
Op advies van een forumlid heb ik de pomp een tandje naar voren en een keer een tandje naar achteren dit naar aanleiding van lengte van distributie riem.
Heb de riem laten ontspannen en heb dit uitgeprobeerdt, kan nu bijna blindelings een riem verwisselen.
Dit had geen resultaat, dus de pomp weer op de orginele stand gezet en starten en weer kwam er leven in de brouwerij.
Mijn schoonzoon heeft me geholpen met onluchten via de verstuivers.
Hij blijft nu lopen maar de toerental wisseld van 600-1200.Heel erg schokkend.
Wanneer ik gas geef dan val de motor stil, de motor reageerd bijna niet op gas geven.
Als ik heeeeel langzaam gas geef dan gaat het toerntal naar 2000 en zakt dan in 1 keer naar 400-600, of de motor slaat af.
Ook als de motor 1-2 minuten loopt en dan langzaam gas geef dan gaat het toerental naar 4000.
En ik maak een enorm mistveld, roken en roken.
Zal wel met de roetstop te maken hebben.
Dus ben weer een klein beetje verder ,waar kan ik nog naar kijken om de motor normaal te laten lopen.
Ben bijna een T4 specialist.
Gr.
Laurents
Op advies van een forumlid heb ik de pomp een tandje naar voren en een keer een tandje naar achteren dit naar aanleiding van lengte van distributie riem.
Heb de riem laten ontspannen en heb dit uitgeprobeerdt, kan nu bijna blindelings een riem verwisselen.
Dit had geen resultaat, dus de pomp weer op de orginele stand gezet en starten en weer kwam er leven in de brouwerij.
Mijn schoonzoon heeft me geholpen met onluchten via de verstuivers.
Hij blijft nu lopen maar de toerental wisseld van 600-1200.Heel erg schokkend.
Wanneer ik gas geef dan val de motor stil, de motor reageerd bijna niet op gas geven.
Als ik heeeeel langzaam gas geef dan gaat het toerntal naar 2000 en zakt dan in 1 keer naar 400-600, of de motor slaat af.
Ook als de motor 1-2 minuten loopt en dan langzaam gas geef dan gaat het toerental naar 4000.
En ik maak een enorm mistveld, roken en roken.
Zal wel met de roetstop te maken hebben.
Dus ben weer een klein beetje verder ,waar kan ik nog naar kijken om de motor normaal te laten lopen.
Ben bijna een T4 specialist.
Gr.
Laurents
Re: brandstof pomp lekkage
Ik zij gister nog, morgen loopt e,m.
hij krijgt nog niet genoeg diesel, en dat roken komt denk ik door het inspuit moment, maar dat hoeft niet het kan ook door de opgehoopte onverbrande diesel zijn, weer een stukje verder.
robbie

hij krijgt nog niet genoeg diesel, en dat roken komt denk ik door het inspuit moment, maar dat hoeft niet het kan ook door de opgehoopte onverbrande diesel zijn, weer een stukje verder.
robbie
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Re: brandstof pomp lekkage
Dag Laurents,
heb je al met je klokje gewerkt om het inspuit moment goed te zetten?
Bart; ik zeg niet dat je het fout doet, maar ik heb het altijd zo gedaan dat ik de eerst de nulpunten voor de riem goed heb en dan de pomp stel. zo heb ik het ook weer geleerd en als je een klok heb is dat best makkelijk zo.
Groeten Rick
heb je al met je klokje gewerkt om het inspuit moment goed te zetten?
Bart; ik zeg niet dat je het fout doet, maar ik heb het altijd zo gedaan dat ik de eerst de nulpunten voor de riem goed heb en dan de pomp stel. zo heb ik het ook weer geleerd en als je een klok heb is dat best makkelijk zo.
Groeten Rick
Re: brandstof pomp lekkage
Hoi Rick,
Ja, heb met het klokje gewerkt wat een kl....te werk en ik weet niet of ik het goed heb gedaan.En daarbij het is de eerste keer dat ik hier mee werk en hoop ook de laatste keer.
Heb veel op het net gezocht maar kom er niet echt uit
Kom naar mijn mening op het punt waar de pomp al heeft gezeten, dus het lijkt of de pomp op tijd staat.
Weet nu niet waar ik het nog moet zoeken, heb eigenlijk geen zin meer .
Ben er bijna totaal 4 weken mee bezig en het resultaat is niet bevredigend.
Gr.
Laurents
Ja, heb met het klokje gewerkt wat een kl....te werk en ik weet niet of ik het goed heb gedaan.En daarbij het is de eerste keer dat ik hier mee werk en hoop ook de laatste keer.
Heb veel op het net gezocht maar kom er niet echt uit
Kom naar mijn mening op het punt waar de pomp al heeft gezeten, dus het lijkt of de pomp op tijd staat.
Weet nu niet waar ik het nog moet zoeken, heb eigenlijk geen zin meer .
Ben er bijna totaal 4 weken mee bezig en het resultaat is niet bevredigend.
Gr.
Laurents
Re: brandstof pomp lekkage
Ik heb nog niet het genoegen gehad om met het klokje te werken, maar volgens de autovraagbaak is dat wel de manier, afstel waarde is 0,90 +- 0,02
hjeb je de motor warm laten draaien? gewoon een poosje stationar laten draaien, en loop ie regelmatig, witte rook of zwarte?
niet op geven, je komt er wel.
robbie
hjeb je de motor warm laten draaien? gewoon een poosje stationar laten draaien, en loop ie regelmatig, witte rook of zwarte?
niet op geven, je komt er wel.
robbie
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Re: brandstof pomp lekkage
Ja, de afstelwaardes weet ik, maar waar staat dat op de klok 10-20-30 etc,alleen hele getallen zoals de foto laat zien.
Zoals ik al zei :als je het een keer de waarden hebt ingesteld en je weet hoe het moet zal het veel logischer zijn dan wanneer je er nog nooit mee heb gewerkt.
Ik kon niet meten met warme motor omdat deze niet liep en voor zover ik weet hoeft dat ook niet maar ik kan het verkeerd hebben.
En wat de rook betreft, Witte Rook heeeeeel veeeel Witte Rook.
Ik schreef ook dat de motor heel onregelmatig loopt.
Hoop nog wat tips ,
Gr.
Laurents
Zoals ik al zei :als je het een keer de waarden hebt ingesteld en je weet hoe het moet zal het veel logischer zijn dan wanneer je er nog nooit mee heb gewerkt.
Ik kon niet meten met warme motor omdat deze niet liep en voor zover ik weet hoeft dat ook niet maar ik kan het verkeerd hebben.
En wat de rook betreft, Witte Rook heeeeeel veeeel Witte Rook.
Ik schreef ook dat de motor heel onregelmatig loopt.
Hoop nog wat tips ,
Gr.
Laurents
Re: brandstof pomp lekkage
Ik bedoelde niet dat je moet afstellen met een warme motor, maar hoelang je de motor heb laten draaien, en of het steets beter ging naar mate hij langer liep, als er nog sprake van lucht is werk die dat er van zelf uit, afslaan als je gas geeft wijst op een armmengsel, kan goed dat ie te vroeg staat.
ik heb alleen maar de autovraagbaak tekst ivm het klokje, ziet er op het oog niet echt moeilijk uit, indraaien, bij het bdp de klok op 2 mm of zo zetten en de krukas langsaam links om draaien tot dat de meter van de klok niet meer beweegt, op nul zetten en de krukas terug rechts om tot aan het bdp (bovenste doden punt merkteken op het vliegwiel) draaien en dan moet de klok dus zo rond de 90 aan geven en anders de pomp verdraaien tot dat die waarden is berijkt, nog maals ik heb hier geen ervaring mee, maar het lijkt me geen hokes pokes.
ik heb de tekst gekopieerd in een pdf file maar ik weet niet hoe ik dat naar je moet mailen.
robbie
ik heb alleen maar de autovraagbaak tekst ivm het klokje, ziet er op het oog niet echt moeilijk uit, indraaien, bij het bdp de klok op 2 mm of zo zetten en de krukas langsaam links om draaien tot dat de meter van de klok niet meer beweegt, op nul zetten en de krukas terug rechts om tot aan het bdp (bovenste doden punt merkteken op het vliegwiel) draaien en dan moet de klok dus zo rond de 90 aan geven en anders de pomp verdraaien tot dat die waarden is berijkt, nog maals ik heb hier geen ervaring mee, maar het lijkt me geen hokes pokes.
ik heb de tekst gekopieerd in een pdf file maar ik weet niet hoe ik dat naar je moet mailen.
robbie
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Re: brandstof pomp lekkage
Zoals ik het nu zo lees krijgt of de bus nog niet genoeg diesel, Of staat motor toch niet op tijd, Klinkt zo net of er 1 tand verschil zit in de krukas en nokkenas. Roetstop eens een half slagje verder er in draaien?.
Maandje terig nog een caddy sdi gehad. Daar moest de kop van los, Bj wederopbouw gelijk ook nw distributie.
Bij de eerste startpoging zelfde gedoe gehad. Verschil met sdi is dat deze pomp anders werkt. Na nogmaals alles op merkteken gezet te hebben. op gegeven moment krukas 1 tand naar achter gezet. Daarna motor met de hand rond gedraaid.
Liep vrij. Dus weer startpoging gedaan en liep als een zonnetje
Maandje terig nog een caddy sdi gehad. Daar moest de kop van los, Bj wederopbouw gelijk ook nw distributie.
Bij de eerste startpoging zelfde gedoe gehad. Verschil met sdi is dat deze pomp anders werkt. Na nogmaals alles op merkteken gezet te hebben. op gegeven moment krukas 1 tand naar achter gezet. Daarna motor met de hand rond gedraaid.
Liep vrij. Dus weer startpoging gedaan en liep als een zonnetje
RUBBEREXPRESS
Re: brandstof pomp lekkage
Hoi Bartt4,
Heb me precies aan je adviezen gehouden, en na mijn mening kom ik op het punt waar de pomp heeft gezeten.
Kan de pomp niet verder naar boven drukken (gleuf) en naar beneden dan krijg ik de pomp niet op de aangewezen waarden van de klok.
Dus als ik je goed begrijp : zou ik het markeringspunt op het vliegwiel iets op moeten schuiven(na voren / achteren) en daarna handmatig de motor rond laten draaien(2x)
En dan kijken of hij normaal loopt.Weet niet of daar vandaag nog zin in heb , ben een beetje op.
Gr.
Laurents
Heb me precies aan je adviezen gehouden, en na mijn mening kom ik op het punt waar de pomp heeft gezeten.
Kan de pomp niet verder naar boven drukken (gleuf) en naar beneden dan krijg ik de pomp niet op de aangewezen waarden van de klok.
Dus als ik je goed begrijp : zou ik het markeringspunt op het vliegwiel iets op moeten schuiven(na voren / achteren) en daarna handmatig de motor rond laten draaien(2x)
En dan kijken of hij normaal loopt.Weet niet of daar vandaag nog zin in heb , ben een beetje op.
Gr.
Laurents
Re: brandstof pomp lekkage
Hoi Forum leden,
Zijn er verder nog adviezen of tips?
Kijk het deze week nog aan , anders gewoon op Mp of zoiets.
GR.
Laurents
Zijn er verder nog adviezen of tips?
Kijk het deze week nog aan , anders gewoon op Mp of zoiets.
GR.
Laurents